DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)
Wszystko, co dotyczy telefonii komórkowej - usługi, promocje, opinie, itp. Nie o telefonach komórkowych! (patrz niższe działy)

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: Zanim założysz nowy temat upewnij się, że wybrałeś odpowiedni dział! W przeciwnym razie wyląduje w koszu! Tak samo będą traktowane nowe posty pisane nie na temat.
 #1137958  autor: Remington
 05 lis 2022, 13:25
Jakiś czas temu popełniłem duży błąd: mojemu znajomemu pracującemu w Niemczech i tam siłą rzeczy przebywającemu większość czasu, poleciłem Play Odnowę z WiFi Calling jako najlepszą dla niego ofertę. Okazuje się, że nie tylko Orange badziewnie wdrożyło WiFi Calling.

Zaczęło się od niepozornego objawu, że SMS-y wysłane z zagranicy przez WiFi były widoczne w Play24 jako roamingowe. Ale schodziły z pakietu, więc problemu nie było. Do czasu...

Rozmowy za to poprawnie były widoczne jak krajowe. Zarówno wychodzące jak i przychodzące. Ale i to było OK tylko do czasu...

Do czasu aż otrzymał powiadomienie o dopłatach tzw. FUP z tytułu korzystania z usług w większości w roamingu. Okazało się, że:
- SMS-y wysyłane przez WiFi i widoczne w P24 jako roamingowe tak samo były traktowane jako roamingowe przez system billingowy i spowodowały aktywowanie dopłat z tytułu przeważającego korzystania za granicą
- rozmowy wychodzące i przychodzące choć były w systemie widoczne i traktowane jak krajowe, najwyraźniej w ogóle nie były brane pod uwagę przy obliczaniu zużycia roamingowego, a system widocznie patrzy tylko na połączenia idące przez BTS-y
- dopłaty 12 groszy za minutę wychodzącą, 2 grosze za przychodzącą i 1 grosz za wysłany SMS to nie tak wiele, jeśli dopłaty działają prawidłowo, czyli usługi schodzą z pakietów (po to powstał mechanizm dopłat, aby pakiety nie były zbyt konkurencyjne wobec zagranicznych ofert), ale Play... przestał brać wychodzące minuty i SMS-y z pakietów, tylko zaczął pobierać z salda 57 groszy za każdą minutę wychodzącą (nie przez WiFi) i 30 groszy za każdy SMS (niezaleznie czy przez WiFi czy przez BTS.

Reklamacje uznane, dostał jakieś 20 czy 30 zł w ramach przeprosin. Będąc w Polsce natłukł tylko SMS-ów i rozmów by przeważyły roamingowe, więc od dopłat ma na jakiś czas spokój. Ale niesmak pozostał, bo gdy znowu dopłaty zaczną być mu naliczane, powrócą i powyższe problemy (SMS-y po WiFi nadal widzi jako roamingowe). Na taką to właśnie minę wpuściłem mojego znajomego.
 #1137970  autor: Remington
 05 lis 2022, 16:29
Odpowiedz sobie na to pytanie - czy wszyscy z nich korzystają, szczególnie seniorzy, urzędy i banki…

Np. dla mnie dzwonienie do banków byłoby z zagranicy preferowane po WiFi, bo zwykły roaming to idzie przez jakichś tanich dostawców VOIP, których reputacja jest nieznana, a i kody DTMF potrafią wycinać.
 #1137974  autor: R.Mandano
 05 lis 2022, 16:53
Remington pisze:
05 lis 2022, 16:29
Odpowiedz sobie na to pytanie - czy wszyscy z nich korzystają, szczególnie seniorzy, urzędy i banki…
Seniorów można nauczyć, a urzedy, banki i pozostałe instytucje nie przyjmują SMS od klientów, nawet tych co się fizycznie znajdują w Poland.
Po to wymyślono komunikatory, żeby obywatelom ułatwić transgraniczną telekomunikację.
:wink:
 #1137977  autor: R.Mandano
 05 lis 2022, 17:15
Skoro twojemu znajomemu tak się spiętrzyły problemy z seniorami, bankami oraz instytucjami, to przypominam, że :
1 - z bankami nie trzeba sms`ować ani dzwonić, bo 99% tematów załatwisz z poziomu bankowości internetowej, nawet zmianę serii i numeru DO czy paszportu. Powiem nawet więcej - w banku łatwiej załatwisz problem za pomocą maila z poziomu konta - niż użerając się z nieco tępawym pracownikiem na infolinii.
2 - z urzędami wiele spraw załatwisz przez obywatel gov pl
3 - skoro seniorów można zdalnie (telefonicznie) namówić na przekazanie wnuczkowi reklamówki z gotówką - to i można nauczyć posługiwani się np. Telegramem.

