DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 118 z 142
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 142
 #1145382  autor: kozien70
 11 mar 2023, 14:20
@bxx1 - mówimy stricte o jakości sieci a nie o liczbie wspieranych modeli w VoLTE, która z jakością sieci jako takiej nie ma wiele wspólnego. BTW - przy okazji rozmów z tym gościem z techniki Tm, który próbował rozwiązać nasz problem z HD Voice usłyszałem, że tm ma sporo wewnętrznych problemów technicznych z niektórymi telefonami dopuszczonymi bez testów do VoLTE. Np. problemów po stronie billingowej, jak również zakłócania stabilności sieci niepotrzebnymi komunikatami. Stwierdził, że z punktu widzenia techniki, stabilności sieci rygorystyczne podejście Orange jest lepsze.

@iphoneski - wybrałbym sieć, która w miejscach, gdzie najczęściej przebywam sprawuje się najlepiej. Np. na pewno nie poleciłbym komuś mieszkającemu na wschodzie PL operatora T-mobile. Raczej Plusa. Tak a propos zasięgu. A komuś mieszkającemu np. w Beskidzie Sądeckim poleciłbym Play. Spytaj Kryniczanina dlaczego. Nie mitologizujmy zasięgu T-mobile w oparciu o kilka stacji na wyłączność w górach. W ten sam sposób mogę wymienić od ręki ileś lokalizacji wiejskich, w których nie ma nikogo oprócz Play. A nawiasem: jeśli miałbym się przy wyborze kierować wyłącznie zasięgiem, to wybrałbym Play z włączonym RK Orange (odkąd mają HD Voice i VoLTE w RK oraz zdjęty lejek transmisji w RK).
A ogólnie - na pewno nie wybierałbym żadnego operatora kierując się famą, że ktoś tam ma największy zasięg lub najlepszą sieć. Przykłady powyżej. Mam gdzieś kilka stacji na wyłączność, skoro nie jeżdżę w góry, a jeżdżę za to przez wiochy, gdzie jest tylko P4. Albo w mojej wsi jest stacja Tm/O z samym L800, co u nich często spotykane, a obok stoi stacja Play z kompletem pasm (co jest u nich normą).
 #1145389  autor: Moonoon
 11 mar 2023, 15:10
@kozien70

Popieram w całej rozciągłości, nie ma obecnie wyraźnego lidera... wiadomo kto zamyka stawkę :wink:

Play "ala" 5G
https://www.speedtest.net/result/a/8325716393
 #1145392  autor: Mixiorek
 11 mar 2023, 15:36
kozien70 pisze:
11 mar 2023, 13:19
Ale dobrze pamiętam też awarie w T-m

Annopol.
Zrobienie jednego z głównych data center (o ile nie najważniejszego) przez ścianę z "sąsiedztwem". Spożywka, kótra się spaliła. Oczywiście winni byli strażacy z PSP, którzy oblali wszystko pianą, wodą i kazali odciąć gaz oraz zasilanie.
Do tego niby systemy były zdublowane i również w innych DC (Piaseczno, Wrocław) ale jakoś to chyba była lipa skoro dostali strzała i nie zadziałała im redundancja systemów, które fizycznie były w innych miejscach. Kompromitacja od pomysłu, projektu, po wykonanie i utrzymanie.
Potem problemy z siecią komórkową trwały tydzień albo i dłużej. Światłowód symetryk SLA, CIR itp. wstał chyba po około 24h. Ze stacjonarkami problemy trwały chyba ponad tydzień, dwa.
Potem powstała DC Szlachecka. Budynek, działka już w całości są TMPL.

Proszę, nie mówmy o jakości.

Jak czasami UPC ma awarię to zobaczcie gdzie trzymają graty za setki tysięcy złotych. W jakiś wynajętych kawalerkach w blokach. Koleś zalał im wodą z wanny sprzęt a oni zamiast szybko zamieść sprawę pod dywan i siedzieć cicho chcieli od niego uzyskać odszkodowanie.
Jak przyszedł raz technik UPC na montaż to mówił mi, że bym nie uwierzył w to jak to czasem wygląda w Wawie.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1145394  autor: matias55
 11 mar 2023, 15:45
Czar jakości sieci T-Mobile to i ja wierzyłem do września 2021 i kiedy to chyba z miesiąc była awaria w mojej lokalizacji i sieć 3G leżała na 2 kreskach, a potem kolejna na wiosnę chyba, gdzie była podobna sytuacja, gdzie niemiecki operator tłumaczył się używanymi wzmacniaczami w mojej okolicy. Okazało się potem, że w łodzi też takie bajki sprzedawali :D

