DAJ CYNK

O wyborze operatora decyduje głównie cena

04.09.2015

Dodane przez: LuiN

Kategoria: Taryfy, promocje, usługi

Interakcje: 7477

Ważne 14

1

W Polsce działa już prawie 60 mln kart SIM, ale o klientów konkuruje stosunkowo duża liczba operatorów. Z tego powodu cenniki ofert już od dłuższego czasu znajdują się pod presją. Telekomy starają się przyciągnąć klientów nie tylko ceną, lecz także dodatkowymi usługami. Sprzedaż w pakiecie wzmacnia lojalność klientów. Coraz więcej osób i firm decyduje się na nieograniczone oferty w ramach stałej opłaty miesięcznej.

W Polsce działa już prawie 60 mln kart SIM, ale o klientów konkuruje stosunkowo duża liczba operatorów. Z tego powodu cenniki ofert już od dłuższego czasu znajdują się pod presją. Telekomy starają się przyciągnąć klientów nie tylko ceną, lecz także dodatkowymi usługami. Sprzedaż w pakiecie wzmacnia lojalność klientów. Coraz więcej osób i firm decyduje się na nieograniczone oferty w ramach stałej opłaty miesięcznej.

Cały czas jest silna presja cenowa na oferty telekomunikacyjne - wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Przemysław Sawala-Uryasz, analityk rynku telekomunikacyjnego Pekao Investment Banking. Jest to powodowane relatywnie wysoką liczbą operatorów telekomunikacyjnych na polskim rynku, a także zmianą tendencji konsumpcji mediów oraz sposobów porozumiewania się odbiorców.

Krajowy rynek telefonii komórkowej należy do najsilniejszych w Europie. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, po drugim kwartale br. w Polsce działa 58,45 mln aktywnych kart SIM. Od początku kwietnia do końca czerwca przybyło ich 393 tys. Na rynku zachodzi równocześnie kilka zmian. Systematycznie spada segment telefonii stacjonarnej, w ubiegłym roku był mniejszy o 12,7 proc. - wynika z danych UKE.

Pewna część przychodów operatorów ulega jednak zmniejszeniu - twierdzi Przemysław Sawala-Uryasz. Powodowane to jest między innymi przechodzeniem klientów w inne obszary porozumiewania się, na przykład za pomocą platform, i odchodzeniem od SMS-ów. To powoduje również, że pewna część przychodu na abonenta ulega zmniejszeniu.

Głównym powodem tego - zdaniem Sawali-Uryasza - jest migracja klientów biznesowych w stronę nieograniczonych ofert w ramach stałej opłaty miesięcznej. Pojawiły się one na krajowym rynku mniej więcej dwa lata temu i mają coraz większy udział.

Według przedstawicieli Orange dopiero 55 proc. abonentów korzysta z usług telekomów w ramach stałej opłaty miesięcznej - informuje Przemysław Sawala-Uryasz.

Według UKE klienci post-paid generowali w ubiegłym roku 81 proc. przychodów. Nie widać tego na razie w strukturze klientów - z usług abonamentowych korzysta 46 proc. klientów, a z kart pre-paid - 54 proc.

Nielimitowane oferty cieszą się coraz większym zainteresowaniem, co można wyjaśnić m.in. dużym wzrostem wykorzystania transmisji danych. Jak wskazuje UKE, w ubiegłym roku osoby korzystające w Polsce z usług krajowych operatorów telefonii mobilnej przesłały ponad 260 mld megabajtów danych. W ciągu ostatnich pięciu lat odnotowano siedmiokrotny wzrost w tym obszarze.

Mamy również do czynienia z postępującą komodytyzacją wszystkich ofert telekomunikacyjnych, co sprowadza się przede wszystkim do tego, że cenniki usług równają do najniższej na rynku, a ponieważ nie ma różnicy technologicznej w świadczonych usługach telekomunikacyjnych, determinantą decyzji abonenta jest zazwyczaj cena, co dodatkowo wzmaga presję cenową - tłumaczy Sawala-Uryasz.



Ekspert podkreśla, że w kolejnych kwartałach prawdopodobnie będą kontynuowane obecne tendencje, czyli dość wysoka presja na przychody z abonentów telefonii mobilnej połączona z postępującą migracją użytkowników telefonii stacjonarnej, usług głosowych, Internetu w stronę telefonii mobilnej.

Sposobem operatorów na przeciwstawienie się tym tendencjom może być pakietowanie usług (telefon, internet, telewizja, prąd, a nawet bankowość w jednym abonamencie). Taka sprzedaż z założenia ma budować lojalność klientów.

Każdy dodatkowy produkt w pakiecie to narzędzie, które uszczelnia istniejącą bazę klientów. Nie jest to jednak element, do którego przypisywałbym zbyt dużą wagę w kontekście dodatkowego wyniku dla przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego - mówi analityk.

