Strona 1 z 1

Przydział zasobów sieci komórkowych a sprzęt użytkownika

Post:08 wrz 2022, 16:43
autor: lucrumcesans
Drodzy Forumowicze,
pytanie do znawców tematu.

Czy operatorzy sieci komórkowych mają możliwość priorytetyzacji użytkowników w zależności od posiadanego przez nich sprzętu i czy tę możliwość wykorzystują?

Na przykład, operator widzi, że użytkownik ma np. klawiszową Nokię 515 lub paroletniego smartfona. Czy jest możliwość ustawienia takiemu użytkownikowi niskiego priorytetu w użytkowaniu sieci żeby pogorszyć mu jakość rozmów/internetu i tym skłonić go do wymiany sprzętu na nowy? Oczywiście najlepiej do zakupu w sklepie operatora:)

Dzięki
LC

Re: Przydział zasobów sieci komórkowych a sprzęt użytkownika

Post:08 wrz 2022, 16:49
autor: Remington
Techniczna możliwość jest.

Re: Przydział zasobów sieci komórkowych a sprzęt użytkownika

Post:08 wrz 2022, 19:30
autor: Someone23
Ale nie szedlbym tak daleko z teoria ze beda ograniczac z nadzieja ze uzytkownik kupi u nich nowy telefon...
Bardziej moze to byc zwiazane z balansowaniem ruchu na nadajniku, zeby zapewnic stabilnosc wszystkim uzytkownikom a w momencie gdy nadajnik bedzie sie zapychal (w razie jakis masowych imprez czy innego wzmozonego uzycia) to raczej priorytetowanie bedzie na rodzaju taryfy niz urzadzenia.
W twoim przypadku chodzi o urzadzenie ktore nie ma 4G, a w tym momencie wszystko zmierza ku temu, aby zasoby przelaczac na 4G a pozniej isc na 5G z powodu szybkosci i pojemnosci.
Standard 3G sam w sobie jest "powolny" wiec nawet jesli "dostanie" cale "zasoby" jakie moze obsluzyc to i tak bedzie dzialal wolniej w porownaniu z urzadzeniem 4G nawet z racji tego ze procesor czy modem tez sa dobierane do klasy urzadzenia i nie sa przystosowane do wysokich szybkosci/ wydajnosci. Pomijam oczywiscie to, o czym wczesniej pisalem, czyli ze pasmo sukcesywnie przelaczane jest na 4G, bo liczba urzadzen bez LTE maleje i naturalnym jest te niewykorzystane zasoby przerzucic tam gdzie jest wiekszy ruch.

Re: Przydział zasobów sieci komórkowych a sprzęt użytkownika

Post:08 wrz 2022, 19:58
autor: koszalineo941268
Nie wiemy, jak to wygląda w praktyce, operatorzy się do tego typu praktyk nie przyznają, z wyłączeniem przykładów, w których powołują się na rzekomą "degradację sieci".

Regulator i organ nadzoru wypowiadają się o takich praktykach negatywnie, choć tak samo było z tematem tzw. neutralności sieci, którą miało łamać traktowanie jednych pakietów inaczej niż innych (a znamy temat np. routingu YouTuba czy darmowe połączenia z wybranymi mediami społecznościowymi).

Istnieje powszechne, choć niepotwierdzone, przekonanie, że abonament ma wyższy priorytet niż prepaid, sieć macierzysta wyższy niż MNVO, taryfa biznes wyższy niż oferta dla os. fizycznej jako konsumenta.

Sprzęt i taryfa może obsługiwać 5G lub VoLTE/VoWiFi, a usługa nie działa, bo telefon nie jest na liście wspieranych lub soft nie ma brandu operatora (tu możesz mieć wniosek, że to zachęta do kupienia fona u operatora) i nic z tym nie zrobisz. Brak wsparcia możesz ocenić że swojej perspektywy jako pogorszenie.

Przy dużym, ponadnormatywnym, zużyciu neta może być nałożony lejek techniczny, to też z perspektywy klienta jest pogorszenie usługi.

Temat szeroki. W części potwierdzony, w części to tylko domysły.