Na koniec I kwartału w sieci PTC działało 13,361 mln kart SIM, o 138 tys. mniej niż na koniec 2009 roku, ale o 74 tys. więcej w stosunku do końca I kwartału 2009 roku. W I kwartale wzrósł udział klientów abonamentowych w bazie - co ciekawe, stanowią oni ponad połowę wszystkich.
Na koniec I kwartału w sieci PTC działało 13,361 mln kart SIM, o 138 tys. mniej niż na koniec 2009 roku, ale o 74 tys. więcej w stosunku do końca I kwartału 2009 roku. W I kwartale wzrósł udział klientów abonamentowych w bazie - co ciekawe, stanowią oni ponad połowę wszystkich.
W I kwartale telekomowi udało się pozyskać 66 tys. kart abonamentowych (ma ich teraz 6,722 mln), ale stracił 204 tys. prepaid (ma ich teraz 6,639 mln).
Dla kart abonamentowych wzrósł churn - o 0,2 punkta procentowego w stosunku do zeszłego kwartału, a w ujęciu rocznym o 0,4 punkta procentowego do 1%.
Dla całej bazy wskaźnik ten w 2009 r. wyniósł 2,9% (w ujęciu rocznym urósł o 0,1 punkta, a do poprzedniego kwartału o 0,2 punkta procentowego).
Karty SIM |
1Q09 |
2Q09 |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
Abonamentowe |
6,363 mln |
6,477 mln |
6,577 mln |
6,656 mln |
6,722 mln |
Prepaid |
6,924 mln |
6,932 mln |
6,906 mln |
6,844 mln |
6,639 mln |
Całkowity |
13,287 mln |
13,409 mln |
13,482 mln |
13,500 mln |
13,361 mln |
Przychody i EBIDTA:
Przychód |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
Od klientów |
1,822 mld zł |
1,809 mld zł |
1,660 mld zł |
Całkowity |
1,889 mld zł |
1,882 mld zł |
1,756 mld zł |
|
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
EBIDTA |
735 mln zł |
674 mln zł |
674 mln zł |
Marża EBIDTA |
38,9% |
35,8% |
38,8% |
W ocenie PTC polski rynek telekomunikacyjny w 2010 roku będzie cechował się dalszym spadkiem swojej wartości. Trudne warunki rynkowe, niekorzystne zjawiska w otoczeniu regulacyjnym, a co za tym idzie spadająca rentowności branży oraz rywalizacja o pozyskanie i utrzymanie klientów, będą wymagały szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniające się warunki i podejmowania stosownych kroków, m.in., dalszej racjonalizacji wydatków oraz ograniczania kosztów. PTC jest dobrze przygotowana na te wyzwania. Dlatego PTC w 2010 roku będzie kontynuować politykę zrównoważonego rozwoju zakładającą, m.in., wprowadzanie innowacyjnych usług i ofert oraz efektywnego rozwijania infrastruktury sieciowej przy optymalizacji ponoszonych kosztów - powiedział prezes PTC Klaus Hartmann.
Wybrane dane:
Przychód na klienta |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
Prepaid |
18 zł |
18 zł |
15 zł |
Postpaid |
73 zł |
72 zł |
67 zł |
Łączny |
45 zł |
45 zł |
41 zł |
Procent przychodu z usług niegłosowych |
23% |
26% |
25% |
Koszt pozyskania klienta |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
Prepaid |
11 zł |
11 zł |
6 zł |
Postpaid |
364 zł |
361 zł |
337 zł |
Łączny |
82 zł |
92 zł |
82 zł |
Koszt utrzymania klienta (przedłużenie) |
340 zł |
296 zł |
265 zł |
Minuty na klienta |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
Postpaid |
198 |
201 |
200 |
Łączny |
124 |
126 |
125 |
Źródło tekstu: DT, wł