DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
  • Strona 9 z 15
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
 #1088517  autor: vh
 21 sty 2020, 18:18
Może kogoś interesuje, jak potoczyła się moja sprawa, ale nie zaspokoję ciekawości, bo sprawa cały czas w toku!

PBS dzwoniła do mnie trzy razy. Za pierwszym razem zdegustowany rozłączyłem się, za drugim razem nie mogłem rozmawiać, odrzuciłem, za trzecim rozmawiałem z panią. no i ja do niej jakim prawem, że nie wyrażałem zgody, how dare you, how dare you i how dare you. Pani stwierdziła, że nie da się ze mną rozmawiać i się rozłączyła.

Zapytałem Orange, jakim prawem przekazali mój numer PBS, no to oni odpisali, że oni nie przekazują nikomu danych i pewnie sam gdzieś tam kiedyś podałem, jak gdzieś tam się rejestrowałem, przy jakimś konkursie itp. (oczywiście bzdura!).

No to ja do PBS – skąd macie moje dane? PBS odpisała, że oczywiście z Orange. No to ja do Orange, że sprawa taka i taka, no to Orange mi odpowiedział – po miesiącu – termin zresztą został przekroczony, musiałem ich poganiać, żeby raczyli mi odpowiedzieć – no i odpowiedział mi, że ja nie wyraziłem sprzeciwu na przekazywanie danych. No, niezłe, niezłe, nie powiem!

No to ja do Orange, że ja nie muszę wyrażać sprzeciwów, tylko że oni muszą mnie za każdym razem pytać, czy wyrażam zgodę na to i na tamto. No i spytałem, czy komuś jeszcze przekazali moje dane. No to Orange napisał, że udzieli mi odpowiedzi za 30 dni, a w szczególnych przypadkach odpowiedź może się przedłużyć do 90 (!) dni. No to czekam! Może za pół roku odpowiedzą.

No i z PBS-u póki co nie dzwonią.

T10s, OT-311, 1650, X501, P780, GT-C3322, E560, 3S, 4X, G7 Power
 #1088519  autor: Remington
 21 sty 2020, 18:29
Jednoznaczną zgodę muszą mieć na kontakt elektroniczny (telefony, maile, smsy). Wynika to z Prawa telekomunikacyjnego.

Na przekazywanie do ich własnych celów nie muszą. Sprzeciw można zgłosić na marketing, przekazywanie innym firmom do celów tych firm i profilowanie. Na samo przekazywanie danych nie można.

Wszystko to tak ustalono w RODO, bo sami nawet nie znamy skali outsourcingu jaki stosują firmy przechowujące nasze dane.
 #1088648  autor: vh
 23 sty 2020, 16:51
Remington pisze:
21 sty 2020, 18:29
Na przekazywanie do ich własnych celów nie muszą. Sprzeciw można zgłosić na marketing, przekazywanie innym firmom do celów tych firm i profilowanie. Na samo przekazywanie danych nie można.
To jakaś nowa wykładnia prawa. Pracujesz może w Orange?

T10s, OT-311, 1650, X501, P780, GT-C3322, E560, 3S, 4X, G7 Power
 #1088650  autor: Remington
 23 sty 2020, 17:12
I po co ta uszczypliwość, lepiej Ci?

Nie wykładnia, tylko praktyka. Już po wejściu w życie RODO przechodziłem to z pewnym bankiem i zasięgnąłem wiedzy u prawdziwych mózgów od RODO, w tym w UODO.

Na outsourcing nie potrzeba zgody na przetwarzanie danych - czy to chodzi o obdzwanianie klientów przez zewnętrzne call center, czy wysyłkę korespondencji, wynajem serwerów itd. Art. 28 RODO.

Podobnie jak na marketing produktów własnych nie jest wymagana zgoda, bo zgodnie wszyscy traktują jako dopuszczony przez RODO uzasadniony interes administratora. Ale można zgłosić sprzeciw. Identycznie jest z profilowaniem. Art. 6 i art. 21 RODO.

Ale marketing innych podmiotów już nie jest tak traktowany, więc zgoda jest zawsze potrzebna.

