Po pierwsze, jak bym jeszcze nie stawiał krzyżyka na Virgin Mobile Polska. Co prawda sieć znalazła się w "ślepym zaułku" i póki co od mniej więcej roku nie bardzo wie, jak z niego wyjść, to jednak myślę, że tak szybko się nie poddadzą. Jednak na mój nos firmą zatrzęsie.
Ale nie o tym chciałem napisać.
Na pewno niesprawiedliwe jest traktowanie MVNO jako produktu gorszego od MNO. Dlaczego? Kilka przykładów:
1. MNO nie są wcale stabilniejszymi i pewniejszymi produktami. Przykładem niech będą marki takie, jak Sami Swoi czy MTV Mobile, które z powodu braku możliwości osiągnięcia założonych celów zwinęły interes.
2. MNO mają często o wiele gorszą i droższą obsługę klienta. Np. zadzwonienie do konsultanta w NJU Mobile kosztuje 5 zł! W Heyah 1 zł/min(!).
3. Co prawda ostatnio troszkę w tej materii się zmienia, ale niektóre MNO nadal nie mają własnych punktów obsługi. Przykładem niech będzie NJU Mobile, której to usługi próżno szukać w salonach Orange.
4. MVNO są często tańsze. Niejednokrotnie mają darmowy BOK (Virgin Mobile, Lebara Mobile, KLUCZ Mobile), bezpłatny RWK (Virgin Mobile, KLUCZ Mobile) lub konto ważne praktycznie zawsze (Lebara Mobile, Lycamobile).
5. W MNO nie znajdziemy wielu innowacyjnych rozwiązań, które są w MVNO:
- zawsze darmowe i nielimitowane SMS-y w sieci - KLUCZ Mobile
- tanie/darmowe połączenia za granicę (KLUCZ Mobile, Lycamobile, Lebara Mobile)
- prawdziwie (czyli nie po wykupieniu płatnego pakietu) darmowe rozmowy w sieci (KLUCZ Mobile, Lebara Mobile)
- darmowe atrakcyjne bonusy po doładowaniu (Mobile Vikings, Virgin Mobile)
To najważniejsze rzeczy. W zasadzie uważam za niesprawiedliwe ocenianie MVNO z góry, tzn. że to jakieś tam MVNO, więc na pewno padnie albo działa do kitu. Prawda jest taka, że to głównie dzięki takim markom spadają ceny.
Gdyby porównywalne oferty dała wielka czwórka (w sumie tak już można mówić), to ludzie zjaraliby się z podniecenia podejrzewam
MNO oczywiście z założenia też powinno być tańsze. I choć Heyah raczej usilnie stara się upodabniać do T-Mobile (również cenami), to jednak są tańsze od ofert operatorów infrastrukturalnych.
@ Braymer
czy w czasach, kiedy przeniesienie numeru trwa nawet dobę, martwi Cię to? Jeszcze nikt nie zamknął interesu z dnia na dzień.