Kolejna sprawa to brak HD Voice T-Mobile->Play. Połączenie Play->T-Mobile zawsze było ok. Trwało to również kilka miesięcy. @kozien70, wspomniał jedynie o kartach Orange. Tak samo kolejna kwestia to fake HD-Voice do Plusa w VoLTE działo się to tylko wtedy w połączeniach T-Mobile->PLUS odwrotnie już wszystko GIT.
W styczniu po tej cudownej naprawie HD Voice w VoLTE z Plusem magicznie osoby z Plusa dzwoniące do mnie nie miały HD Voice w losowych połączeniach. Obecnie wszystkie interkonekty działają poprawnie, ale to już stawia pewien obraz, a równolegle testowałem sobie kartę Playa, która zestawia wszystko prawidłowo z każdym OPem w każdym kierunku od zawsze.

I dokładnie zastanawiam się właśnie nad Play z RK, ponieważ tam w zasadzie nic nie stracę, a zyskam dostęp do 3G jeszcze przez jakiś czas dopóki VoLTE się nie ogarnie i będę miał nadal zasięg NetWorkS!.
 #1145396  autor: 3G
 11 mar 2023, 16:05
Pół roku temu nasza firma przeniosła wszystkie numery z Plusa do T-mobile i powiem szczerze jestem zaskoczony negatywnie. OK, Plus z racji mniejszej liczby stacji jak gdzieś miał gorszy sygnał to miał, ale sieć działała jakby stabilniej. Może trochę przesadzę, ale mam wrażenie, że przez pół roku miałem więcej problemow niż w Plusie przez lata. Nie spodziewałem się też kompletnego braku zasięgu T-mobile w środku Polski (dwa zupełnie różne miejsca). Tak jak napisał @kozien70, pochwały należą się raczej innym sieciom. Moim zdaniem także Plusowi, bo jak na taką liczbę stacji naprawdę nieźle daje radę. Nie chcę mówić, że T-mobile jest jakiś gorszy, wydaje mi się, że jakość naszych sieci jest porównywalna.

A w ogóle ostatnie posty powinny wylądować w innym wątku.

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1145400  autor: Pijo
 11 mar 2023, 17:23
Wiemy już, że wyłączenie 3g następuje 7 dni od daty podanej w harmonogramie wyłączenia podanym na stronie Tmobile.

Udało się komuś wyłapać wzór terminu włączania LTE900 od wyłączenia 3G900? Czy też jest tu jakaś powtarzalność?
 #1145409  autor: matias55
 11 mar 2023, 19:10
iphoneski pisze:
11 mar 2023, 10:10
Jestem całym serduchem za wyrzuceniem do śmieci przeżytku jakim jest 3G i pisałem tu o tym wielokrotnie, ale należy to robić z głową a nie odstawiać przedszkole.
Jeżeli mogę, to napisz mi proszę co ludzi tak boli/drażni ewentualne pozostawienie 3G. Krytykują to jako największe zło, a tu się za chwilę okaże że ta technologia była podporą dla wielu sytuacji. Ja widzę, że to głównie chodzi o przesył DATA, który w zwykłych sytuacjach na telefonie jest wystarczający. Za chwilę lub później i tak zostanie udostępnione Pasmo C na potrzeby 5G, więc już tego internetu chyba ludziom starczy?
Moim zdaniem UMTS powinien zostać jako podstawowa technologia zasięgowa i do realizowania połączeń. 2G nie ma praktycznie pojemności obecnie sam widzę GSM tylko w niektórych przypadkach. Mi internet mobilny nie jest potrzebny. LTE włączam sporadycznie w razie awarii domowego łącza, ale i tak nie zapewnia mi to stabilnej pracy zdalnej, wiec jak sądzę wyłączenie 3G tego również nie polepszy.

Podsumowując: Czytam wiele portali branżowych, for, komentarzy i widzę tylko ciągły "hejt" na ten nieszczęsny UMTS, jakby wręcz miało to blokować rozwój sieci i blokowało setki Gigabitów informacji. Dziś każdy myśli, że to kula u nogi, ale jak zgaśnie to będzie dopiero wiadomo ile UMTS zapewniał w komunikacji głos/zasięg.
 #1145412  autor: Tomaszfraczek
 11 mar 2023, 19:32
Trochę nie rozumiem tego zachwytu nad Play i RK w Orange. Duża jeżdżę przez wioski (i trafiają się też takie, gdzie jest Orange, a Playa nie ma) i niestety roaming nic na daje, bo rozmowa musi być zerwana, żeby przeszło na zasięg Orange. To nie daje żadnej ciągłości.

