Strona 1 z 4

VOIP - kilka pytań, sposób działania, etc.

Post:22 paź 2009, 20:36
autor: katarzynka007
Witajcie,
jestem na etapie rozważania zmiany połączenia internetowego oraz rezygnacji/zmiany połączenia telefonicznego.

I tak trafiłam na "voip". Generalnie wiem, że jest to rodzaj telefonii internetowej i... to by było na tyle. Nie mam osoby, która mogłaby mnie wprowadzić w temat.

Wiem, że są różne urządzenia wykorzystujące voip (routery, jakieś bramki, specjalne telefony stacjonarne).
Rozumiem też, że podstawą jest dobre łącze internetowe.
1) Jaka jest minimalna prędkość, przy której warto się bawić w voip?

Jeśli chodzi o telefon stacjonarny, zależy mi tylko na odbieraniu połączeń, dlatego telefonia internetowa wydaje mi się dość korzystna.
2) Czy korzystając z voip miałabym swój numer stacjonarny, na który inni mogliby dzwonić ze swojego telefonu stacjonarnego? (mam na myśli, czy korzystanie przeze mnie z voip oznacza jakąkolwiek zmianę dla dzwoniących do mnie?)
3) Czy rodzina dzwoniąca do nas z Kanady za naprawdę niedużą kwotę (karty typu telegrosik), będzie mogła nadal dzwonić używając jakichś kart obniżających koszty?

Teraz kwestia całościowa, czyli taka sieć pajęcza w domu. Rozumiem (być może mój tok rozumowania jest błędny, więc proszę o wyrozumiałość :) ), że działa to mniej więcej tak:
a) Mam podłączony internet w domu.
b) Skorzystałabym z routera, aby łącze było cały czas aktywne (przykład. mam neostradę i działa ona tylko, jak włączę komputer i podłączę modem. gdy mam neostradę podłączoną do routera, to jest ona ciągle aktywna, tak długo, jak router jest podłączony do prądu).
c) Czyli mam już internet rozsiany po całym domu, 24h/dobę.
d) Podłączam wszystkie potrzebne urządzenia (bramka voip, o której jeszcze nic nie wiem, jestem na etapie wyszukiwania informacji w internecie) oraz telefon stacjonarny z voip.
e) Dzięki temu, że internet mam "rozsiany po całym mieszkaniu" (router), można telefonować/odbierać połączenia bezpośrednio ze słuchawki telefonu, bez konieczności włączania komputera (?????)

Mam nadzieje, że chociaż jeden podpunkt nie będzie kompletną bzdurą :P, bo jak się okaże, że tyle się naprodukowałam i stworzyłam jakieś sience fiction, to nic tylko się załamać.

Proszę o wyrozumiałość i pamięć: ja też jestem w czymś specjalistą. Po prostu nie w tej dziedzinie :wink: .

Post:22 paź 2009, 21:43
autor: Prometo
katarzynka007 pisze:1) Jaka jest minimalna prędkość, przy której warto się bawić w voip?
Minimum 512 Mb, zalecane 1 Mb.
katarzynka007 pisze:2) Czy korzystając z voip miałabym swój numer stacjonarny, na który inni mogliby dzwonić ze swojego telefonu stacjonarnego? (mam na myśli, czy korzystanie przeze mnie z voip oznacza jakąkolwiek zmianę dla dzwoniących do mnie?)
Ta firma oferuje to rozwiązanie o którym piszesz.

katarzynka007 pisze:a) Mam podłączony internet w domu.
b) Skorzystałabym z routera, aby łącze było cały czas aktywne (przykład. mam neostradę i działa ona tylko, jak włączę komputer i podłączę modem. gdy mam neostradę podłączoną do routera, to jest ona ciągle aktywna, tak długo, jak router jest podłączony do prądu).
c) Czyli mam już internet rozsiany po całym domu, 24h/dobę.
d) Podłączam wszystkie potrzebne urządzenia (bramka voip, o której jeszcze nic nie wiem, jestem na etapie wyszukiwania informacji w internecie) oraz telefon stacjonarny z voip.
e) Dzięki temu, że internet mam "rozsiany po całym mieszkaniu" (router), można telefonować/odbierać połączenia bezpośrednio ze słuchawki telefonu, bez konieczności włączania komputera (?????)
Poczytaj tutaj.

