DAJ CYNK

78% transakcji kartą Mastercard w Polsce to płatności zbliżeniowe

msnet

Prawo, finanse, statystyki

Polacy chętnie korzystają z płatności kartą, a zwłaszcza z płatności zbliżeniowych, ale zgłaszają, że nie wszędzie jest taka możliwość.



Polacy chętnie korzystają z płatności kartą, a zwłaszcza z płatności zbliżeniowych, ale zgłaszają, że nie wszędzie jest taka możliwość.

Mastercard zlecił wykonanie badania, z którego wynika, że prawie połowa polskich konsumentów nadal nie ma realnego wyboru między płatnością kartą a gotówką. 47% ankietowanych sygnalizuje, że nie we wszystkich okolicznych sklepach i punktach usługowych może płacić kartą, a 7% - że wciąż stanowią one większość. Dla niemal 1/5 badanych Polaków (18%) jest to niedogodność, ponieważ chcieliby płacić kartą w punktach sprzedaży w swojej okolicy, ale te nie oferują takiej możliwości.



Według ankietowanych najtrudniej znaleźć terminal płatniczy na targach i bazarkach (75%), w automatach z napojami lub przekąskami (56%), punktach usługowych (warsztat samochodowy, szewc, stolarz itp. - 53%), a także w transporcie publicznym (50%). Niewiele lepiej sytuacja wygląda w gabinetach lekarskich, w tym dentystycznych (48%), a także w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych (48%). Terminali płatniczych wciąż brakuje też w małych sklepach osiedlowych (47%).



Wyniki badania pokazują też, że przedsiębiorcy powinni przyjmować płatności bezgotówkowe, ponieważ da im to namacalne korzyści. Połowa respondentów zadeklarowała, że w takim miejscu będzie kupować częściej, a 2/3 poleci je innym. Większy ruch przełoży się na wyższe przychody przedsiębiorcy, szczególnie że 1/3 konsumentów jest skłonna wydawać wyższe kwoty w punkcie sprzedaży, który udostępni terminal płatniczy.



Technologia przyzwyczaja konsumentów do tego, że kupowanie jest szybkie i wygodne. Te rosnące oczekiwania wobec sprzedawców szczególnie dobrze widać w naszym kraju, ponieważ Polacy są otwarci na nowe rozwiązania w handlu i chętnie uczą się z nich korzystać. Te ułatwienia dla konsumentów to nie tylko zakupy online, ale też płatności bezgotówkowe. Nasze dane pokazują, że Polacy szczególnie polubili transakcje zbliżeniowe, które postrzegają jako rozwiązanie skracające kolejki do sklepowych kas i które w ciągu 10 lat od ich wprowadzenia w Polsce stały się codziennością - powiedział Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Jak podaje Mastercard, 78% wszystkich transakcji kartami z logo Mastercard i Maestro w Polsce to płatności zbliżeniowe. W ciągu roku liczba aktywnie używanych przez Polaków kart zbliżeniowych Mastercard wzrosła o 26%, o 49% zwiększyła się liczba takich transakcji, a o 88% ich łączna wartość. Średnia kwota pojedynczej transakcji wyniosła 50 zł. Przez 10 lat od udostępnienia w Polsce technologii zbliżeniowej, ten sposób płacenia zaczął dominować. Pierwsza karta zbliżeniowa w Polsce, wydana przez Bank Zachodni WBK karta Maestro PayPass, pojawiła się w grudniu 2007 roku. Tym samym Polska stała się pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, do którego zawitała ta technologia. Polacy korzystają z płatności bezstykowych 3 krotnie częściej niż mieszkańcy innych krajów Europy.



Na pytanie, co zachęciłoby do częstszego płacenia kartą, większość ankietowanych (63%) odpowiedziała, że większa liczba akceptujących je punktów sprzedaży. Wskazano też innowacje, takie jak zastąpienie PIN-u technologią biometryczną (42%) lub możliwość płacenia urządzeniami, które są bardziej pod ręką, takimi jak wearables (22%).

Przedstawione powyżej wyniki pochodzą z ogólnopolskiego badania telefonicznego na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 15+, przeprowadzonego w listopadzie 2017 roku przez Kantar TNS na zlecenie Mastercard.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Mastercard