DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #1086359  autor: molibden
 26 gru 2019, 19:19
Jestem w VM od 2013 roku. Oczywiście numer miałem od początku zarejestrowany. Wczoraj dostałem sms z wiadomym komunikatem. Jako że to swięta to do telefonu zajrzałem dopiero o 22 i pierwszą moją reakcją był niemały szok. Zawsze dbam o papiery i bezpieczeństwo w sieci - zwłaszcza w kontaktach z bankami a tu czytam że wypłynął mi pesel, numer i nazwisko. Nie wiadomo co dokładnie wypłynęło w przypadku konkretnego klienta więc przyjąłem że wypłynąć mogły wszystkie 3 rzeczy. jeśłi to by był tylko pesel i nazwisko to machnąłbym ręka, ale z numerem to już większy problem bo kurierzy sprawdzają tylko pesel, nazwisko i numer. I to jest problem. Najpierw zawiesiłem pesel na CRIF i mam przynajmniej 7 dni spokoju (nie wiadomo od czego bo tak naprawde nie wiadomo ile podmiotów tak naprawdę z tego korzysta) a potem doszedłem do wniosku że tak naprawdę skradziono mi dowód. Wlazłem na epuap i skasowałem dokumencik. O ile z bankami nie byłoby problemów to z chwilówkami , parabankami, fintechami i bóg wie czym jeszcze mogły by być. za dużo tego wszystkiego żeby głowić się co można z tymi danymi zrobić. O wiele gorszą sytuacje maja studenci jednej z uczelni gdzie jakiś niezbyt rozgarnięty osobnik zgubił laptopa z pełnymi danymi dokumentów studentów. Jak to w ogóle możliwe żeby takie rzeczy przetrzymywać w komputerze codziennego użytku to nie mam pojęcia.
wracając do VM - problem prawdopodobnie dotyczy klientów mających zarejestrowane numery przed tą akcją masowej rejestracji. Virgin wtedy uprościł sprawę i dla tych klientów byl wymóg jedynie potwierdzenia danych sms-em. I ta forma często pojawia się w skargach. Co najbardziej wkurza to fakt że wyciek zaczął się 18 a ja wiadomość dostałem 25 grudnia. Nie wiem teraz co z tymi danymi robiono przez tydzień. Masakra. Składanie aplikacji do BIK bo raz że to trwa a dwa to nie ma już sensu bo jestem bez dowodu i musze czekać na nowy. Sorry - 7 dni to jest przegięcie. Ten kraj po prostu to dom wariatów.
Teraz skonczy się tak ze VM dostanie jakiś milion kary i oczywiście wzbogaci się jedynie rząd. Klienci może dostaną wyższe ceny za usługi bo ktoś tą karę musi spłacić a w najgorszym wypadku zostaną z kłopotami natury komorniczej. A ilu jest takich którzy simki dawno uśpili a ich dane tez popłynęły i nic o tym nie wiedzą?
Czy naprawdę nie można automatycznie takich peseli zawieszać ? PRzecież chyba lepiej żeby koś nagle dowiedział się ze ma zablokowana zdolnosć kredytową niz żeby dowiedział się że ma 20tys t do spłaty. No, ale Polska do Polska. Rząd chce pozbyć się kłopotu i chce zablokować wydawanie bezpłatnych dowodów po takich akcjach jak z VM - od stycznia prawdopodobnie nowy dowód otrzyma się jedynie wraz z kopią zawiadomienia do policji bo urzedy zawalane sa wnioskami o nowe dowody. I czy to jest normalny kraj? Złodzieje bezkarni a ludzie boją się przesłać skanu z aktualizacją dokumentów do banku.