Post:23 paź 2009, 13:48
autor: TomekO
katarzynka007 pisze:Rozumiem też, że podstawą jest dobre łącze internetowe.
1) Jaka jest minimalna prędkość, przy której warto się bawić w voip?
Łącze teoretycznie wystarczy 64/64 kbps ale tylko do VoIP - zawsze musi być zapas na korzystanie z innych aplikacji internetowych. Najważniejsza jest kwestia stabilności połączenia do serwera usługodawcy z którego będziesz korzystać. Operatorzy VoIP oferują darmowe połączenia do testowania więc przed wyborem operatora potestuj na komputerze z oprogramowaniem do dzwonienia i słuchawkami. Operatorów VoIP jest mnóstwo. Darmowy numer stacjonarny daje np. tlenofon . Można przenieść numer z TPSA.
katarzynka007 pisze:Teraz kwestia całościowa, czyli taka sieć pajęcza w domu. Rozumiem (być może mój tok rozumowania jest błędny, więc proszę o wyrozumiałość ), że działa to mniej więcej tak:
a) Mam podłączony internet w domu.
b) Skorzystałabym z routera, aby łącze było cały czas aktywne (przykład. mam neostradę i działa ona tylko, jak włączę komputer i podłączę modem. gdy mam neostradę podłączoną do routera, to jest ona ciągle aktywna, tak długo, jak router jest podłączony do prądu).
c) Czyli mam już internet rozsiany po całym domu, 24h/dobę.
d) Podłączam wszystkie potrzebne urządzenia (bramka voip, o której jeszcze nic nie wiem, jestem na etapie wyszukiwania informacji w internecie) oraz telefon stacjonarny z voip.
e) Dzięki temu, że internet mam "rozsiany po całym mieszkaniu" (router), można telefonować/odbierać połączenia bezpośrednio ze słuchawki telefonu, bez konieczności włączania komputera (?????)
Nie wiem czy dobrze rozumiem ale internet masz z neostrady do której podłączony jest router rozsiewając ten internet po domu ? W takiej sytuacji najlepiej jest chyba podłączyć bramkę pod router a zwykły telefon stacjonarny np. bezprzewodowy do bramki.

Post:23 paź 2009, 14:05
autor: Xavi
W sumie mam bardzo podobne dylematy. Numer można przenieść z tp oprócz wspomnianego tlenofonu chyba jeszcze do easycall oraz ipfon. W moim przypadku nie dużo dzwonie więc zależy mi na tym aby był długi czas ważności konta po doładowaniu. Najbardziej martwi mnie jednak kwestia techniczna, nie lubię mieć za dużo urządzeń , kabelków itp więc może ktoś podpowie jak zrobić żeby było jak najmniej tego sprzętu i co należy zakupić router czy bramkę?? Ważne jest też aby można było podłączyć dwa telefony (jeden bezprzewodowy drugi przewodowy). Łącze to kablówka. Może wypowie się jakiś ekspert w tej kwestii!

Post:23 paź 2009, 14:45
autor: Marens
Xavi pisze:Najbardziej martwi mnie jednak kwestia techniczna, nie lubię mieć za dużo urządzeń
Musisz mieć 2 urządzenia:
1) modem od kablówki
2) router np. taki http://4ip.pl/p-125/cisco-wrp400g2

Post:23 paź 2009, 16:53
autor: Patryk_
katarzynka007 pisze:Jaka jest minimalna prędkość, przy której warto się bawić w voip?
Na HSDPA Orange po limicie (64/64 kbit/s) VoIP (Betamax i Tlenofon) z uzyciem kodeka G.726-32 (czyli tego samego,co w DECT,,przepływność 32 kbit/s) smiga idealnie.
Oczywiście łącze do wyłacznej dyspozycji bramki...

