DAJ CYNK

UKE opublikował Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2018 roku

Marian Szutiak

Sprzęt

Urząd komunikacji Elektronicznej opublikował raport pokazujący stan polskiego rynku telekomunikacyjnego w Polsce w ubiegłym roku. W porównaniu z rokiem 2017 spadła minimalnie wartość rynku, zmniejszyły się również wpływy operatorów telefonii komórkowej, a także liczba aktywnych kart SIM.

W 2018 roku wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wynosiła 39,2 mld zł, o 0,3 mld zł mniej niż rok wcześniej.

Dostęp do Internetu

Na koniec 2018 roku penetracja usługami Internetu szerokopasmowego w Polsce w przeliczeniu na gospodarstwa domowe wyniosła 105%. Jest to wzrost w porównaniu do I poł. 2017 roku o 2 p.proc. W odniesieniu do liczby mieszkańców wskaźnik ten wzrósł w stosunku do roku 2017 o 0,8 p.proc. i wyniósł 38,5%. Wartość polskiego rynku dostępu do Internetu wyniosła w ubiegłym roku 5,4 mld zł. To o 15% więcej niż w 2017 roku. Prawie jedna trzecia tej kwoty (30,7%) była związana z dostępem do Internetu poprzez modem 2G, 3G lub 4G. To o 4,4 p.proc. mniej niż rok wcześniej.

Zobacz: UPC wprowadza gigabitowy Internet w kolejnych miastach Polski

W 2018 roku w Polsce było 15,8 mln użytkowników dostępu do Internetu - o 9,7% więcej, niż rok wcześniej. 48,7% z tej liczby (51,2% w 2018 roku) to użytkownicy modemów 2G, 3G lub 4G. 29,6% użytkowników Internetu w Polsce korzystało z usług Orange Polska, 8,1% korzystało z sieci Plus, a 7,9% z T-Mobile.

Pozytywną wiadomością jest wzrost szybkości łączy internetowych. 42,9% z nich oferowało prędkość ponad 100 Mb/s. To o 15,8 p.proc. więcej niż rok wcześniej.

W porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej, mieliśmy w 2018 roku o połowę mniejsze nasycenie rynku usługami Internetu stacjonarnego (w porównaniu do średniej unijnej), ale równocześnie o prawie 63% większe nasycenie rynku usługami Internetu mobilnego. Pod względem cen Internetu mobilnego Polska należy do dziesiątki najtańszych krajów UE.

Telefonia ruchoma

Z 51,6 kart SIM korzystali w 2018 roku polscy użytkownicy telefonii mobilnej. To o 3% mniej niż rok wcześniej. Penetracja rynku usługami telefonii ruchomej wyniosła w ubiegłym roku 134% (minimalnie powyżej średniej krajów Unii Europejskiej) - o 3 p.proc. mniej niż w 2017 roku. 72% kart SIM pochodziło z ofert abonamentowych (56,8% w 2017 roku).

Przychody z usług telefonii mobilnej wyniosły w 2018 roku 13,8 mld zł, o 8% mniej niż w 2017 roku. Spadek przychodów odnotowano w prawie wszystkich rodzajach usług telefonii ruchomej. Wpływy z opłat abonamentowych spadły o 12%, natomiast przychody z połączeń głosowych zmalały o 13%. Jest to nieco mniejszy spadek przychodów z połączeń głosowych niż ten, który pojawił się w poprzednim okresie sprawozdawczym (spadek o 17%). Z kolei w przypadku wiadomości SMS przychody były niższe o prawie 9%, a usługa MMS wygenerowała spadek o ponad 27%. Wykazano także niewielki spadek przychodów z transmisji danych (2%) oraz roamingu aktywnego (o 1,5%). Wyższe przychody niż rok wcześniej uzyskano z roamingu pasywnego (wzrost o 21%).

Największym operatorem telefonii mobilnej pod względem liczby użytkowników oraz przychodów była w 2018 roku spółka P4, operator sieci Play.

Łączny czas trwania połączeń wychodzących w telefonii mobilnej w Polsce w 2018 roku wyniósł 103,8 mld minut - o 1,8% więcej niż rok wcześniej. Na każdego mieszkańca Polski przypadało średnio 2702 minuty (wzrost o 50 minut rok do roku). Średni czas trwania pojedynczej rozmowy wyniósł 2 minuty i 20 sekund (o 2 sekundy dłużej niż w 2017 roku).

Zobacz: Raport przenośności numerów w 1Q2019. Orange i Play na minusie, mocny Plus, Premium Mobile w innej lidze

Polacy wysłali w ubiegłym roku 47 mld SMS-ów (o 5,5% mniej niż w 2017 roku) i 1,765 mld wiadomości MMS (wzrost o 22,4% rok do roku). Przez sieci komórkowe przesłano 3,098 EB (eksabajtów) danych. To o 46,8% więcej niż w 2017 roku. Usługi mobilne są u nas najtańsze lub prawie najtańsze w Unii Europejskiej. W roamingu przesłaliśmy 49,401 PB (petabajtów) danych - to o 363,7% więcej niż w 2017 roku.

Usługi wiązane

W ubiegłym roku było w Polsce 13,73 mln klientów usług wiązanych (10,15 mln w 2017 roku). Najpopularniejszy był pakiet łączący telefonię ruchomą z Internetem mobilnym - 51,3% (60,1% w 2017 roku).

Przychody z usług wiązanych wyniosły 7,38 mld zł, o 56% więcej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychód na użytkownika w 2018 roku wyniósł około 44,79 zł, czyli o nieco ponad 6 zł więcej niż w 2017 roku. 77,4% klientów wybierało pakiety dwóch usług (tzw. Double Play), a 17,2% z trzech (Triple Play). Prawie połowa rynku usług wiązanych w 2018 roku należała do operatora sieci Play - 45,9% (52,4% w 2017 roku).

Zobacz: Magenta 1 - Netflix za darmo w T-Mobile

Telefonia stacjonarna

W 2018 roku w Polsce było 4,1 mln użytkowników telefonii stacjonarnej, (o 14,6% mniej niż rok wcześniej) a wartość rynku wyniosła 1,9 mld zł (o 16% mniej niż w 2017 roku). 51,8% abonentów telefonii stacjonarnej korzystało z sieci Orange, 16,4% z UPC, a 9,7% z Netii.

Zobacz: Wpływ Orange Polska na polską gospodarkę i społeczeństwo

Więcej informacji można znaleźć w pełnym raporcie, który dostępny jest pod tym adresem.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE