DAJ CYNK

Sony Ericsson: jak projektanci stworzyli S700

sirmark

Wydarzenia

Vice President z Sony Ericsson Design Center, Hiroshi Nakaizumi opowiedział, jak jego zespół sprostał wyzwaniu uzyskania balansu pomiędzy telefonem, a aparatem fotograficznym w projekcie nowego modelu.

Wciąż stosunkowo młoda firma Sony Ericsson, zdobyła światowe uznanie za innowacyjne podejście do wzornictwa telefonów komórkowych. Najnowszy model S700 może umocnić pozycję firmy. Corporate Vice President z Sony Ericsson Design Center, Hiroshi Nakaizumi opowiedział, jak jego zespół sprostał wyzwaniu uzyskania balansu pomiędzy telefonem, a aparatem fotograficznym w projekcie nowego modelu.

W jaki sposób powstał S700?
Korzenie modelu S700 sięgają telefonu o nazwie SO505i, skonstruowanego w Japonii , wyposażonego w aparat fotograficzny,. Telefon wyposażony został w duży wyświetlacz, który idealnie spełnia dwie funkcje: wyświetlacza telefonu oraz bardzo dobrej jakości, LCD, wyświetlacza aparatu. Nasze zadanie polegało na stworzeniu produktu wyposażonego w duży wyświetlacz, funkcjonującego równie dobrze jako telefon jak i cyfrowy aparat fotograficzny.

Czy w ten sposób wpadliście na pomysł obrotowego wzornictwa?
Zasadniczo tak. Zamierzając zmieścić tak wiele funkcji w jednym urządzeniu, musieliśmy spróbować czegoś nowego. Gdy telefon jest złożony/zamknięty, użytkownicy mogą w łatwy sposób trzymać telefon w jednym ręku, patrzeć na wyświetlacz i korzystać z funkcji za pomocą miękkich klawiszy. Jako aparat fotograficzny, urządzenie przypomina swoją wielkością tradycyjny aparat cyfrowy a korzysta się z niego, trzymając oburącz w pozycji poziomej. Obrotowy mechanizm otwierania klapki został zastosowany ze względu na potrzebę wkomponowania klawatury. To rozwiązanie pozwala dwukrotnie zwiększyć długość telefonu i zapewnia powierzchnię wystarczającą do umieszczenia na niej stosukowo dużej klawiatury. Dzięki temu telefon pewnie trzyma się w dłoni i komfortowo obsługuje.

Czym model S700 różni się od swojego japońskiego poprzednika?
Wychodząc od podstawowej koncepcji, wraz z nowym projektantem, rozwinęliśmy ją, aby znalazła uznanie na bardziej zróżnicowanych rynkach GSM. S700 ma więcej zastosowań i w założeniu ma się podobać szerokiej rzeszy klientów, z różnych regionów i w różnych przedziałach wiekowych - od użytkowników indywidualnych aż po biznesmenów. Model ten musiał być więc elegancki, atrakcyjny i luksusowy.

Firma Sony Ericsson była przez branżę wielokrotnie wyróżniana za wzornictwo swoich produktów. Jakie podstawowe zasady przyświecają Wam przy projektowaniu produktu, takiego jak S700?
Nasza filozofia projektowania opiera się na trzech głównych filarach. Po pierwsze, zawsze pamiętamy o użytkowniku i tworzymy produkty wygodne dla niego w obsłudze. Ważne, aby produkty nie powstawały wyłącznie z myślą o upiększaniu wystaw sklepowych – zabierając produkt do domu, jego właściciel musi być im zachwycony. Produkty zatem muszą być funkcjonalne. Po drugie, konstruujemy rzeczy, które odwołują się do emocji – jest to cecha, którą nazywamy szóstym zmysłem. Nasze produkty mają w sobie "to coś", co sprawia, że ich właściciele przywiązują się do nich.

Można powiedzieć, że te dwa założenia filozoficzne obrazują potrzebę zachowania proporcji pomiędzy pobudzaniem odpowiedzialnej za logiczne myślenie lewej części mózgu a stymulowaniem prawej części, która kieruje stroną emocjonalną. Udaje nam się to osiągnąć dzięki przestrzeganiu głównej zasady – zachowaniu prostoty formy i funkcji.

