DAJ CYNK

Wyniki Orange Polska za 2019 rok: wzrost przychodów, EBITDAaL w górę, więcej klientów światłowodu i usług mobilnych

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Wyniki Orange Polska za 2019 rok: historyczny wzrost przychodów, EBITDAaL w górę, więcej klientów światłowodu i usług mobilnych

Sieć Orange podała wyniki finansowe za miniony rok. Operator szczyci się historycznym wzrostem przychodów, rosnącą rentownością operacyjną EBITDAaL, coraz większą liczbą klientów pakietów Orange Love oraz rozwojem sieci światłowodowej.

Zobacz: Wyniki Orange Polska za 3. kwartał: wyższe przychody i EBITDAaL. Przybywa klientów światłowodu i telefonii mobilnej

Po raz pierwszy od 13 lat roczne przychody Orange Polska wzrosły – były wyższe o blisko 3% niż w roku poprzednim. Drugi rok z rzędu rośnie EBITDAaL, w 2019 roku była ona o 7% wyższa niż w 2018. Firma przewiduje, że utrzyma wzrost obu wskaźników w 2020 roku.

Na koniec minionego roku z Orange Światłowodu korzystało już 520 tysięcy klientów. Tylko w czwartym kwartale przybyło ich 47 tysięcy, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem w historii tej usługi. Klienci chętnie decydują się na pakiety konwergentne – korzysta z nich już blisko 1,4 mln rodzin. Przybyło także klientów usług mobilnych,  w samym czwartym kwartale dołączyło 76 tysięcy użytkowników abonamentowych ofert głosowych. 

Zobacz: Wyniki Orange Polska po 2Q2019 i 1H2019. Więcej światłowodów i konwergencji, dobry kwartał w usługach mobilnych

Najważniejsze wyniki komercyjne: Orange Love, światłowód 

Rośnie liczba klientów pakietów Orange Love – w 2019 roku przybyło ich 133 tysiące. W sumie z konwergentnych pakietów korzysta już 1,37 mln rodzin w kraju, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Na koniec roku spośród użytkowników domowego internetu od Orange, już 62% korzystało z całego pakietu usług operatora (rok wcześniej było to 57%). W przypadku indywidualnych klientów mobilnych usług głosowych, z pakietów korzysta już co drugi z nich, rok wcześniej było to 46%.  

Wraz z rozwojem sieci światłowodowej coraz więcej klientów wybiera tę usługę. Na koniec grudnia z Orange Światłowodu korzystało o 42% więcej klientów niż rok wcześniej. W 2019 roku przybyło ich 154 tysiące, najwięcej w czwartym kwartale – aż 47 tysięcy.  Liczba klientów Orange TV wzrosła w 2019 roku o 51 tysięcy, na koniec roku korzystało z niej 994 tysiące klientów. Aż 83% spośród klientów usług telewizyjnych ma pakiet konwergentny.

Zobacz: Orange Światłowód ma już pół miliona klientów

W zasięgu sieci światłowodowej znajduje się już ponad 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm w całym kraju. Inwestycje będą kontynuowane w tym roku, by do końca 2020 objąć zasięgiem około 5 mln gospodarstw domowych. W 2019 roku na rozbudowę sieci światłowodowej Orange Polska przeznaczył ponad 720 mln zł, czyli  co trzecią złotówkę wydaną na inwestycje. W sumie w latach 2016-2019 operator wydał na ten cel ponad 2,5 mld złotych.

O 315 tysięcy wzrosła liczba klientów abonamentowych usług mobilnych, czyli o 3,2 % rok do roku. To oznacza, że w 2019 roku liczba użytkowników tych usług rosła szybciej niż rok wcześniej. Tylko w ostatni trzech miesiącach roku przybyło 109 tysięcy użytkowników ofert abonamentowych. To najwięcej od ponad dwóch lat.
 
Poprawia się trend średniego przychodu z oferty (ARPO) dla mobilnych usług abonamentowych kupowanych poza pakietem. Spadek ARPO ograniczono do 5,6% ( w porównaniu z 10,1% w 2018 roku), a w samym czwartym kwartale do zaledwie 3,6% rok do roku.