[ Dodano: 2009-10-23, 16:54 ]
katarzynka007 pisze:Teraz kwestia całościowa, czyli taka sieć pajęcza w domu.
Router z wbudowaną bramką SIP lub osobna bramka,np. Linksys PAP2.
Lub telefon VoIP podłaczany skrętką do routera,lub nawet po wifi (wtedy tą funkcję może pełnic nawet taka Nokia E51).
Zależy,co kto lubi.

[ Dodano: 2009-10-23, 16:56 ]
katarzynka007 pisze:Jeśli chodzi o telefon stacjonarny, zależy mi tylko na odbieraniu połączeń, dlatego telefonia internetowa wydaje mi się dość korzystna.
No to Tlenofon (doładowanie 10 zł na rok) z bezpłatnym numerem stacjonarnym z dowolnej strefy numeracyjnej.
Aby numer był aktywny,musisz odebrać co najmniej 10 minut z obcych sieci przez trzy miesiące,ale to chyba nie problem ;)

Post:23 paź 2009, 18:03
autor: katarzynka007
Prometo, dziękuję za link. Już wiem trochę więcej niż wczoraj.
TomekO, tak, obecnie mam neostradę (do grudnia 2009), ale chyba z niej zrezygnuję, ponieważ muszę mieć to nieszczęsne łącze w TP (w najlepszym wypadku zawieszony numer). A mam do wyboru internet kablowy, prędkość 512 mb/s za 65 zł brutto - umowa na czas nieokreślony.
Ale już kwestia podłączonego internetu to nie problem, bo opcji mam sporo, neostrada, orange freedom, 2 albo 3 kablówki.

Dużo jeszcze kwestii jest dla mnie zagadką. Jak słyszę, że można doładować telefon kwotą 10 zł na rok, to mi włosy na głowie dęba stają.. :). Brzmi bomba, ale po tylu latach w TP ciężko jest mi sobie wyobrazić życie, bez comiesięcznego rachunku na 50 zł za nic.. :roll:

Kwestie na chwilę obecną, które mnie nurtują:
- telefon do VOIP. Czy musi być ten specjalny, czy można zwykły podłączyć? Czasami używacie zwrotu "zwykły telefon", więc jestem w kropce, który dla Was zwykłym jest :).
Rozumiem to tak:
Mam router wifi z VOIP (dsl lub adsl, zależnie od dostawcy internetu) + bramkę VOIP + zwykły telefon / lub / router wifi z bramką VOIP (1 urządzenie) + zwykły telefon
Czy może wszystko (router, bramka, telefon) musi być z VOIP ??
(Telefony stacjonarne VOIP kosztują o wiele więcej niż te "zwykłe").

- druga sprawa to ten "numer telefonu". nie wiem, czy warto przenosić swój z TP, bo jak mówicie nie wszystkie firmy taką opcję oferują. Z innej strony nie mogę wyobrazić sobie tego numeru telefonu w telefonii internetowej. Czy również zawiera on 9 cyfr ?
(np. 22 123 45 67).
Czy jest jakaś różnica, czy ja przeniosę numer czy wezmę nowy?

- trzecia kwestia. Wyczytałam dzisiaj, że wielu użytkowników robi tak. Utrzymują numer stacjonarny np. TP (nazwijmy go "standardowym"), do odbierania rozmów oraz zakładają numer VOIP, do telefonowania. Owszem, w kalkulacjach wychodzi trochę taniej, ale bardzo mi się taki pomysł nie podoba.
Czy można CAŁKOWICIE pożegnać się ze standardowym telefonem stacjonarnym?
Nie bardzo uśmiechają mi się takie zabawy..
Jaki może być powód, że ludzie się na to decydują? Czy odbieranie połączeń na VOIP jest w jakikolwiek sposób kłopotliwe?

[ Dodano: 2009-10-23, 18:08 ]
A takie połączenie jest możliwe? :
Zwykły router wifi ---> Bramka VOIP ---> Zwykły aparat telefoniczny, np. wykorzystywany obecnie

[ Dodano: 2009-10-23, 18:28 ]
znalazłam taką stronkę:
http://www.tp.darmowerozmowy.pl/

Na samej górze widnieje informacja, że dzwoniący do mnie zapłacą jak za zwykłe połączenie na sieć stacjonarną.
Czy to się tyczy wszystkich firm oferujących telefonię internetową?