A te e-dowody i inne wynalazki skończą się dokładnie tak samo jak gromadzenie danych przez firmy. Prędzej czy później też się do tego dobiorą choć teoretycznie byloby to dość dobre rozwiązanie - bez czipa nie podpiszesz mowy, ale znając złodziei i tak b to obeszli.
Dotąd dopóki pożyczkodawcy nie będa mieli obowiązku weryfikacji dowodu tożsamości dotąd będzie jak jest. Na dziś BIK i ine wynalazki są bezużyteczne bo parabanki po prostu z tego nie korzystają. Mało że nie korzystają - one w ogóle nie weryfikują dowodów. Weryfikują przelewem najczęściej albo wymagają jakiegoś świstka z pracy. Skoro weryfikują klienta w 15 min to jaka to weryfikacja może być. przeciez nie zadzwonią do sklepu osiedlowego i nie maglują kierownika pytaniami czy taki a taki tu pracuje bo jakie prawo ma kierownik do udostępniania takich informacji takiemu podmiotowi jak parabank? Rzeczywiście przydałby się wymóg autoryzacji umowy pinem i kartą z czipem. Skoro w bankach na razie się to sprawdza jako tako to może i warto to wprowadzić masowo tyle że problmem jest infrastruktura i czytniki.
 #1086365  autor: TeleCypisek
 27 gru 2019, 00:34
Remington pisze:
26 gru 2019, 15:16
Bo mamy to o czym pisali koledzy wcześniej - państwo teoretyczne sankcjonujące umowy, które rzekomo ktoś zawarł, bo kurier jest święty, bo orzecznictwo nie nadąża za realiamo, bo brak procedur itd.
Zwracam uwagę, że to wcale nie Państwo sankcjonuje te fikcyjne umowy, tylko sędziowie!
Przez ostatnie dwa lata miałem trochę do czynienia z sądami, i moja konkluzja z tych kontaktów jest taka, iż sędziowie są tacy sami jak wszyscy inni ludzie!
Jedni są leniwi, inni są skorumpowani, a jeszcze inni są po prostu głupi i wydają wyroki w sprawach, których po prostu nie ogarniają i ich nie rozumieją, a efektem tego są coraz częściej wydawane kuriozalne wyroki.
Bo taka głupia pani sędzia, która nawet nie ma konta w banku internetowym i nigdy w życiu nie wykonywała przelewu przez internet, dostaje do rozpatrzenia sprawę o zaciągniętą przez internet pożyczkę, gdzie autoryzacja pożyczkobiorcy była dokonywana poprzez przelew 1 zł z konta bankowego założonego na "słupa".
Słuszność tego wydanego przez nią wyroku jest łatwa do przewidzenia.
 #1086400  autor: Remington
 27 gru 2019, 11:17
Czytam posty ludzi na Fb i aż jest mi ich szkoda. Obudzili się z letargu w jakim kraju żyją - oczekują wsparcia od operatora, chcą wytaczać pozwy zbiorowe itd.