Podobnie jak wymagana jest przez Prawo telekomunikacyjne jednoznaczna zgoda na wszelki marketing drogą elektroniczną.
 #1088651  autor: vh
 23 sty 2020, 17:19
Po zalogowaniu do panelu na stronie Nju Mobile mam sekcję ze zgodami. Jedna z nich brzmi tak:
Wyraź zgodę, jeśli chcesz uczestniczyć w badaniach rynku oraz jeśli zgadzasz się na otrzymywanie automatycznie odtwarzanych informacji o naszych ofertach.
Oczywiście w całej sekcji żadna zgoda nie jest wyrażona.

T10s, OT-311, 1650, X501, P780, GT-C3322, E560, 3S, 4X, G7 Power
 #1088653  autor: Remington
 23 sty 2020, 17:23
Czyli zgoda dot. marketingu drogą elektroniczną, wymagana przez Prawo telekomunikacyjne. Bez tej zgody mogą informować o ofertach tylko pocztą papierową lub osobiście (w nju nie mieliby jak). Zgody na ankiety żadne przepisy nie regulują, ale skoro jest i jej nie wyraziłeś to nie powinni dzwonić.

Co do outsourcingu, to problem istnieje i jest poważny. Administrator przekazuje dane podmiotowi, którego nie sprawdza, a jedynie zadowala się jego oświadczeniem, że spełnia on wszystkie normy.
 #1089205  autor: vh
 31 sty 2020, 16:38
Dostałem „odpowiedź” z Orange. Nie odpowiedzieli na moje pytania, tylko przekleili jakiś korpobełkot, z którego nic nie wynika:
uprzejmie informujemy, e Orange Polska S.A. nie udostępnia numerów swoich abonentów podmiotom nieuprawnionym. Na podstawie art. 15 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., administrator może przekazać informacje wyłącznie o kategoriach odbiorców, którym dane osobowe zostały lub zostaną ujawnione. Pana dane mogły być przekazywane następującym kategoriom odbiorców:

1) Podmiotom przetwarzającym dane w naszym imieniu, uczestniczącym w wykonywaniu naszych czynności:
a) Naszym agentom, agencjom reklamowym i innym podmiotom pośredniczącym w sprzeda y naszych usług lub organizacji akcji marketingowych;
b) Obsługującym nasze systemy teleinformatyczne lub udostępniającym nam narzędzia teleinformatyczne;
c) Podwykonawcom wspierającym nas np. w wykonywaniu usług telekomunikacyjnych lub innych zamówionych przez Pana, przy montażu sprzętu, obsłudze korespondencji czy w procesie obsługi Klienta;
d) Podmiotom obsługującym i utrzymującym naszą sieć telekomunikacyjną;
e) Podmiotom świadczącym nam usługi doradcze, konsultacyjne, audytowe, pomoc prawną, podatkową, rachunkową, agencjom badawczym działającym na nasze zlecenie;

2) Innym administratorom danych przetwarzającym dane we własnym imieniu:
a) Naszym agentom i innym podmiotom współpracującym przy obsłudze klienta - w celu rozliczenia należnych im wynagrodzeń;
b) Jeśli udostępnił nam Pan swój adres korespondencyjny w celu otrzymywania informacji i zawiadomień, zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego: podmiotom prowadzącym działalność pocztową lub kurierską;
c) Przy przenoszeniu numeru do naszej sieci: Prezesowi UKE – w związku z działaniem systemu umożliwiającego operatorom rozpoznawanie, w której sieci działa dany numer telefonu;
d) Podmiotom współpracującym z nami przy obsłudze spraw księgowych, podatkowych, prawnych – w zakresie, w jakim staną się administratorem danych

Gdy korzysta Pan z naszych usług telekomunikacyjnych, przekazujemy standardowe informacje techniczne (o numerze telefonu lub zakończeniu sieci, z którego wykonuje Pan połączenia) do innych operatorów telekomunikacyjnych lub bezpośrednio do podmiotów, z którymi się Pan łączy, w celu wykonania połączenia lub transmisji komunikatów.

Dane przekazywane są wyłącznie do podmiotów uprawnionych przepisami prawa lub z którymi Orange Polska S.A. zawarła odpowiednie umowy zgodne z obowiązującym prawem. W umowach tych podmioty zobowiązują się do przetwarzania danych osobowych zgodnie z Umową, jak równie zgodnie z obowiązującym prawem, w tym do stosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniej poufności danych osobowych, w tym ochrony przed nieuprawnionym dostępem do nich.
 
