DAJ CYNK

Nowy system informacji kolejowej pokaże pasażerom opóźnienia pociągów z dokładnością co do minuty [wideo]

22.03.2013

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Wydarzenia

Interakcje: 3298

Ważne 3

1

PKP Informatyka ma w planach realizację systemu informacji pasażerskiej na dworcach kolejowych. Jeżeli system zostanie wdrożony, pasażerowie będą na bieżąco dowiadywać się o opóźnieniach z dokładnością co do minuty.

PKP Informatyka ma w planach realizację systemu informacji pasażerskiej na dworcach kolejowych. Jeżeli system zostanie wdrożony, pasażerowie będą na bieżąco dowiadywać się o opóźnieniach z dokładnością co do minuty.

To skomplikowany projekt, który potrwa kilka lat i według wstępnych szacunków może kosztować 320-375 mln zł. Przyczyni się do poprawy jakości obsługi pasażerów, a w szczególności osób, które przesiadają się na inne pociągi.

Dziś na dworcach mamy dobry, ale nieco przestarzały system informacji pasażerskiej, który przede wszystkim nie jest dynamiczny, nie pokazuje na bieżąco opóźnień pociągów. W planach mamy zbudowanie systemu, który takie informacje będzie pokazywać na bieżąco - mówi Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyki.

Nowy system ma być nie tylko użyteczny i nowoczesny, ale i atrakcyjny wizualnie. Prezes PKP Informatyki podkreśla, że to jego użytkownicy, czyli pasażerowie, muszą być z niego zadowoleni. System sam w sobie nie jest drogi. Opiera się na lokalizacji lokomotyw na podstawie sygnałów GPS oraz porównywaniu tych informacji z rozkładem jazdy. PKP Informatyka uzyska w ten sposób informacje na temat bieżącego położenia pociągu i przewidywanego czasu dojazdu do określonych stacji.

Taka informacja musi być przede wszystkim przekazana pasażerowi, bo to pasażer jest naszym klientem i on chciałby wiedzieć, czy dany pociąg jest opóźniony o 2 minuty czy o 7. Dla niego to czasami bardzo duża różnica - podkreśla Sławomir Nowicki w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

To właśnie instalacja wyświetlaczy i przekazywanie informacji pasażerom będą najdroższym elementem systemu. Prezes PKP Informatyki przewiduje, że łączny koszt może wynieść od 320 do 375 mln zł. Suma inwestycji jest też uzależniona m.in. od możliwości instalacji systemu dynamicznego wyświetlania informacji na peronach i dostępnego miejsca. PKP Informatyka planuje rozłożyć jednak koszty na kilka lat.

Nie zakładamy, że zrealizujemy ten projekt w ciągu roku. To jest projekt na najbliższe kilka lat w ramach modernizacji linii kolejowych, stacji, peronów - podkreśla prezes spółki.



Źródło tekstu: Newseria

Komentarze
Zaloguj się
17. ~Witkacy
0

2013-03-26 16:33:40

Przypomina mi się dowicip o firmie produkującej tabliczki "winda nieczynna"

Odpowiedz

16. ~sv
0

2013-03-25 07:34:24

Nie wszyscy posiadają smart telefon aby mieć appkę. Nie wszyscy wejdą na stronę, zwłaszcza będąc już na peronie, dlatego wyświetlacz na stacji musi być. Nasze pociągi nie są najlepsze, ale myślicie że DB, SNCF czy SBB się nie spóźniają? System informacji jest tam jednak dużo lepszy (może poza francuzami ;) ). Udostępnianie informacji o położeniu gps lokomotywy nigdy nie będzie dostępne publicznie (era terrorystów) dlatego musi być to przeliczone przez system na czas. Poprawiają, rozbudowują itd. kolej w PL, jednak jeszcze wiele lat zajmie modernizacja do obecnego poziomu kolei zachodnich. Wchodząc do UE parę lat temu było wiadomo, że osiągnięcie ówczesnego poziomu krajów starej unii zajmie Polsce ok 25-30 lat. Nie przeskoczymy tego.

Odpowiedz

15. ~sucker killah
0

2013-03-22 22:24:31

a teraz po modernizacji linii kolejowych która kosztuje miliardy pociągi będą... najwolniejsze na świecie ;) modernizacja nie do 400km/h, nie do 300km/h, nie do 200km/h tylko do prędkości z jaką po Polsce pociągi jeździły przed wojną 160km/h... przecież tych durniów z ministem na czele się powinno za to pozamykać!!! I oni jeszcze pie...lą o jakichś wykazach opóźnień co do minuty

Odpowiedz

14. ~sucker killah
0

2013-03-22 22:21:27

ooo najwolniejsze pociągi na świecie teraz będą pokazywały swoje gigantyczne opóźnienia z dokładnością co do minuty, huuuraaa ;-/

Odpowiedz

13. ~AK
0

2013-03-22 12:47:56

ILE????? czy to jest jakiś program "wyświetlacz w każdym kiblu"? Przecież to jest tyle kasy co 6-7 WOŚP. dzisiaj też przeczytałem o centrach rozrywki w PKP Intercity. A z Krakowa do Katowic (poniżej 100km) dalej się jedzie ok. 2,5h. Nie wiem co palą Ci państwo, nie chcą już wozić pasażerów, tylko udawać jakieś cinema city czy jak??

