4 lipca złożyłem zamówienie na Xperię XZ Premium razem ze słuchawkami, po 8 dniach otrzymałem następującego maila:
> Szanowni Państwo,
>
> wyjaśniamy, iż dla zamówienia złożonego w sklepie internetowym Dział
> Aktywacji wyznaczył kaucję.
>
> Niestety ze względu na ograniczenia techniczne związane z realizacją
> kaucji, zamówienie nie może zostać zrealizowane przez sklep internetowy.
>
> W celu zapoznania się z ofertą oraz dokonania zakupu zapraszamy do punktów
> Plusa:
>
> Znajdź salon Plusa <
http://www.plus.pl/znajdz-salon>
>
> Za powstałe trudności przepraszamy.
Poszedłem zatem do salonu, a tam Pani mnie poinformowała, że nie mogę zrealizować tego zamówienia u niej. Mogę kupić tę Xperię za identyczne raty przy identycznym abonamencie, ale bez słuchawek. Przejrzałem trzy regulaminy i według Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych przez POLKOMTEL sp. z o.o. mogą odmówić mi podpisania umowy tylko jeśli odmówię przekazania dokumentów, podania błędnych lub nieaktualnych danych, otrzymałem negatywną ocenę wiarygodności lub odmawiam wpłacenia kaucji. Mnie może dotyczyć tylko jeden przypadek - negatywna ocena wiarygodności. Staram się o kredyt, więc znam doskonale swoją ocenę w BIK i BIG i tam moja ocena jest wiarygodna i wysoka. Ponadto napisałem do Plusa, że chętnie im wyślę zeznania PIT, KPiR i wszelkie inne potrzebne dokumenty finansowe.
Sprawdziłem też w jakich przypadkach mogą zażądać kaucji i z szeregu możliwości mnie dotyczy tylko jeden - znów ocena wiarygodności.
Ponadto w tym samym regulaminie sama definicja kaucji mówi o tym, że może ona być uiszczona przy podpisywaniu umowy lub
w trakcie jej trwania. Skoro nie mają możliwości technicznych przy podpisywaniu to chętnie uiszczę ją w trakcie.
Sprawdziłem też regulamin sklepu i tam jest taki punkt: "9. Polkomtel zastrzega, że w przypadku, gdy ocena wiarygodności płatniczej Klienta powodowałaby - w świetle regulaminu promocji, w ramach którego złożone zostało Zamówienie dotyczące zawarcia Umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych - obowiązek wniesienia kaucji przez Klienta, Klient zostanie poinformowany drogą elektroniczną na wskazany w Zamówieniu adres poczty elektronicznej o tym obowiązku wraz z informacją o niemożności realizacji Zamówienia dotyczącego zawarcia Umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych).
W takim przypadku zawarcie Umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych możliwe jest jedynie w Punkcie sprzedaży Polkomtel."
Jak to rozumieć? Bo ja to rozumiem w ten sposób, że w punkcie powinienem mieć możliwość podpisania tej samej umowy. A skoro tej samej to nie mogą mi proponować Xperii bez słuchawek za tę samą cenę. Napisałem im, że zgadzam się na upust 1300 zł, czyli rynkowej ceny słuchawek.
Co o tym myślicie? Mają prawo odmówić mi zawarcia umowy? Jeśli tak to na jakiej podstawie? Myślicie, że poinformowanie UOKiK coś da?