Z wcześniejszej korespondencji wynikało, że PBS do mnie dzwoni, bo Orange przekazało jej dane. Orange napisał, że przekazał dane, bo „nie wyraziłem sprzeciwu”. PBS do mnie już nie dzwoni, ale nie wiem, czy nadal ma moje dane czy nie? Tyle warta jest „odpowiedź” Orange. Pisać więcej do nich już mi się nie chce. W dodatku jeszcze napisali, że powyższa „odpowiedź” jest ostateczna i że jak coś, to teraz tylko do sądu.

Wnioski:
1. RODO w stosunku do zwykłego obywatela to fikcja.
2. Orange przekazuje dane osobowe innym podmiotom bez wymaganej zgody.
3. Czekam na telefon z kolejnej instytucji/firmy, wobec której w Orange „nie wyraziłem sprzeciwu” na przekazanie moich danych.

T10s, OT-311, 1650, X501, P780, GT-C3322, E560, 3S, 4X, G7 Power
 #1089207  autor: Remington
 31 sty 2020, 16:50
vh pisze:
31 sty 2020, 16:38
Wnioski:
1. RODO w stosunku do zwykłego obywatela to fikcja.
2. Orange przekazuje dane osobowe innym podmiotom bez wymaganej zgody.
3. Czekam na telefon z kolejnej instytucji/firmy, wobec której w Orange „nie wyraziłem sprzeciwu” na przekazanie moich danych.

Odpowiedzieli to, co Ci poprzednio pisałem. Przekazują każdemu podwykonawcy, któremu chcą, ale tylko na potrzeby Orange. Czyli np. obdzwanianie klientów Orange na zlecenie Orange, ale nie np. badanie preferencji wyborczych przez samo PBS.

ad. 1. To niestety prawda.
ad. 2. Art. 28 RODO im na to pozwala, więc zgoda nie jest „wymagana”.
ad. 3. I zapewne się doczekasz.

Za to czy PBS nadal ma Twoje dane, to najlepiej zapytać ich bezpośrednio.
 #1090547  autor: Remington
 19 lut 2020, 17:08
Przy okazji wycieku danych klientów agencji współpracującej z Ergo Hestią, w informacji do klientów znalazło się szczegółowe wyliczenie praw wynikających z RODO:

Informujemy , że przysługują Pani/Panu następujące prawa:

prawo dostępu do swoich danych osobowych;
prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych;
prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych – w takim zakresie w jakim są one przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego;
prawo do przenoszenia danych osobowych tj. do otrzymania od administratora danych osobowych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego oraz prawo przesłania do innego administratora;
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych;
prawo do wycofania zgody, bez wpływu na zgodność z prawem czynności podjętych przed jej wycofaniem;



Wymienione wyżej prawa tyczą się wszystkich podmiotów przetwarzających nasze dane, z wyjątkiem tych robiących to z mocy prawa.
 #1092884  autor: vh
 05 kwie 2020, 13:19
Znowu dzwonili do mnie z PBS. No to napisałem do Nju, że myślałem, że to miał być już koniec tego cyrku. No to gość mi odpisał, że wycofał wszystkie zgody. Jakie zgody? Ja nie udzielałam żadnych zgód! Szkoda, że nie ma już Orange Finanse. Może udałoby się wycofać środki z lokaty, której nie zakładałem? ;-)

T10s, OT-311, 1650, X501, P780, GT-C3322, E560, 3S, 4X, G7 Power
 #1092887  autor: Remington
 05 kwie 2020, 14:54
Istotne jest, w jakim celu dzwonili z PBS. Jak już wcześniej czytałeś, mogą prowadzić czynności na zlecenie Orange, niewymagające zgody. Np. ankieta satysfakcji nie jest marketingiem, więc nie wymagałaby zgody i Orange może przekazać dane podwykonawcy by obdzwonił jego klientów.