Źródło tekstu: Newseria

Komentarze
Zaloguj się
84. ~
1

2015-09-07 12:36:31

@80akurat najwięcej na reklamy to wydaje Orange, a nie Play -

Odpowiedz

83. ~
-1

2015-09-07 12:32:17

@80 Mam dokładnie to samo w Play, telefon włączony, zasięg jest(Warszawa), a do mnie nie można się dodzwonić i dostaje smsy z poczty głosowej. Poważnie myśle o zmianie sieci i myślę że coraz więcej osób będzie świadomie wyzierać operatora z najlepszą ofertą a nie reklamą. Teraz porównując oferty np w Heyah za te same pieniądze co w Play dostane zdecydowanie więcej, a i zasięg lepszy. W takiej sytuacji nawet Gortad mnie nie zatrzyma.

Odpowiedz

82. wlo
-1

2015-09-05 11:33:09

78 - sobie zadaj to pytanie ;-) Ta tylda oznacza, że tak naprawdę jesteś nikim ;-)

Odpowiedz

81. ~
0

2015-09-05 07:44:49

u mnie zdecydowala w kolejnosci: jakosc i cena. W play mialem dosyc wlasnie nieodebranych polaczen i bulgotanie podczas rozmowy. Zaczalem szukac oferty i okazalo sie, ze nie tylko mozna nie miec problemow z jakoscia rozmowy alebi do tego taniej. Tak, jestem w nju z numerem dodatkowym za full no limit i 10GB place 24 zl.

Odpowiedz

80. ~
-1

2015-09-05 06:59:17

O wyborze decyduje reklama. Przeciez teraz Play nie ma zupełnie atrakcyjnej oferty tzn. jest gorsza niż u konkurencji a w reklame ładują najwięcej kasy i maja przyrost klientów.Ja zmienilem operatora na tańszego ale głównie decydowała jakość. W Play denerwowało mnie właśnie smsy o nieodebranym polaczeniu pomimo, ze telefon byl w zasięgu.

Odpowiedz

79. ~
0

2015-09-04 22:47:48

@63 od razu poczułam się ponad 20 lat młodsza :-)

Odpowiedz

78. ~
0

2015-09-04 19:09:24

53. To rząd stwarza warunki do gnojenia pracowników, a nie konsument, który chce tanio i dobrze, bo on zawsze będzie tak chciał. No chyba że Ty jesteś wyjątkiem i lubisz płacić dużo?71. Wlo, czemu się nie zalogowałeś?

Odpowiedz

77. ~
0

2015-09-04 18:50:27

Co to komodytyzacja?

Odpowiedz

76. ~Dolek
0

2015-09-04 15:21:41

#75 To nie wina mojego telefonu bo mamy w firmie rózne - ja mam akurat Samsunga Alphe, ale są również iP5S, htc one M8, Samsungi S4. Każdy nas dziennie dostaje 2-3 sms że ktoś akurat próbował się dodzwonić a my byliśmy off-line. Pech że zazwyczaj telefon lezy nieruchomo na biurku i takie akcje. Poprzednio byłem 2 lata w Orange, wcześniej kilka lat w Plusie. Play skusił nas ceną - 3 abon, za 99 zł+ kazdy kolejny za 19 zł za nielimitowane rozmowy/sms/30gb danych. Oferta super, ale jakość jakość niestety nie. NIe chce nikogo zniechęcać, niech każdy spróbuje, ale nie ma co tego Playa tak chwalić pod niebiosa.

Odpowiedz

75. ~pablok029
0

2015-09-04 14:59:22

@73 czemu narzekasz na jakos Play kiedy jest bardzo dobra.Moze to wina twojego telefonu bo ja na jakość nie narzekam.

Odpowiedz

74. ~Dupelek
0

2015-09-04 14:49:47

73. Tu byl kolega ktory podawal jaka siec wybrac i w jaki sposob zeby bylo pewne. Jak go spotkam, to przysle do Ciebie. Podaje info sprawdzone przez wielu uzytkownikow.

Odpowiedz

73. ~Dolek
0

2015-09-04 14:39:24

#54 Niestety w Playu są tylko dobre ceny. Jakość jest tragiczna. W marcu zmieniliśmy w firmie kilka numerów i tylko czekać końca umowy i powrót do kogoś w wielkiej trójki. Nigdy więcej takich dziwnych operatorów,

Odpowiedz

72. ~pablok029
0

2015-09-04 14:19:23

@64 nie wymyślaj bzdur bo o nic nie prosiłem.Klamco.

Odpowiedz

71. ~
-1

2015-09-04 14:09:04

U mnie o zmianie operatora zdecydowały w sumie dwa czynniki: cena i jakość.Od chwili, kiedy przeliczyłem sobie, że w SmartDom mogę zaoszczędzić sporo na rachunkach, to postanowiłem przejść do Plusa. Dodatkowo zmiana in plus jakościowa. Niby ten roaming w Play powinien się sprawdzać ale kiedy od roku jestem w Plusie, to widzę jak dużo jeszcze brakuje Play do Plusa.

Odpowiedz

70. wlo
-1

2015-09-04 14:06:04

58 - tylko niech ten świadomy klient nie pieprzy, ze Polacy tak mało zarabiają ;-)

Odpowiedz