DAJ CYNK

(Bez)cenne SMS-y - działania UOKiK i UKE

04.01.2011

Dodane przez: ringu

Kategoria: Wydarzenia

Interakcje: 3874

Ważne 0

0

Nieuczciwa cena smsa, sugerowanie wygranej i nieprzyznawanie nagrody mogą słono kosztować nie tylko konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że konkurs Pusty sms oraz strona internetowa datasmierci.pl wprowadzały w błąd.

Nieuczciwa cena smsa, sugerowanie wygranej i nieprzyznawanie nagrody mogą słono kosztować nie tylko konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że konkurs Pusty sms oraz strona internetowa datasmierci.pl wprowadzały w błąd. Skargi napływają również do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Działania obu Urzędów mają wyeliminować nieuczciwe praktyki rynkowe.

Prawie 5 bilionów smsów wysłano na świecie w 2009 roku. Najwięcej piszą Filipińczycy oraz Amerykanie - wysłali 35 proc. wszystkich wiadomości świata. Jak na tym tle wypadają Polacy? W tym samym czasie napisaliśmy łącznie 46 mld smsów - wynika z danych UKE. Bez względu do kogo piszemy, zawsze musimy mieć jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także treść smsów, które dostajemy, biorąc udział w różnych konkursach. Nie zawsze obowiązki te są przestrzegane.

Prezes UOKiK stwierdziła, że Internetq Poland - organizator konkursu Pusty sms oraz Pronatan - właściciel strony internetowej datasmierci.pl - stosowali nieuczciwe praktyki rynkowe. Zakończone postępowania są wynikiem wielu skarg konsumentów.

Postępowanie przeciwko Internetq Poland zostało wszczęte w październiku 2010 roku. Urząd przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory smsów, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Np. Jestem Prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty sms! Będziesz się cieszyć! Albo: Koniec świata. Przecież decyzja o przekazaniu 30 tys. zł zapadła. Proszę o nadanie pustego smsa! To jest prawda! Tymczasem, wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody.

Urząd ustalił, że nie tylko osoby, które zdecydowały się wziąć udział w konkursie i wysłały smsowe zgłoszenie, dostawały od organizatora tego rodzaju wiadomości. Były one wysyłane także do tych osób, które nie zgłosiły swojego udziału, a znajdowały się m.in. w bazach operatorów.

Spółka zachęcała do nadania pustego smsa wysyłając po kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wiadomości do konkretnego konsumenta - przykładowo jeden z uczestników dostał ich 168 w ciągu dwóch miesięcy. Warto przypomnieć, że niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach.

Prezes Urzędu stwierdziła, że Internetq Poland stosował zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł. Decyzja nie jest ostateczna - spółka może się odwołać do sądu.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także informacje na stronie datasmierci.pl. Sposobem na poznanie wyników testu było wysłanie dwóch smsów. Na stronach internetowych hasłem Sprawdź swoją datę śmierci za 1 zł (1,22 zł z VAT) przedsiębiorca sugerował, że cena wiadomości wynosi złotówkę. Jednak zgodnie z informacją na dole strony cena ta obowiązywała tylko przy płatności kartą. W rzeczywistości, konsument, który chciał poznać datę swojej śmierci musiał wysłać dwa smsy po 30,5 zł brutto każdy. Gdyby miał rzetelną informację o koszcie usługi, mógłby nie zdecydować się na udział w quizie.

Ponadto Urząd stwierdził, że na stronie internetowej brakowało wymaganych przez prawo informacji - np. regulaminu, nazwy przedsiębiorcy, adresu e.mail, o miejscu i sposobie składania reklamacji. W związku z tym konsument, który chciałby dochodzić swoich roszczeń, nie wiedziałby do kogo może je kierować. Nie mógł także wcześniej zapoznać się z regułami quizu. Prezes UOKiK stwierdziła, że Pronatan - właściciel strony internetowej datasmierci.pl - naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 16 811 zł. Ponadto spółka musi opublikować sentencję decyzji w dzienniku ogólnopolskim. Okolicznością łagodzącą w tej sprawie było to, że przedsiębiorca wyłączył prowadzone przez siebie strony. Decyzja nie jest ostateczna - przedsiębiorca może się odwołać do sądu.

Konsumenci, na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mogą obejrzeć film edukacyjny oraz otrzymać informacje, jak rozpoznać prawdziwą cenę sms. Pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Źródło tekstu: UOKiK

Komentarze
Zaloguj się
20. ~a_lex
0

2011-01-05 22:49:46

Co tam jest ukryte to ja wiem bez klikania.Gratuluje poczucia humoru.

Odpowiedz

19. POKUSER
1

2011-01-04 20:34:07

A skąd się wzięła kara 499 650 zł, to już nie mogli pół miliona nałożyć, lepiej i "bardziej edukacyjne" dla innych nieuczciwych firm by brzmiało, a tak rabat dostali, czy co? :-)

Odpowiedz

18. ~
1

2011-01-04 20:20:43

# 17 nic , bo w pierdoły nie wierze i w reklamowy spam nie klikam , więc nawet mnie to nie interesuje co tam jest ukryte .