Rzecz w tym, że takie wycieki są i będą codziennością, wczoraj Morele, SGGW, kiedyś firma rejestrująca domeny, dziś Virgin, a jutro kto inny. I to tylko przypadki, o których wiemy, a na pewno o wielu nie wiemy.

To państwo nie wykazuje woli by same dane nic nie znaczyły i nie były wystarczające do wyrządzenia szkód, a jedyny obowiązek jaki nakłada to poinformowanie o włamie. Zresztą co ja gadam, jeśli przez całe lata ci partacze nie potrafią fizycznie zabezpieczyć d.o. przed podrobieniem i jedyne co zrobili to spenalizowali podrabianie.
 #1086415  autor: molibden
 27 gru 2019, 13:11
Czytam posty ludzi na Fb i aż jest mi ich szkoda. Obudzili się z letargu w jakim kraju żyją - oczekują wsparcia od operatora, chcą wytaczać pozwy zbiorowe itd.
Może dlatego że to są normalni ludzie i dlatego na codzien nie dybią na jednego z drugim jak na potencjalnego przestępcę. Nagle dowiadują się że moga być ofiarami wyłudzeń bo bieda-państwo nie potrafi zrobić takiego dowodu którego nie podrobi Zenek z Mirkiem w szopie pod Kostomłotami. Nie mam pojecia kto wpadł na pomysł aby do wyrabiania dowodów stosować takie techniki jakie ma przecietne studio druku laserowego. Dziwne że dość trudno podrobić jest banknot tak aby sprzedawca nie zorientował się o fałszerstwie a kurier jakby mu kota w butach na zdjęciu w dowodzie przysunęli pod nos to bedzie wgapiony w pesel i numer dowodu.
Sam się udzielam na FB w tej sprawie bo również mnie dotyczy choć sam się dziwię niektórym wpisom typu "wypłynął pesel to zmieniam dowód" :lol: . Chodzi o to żeby dowiedzieć sie o tym co wypłynęło to trzeba wisieć godzinami na infolinii. W normalnym trybie to może trwać wieki a przy tym obłożeniu i w dodatku świętach dodzwonienie się tam jest niemożliwością i jeśli komuś wypłynął numer dowodu to nie ma innej opcji jak skasowanie dowodu i wyrobienie nowego. Nie jest to jakiś wielki dramat, ale numer dowodu zaliczam już do kategorii podwyższonego ryzyka. W dodatku mamy swiadomość że dowód nie wpadł do rzeki tylko dane sa w rękach przestępcy to nad czym tu się zastanawiać? prewencyjnie dowód poleciał do kosza. Teraz będą cyrki z aktualizacjami dowodów w bankach, telekomach , domach maklerskich i innych cudach. I znowu trzeba będzie wysylać skany bo w tej materii nic się nie zmieniło prócz możliwej alternatywy w postaci kilkusetkilometrowej wycieczki do biura obsługi Virgin czy domu maklerskiego.

Ktoś wie jak skutecznie zabezpieczyć rar przed zdjęciem hasła? Bo samo hasło jest zabezpieczeniem dość skutecznym, ale problem taki żeby nie dało sie zdjąć tego zabezpieczenia z pliku. Do domów maklerskich koniecznie musze bo potem mogę mieć problemy ze skarbówką jak podatek będzie odprowadzany a Virgin?
Ciekawym takiego scenariusza : mam unieważniony dowód. Składam wniosek o przeniesienie numeru. U jednego i drugiego OP składam dane na stary dowód który widnieje jeszcze w VM. przejdą takie przenosiny?
Wiadomo - to niezgodne z prawem i moge beknąc jak po czasie ktoś u nowego OP zorientuje sie że podpisałem umowę na przenosiny posługując się nieaktualnym dowodem, ale korci mnie aby sprawdzić jak operatorzy weryfikują dane osobowe bo coś mi sie wydaje ze weryfikują jedynie po swoich bazach danych na zasadzie zgadza się w Virgin to i musi się zgadzać u mnie a żadnej zewnętrznej weryfikacji w bazie aktualnych dowodów może nie być.
 #1086418  autor: lee
 27 gru 2019, 13:26
Moje dwa antyczne numery niestety też dotknięte wyciekiem. No cóż za bardzo nie da się nic zrobić numeru PESEL nie da się zmienić. W tym wycieku z pos wyciekł ponoć tylko i aż PESEL plus imię (imiona) i nazwisko. Bieda z nędza. Wcześniej morele jeszcze wcześniej wyciek pełnych starych danych włącznie ze starym numerem dowodu z firmy sprzedającej dostęp do netu. W kółko to samo. To samo w kółko!
 #1086421  autor: DanielR
 27 gru 2019, 13:45
Zaczęli wysłać SMS-y także i tym, którzy mieli u nich numery wcześniej, a teraz są w innej sieci. Właśnie takiego dostałem.