Akurat w panelu nju można sobie odlikać czy zgadzamy się na kontakt w celach obsługowych itp., ale to ukłon w stronę klientów, bo niewymagany prawem.
 #1092888  autor: marcin19883
 05 kwie 2020, 15:58
Mi się w Nju Mobile zdarzyło kilka razy, że dzwoniły dziwne numery. Zgody wycofane w ustawieniach. Okazuje się, że są ukryte zgody, które da się wycofać tylko przez konsultanta. Przypomina mi to mBank, który robił dokładnie to samo. Niby zgody wycofane, ale są jeszcze dodatkowe, których nie widać z konta użytkownika.
 #1101654  autor: sumix
 20 sie 2020, 22:19
Mam zapasowy numer domowy bez spamu od lat. W przyszłym tygodniu rozpocznę przenoszenie go do Orange i będę go używał aktywnie 3 miesiące.
Zrobię wszystko żeby nie wyrazić żadnej zgody po drodze :)
Podzielę się wrażeniami.
 #1101667  autor: sumix
 21 sie 2020, 08:02
Nie mam w najbliższej okolicy salonu Orange.
Myslisz, że test Flex-a będzie bardziej hermetyczny? Bo w końcu kurier dostarcza tylko SIM.
 #1101676  autor: Remington
 21 sie 2020, 10:22
Flex raczej tak. Albo tryb kurierski lecz z podaniem innego numeru jako kontaktowego dla kuriera, a papiery niech kurier zaklei w kopercie przy Tobie. wtedy by się uniknęło jego bezpośredniego kontaktu z przenoszonym numerem (raczej nigdzie indziej on go nie ma wpisanego).
 #1104158  autor: Remington
 03 paź 2020, 11:59
Polecam gorąco artykuł:
https://www.money.pl/gospodarka/niech-p ... 5008a.html

W przypadku poważnych realnie istniejących firm, one często zlecają firmom reklamowym kampanię marketingową.

Firmy reklamowe zlecają je swoim podwykonawcom, którzy mają kierować ją do posiadanej przez tego podwykonawcę (nazwę go firmą A) bazy numerów oraz adresów e-mail osób, które jak firma A gwarantuje, posiadają wyrażone zgody na marketing.

Otrzymanie telefonu lub maila od firmy A w imieniu np. Volvo, Forda, mBanku, Orange czy Media Expert jeśli firma A jest poważna pozwala odwołać u niej zgody i uzyskać dane firmy B, która im nasze dane sprzedała wraz z rzekomo udzieloną przez nas zgodą.

Dane firmy B jednak na nic się nie zdają, bo ona zawsze już nie istnieje. Powstała tylko do sprzedania spamerskiej bazy danych, kasę wzięła i się zwinęła.

Tak właśnie działa proceder "legalizacji" spamerskich baz telefonów i adresów e-mail. I tak wielkie znane wszystkim firmy trafiają do sieci spamu razem z hotelami, garnkami czy środkami na potencję.
 #1107458  autor: hoegaarden
 30 lis 2020, 21:07
Witam,

Od około roku jak nie dłużej, pojawia się mnóstwo spam-telefonów z numerów rozpoczynających się od 41 336 XX XX - przynajmniej ja takie zarejestrowałem.

Jest to telemarketing w wykonaniu botów, które reagują na proste wypowiedzi. Można o tym sporo poczytać w necie, a nawet są filmy na youtube z przykładowymi rozmowami. W głównej mierze namawiają na wakacje w hotelach, fotowoltaikę itp.

Podejrzewam, że mają bazę od Orange, ponieważ "wiedzą", że mieszkam w mieście, które podawałem chyba jedynie w Orange (stary adres zamieszkania).

Wygląda na to, że w.w. połączenia to jakaś ogólnopolska plaga! Sam zablokowałem już przeszło kilkanaście numerów, ale nadal dzwonią z innych. Musiałbym chyba przyblokować cały 41 336 XX XX. W Internecie jest już kilka artykułów o tych telefonach, mnóstwo komentarz oraz nawet filmy na youtube.

Zastanawiam się, jak to możliwe, że taki masowy spam telefoniczny o zasięgu ogólnopolskim nadal ma się świetnie przez tyle czasu pomimo przepisów o RODO i podobnych?
 #1107462  autor: Remington
 30 lis 2020, 22:02
Poczytaj ten wątek dokładnie (pierwotnie był poświęcony właśnie Orange). Wyciek na pewno nielegalny, ale co się dzieje później to RODO tego nie ogarnia, bo... nie wiesz kto do Ciebie dzwonił, więc firma jest kryta.

Spam telefoniczny to plaga na całym świecie, nie tylko u nas. To tak na pociechę.
  • Strona 9 z 15
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15