DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 368 z 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374
 #1083276  autor: muddy
 05 lis 2019, 15:58
muchakk pisze:
05 lis 2019, 09:07
Panowie czy TDD plusa agreguje się z czymś? Pytam bo wczoraj dodali do 900,1800, 2600FDD własnie 2600TDD. Xiaomi nie pokazywało mi wcześniej LTE+, teraz już pokazuje.
Standard jest zdefiniowany, więc teoretycznie możliwe. Pytanie tylko którą wersję (wydanie, release) standardu implementują: sieć ORAZ telefon.
Lista:
· band 3+38 w rel. 13.0
· band 8+38 w rel. 15.0
· band 3+7+38 w rel. 13.2
· band 3+8+38 w rel. 13.2
· band 7+8+38 w rel. 15.1
· band 3+7+8+38 w rel. 15.2
Co ciekawe, brak standardu agregacji 7+38 (tj. 2600 FDD + 2600 TDD).
Źródło: http://niviuk.free.fr/lte_ca_band.php

MM
 #1083299  autor: dt
 05 lis 2019, 21:34
U mnie dodane w tamtym tygodniu TDD ma już agregację B38+B38. Nie mam kiedy się wyrwać żeby zrobić zdjęcie za dnia i porównać co się zmieniło na stacji.
Obrazek
 #1083333  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 08:55
Inwestycje w rozbudowę sieci i refarming pasma
W trzech kwartałach 2019 roku klienci detaliczni Polkomtelu i Cyfrowego Polsatu przetransferowali ok. 813 PB danych. Dążąc do utrzymania wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, stale prowadzimy inwestycje w dalszą rozbudowę naszej sieci telekomunikacyjnej. W szczególności, osiągnąwszy poziom ponad 99% pokrycia populacji Polski sygnałem LTE, aktualnie skupiamy się na poszerzaniu pojemności naszej sieci telekomunikacyjnej oraz rozbudowie pokrycia sygnałem LTE Advanced, który dociera już do 73% Polaków.
Inwestycje w rozwój naszej sieci LTE prowadzone są przede wszystkim w oparciu o obecnie posiadane i wykorzystywane częstotliwości z zakresu 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Aktualnie posiadamy kilkanaście tysięcy systemów eNodeB działających w technologii LTE/LTE Advanced na różnych pasmach z naszego portfolio częstotliwości.
Istotnym krokiem w rozwoju naszej sieci był refarming częstotliwości 900 MHz oraz 2100 MHz skutkujący alokacją części pasm używanych wcześniej do świadczenia usług 2G i 3G do technologii LTE i LTE Advanced. W szczególności, na terytorium całej Polski uwolniliśmy część pasma 900 MHz wykorzystywanego dotychczas do świadczenia usług w technologii 2G i przenosimy na to pasmo ruch świadczony w nowszych i zdecydowanie bardziej efektywnych technologiach. Do końca 2018 roku przekazaliśmy do użytkowania klientom ponad 6,2 tysięcy nadajników działających w oparciu o częstotliwości z pasma 900 MHz i nadal kontynuujemy rozbudowę tej sieci.
Równolegle na terenie całej Polski trwają prace mające na celu poszerzenie pojemności naszej sieci transmisyjnej pod kątem obsługi stale rosnącego transferu danych. Poszerzanie sieci transmisyjnej pozwala nam wykorzystać pod kątem świadczenia usług LTE i LTE Advanced nasze istniejące wieże i inne lokalizacje sieciowe, które dotychczas działały jedynie w oparciu o starsze technologie 2G i 3G. Konsekwentnie w kolejnych miastach agregujemy pasma z zasobów 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz, co – w połączeniu z zastosowaniem modulacji 256 QAM, MIMO4x4 – pozwala nam dostarczać naszym klientom coraz to wyższą jakość świadczonych przez nas usług.
Spodziewamy się, że rozbudowa sieci LTE w oparciu głównie o ciągłe 20 MHz bloki pasma z zakresów 1800 MHz oraz 2600 MHz przy zagęszczeniu siatki stacji bazowych, przy wyraźnym wzroście liczby działających nadajników oraz zastosowaniu technologii ODU-IDU (Outdoor Unit Indoor Unit) pozwoli nam utrzymać przewagę konkurencyjną pod względem parametrów jakościowych dostarczanej przez nas usługi mobilnego Internetu. Jednocześnie w wybranych miejscowościach testujemy możliwości i parametry techniczne sieci opartej o szeroki 50 MHz blok pasma 2600 MHz TDD, której zastosowanie według naszych oczekiwań mogłoby istotnie powiększyć pojemność naszej sieci mobilnej.

