DAJ CYNK

W ciągu 5 lat płatności komórką tak samo popularne jak kartą

WitekT

Taryfy, promocje, usługi

W ciągu pięciu lat obsługa klienta banku na dobre przeniesie się do środowiska online - mobilnych aplikacji, bankowości elektronicznej i wirtualnych oddziałów - twierdzi 95% specjalistów rynku IT i finansowego, ankietowanych podczas tegorocznej konferencji IT@BANK. Barierę rozwoju nowych kanałów dostępu do usług bankowych stanowią jednak obawy o bezpieczeństwo danych. Aż 40% respondentów w badaniu uznało cyberprzestępczość za kluczowe wyzwanie dla polskich banków w 2015 roku. Mimo potencjalnych zagrożeń eksperci wróżą też detronizację płatności gotówkowych. W perspektywie kilku lat za codzienne zakupy mamy płacić kartą (40%) lub telefonem (35%).

W ciągu pięciu lat obsługa klienta banku na dobre przeniesie się do środowiska online - mobilnych aplikacji, bankowości elektronicznej i wirtualnych oddziałów - twierdzi 95% specjalistów rynku IT i finansowego, ankietowanych podczas tegorocznej konferencji IT@BANK. Barierę rozwoju nowych kanałów dostępu do usług bankowych stanowią jednak obawy o bezpieczeństwo danych. Aż 40% respondentów w badaniu uznało cyberprzestępczość za kluczowe wyzwanie dla polskich banków w 2015 roku. Mimo potencjalnych zagrożeń eksperci wróżą też detronizację płatności gotówkowych. W perspektywie kilku lat za codzienne zakupy mamy płacić kartą (40%) lub telefonem (35%).

Dostęp do usług bankowych zapewnia coraz większa liczba kanałów, a banki prześcigają się we wdrażaniu nowych form kontaktu, narzędzi transakcyjnych i możliwości wygodnych, cyfrowych płatności. Które rozwiązania będą wiodły prym i jaka będzie przyszłość rynku? Centrum Prawa Bankowego i Informacji zapytało o to przedstawicieli sektora finansowego i IT, którzy 20. listopada wzięli udział w największym dorocznym spotkaniu poświęconym informatyce bankowej - konferencji IT@BANK 2014.

By zachować konkurencyjność na szybko zmieniającym się rynku, banki inwestują w innowacyjne formy płatności. Jaki będzie najpopularniejszy sposób płacenia za codzienne zakupy w perspektywie pięciu lat? Zdania są podzielone. Co prawda 40% ankietowanych uważa, że w tym celu używać będziemy głównie karty, ale jedynie 5% mniej przewiduje, że Polacy wybiorą płacenie telefonem. Gadżety, takie jak brelok, zegarek (np. Apple Watch) czy naklejka zbliżeniowa mają szansę stać się wyjątkowo popularne według 16% badanych. Gotówka, którą wciąż opłacamy ponad 80 proc. transakcji w punktach handlowo-usługowych, pozostanie powszechnym sposobem zapłaty za codzienne zakupy w opinii 8% respondentów.

Entuzjastyczne nastawienie ekspertów do innowacyjnych form regulowania płatności zweryfikują rynek i konsumenci. Z badania przeprowadzonego w marcu br. przez Związek Banków Polskich przy wsparciu Krajowej Izby Rozliczeniowej wynika, że klienci banków chcieliby za codzienne sprawunki płacić telefonem. Ale tylko pod warunkiem, że rozwiązanie będzie proste w obsłudze, pozbawione dodatkowych opłat i bezpieczne - mówi Paweł Widawski, Sekretarz Rady Wydawców Kart Bankowych, działającej przy Związku Banków Polskich.

To właśnie wdrożenie powszechnych płatności mobilnych w ocenie 18% ankietowanych będzie najpoważniejszą próbą dla sektora bankowego w 2015 roku. Szansę na objęcie pozycji lidera tego rynku ma debiutujący w styczniu system BLIK - wspólna inicjatywa Polskiego Standardu Płatności, sześciu banków i Krajowej Izby Rozliczeniowej. Ma on być w zamyśle uniwersalnym, powszechnym standardem dla płatności mobilnych w Polsce. A z racji tego, że zaangażowane w inicjatywę banki pokrywają 60% rynku usług finansowych w Polsce, ma na to realne szanse.

Zobacz: Co banki proponują mobilnym klientom?

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: IT@BANK