Nasze trzecie założenie filozoficzne to siła, która pcha nas do przodu. Musimy zawsze o pół kroku wyprzedzać potrzeby użytkownika. Gdybyśmy tworzyli produkty w oparciu o analizę obecnego rynku, bez wątpienia zostalibyśmy z tyłu. Podobnie jak to jest w przypadku wszystkich wybitnych konstruktorów, nasza siła leży w umiejętności przewidywania przyszłych potrzeb i rozwiązań.

Pana zespół prowadzi prace w Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA i Japonii. Jakich kluczowych cech poszukuje Pan u projektantów, zwłaszcza wtedy, gdy cały zespół jest tak zróżnicowany geograficznie?
Główne obszary, którymi się zajmujemy, to wzory przemysłowe oraz projekty interfejsu użytkownika. Naszym zadaniem jest także projekt kolorystyki i materiałów, ponieważ wygląd i odczucia związane z gotowym produktem to dla nas bardzo istotna kwestia. Jednakże we wszystkich tych aspektach bardzo ważną rolę odgrywa mentalność i nastawienie projektanta. Tak, trzeba umieć projektować nowe produkty i funkcje, ale trzeba również umieć postawić się na miejscu użytkownika końcowego i wykazywać się instynktem w rozpoznawaniu rzeczy, które są atrakcyjne, a które niezbędne. Poza tym trzeba posiadać umiejętność postawienia się w roli osoby spoza organizacji, która obserwuje z zewnątrz to, co się dzieje w jej środku.

Jak, podczas projektowania produktów decyduje Pan, co liczy się bardziej - technika czy styl?
Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy powrócić do fundamentów naszej filozofii w obszarze projektowania. Zasadniczo, nasza uwaga jest zawsze skupiona na nowych sposobach komunikacji – bardzo ważny jest głos, wielką karierę na wielu rynkach zrobiło przesyłanie wiadomości SMS, a obecnie obserwujemy wspaniały rozwój komunikacji obrazowej, która sama w sobie jest źródłem wielu nowych możliwości. Jednakże bardzo łatwo można się zagubić lub dać się zwieść temu, co ma do zaoferowania technika i zapomnieć o konieczności tworzenia produktów atrakcyjnych i wygodnych w obsłudze.

Rozmawiamy również z ludźmi na rynkach lokalnych, którzy dysponują coraz większą wiedzą na temat nowych technologii, zwłaszcza z przedstawicielami młodszych generacji użytkowników, dla których technologia mobilna jest czymś naturalnym. Dlatego musimy tworzyć produkty atrakcyjne i w swoim działaniu przewyższające ich oczekiwania. W tym zakresie trzymamy się swojej głównej filozofii projektowania i dbamy o to, aby forma w klasyczny sposób podążała za funkcją.

---
Hiroshi Nakaizumi jest Wiceprezesem Creative Design Center firmy Sony Ericsson Mobile Communications. Pracuje w Sony Ericsson od października 2001 r., kiedy to przyszedł z Sony Corporation, gdzie pracował nad stworzeniem tożsamości korporacyjnej spółki joint-venture –dobrze znanego zielonego logo. Będąc szefem działu projektowania i wzornictwa, Hiroshi zarządza zespołami odpowiedzialnymi za projektowanie i wzornictwo, prowadzącymi prace na całym świecie. Zespoły te odpowiadają za wzory przemysłowe i projekty interfejsu użytkownika, a także projekty w zakresie grafiki, kolorystyki i materiałów. Hiroshi po raz pierwszy związał się zawodowo z Sony Corporation dwadzieścia lat temu – w 1983 r., kiedy został zatrudniony w należącym do firmy tokijskim centrum PP na stanowisku grafika w Grupie projektów graficznych. Od tego czasu w szybkim tempie awansował w hierarchii firmy, pracując na wielu różnych stanowiskach projektanckich w biurach w Tokio, Nowym Jorku i New Jersey, należących do firm Sony Electronics, Sony Corporation i Sony USA.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Sony Ericsson