https://grupapolsat.pl/sites/default/fi ... raport.pdf

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083334  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 09:00
Czyli jak zwykle kopiuj wklej nic nowego. Dokładnie to samo co dzieje się w sieci czyli prawie nic. A inwestycje w infrastrukturę marne.

I co tu testować jeśli chodzi o L2600 TDD? Mają zapchaną sieć to już powinno być uruchamiane, na sporej ilości stacji, a nie jakieś testy. Oczywiście liczbą stacji z L2600 się również nie pochwalili, bo też nie ma czym.

I najlepsze zdanie: " ... pozwoli nam utrzymać przewagę konkurencyjną pod względem parametrów jakościowych dostarczanej przez nas usługi mobilnego Internetu. "
Jak to przeczytałem to padłem ze śmiechu :lol:

No i co z VoLTE i VoWiFi, które już podobno miało być uruchomione już niedługo?

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083352  autor: kozien70
 07 lis 2019, 15:14
"Przedstawiciele spółki pytani o komercyjne wdrożenie w Polkomtelu usług takich jak VoLTE (Polkomtel w przeszłości testował tę usługę), czy WiFi Calling (od kilku lat trwają konsumenckie testy tej usługi w sieci Plus) stwierdzili, że „nie widzą zapotrzebowania klientów na takie usługi"

https://www.telko.in/grupa-cyfrowego-po ... 12-mln-sim

@piotrzet :mrgreen:
 #1083354  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 15:18
Jak oni to sprawdzili/ zmierzyli? Jak to możliwe, że trzy inne firmy się tak bardzo pomyliły i wdrożyły?
Chyba faktycznie Polkomtel ma "innych" klientów niż pozostałe sieci.

P.s.
Gruszka też nie widział ;-)

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083363  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 17:10
Jak to? Przecież niektórzy na forum śmiali się ze mnie, że zaraz będzie Plus miał VoLTE i VoWiFi i kolejny argument o słabości tej sieci upadnie. Jakoś tego nie widzę :lol:
Testy nowej platformy też się coś przedłużają oby nie trwały tyle ile testy VoWiFi :lol:

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083364  autor: kozien70
 07 lis 2019, 17:22
Bo prawdę mówiąc Polkomtel ma po części rację. Ile procent klientów jest w ogóle świadomych istnienia takich usług jak VoLTE/VoWiFi?
Przypuszczam, że nie ma nawet jednego procenta. My pasjonaci jaramy się tym, ale zarząd firmy nie patrzy przez pryzmat geek-ów, tylko zwykłych przeciętnych klientów. A ci mają jakieś VoLTE/VoWiFi w d... ;)
Hajsu to póki co nie przyniesie, więc nie ma decyzji o komercyjnym wdrożeniu. A Polkomtel to operator, który najbardziej przygląda się każdej złotówce, zanim zdecyduje się ją wydać.
 #1083365  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 17:30
Są tacy ludzie owszem ale ile osób też nie wie o 2G, 3G itd? I to jest usprawiedliwienie żeby tych usług nie wprowadzać? Fakty są takie dopóki ktoś nie skorzysta to różnicy nie usłyszy.
Zresztą przypominam co grupa napisała w swoich wynikach: " ... pozwoli nam utrzymać przewagę konkurencyjną pod względem parametrów jakościowych dostarczanej przez nas usługi mobilnego Internetu. "
Więc gdzie ta przewaga jakościowa? Bo między innymi VoLTE/VoWiFi taką przewagę dają.