No chyba, że główną instytucją z jaka komunikuje się twój znajomy jest lokalny zakład karny, komornik albo inny wierzyciel ...
:lol:
 #1137983  autor: Remington
 05 lis 2022, 17:54
Nie o tym jest ten wątek - widocznie jego senior na jakimś MyPhone lub podobnym nie ma komunikatora, a sprawy w bankach mieszczą się w tym 1% spraw innych, które wymagają dzwonienia. Twoje odpowiedzi nie przypominają choćby próby zrozumienia istoty problemu - że nie działa coś co powinno działać.
 #1137984  autor: R.Mandano
 05 lis 2022, 18:06
Remington pisze:
05 lis 2022, 17:54
Twoje odpowiedzi nie przypominają choćby próby zrozumienia istoty problemu - że nie działa coś co powinno działać.
Moje odpowiedzi są próbą kompleksowego rozwiązania problemu, a nie klasycznym dumaniem, dlaczego jest jak jest.
Po prostu jest jak jest, i żeby twojemu Znajomemu uprościć życie - spytałem, czemu nie korzysta z komunikatorów, zamiast użerać się z pisaniem reklamacji i późniejszym czytaniem odpowiedzi Operatora, że bardzo przeprasza ale jest jak jest.
:lol:
Zwłaszcza, że Fioletowi to typowi "Szatniarze z Misia", którzy lubią zmienić zasady gry w trakcie przerwy między 1 a 2 połową meczu.
:wink:
 #1137995  autor: Remington
 05 lis 2022, 19:21
Aż tak nie dociekałem jak jest u niego, ale mogę powiedzieć jak wygląda sytuacja u mnie. Natchnąłeś mnie do przejrzenia billingu z okresu gdy w wakacje byłem 2 tygodnie na wczasach:
- 2 razy dzwoniłem do banku (w sumie 40 minut), bo mi zablokowali dostęp gdy zobaczyli logowanie z zagranicy, a za drugim razem musieli dokończyć odblokowywanie, bo nie wszystko zrobili poprawnie podczas pierwszej rozmowy
- 2 razy dzwoniłem do urzędów i ePUAP by tu nie pomógł - jedno było oddzwonieniem w odpowiedzi na maila z pilną prośbą o kontakt telefoniczny, drugi to umówienie wizyty, bo internetowy system umawiania tymczasowo nie działał
- 1 rozmowa z serwisem AGD, z którym nie udało mi się umówić naprawy gwarancyjnej przed wyjazdem (brak kontaktu emailowego)
- z osób prywatnych faktycznie komunikatory z jednym wyjątkiem - 77-letniej seniorki z MyPhonem właśnie, którą przerasta czasem wybranie numeru, o czytaniu SMS-ów i takich wynalazkach jak komunikatory nie wspominając
- 1 wysłany SMS do osoby, która z komunikatorów zarejestrowała się kilka lat temu do Whatsappa i nigdy więcej się do niego nie zalogowała (najgorsza możliwa kombinacja, bo każdy widzi ją jako osobę z możliwym kontaktem przez Whatsapp, a wiadomości wysłane do niej trafiają w czarną dziurę)

W teorii więc wszystko wygląda fajnie i łatwo, a w praktyce trzeba czasem zadzwonić i nie ma jak inaczej.

Nawiasem mówiąc, mnogość komunikatorów (Whatsapp, Messenger, iMessage, Signal, Telegram i różne mniejsze) nie ułatwiają zadania, gdy różne osoby preferują różne z nich. Jest nadzieja, bo UE chce wymusić ich integrację, ale równie dobrze może się skończyć jak ze zniesieniem zmiany czasu.
 #1138107  autor: Remington
 08 lis 2022, 17:02
To na pewno nie kwestia IP jak w Orange, bo sprawdzał też po WiFi z drugiej karty Playa, o tym zapomniałem napisać. Wygląda na to, że system Playa „pamięta”, że karta była ostatnio zalogowana do sieci zagranicznej i do niej przypisuje SMS-y wysłane przez WiFi. Nie widzę innego wyjaśnienia.

Natomiast błędnego naliczania po włączeniu dopłat FUP nic nie tłumaczy.
 #1138858  autor: rudymax
 23 lis 2022, 11:32
Wczoraj przestało działać WiFi calling w Wielkiej Brytanii. Gdzieś w połowie roku był problem z smsami, jaki opisał Remington, to znaczy nie szły z pakietu, tylko jako roamingowe płatne, ale ustąpił samoistnie po wizycie w Polsce. Do wczoraj było OK, a teraz nie działa, sprawdzone w kilku różnych sieciach wi-fi. Zastanawiam się, czy to jednostkowy przypadek.
 #1144461  autor: Remington
 28 lut 2023, 13:20
Update jest takie:
- minęło ponad pół roku odkąd Play potwierdził, że mają błąd
- błąd jest nadal, sprawdziłem to na numerze Virgin w minionym tygodniu
- kolega zrobił dodatkowy test - był w Polsce i przed wyjazdem przełączył telefon na tryb samolotowy z włączonym WiFi, wysłał z Niemiec SMS i był widoczny jako krajowy; następnie wyłączył samolot, a kilka godzin później włączył znów i wysłał SMS - był już widoczny jako zagraniczny. Czyli bruździ fakt bycia zalogowanym ostatnio do zagranicznej sieci.