Z sieci komórkowych korzystam począwszy od 2004 roku.
Aktualny numer:
Era Tak Tak -> Play Fresh / Play na Kartę (MNP) -> Virgin Mobile (MNP)
 #1086426  autor: Maniek99
 27 gru 2019, 14:54
@molibden
Do przeniesienia numeru nie jest potrzebny nr. DO.
A operator i tak na pewno niema dostępu do bazy pesel, więc pewnie że przeniesienie się uda. Co najwyżej przy cyrografie/ratach sprawdzą, czy nr. dowodu nie jest zastrzeżony.

Udało się wam dowiedzieć na infolinii czy nie wyciekł nr. dowodu?
Mi na maila odpisali, że poszło tylko to co widoczne na koncie abonenckim, ale tam niema pola DO.
 #1086429  autor: Remington
 27 gru 2019, 14:59
@molibden
ci "normalni" ludzie nie wiedzą, że żyją w iluzji. Że prawo jest jakie jest, sądy są jakie są i rzeczywistość jest jaka jest. Żeby to widzieć nie trzeba czyhać na kogoś tylko po prostu być zorientowanym, albo choćby czytać Niebezpiecznika.

Jeśli zastrzeżesz dowód to nie użyjesz go tylko w urzędach i niektórych instytucjach finansowych. W pozostałych (szczególnie parabankach, firmach telekomunikacyjnych czy wszelkiej maści wypożyczalniach oraz też i u notariusza) użyjesz bez problemu i nikt z nich nie zorientuje się nawet post factum. Zastrzeżenie w tym przypadku może służyć tylko jako podkładka, że ktoś użył dowodu, który przecież wcześniej utraciłeś.
 #1086433  autor: molibden
 27 gru 2019, 15:45
No i choćby dlatego warto jednak dowód zastrzegać. Mnie przerażała wizja podpisania przez kogoś umowy u kuriera spreparowanym dowodem. Przeciez kurier ma zerowe pojęcie o sprawdzaniu oryginalności dowodu i nie ma zresztą takiego obowiązku bo on ma potwierdzić dane a nie obowiązek potwierdzenia autentyczności dokumentu. Nikt z was nie podpisywał umowy z telekomem dowodem własnego ojca czy nawet matki? Ja za ojca podpisywałem się wielokrotnie przedstawiając jego dowód. Mając skan aktualnego dowodu składam wniosek, zamawiam kuriera i mówię że tata poszedł na ryby ale zostawił dowód i w więszosci przypadków umowa podpisana - u mnie w 100% przypadków. Co za problem zrobić taki dowód na Ukrainie czy innej Białorusi skoro w PL już przestano takie kwiatki legalnie oferować?
Przy składaniu wniosków jakoś te dane podejrzewam jednak sprawdzają i zastrzeżony dowód taką procedurę kończy choć kiedyś pamiętam miałem jakąś przygodę z bankiem gdzie wyszło na to że banki też potrafią robić głupoty w zakresie sprawdzania danych we wniosku. Nie pamiętam już niestety o co chodziło.
Ilu kurierów ma nasze numery PESEl, dowodów i co tam jeszcze. Fakt - przyjeżdżają w kopertach, ale z powrotem to już różnie bywa. Tu jednak masz świadomość że twoje dane są na 100% w ręku złodzieja
 #1086436  autor: marcz123456
 27 gru 2019, 16:14
Masakra, podobno dalej wysyłają smsy, teraz już też do tych którzy się wyprowadzili z virgin. Nie pamiętam czy im dawałem skan dowodu, ale wydaje mi się że nie oczekiwali tego gdy weszła ta ustawa antyterrorystyczna...
Wydaje mi się że chcieli pesel. Ale wpisałem chyba same zera, bo wtedy przechodziło...
 #1086437  autor: Camis
 27 gru 2019, 16:19
molibden pisze:
27 gru 2019, 15:45
Nikt z was nie podpisywał umowy z telekomem dowodem własnego ojca czy nawet matki? Ja za ojca podpisywałem się wielokrotnie przedstawiając jego dowód.
Na publicznym forum chwalić się że popełniło się kilkukrotnie przestępstwo...
 #1086443  autor: Remington
 27 gru 2019, 17:44
molibden pisze:
27 gru 2019, 15:45
No i choćby dlatego warto jednak dowód zastrzegać. Mnie przerażała wizja podpisania przez kogoś umowy u kuriera spreparowanym dowodem. Przeciez kurier ma zerowe pojęcie o sprawdzaniu oryginalności dowodu i nie ma zresztą takiego obowiązku bo on ma potwierdzić dane a nie obowiązek potwierdzenia autentyczności dokumentu.