Ale z jednym się zgadzam kasę na testy VoLTE/VoWiFi na pewno przeznaczą na reklamy. Na złe jak widać im to na pewno nie wyjdzie ;)

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083369  autor: 3G
 07 lis 2019, 17:58
@kozien70 - bardzo celnie to opisałeś .
U mnie w firmie wszystkie telefony służbowe w Plusie, a nie znam nikogo, kto by płakał za jakimś VoLTE/VoWiFi. Ba, czy ktoś w ogóle wie co to jest? I nie - nie mówimy o piekarni ani warzywniaku (z całym szacunkiem) - działy techniczne to też telekomunikacja, tylko ciut inna :-)

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083372  autor: 3G
 07 lis 2019, 18:19
Jeśli stawiasz LTE i 3G na równi z VoLTE...
Ja bym proponował, że jeśli nie masz nic mądrego do powiedzenia, to po prostu się powstrzymaj.

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083373  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 18:22
kozien70 pisze:Bo prawdę mówiąc Polkomtel ma po części rację. Ile procent klientów jest w ogóle świadomych istnienia takich usług jak VoLTE/VoWiFi?
Przypuszczam, że nie ma nawet jednego procenta. My pasjonaci jaramy się tym, ale zarząd firmy nie patrzy przez pryzmat geek-ów, tylko zwykłych przeciętnych klientów. A ci mają jakieś VoLTE/VoWiFi w d... ;)
3G pisze:
07 lis 2019, 17:58
@kozien70 - bardzo celnie to opisałeś .
U mnie w firmie wszystkie telefony służbowe w Plusie, a nie znam nikogo, kto by płakał za jakimś VoLTE/VoWiFi. Ba, czy ktoś w ogóle wie co to jest? I nie - nie mówimy o piekarni ani warzywniaku (z całym szacunkiem) - działy techniczne to też telekomunikacja, tylko ciut inna :-)

Moim zdaniem przeginacie nieco w drugą stronę. Równowaga to podstawa :P Większość ludzi jest chyba jest w stanie:
- rozpoznać czy łączenie z drugim numerem trwa sekundę czy 6-8s
- rozpoznać lepszą jakość połączenia, np: przez EVS
- do tego fajnie jest pogadać w II czy III strefie w roamingu bez szczypania się i martwienia, że do pracodawcy przyjdzie rachunek na 1000zł czy więcej. No chyba, że działalność firmy skupia się na rynku polskim/ nie ma wyjazdów służbowych za granicę lub pracownicy mają po prostu wyłączony roaming bo znam i takie przypadki.

Najlepiej zrobić tak - niech poużywają tych usług przez np: miesiąc a potem wrócą do Plusa i spytać czy jest różnica. Wtedy może ktoś to zauważy.
Ja wiem, że np: wszędzie znajdą się tacy dla których rozmowa głosowa w Play przez RK jest w dobrej jakości ale chyba nie o to w tym chodzi.
kozien70 pisze: Hajsu to póki co nie przyniesie, więc nie ma decyzji o komercyjnym wdrożeniu.

I to jest moim skromnym zdaniem sedno sprawy w przypadku Polkomtela i nie ma co deprecjonować tych usług ;-)

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083374  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 18:25
Powiem tak. Dopóki ktoś nie skorzysta z tych usług i nie usłyszy różnicy w jakości połączenia szczególnie to słychać przy EVS to uzna, że VoLTE/VoWiFi mu nie potrzebne.
Ja używam tych usług od dawna i jakość dźwięku zdecydowanie na plus. Oprócz tego połączenie zestawia się o wiele szybciej i do tego można korzystać z internetu. Kwestia kto jak telefonu używa i do czego. Ale tak to można i napisać, że niektórym 2G wystarczy.
Fakty są takie wszystkie sieci i to nie tylko u nas są po wdrożeniu VoLTE/VoWiFi lub w trakcie. W ciągu 5 min też tego nie odpalą na wszystkich urządzeniach, a przyjdzie taki czas, że nawet Plus będzie musiał wyłączyć albo 2G albo i 3G i jestem bardzo ciekaw co zrobią wtedy.