Widzę za to plusy LTE only w T-Mobile ;)
 #1145418  autor: kozien70
 11 mar 2023, 20:39
Nie widzę plusów LTE only w T-mobile, jeśli nie ma ich zasięgu, a jest zasięg macierzysty Play ;-)
Co do RK to masz rację w kwestii ciągłości podczas jazdy. Ciągłość kuleje, ale ogólnie możliwość wykonania połączenia jest. I Play daje możliwość zadzwonienia w miejscy, gdzie nie ma ich macierzystego a jest zasięg N! W tę stronę to działa.
Natomiast N! nie daje możliwości zadzwonienia w miejscu, gdzie ich nie ma, a jest Play. A takie miejsca również istnieją. Wystarczy rzucić na mapę btsearch.
RK nie jest idealny. Ale jeśli mam wybierać między większym zasięgiem (czyli Play + RK N!) i ew. zerwaniami podczas jazdy autem a zasięgiem samego N! z kartą Tm to wybieram opcję 1. Z Play-em mam zasięg dwóch sieci ;-)
Z kartą Play jak zerwie przy przejściu do RK, to najwyżej zadzwonię jeszcze raz.
A z kartą N! tam gdzie brak N! a jest Play to zadzwonię co najwyżej na 112.
Każdy ma swoje priorytety ;-)
Ostatnio zmieniony 11 mar 2023, 20:42 przez kozien70, łącznie zmieniany 1 raz.
 #1145420  autor: Dodo84
 11 mar 2023, 20:42
Z mojego podwórka:
3G według harmonogramu powinno było zgasnąć w zeszły poniedziałek 6 marca, ale jeszcze jest w eterze i tak:
Widać, że T-Mobile zrobił konfiguracje sieci tak by w ogóle telefon nie wpadał do 3G. Jak telefon lezy nie używany to trzyma LTE do upadłego i przez ostatnie dni nie zdążyło sie by spadł płynnie do 2G tylko całkowicie wywalał z sieci i dopiero wtedy sie logował do... 3G by natychmiastowo wylądować w słabym LTE i od nowa wywalenie z sieci...
Co do rozmów z LTE wywala na GSM przy okolo -110dBm ale jakość rozmów staje sie wtedy kompletnym nieporozumieniem i rozmówcy sie skarżą, że wycina mnie na chwile a po chwili słychać mój głos bardzo znieksztalcony i nie wyraźny i taka sytuacja dzieje sie z uzytkownikami Plusa i Play natomiast nie miałem jak sprawdzić czy to samo sie dzieje w trakcie rozmów z uzytkownikami Orange i T-Mobile. Po rozłączeniu i ponownym wybraniu numeru nadal będąc zalogowanym do GSM HD Voice wraca i do końca rozmowy jest już ok. Tutaj T-Mobile ma dużo do roboty.
Jak sam wymusze 3G to predkosci mam caly czas na poziomie 13-14 mbits pobierania na 4,5 wysyłania i rozmowy caly czas działają jak należy i telefonu z sieci nie wywala.
Co do baterii nie zauwazylem różnicy bo mój LG G7 ma już tak wysłużoną baterie, że i tak zaraz będę chodzic z podłączonym powerbankiem non stop.
PS.Żona w swoim galaxy s20 fe 5G nie widzi żadnej różnicy :lol: ona i tak jak rozmawia to w większości w mieszkaniu przez VoWifi.

https://www.speedtest.net/result/a/9816264223.png
 #1145422  autor: matias55
 11 mar 2023, 20:55
Dodo84 pisze:
11 mar 2023, 20:42
Z mojego podwórka:
3G według harmonogramu powinno było zgasnąć w zeszły poniedziałek 6 marca, ale jeszcze jest w eterze i tak:
Widać, że T-Mobile zrobił konfiguracje sieci tak by w ogóle telefon nie wpadał do 3G. Jak telefon lezy nie używany to trzyma LTE do upadłego i przez ostatnie dni nie zdążyło sie by spadł płynnie do 2G tylko całkowicie wywalał z sieci i dopiero wtedy sie logował do... 3G by natychmiastowo wylądować w słabym LTE i od nowa wywalenie z sieci...
Co do rozmów z LTE wywala na GSM przy okolo -110dBm ale jakość rozmów staje sie wtedy kompletnym nieporozumieniem i rozmówcy sie skarżą, że wycina mnie na chwile a po chwili słychać mój głos bardzo znieksztalcony i nie wyraźny i taka sytuacja dzieje sie z uzytkownikami Plusa i Play natomiast nie miałem jak sprawdzić czy to samo sie dzieje w trakcie rozmów z uzytkownikami Orange i T-Mobile. Po rozłączeniu i ponownym wybraniu numeru nadal będąc zalogowanym do GSM HD Voice wraca i do końca rozmowy jest już ok. Tutaj T-Mobile ma dużo do roboty.
Jak sam wymusze 3G to predkosci mam caly czas na poziomie 13-14 mbits pobierania na 4,5 wysyłania i rozmowy caly czas działają jak należy i telefonu z sieci nie wywala.
Co do baterii nie zauwazylem różnicy bo mój LG G7 ma już tak wysłużoną baterie, że i tak zaraz będę chodzic z podłączonym powerbankiem non stop.
PS.Żona w swoim galaxy s20 fe 5G nie widzi żadnej różnicy :lol: ona i tak jak rozmawia to w większości w mieszkaniu przez VoWifi.
U mnie w Lubelskim też śmiga 3G (termin 6 marca).
VoLTE nie spada już do 3G póki co w tracie dłuższego połączenia. Wcześniej pomimo dobrego zasięgu potrafiło sobie zrzucić, czyli coś zmienili. Myślę, że w Poniedziałek lub środę 3G zniknie z eteru.
 #1145427  autor: iphoneski
 11 mar 2023, 21:47
matias55 pisze:
11 mar 2023, 19:10