Odpowiedz

12. ~Zbig
1

2013-03-22 11:22:41

Totalna porażka. Zaczyna się od d..py strony. Rozkłady są układane BEZ skomunikowań na stacjach węzłowych, ograniczenia szybkości powodują notoryczne opóźnienia. Rozkład nijak się ma do potrzeb pasażerów. Planuje się zamknąć ok.2000 km linii kolejowych. Infrastruktura się sypie. Od poprawy infrastruktury trzeba zacząć, a nie od "chwalenia się" ile dany pociąg ma opóźnienia. Na smartfony są aplikacje pokazujące na bieżąco rozkład jazdy wraz z opóźnieniami. Lokomotywy (nie wszystkie) od kilku lat są wyposażane w GPS. Zamiast kombinować z nowymi urządzeniami wystarczy wandaloodporny monitor z odpowiednim programem, podobnym do SWDR i podłączenie do istniejącej już sieci komputerowej pkp, w którą są wyposażone praktycznie wszystkie posterunki ruchu.

Odpowiedz

11. ~jrz
0

2013-03-22 10:14:20

Pogratulowac planu kilkuletniego... Zamiast dazyc do tego, by pociagi sie nie spoznialy, to juz dzis informuje sie, ze w perspektywie kilkudziesieciu lat nic sie nie zmieni. Heh...

Odpowiedz

10. ~ntn
1

2013-03-22 10:00:11

@mkkot Koszt zrobienia aplikacji bedzie duzo nizszy niz postawienie nowych wyswietlaczy na 1 stacji, a jezeli bedzie tylko ogolnodostepne API to aplikacje powstana za darmo. Juz dzis jesli nie kupujesz jakiegos "smartfona" to praktycznie do wyboru masz tylko bardzo proste modele ktorych uzytkownicy tak jak nie zainstaluja aplikacji, tak z cala pewnoscia nie wejda na strone przez komorke.

Odpowiedz

9. ~mkkot
0

2013-03-22 09:37:28

@lukasz: system jest niedoskonaly, bo nie bazuje na gpsie, ale na informacjach przekazanych przez kierownika pociagu do kolejnej stacji z dyzurnym ruchu, przynajmniej tak wnioskuje z obserwacji. Ale i to dobre. @ntn tak, bo lepsza aplikacja niz strona. Bo kazdy ma i chce miec androida lub iosa, lub w ostatecznosci WP.

Odpowiedz

8. ~dged
0

2013-03-22 09:35:11

Tytuł zabrzmiał marketingowo jak po zbóju. Gratuluje reklamy hahaha. To tak jakby rząd chwalił się że wyda aplikacje, która będzie potrafiła co do grosza podać o ile każdy towar pójdzie w góre a ile spadną pensje.

Odpowiedz

7. ~Zbyszek
0

2013-03-22 09:31:03

Najbardziej mnie rozśmieszył fragment o spóźnianiu się 2 lub 7 minut, chyba się prezesowi zera pomyliły :P

Odpowiedz

6. LuiN
0

2013-03-22 09:17:08

5, gosc - przeczytaj przedostatni akapit, bo nie trafiłeś z wnioskami.

Odpowiedz

5. ~gosc
0

2013-03-22 09:02:47

"System sam w sobie nie jest drogi... według wstępnych szacunków może kosztować 320-375 mln zł" Taaa... i skonczy sie jak z informatyzacja ZUSu. Juz nie wspomne o tym dlaczego wdrazanie ma trwac tyle lat! Kupuja "puszke" podlaczaja do pradu w elektrowozie, stawiaja serwer i udostepniaja dane na stronie www. Czy to wymaga kilku lat?

Odpowiedz

4. ~łukasz
0

2013-03-22 09:02:24

infopasażer? Pokazuje opóźnienia, ale np dopiero na 5 stacji w Warszawie podaje, że pociag był opóźniony już na 1....nie uwzględnia opóźnień wielu pociągów...do poprawki

Odpowiedz

3. ~ntn
1

2013-03-22 09:00:16

Na poczatek warto stworzyc aplikacje na telefony. Z powodzeniem to zastąpi nowe wyswietlacze, a i siedzac sobie w domu czy jadac na dworzec bedzie mozna sprawdzic opoznienie pociagu.

Odpowiedz