Mixiorek
Sedno. Niech najpierw ktoś poużywa tych usług jakiś czas i wróci do sieci gdzie ich nie ma lub wyłączy. Zobaczymy czy zobaczy różnicę czy nie.

Dalszą dyskusję na ten temat proponuję w odpowiednim wątku, bo się lekki nieporządek tutaj robi.

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083379  autor: habish
 07 lis 2019, 19:24
Leją wodę :-)
Brak nowej platformy = brak w/w usług.
Piszą o nowych ofertach jeszcze w tym roku, czyli wprowadzą je na starej platformie, więc wychodzą jakieś kwiatki przy integracji nowej platformy, inaczej by poczekali... w sumie nieśmiało coś o tym wspominają:
"Jesteśmy bardzo zaawansowani i – jak w każdym projekcie – im bliżej końca, tym więcej pytań się pojawia. Pytań, na które musimy odpowiedzieć – mówił prezes. Dodał, że ujawniają się błędy z przeszłości, które trzeba naprawić."
 #1083380  autor: 3G
 07 lis 2019, 19:29
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
Większość ludzi jest chyba jest w stanie:
- rozpoznać czy łączenie z drugim numerem trwa sekundę czy 6-8s
- rozpoznać lepszą jakość połączenia, np: przez EVS
- do tego fajnie jest pogadać w II czy III strefie w roamingu bez szczypania się i martwienia, że do pracodawcy przyjdzie rachunek na 1000zł czy więcej.
To wszystko prawda, tylko, że:
- czas łączenia nie ma aż takiego znaczenia - co innego gdybyśmy mówili o różnicy 5s względem 30s; poza tym zdarza mi się np. wybrać jakiś numer (którego nie mam w książce) tylko po to, żeby był w historii, bo chcę zadzwonić później, a z VoLTE mógłby już (niepotrzebnie) pójść sygnał
- zwykłe HD Voice to wystarczająca jakość, a EVS obsługuje stosunkowo niewiele słuchawek - i to jeszcze zdaje się w obrębie tej samej sieci
- argument za VoWiFi w roamingu jest najbardziej trafny, ale tutaj też trzeba pamiętać, że połączenia w II i III strefie to bardzo niewielki odsetek, nie mówiąc już o tym, że VoWiFi w roamingu działa głównie w abonamentach.
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
Najlepiej zrobić tak - niech poużywają tych usług przez np: miesiąc a potem wrócą do Plusa i spytać czy jest różnica.
Świetna propozycja - zapłacić kary umowne na kilkuset numerach żeby skosztować zajefajności VoLTE ;) A może dać ludziom po drugim numerze?
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
znajdą się tacy dla których rozmowa głosowa w Play przez RK jest w dobrej jakości ale chyba nie o to w tym chodzi.
No ale jeśli rzekomy brak jakości (brak VoLTE/VoWiFi) jest takim samym brakiem jakości jak rozmowa w RK Play to pachnie to trochę demagogią i poziomem piotrazet.

I żebym nie był źle zrozumiany - jasne, że lepiej gdyby te usługi wdrożyli! Tylko, że znów nie rwałbym szat tylko z tego powodu, że wciąż nie ma VoLTE/VoWiFi.

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083382  autor: lordbyd
 07 lis 2019, 19:50
W pełni zgadzam się, z postem Kolegi 3G.
Dla zwykłego użytkownika nie ma znaczenia czy połączenie jest realizowane w 3G czy VoLTE.
Poza tym z VoLTE bywają jeszcze problemy techniczne - a w firmach, gdzie połączenia z klientami są priorytetem jest to niedopuszczalne aby nie było słychać rozmówcy bądź nie można było zestawić połączenia.
Mam do czynienia z użytkownikami telefonów w korporacji w wieku lat 30, 40, 50 i 60. Nikt z nich nie wie czym tak naprawdę różni się LTE od 3G i nikogo nie interesuje czy w ich telefonie działa VoLTE czy też nie :)
Jedynie HD Voice - tutaj słyszalna jest różnica w jakości połączenia i miałem już kilka pytań od użytkowników , dlaczego daną osobę słychać "gorzej" (telefony bez HDV).
Plus ma taką model biznesowy, że na razie nie wdraża tej usługi. Warto też przypomnieć, że przedstawiciel pewnej sieci komórkowej zastanawiał się dawno temu publicznie, do czego to VoLTE jest właściwie potrzebne :)
 #1083384  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 19:57
3G pisze:
07 lis 2019, 19:29
To wszystko prawda, tylko, że:
- czas łączenia nie ma aż takiego znaczenia - co innego gdybyśmy mówili o różnicy 5s względem 30s;