Jeżeli mogę, to napisz mi proszę co ludzi tak boli/drażni ewentualne pozostawienie 3G.
Bo jest nieefektywne pod względem wykorzystanego pasma do oferowanych możliwości. Przez to gdy tam wpadniesz, prąd zużywasz a transmisja idzie jak krew z nosa. Na przykład w trasie często wymuszam sobie LTE, żeby sprzęt omijał ten przeżytek i stabilnie realizował streaming. Dla mnie 3G może sobie zostać (obecna pojemność lte jest wystarczająca i nie potrzebuję więcej pasma), ale niech operator da mi możliwość zablokowania odgórnie dostępu do tej technologii. Technicznie to chyba nawet byłoby możliwe, skoro można wpuszczać tylko wybrane taryfy do 5G, a wcześniej tak było z lte.
 #1145428  autor: matias55
 11 mar 2023, 22:00
Widzisz każdy ma inne potrzeby lwia część tego grona mówi tylko o DATA zamiast o Voice, które przez 3G jest realizowane efektywnie i ma bardzo dobre pokrycie w porównaniu do tak chwalonego LTE.
Efektywność jest taka, ze UMTS lepiej u mnie wypada w testach.

LTE
Obrazek

UMTS
Obrazek
 #1145430  autor: iphoneski
 11 mar 2023, 22:24
Ale ja też korzystam z Voice, tylko u mnie od lat połączenia idą po VoLTE i tu też 3G przegrywa. Już nawet nie chodzi o jakość - mnie obecnie niesamowicie irytuje kilka sekund czekania na zestawienie połączenia, podczas gdy w lte nie zdążę czasem telefonu do ucha przyłożyć a już pipczy sygnał.
 #1145432  autor: matias55
 11 mar 2023, 22:39
@iphoneski, To jest już naprawdę detal jeżeli chodzi samo połączenie. Weź pod uwagę, że nie każdy twój rozmówca ma VoLTE wtedy czas oczekiwania jest dłuższy.
 #1145433  autor: iphoneski
 11 mar 2023, 22:50
Właśnie wtedy mnie to denerwuje i dlatego to dostrzegam. Tym bardziej, że znaczna większość moich rozmówców VoLTE posiada (EVS nawet) i te niektóre połączenia zapadają w pamięci.
 #1145434  autor: matias55
 11 mar 2023, 22:57
Pamiętam jak zmieniłem Sony ericsson T630 na smartfona w 2017 to ludzie w szoku byli jak mnie w HD Voice usłyszeli, to każdy myślał, że z kimś innym rozmawia. Dobrze, więc dziękuję za wyjaśnienia. W każdym razie jak wyłączą UMTS, to sobie przetestuje i nie będę się od razu obrażał na T-Mobile.

@iphoneski, Wymuszenie LTE w trybie serwisowym powinno załatwić sprawę ze zrzucaniem na skansenowy 2G?
 #1145438  autor: bogna22
 12 mar 2023, 02:15
Na xiaomi wymuszam 2g/LTE , o dziwo Orange/Play działa... nie ma problemu z błędem IMS, T umie na only LTE. Ale polecam GSM + VoWIFI w domu/biurze. Jest mega burdel z LTE w PL sieciach. NIKT nie zrobi konfiguracji LTE800/900 w IDLE i podróży w przypadku zapotrzebowania na @. A taka wydaje się najlepsza dla Klienta.
  • Strona 118 z 142
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 142
  • 1
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 142