No i znalazłam odpowiedź na jedno pytanie: można podłączyć zwykły telefon do bramki.
Brzmi bomba, tylko teraz tym bardziej nie wiem, dlaczego tak wielu użytkowników zachowuje łącze 'standardowe' w TP.

Post:23 paź 2009, 21:11
autor: TomekO
katarzynka007 pisze:Kwestie na chwilę obecną, które mnie nurtują:
- telefon do VOIP. Czy musi być ten specjalny, czy można zwykły podłączyć? Czasami używacie zwrotu "zwykły telefon", więc jestem w kropce, który dla Was zwykłym jest .
Rozumiem to tak:
Mam router wifi z VOIP (dsl lub adsl, zależnie od dostawcy internetu) + bramkę VOIP + zwykły telefon / lub / router wifi z bramką VOIP (1 urządzenie) + zwykły telefon
Czy może wszystko (router, bramka, telefon) musi być z VOIP ??
(Telefony stacjonarne VOIP kosztują o wiele więcej niż te "zwykłe").
Telefon VoIP to najprościej powiedzieć ma w sobie bramkę VoIP i podłączasz go do np. routera ( dlatego jest drogi). Zwykły telefon potrzebuje bramki. Do routera WiFi z VoIP podłączasz odrazu telefon zwykły. W pierwszej kolejności musisz wiedzieć jakiego będziesz miała dostawcę i jaki on Ci da sprzęt ( nie wiem czy można w kablówkach samemu sobie coś dobrać ? ).
katarzynka007 pisze:- druga sprawa to ten "numer telefonu". nie wiem, czy warto przenosić swój z TP, bo jak mówicie nie wszystkie firmy taką opcję oferują. Z innej strony nie mogę wyobrazić sobie tego numeru telefonu w telefonii internetowej. Czy również zawiera on 9 cyfr ?
(np. 22 123 45 67).
Czy jest jakaś różnica, czy ja przeniosę numer czy wezmę nowy?
Numer telefonu możesz przenieść lub wybrać nowy. Dzwoni się tak jak na normalny stacjonarny. Jeżeli miałaś numer od TPSA długo to chyba warto przenosić.
katarzynka007 pisze:- trzecia kwestia. Wyczytałam dzisiaj, że wielu użytkowników robi tak. Utrzymują numer stacjonarny np. TP (nazwijmy go "standardowym"), do odbierania rozmów oraz zakładają numer VOIP, do telefonowania. Owszem, w kalkulacjach wychodzi trochę taniej, ale bardzo mi się taki pomysł nie podoba.
Czy można CAŁKOWICIE pożegnać się ze standardowym telefonem stacjonarnym?
Nie bardzo uśmiechają mi się takie zabawy..
Jaki może być powód, że ludzie się na to decydują? Czy odbieranie połączeń na VOIP jest w jakikolwiek sposób kłopotliwe?
Zostawiają stacjonarny najprawdopodobniej dlatego że neostrady lub innego dostawcy na łączu TP nie można mieć bez opłacania kosztów utrzymania lini lub abonamentu.
katarzynka007 pisze:A takie połączenie jest możliwe? :
Zwykły router wifi ---> Bramka VOIP ---> Zwykły aparat telefoniczny, np. wykorzystywany obecnie
Można tak zrobić tylko oczywiście router jeszcze trzeba do dostawcy internetu podłączyć i takie rozwiązanie chyba będzie najtańsze ?
katarzynka007 pisze:Na samej górze widnieje informacja, że dzwoniący do mnie zapłacą jak za zwykłe połączenie na sieć stacjonarną.
Czy to się tyczy wszystkich firm oferujących telefonię internetową?
Tak we wszystkich gdzie dostaniesz numer stacjonarny.

Post:23 paź 2009, 22:01
autor: tajniak
Podłączę się pod temat. W najbliższym czasie czeka mnie przeprowadzenie wideorozmowy przez Skype. O ile ja mam łącze stałe, to ta druga ma POL. I mam związku z tym pytanie: Ile transferu zużywa takie wideopołaczenie? Na stronie Skype w jednym miejscu jest napisane, że potrzebne jest łącze 512/256, a w drugim 384/384, a więc w końcu ile? No i wiadomo - wymagania dot. łącza nie równa się jakość transmisji.