Używam tych usług na co dzień. Ma dla mnie znaczenie czy wciskam "zieloną słuchawkę" przystawiam telefon do ucha i mam sygnał. Czy czekam
poza tym zdarza mi się np. wybrać jakiś numer (którego nie mam w książce) tylko po to, żeby był w historii, bo chcę zadzwonić później, a z VoLTE mógłby już (niepotrzebnie) pójść sygnał

Fakt, potwierdzam. Tak się dzieje ale nigdy bym tego nie określił jako minus VoLTE...
- zwykłe HD Voice to wystarczająca jakość, a EVS obsługuje stosunkowo niewiele słuchawek - i to jeszcze zdaje się w obrębie tej samej sieci

Firmy mają większość połączeń wewnątrz sieci.
argument za VoWiFi w roamingu jest najbardziej trafny, ale tutaj też trzeba pamiętać, że połączenia w II i III strefie to bardzo niewielki odsetek, nie mówiąc już o tym, że VoWiFi w roamingu działa głównie w abonamentach.

Ten niewielki odsetek może wykręcić rachunek x2. To oczywiście np: zależy jak często pracownicy firmy są w strefie II czy III. Jeżeli ktoś ma centralę lub klientów np: na Ukrainie, Rosji, Białorusi, US, czy w Szwajcarii to już to może mieć znaczenie i to niemałe.

Świetna propozycja - zapłacić kary umowne na kilkuset numerach żeby skosztować zajefajności VoLTE ;) A może dać ludziom po drugim numerze?

Napisałeś, że ludzie nie przychodzą do Ciebie i nie narzekają na brak tych usług. Skąd mają wiedzieć, że taka różnica potencjalnie jest lub nie jest skoro mogą nie wiedzieć co te usługi ze sobą niosą?
Używałem Plusha równolegle z TMobile VoLTE i ja widziałem/ słyszałem różnicę. Tak można wykazać różnice. Wiadomo, że nikt nie zerwie umowy i idziesz za daleko.

Wystarczy na koniec umowy rozważyć ofertę konkurencji i już można być w rozrzutnej sieci, która zainwestowała w te "niepotrzebne" usługi dla klientów Polkomtela. Gdybym patrzył tylko na cenę to firma byłaby pewnie już dawno w Play. A nie jest i pewnie jakiś czas nie będzie bo biorę pod uwagę również inne elementy niż cena.
No ale jeśli rzekomy brak jakości (brak VoLTE/VoWiFi) jest takim samym brakiem jakości jak rozmowa w RK Play to pachnie to trochę demagogią i poziomem piotrazet.

Wskazuję, że nawet jeżeli zabierzesz kogoś do NOSPRu w Katowicach to może powiedzieć, że jakość dźwięku jest taka sama jak u niego w domu na sprzęcie grającym. Nie każdy zwraca uwagę na na takie rzeczy lub ma wymagania odnośnie jakości dźwięku czy w tym przypadku również usług. Nawet jak połączy go przez VoLTE 6x szybciej to jak spytasz o różnicę może nie wskazać na czas.
I żebym nie był źle zrozumiany - jasne, że lepiej gdyby te usługi wdrożyli! Tylko, że znów nie rwałbym szat tylko z tego powodu, że wciąż nie ma VoLTE/VoWiFi.

Jasne, od początku wiadomo, że nie są to usługi niezbędne i podstawowe. One wpływają głównie na jakość a taki wskaźnik nie każdy bierze pod uwagę, zauważy lub nie każdy jest tym zainteresowany.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
  • Strona 368 z 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374