Zobacz: Orange podsumowuje rozbudowę sieci w 2019 roku. Refarming, więcej LTE, testy 5G

Kluczowe wyniki finansowe: konwergencja

Przychody Orange Polska w 2019 roku wzrosły o 2,9% i był to pierwszy wzrost od 13 lat. Na ten wynik pozytywnie wpłynęły zwłaszcza przychody z konwergencji (o 20% wyższe niż rok wcześniej, dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi),  przychody z usług IT i integratorskich (wzrost o 30% rok do roku, z czego 16 % to organiczny wzrost, a pozostała część to wynik BlueSoft, który dołączył do Orange Polska w 2019 r.) oraz przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 11% rok do roku.

EBITDAaL wzrosła o 7% rok do roku, głównie za sprawą rekordowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości, redukcji kosztów działalności oraz poprawie w zakresie marży bezpośredniej. Warto zauważyć, że nawet odliczając wpływy z nieruchomości, EBITDAaL w ujęciu rocznym wzrosła o 4,5%. Na ten wynik pozytywnie wpłynęła strategia budowania wartości w działaniach komercyjnych, coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów, a także znaczące oszczędności. Koszty pośrednie działalności firmy zredukowano o 7% rok do roku, a w samym tylko czwartym kwartale - aż o 11%. Stało się to za sprawą transformacji procesów biznesowych we wszystkich dziedzinach działalności firmy.

W 2020 roku firma spodziewa się utrzymania pozytywnego trendu - wzrostu przychodów i EBITDAaL.  

Zobacz: UKE zwalnia Orange Polska z regulacji w kolejnych 75 gminach
Zobacz: W Orange Polska działa już 1,5 mln kart Machine to Machine. Najwięcej w samochodach i licznikach prądu

Wyniki na tle poprzednich lat

Kluczowe wskaźniki KPI (w mln) 4Q2018 4Q2019
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM) 14,805 15,284
postpaid 9,922 10,237
prepaid 4,883 5,047
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2,560 2,607
Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 3,407 3,109
Internet mobilny 0,989 831
M2M 1,436 1,658
Liczba klientów usług TV 0,943 0,994
liczba klientów ofert konwergentnych (1) 1,547 1,697

(1) Od 1 kw. 2017 zmieniono definicję klientów ofert konwergentnych na klientów korzystających z usług stacjonarnego Internetu (w tym mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego) w połączeniu z komórkową ofertą głosową, z korzyścią finansową.

  Prepaid Postpaid Razem
    Ogółem W tym biznes  
1Q12 7,685 6,927 2,446 14,612
2Q12 7,820 6,937 2,436 14,757
3Q12 7,865 6,894 2,420 14,758
4Q12 7,984 6,911 2,428 14,895
1Q13 7,980 6,906 2,407 14,886
2Q13 7,977 6,970 2,399 14,947
3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264
2Q16 7,898 8,798 2,817 16,696
3Q16 7,309 9,085 2,893 16,394
4Q16 6,537 9,453 2,986 15,990
1Q17 5,820 9,452 bd 15,272
2Q17 4,983 9,573 bd 14,555
3Q17 4,696 9,662 bd 14,358
4Q17 4,698 9,726 bd 14,424
1Q18 4,621 9,747 bd 14,368
2Q18 4,694 9,790 bd 14,484
3Q18 4,761 9,853 bd 14,614
4Q18 4,883 9,922 bd 14,805
1Q19 4,867 9,970 bd 14,837
2Q19 4,924 10,040 bd 14,964
3Q19 5.012 10,128 bd 15,140
4Q19 5,047 10,237 bd 15,284

 

  Liczba smartfonów (mln) Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)*
1Q12 2,256 0,800
2Q12 2,574 0,848
3Q12 2,887 0,907
4Q12 3,262 0,985
1Q13 3,384 1,043
2Q13 3,526 1,079
3Q13 3,613 1,120
4Q13 3,804 1,165
1Q14 3,920 1,233
2Q14 4,044 1,319
3Q14 4,284 1,413
4Q14 4,581 1,521
1Q15 4,768 1,598
2Q15 4,965 1,700
3Q15 5,256 1,813
4Q15 5,470 2,012
1Q16 5,809 2,229
2Q16 5,996 2,473
3Q16 6,057 2,615
4Q16 6,291 2,666
1Q17 6,312 2,703
2Q17 6,441 2,788
3Q17 6,552 2,839
4Q17 6,744 2,889
1Q18 6,886 2,912
2Q18 7,006 2,934
3Q18 7,223 2,959
4Q18 7,447 2,967
1Q19 7,521 2,974
2Q19 7,658 2,994
3Q19 7,778 3,030
4Q19 7,857 3,075

* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego

ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)

Usługi mobilne Postpaid bez M2M Prepaid Razem
Głosowe Internet Razem
1Q16 40,5 27,6 38,2 9,6 23,0
2Q16 39,6 25,5 37,1 9,1 22,2
3Q16 39,3 23,5 36,5 9,2 22,1
4Q16 36,6 23,2 34,2 9,4 21,9
1Q17 35,1 22,3 32,8 9,3 21,8
2Q17 35,5 20,9 32,9 11,3 23,5
3Q17 33,1 20,3 30,9 13,0 23,5
4Q17 32,5 19,4 30,3 12,6 23,0
1Q18 31,1 19,1 29,2 11,9 21,9
2Q18 30,5 18,4 28,7 12,3 21,7
3Q18 30,5 17,8 28,7 12,6 21,7
4Q18 29,60 17,0 27,7 12,2 20,9
1Q19 28,6 16,4 26,9 11,4 20,0
2Q19 28,7 15,9 27,0 11,6 20,1
3Q19 28,9 15,4 27,1 12,1 20,3
4Q19 28,5 14,3 26,7 11,9 20,0

 

  Usługi konwergentne Dostępy stacjonarne wąskopasmowe (PSTN) Dostępy stacjonarne szerokopasmowe Hurtowe usługi komórkowe
1Q16 123,5 bd bd 5,3
2Q16 121,6 bd bd 5,3
3Q16 119,8 bd bd 5,3
4Q16 116,5 bd bd 5,9
1Q17 112,5 37,5 58,0 6,0
2Q17 105,0 36,9 57,3 6,7
3Q17 102,8 37,1 58,8 7,3
4Q17 103,1 37,1 56,6 7,7
1Q18 100,8 36,9 56,6 7,2
2Q18 102,4 36,9 56,8 7,6
3Q18 103,0 36,9 56,6 7,6
4Q18 101,9 36,7 56,3 7,6
1Q19 101,4 36,0 55,5 7,1
2Q19 101,9 36,2 54,9 7,5
3Q19 103,4 36,2 55,2 7,4
4Q19 102,8 36,3 56,0 7,5

 

AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)

  Prepaid Postpaid Zagregowane
1Q12 92,3 236,5 160,8
2Q12 95,8 239,6 163,7
3Q12 91,3 243,4 162,6
4Q12 90,6 251,7 165,6
1Q13 90,2 253,1 165,7
2Q13 94,5 264,6 173,7
3Q13 91,3 266,8 173,2
4Q13 90,8 273,7 176,3
1Q14 90,5 279,7 186,3
2Q14 93,5 294,7 190,1
3Q14 96,3 299,1 194,2
4Q14 97,4 305,6 198,7
1Q15 100 335,6 210,9
2Q15 106 345,0 220,1
3Q15 107,8 341,3 221,1
4Q15 107,5 342,5 223,9
1Q16 105,3 345,0 225,3
2Q16 104,4 359,3 231,8
3Q16 104,7 351,1 230,4
4Q16 113,7 354,5 244,7
1Q17 121,7 342,5 248,0
2Q17 133,2 341,0 259,8
3Q17 151,9 335,7 269,5
4Q17 156,5 346,4 278,7
1Q18 162,0 353,9 285,8
2Q18 166,3 349,7 284,7
3Q18 164,1 344,6 279,9
4Q18 163,4 353,3 284,7
1Q19 161,9 357,9 286,5
2Q19 163,0 356,6 285,8
3Q19 158,8 349,5 279,3
4Q19 158,6 354,3 281,8

 

CHURN (wskaźnik odejść)

  prepaid postpaid
1Q12 16,7% 3,9%
2Q12 16,8% 3,4%
3Q12 17,2% 3,5%
4Q12 15,0% 3,4%
1Q13 15,5% 3,7%
2Q13 15,1% 3,6%
3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%
2Q16 15,2% 2,8%
3Q16 16,8% 2,7%
4Q16 18,1% 2,8%
1Q17 21,3% 3,1%
2Q17 25,0% 2,8%
3Q17 17,5% 2,9%
4Q17 10,9% 3,2%
1Q18 14,6% 3,1%
2Q18 11,3% 2,7%
3Q18 10,4% 2,8%
4Q18 8,9% 2,8%
1Q19 10,8% 2,8%
2Q19 10,2% 2,5%
3Q19 10,7% 2,4%
4Q19 10,2% 2,8%

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News