Odpowiedz

17. ~a_lex
1

2011-01-04 18:18:58

Świetna jest ta reklama, co miga na górze - doskonale dobrana do newsa :) A''propos co wybraliście, laptopa czy telewizor, albo iPada czy iPhona/ :)

Odpowiedz

16. ~
1

2011-01-04 17:50:35

Pol banki to zawsze cos - ma nadzieje ze to dopiero poczatek i w koncu nie bedzie mozma wprost klamac.

Odpowiedz

15. ~Cola Beer
-1

2011-01-04 15:11:13

Zarabianie na ludzkiej głupocie jest pokusą tym silniejszą im bardziej głupota się szerzy. Szczerze mówiąc nawet powołanie Urzędu Ochrony Frajerów nic nie pomogłoby. W końcu to bardzo atrakcyjna grupa klientów, bardzo pożądany elektorat i wymarzony odbiorca wielu mediów i marketingowców.

Odpowiedz

13. ~robertnik
1

2011-01-04 14:42:16

Moja Mama jest łatwowierna i to jest cecha zdecydowanie pozytywna i na pewno nie chciał bym tego zmienić. Nauczyła się że najpierw pyta się mnie zanim odbierze gwarantowany samochód, albo coś innego. Takie naciąganie ludzi powinno być karalne. Mamy z góry zakładać że ktoś chce nasz oszukać? Mamy zamknąć się w domu i przestać żyć w symbiozie z otoczeniem przez takich przestępców? Przecież nie chcemy wychować pokolenia nie czułych i w nic nie wierzących "głazów"

Odpowiedz

12. ~Cezy
1

2011-01-04 14:22:41

Sil3ncio. Zapewne zadziała ale skąd mam wiedzieć komu to wysłać w przypadku SMS-ów?

Odpowiedz

11. ~denis
-1

2011-01-04 14:01:32

nadal największą kasę można zarobić na niewiedzy i głupocie ludzkiej. Tej drugiej nigdy nie zabraknie.

Odpowiedz

10. ~Sil3ncio
1

2011-01-04 13:36:12

Dla wszystkich chcących się pozbyć nachalnych reklam, telefonów i sms-ów reklamowych podaję absolutnie skuteczny sposób na pozbycie się każdego nachalnego marketingu. Wystarczy wysłać maksymalnie dwa listy polecone. Najpierw pobieramy formularz z tej strony: http://www.giodo.gov.pl/data/filemanager_pl/471.doc Wypełniamy go i wysyłamy listem poleconym na adres firmy wysyłającej nam reklamy czy smsy. W przypadku dalszego nękania nas marketingiem przez tę firmę, drugi listy wysyłamy już bezpośrednio do GIODO, jako skargę na niedopuszczalne przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych (szczegóły dotyczące składania skarg są dostępne na stronie http://www.giodo.gov.pl/579/ ) W skardze opisujemy nasz przypadek i obowiązkowo dołączmy kopię wcześniej wysłanego do spamera listu wraz z kopią pocztowego potwierdzenia nadania tegoż listu. Procedura trochę potrwa, ale zapewniam, SKUTECZNOŚĆ GWARANTOWANA !

Odpowiedz

9. ~Patinka_Patinki
-1

2011-01-04 12:55:28

I co z tego że UOKiK nałożył karę jak przecież oni się odwołają ! i wygrają sprawę, mają najlepszych adwokatów ! i tyle będzie ze "sprawiedliwości"

Odpowiedz

8. ~
1

2011-01-04 12:48:27

wygrac to mozna ale tylko jak nie wyslemy zadnego sms premium..tak w ogole to na nr play poblokowalem ruch premium i kazdy z mno powinien miec ussd lub sms na takie blokady..tym tez uke i uokik niech sie zajma.mirekb

Odpowiedz

7. ~gregor
1

2011-01-04 12:38:29

ja z 3 lata temu wyslalem sms na pusty-sms.pl pozniej mnie zasypywali smsami az w koncu poprosilem by mnie wykasowali co niby zrobili w tym roku znowu zaczeli wysylac, dzwonilem, pisalem i okazalo sie ze to nowa edycja konkursu i wg ich regulaminu moga wysylac mi nadal reklamy co za *** niech tym sie zajma i przypierdziela paredziesiat baniek a nie jakies grosze

Odpowiedz

6. uzal
1

2011-01-04 12:07:18

@MM - Odpowiedź na twoje pytanie sam sobie podałeś na końcu zdania. Swoją drogą czasem możesz stawiać kropki i dzielić zdania.

Odpowiedz

1

2011-01-04 12:03:51

Ja bym chciał jeszcze jedną rzecz... codziennie, dosłownie CODZIENNIE (Choć muszę przyznać, że w nowym roku to jeszcze się nie zdarzyło, w grudniu naliczyłem 22 takie telefony) wydzwaniają do mnie panie na numer stacjonarny, które próbują mi coś wcisnąć telefonicznie, albo to zaproszenie, albo przejście do innej sieci telefonicznej. Powinno być coś takiego, jak przy mailingu, powinno moc się przy takiej rozmowie, NA STAŁE wypisać z listy numeracyjnej danej firmy telemarketingu, by więcej nie nękały.

Odpowiedz