Jest zupełnie inaczej. Tam gdzie kurier pełni rolę weryfikującego tożsamość, ma on do tego uprawnienia (w praktyce jest to świstek papieru, że przeszedł odpowiednie szkolenie) i jest to jego służbowy obowiązek, za który dostaje jakieś grosiki. Ma to duże znaczenie później dla sądu, bo usługodawca może wykazać, że tożsamość zweryfikował z należytą starannością uprawniony i przeszkolony do tego podwykonawca. Jak to wygląda w praktyce, to każdy chyba wie 😜

Zastrzeżenie dowodu oczywiście przed takim oszustwem nie uchroni, ale zawsze jest podkładka. Podobnie brak numeru dowodu, umowę i tak oszust może zawrzeć, tylko nr dokumentu będzie błędny.

molibden pisze:
27 gru 2019, 15:45
Przy składaniu wniosków jakoś te dane podejrzewam jednak sprawdzają i zastrzeżony dowód taką procedurę kończy

Zależy jakich wniosków. Z bazy MIG DZ oprócz banków korzystają różne instytucje, ale tylko jeśli się dobrowolnie podłączą.

Tu więcej szczegółów: https://dokumentyzastrzezone.pl/zastrze ... okumentow/

I cytat z informatora:

Przede wszystkim z systemu korzystają banki, firmy pożyczkowe i operatorzy telefonii
komórkowych i pocztowi. System jest dostępny także dla:
• agentów rozliczeniowych,
• hoteli oraz agencji wynajmu lokali i mieszkań
• firm leasingowych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, pośredników
finansowych,
• kancelarii prawnych i notarialnych,
• operatorów telewizji kablowej i dostawców internetu,
• przedsiębiorców udzielających kredytów kupieckich,
• SKOK-ów,
• wypożyczalni (np. samochodów),
• dostawców mediów takich jak: gaz, prąd, woda, itp.


Tyle teorii, w praktyce operatorzy zapewne nieliczni (z ponad stu), parabanki podobnie (z kilkuset), wypożyczalnie pewnie tylko największe itd.
 #1086444  autor: Kryniczanin
 27 gru 2019, 17:50
Dwoje z moich znajomych którzy dostali sms dzisiaj przenieśli numery do innego opa jakoś w 2016 roku pod koniec roku. Dowody niestety mają dalej te same.

Teraz tak sobie myślę retencja to 12 miesięcy - idealny powód by operatora zbiorowo pozwać za przechowywanie danych niezgodnie z prawem.
 #1086447  autor: Remington
 27 gru 2019, 18:07
Virgin wystawiał faktury za startery wszystkim, którzy mieli je od nich, więc w systemie księgowym ich dane muszą być przechowywane do końca 5. roku kalendarzowego następującego po roku wystawienia ostatniej faktury.

Ale to nie do systemu księgowego się włamano i nie dane z faktur wyciekły, lecz rejestracyjne. Obawiam się jednak, że przy kreatywnym podejściu prawnika, potrafią powiązać i uzasadnić jedno drugim.
 #1086449  autor: marcz123456
 27 gru 2019, 18:31
Myślisz że w innych krajach tego nie ma? Teraz ludzie zamieszczają w necie wszystko co się da, wysyłają dowody revolutom, i masie innych pseudoaplikacji finansowych. Weryfikują się fejsbukiem na różnych szemranych portalach. Prywatność to fikcja.