Post:23 paź 2009, 22:22
autor: user_delete19
TomekO pisze:Zostawiają stacjonarny najprawdopodobniej dlatego że neostrady lub innego dostawcy na łączu TP nie można mieć bez opłacania kosztów utrzymania lini lub abonamentu.
Zwykla linia pstn ma też ten plus, że nawet jak braknie prądu czy internetu to po prostu działa... chociaż teraz i tak częściej używa się gsm (;

Post:23 paź 2009, 22:51
autor: osachorzow
niewątpliwą przewagą PSTN nad VoIP/GSM są też bezproblemowe faksy... podpina się urządzenie i po prostu działa ;)

Post:23 paź 2009, 22:54
autor: user_delete19
osachorzow pisze:niewątpliwą przewagą PSTN nad VoIP/GSM są też bezproblemowe faksy... podpina się urządzenie i po prostu działa
W życiu nie używałem faksu ;D niemniej jeszcze jeden plus -- połączenia z 0-801 -- z komórki drogo, a voip OIDP to chyba też liczy jak za normalne rozmowy..

Post:23 paź 2009, 23:41
autor: Marens
tajniak pisze:Na stronie Skype w jednym miejscu jest napisane, że potrzebne jest łącze 512/256, a w drugim 384/384, a więc w końcu ile?
Chyba zależy od jakości video, czy 640x480 czy 320x240.
Przerabiałem videorozmowę na Play Online i powiem, że działą bez zarzutu pod warunkiem że sieć nie jest obciążona.

Post:24 paź 2009, 09:56
autor: tajniak
Marens, a ile transferu zużywa taka rozmowa?

Post:24 paź 2009, 11:38
autor: Marens
Nie wiem, jak chcesz mogę przetestować. Testowałem głosową i było 64/64kbps

Post:24 paź 2009, 18:38
autor: tajniak
Jakbyś mógł. :)

Post:24 paź 2009, 19:34
autor: Piescoch66
tajniak:100-120MB na godzinę

Post:24 paź 2009, 22:35
autor: tajniak
Piescoch66, w jedną stronę czy dwie?

Post:25 paź 2009, 08:38
autor: katarzynka007
Panowie wieelkie dzięki za uczestnictwo w tej dyskusji - dwa dni i jestem innym człowiekiem :mrgreen: .

Ale wracając do tematu. Oto kwestie, które teraz mnie zastanawiają:
Kwestia 1: Te nieszczęsne prędkości.. te wszystkie przeliczenia mnie zabiją, słowo daję :). Czy technologia voip wykorzystuje przepustowość łącza cały czas, czy tylko podczas wykonywania/odbierania połączenia?
Kwestia 2: Obecnie mam dwa telefony, jeden numer telefoniczny. Czy w voip można:
a) mieć jeden numer telefonu, a do bramki podłączone 2 aparaty telefoniczne (płacić za jeden nr, tak jak teraz w tp)
b) mieć 2 osobne numery, 2 osobne aparaty telefoniczne podłączone do 1 bramki (jak wtedy przedstawia się sprawa abonamentu)
Kwestia 3: Czy podpisuje się jakieś umowy o świadczenie usług w technologii voip (np. na 12 msc, 24 msc, etc.)?

Post:25 paź 2009, 10:13
autor: tajniak
Kwestia 1: Te nieszczęsne prędkości.. te wszystkie przeliczenia mnie zabiją, słowo daję :) . Czy technologia voip wykorzystuje przepustowość łącza cały czas, czy tylko podczas wykonywania/odbierania połączenia?
Tylko podczas połączenia
Kwestia 3: Czy podpisuje się jakieś umowy o świadczenie usług w technologii voip (np. na 12 msc, 24 msc, etc.)?
Do wyboru do koloru. :) Bardzo mało jest ofert terminowych na rynku (o ile są, bo aktualnie takich nie kojarzę).