DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 368 z 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374
 #1083365  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 17:30
Są tacy ludzie owszem ale ile osób też nie wie o 2G, 3G itd? I to jest usprawiedliwienie żeby tych usług nie wprowadzać? Fakty są takie dopóki ktoś nie skorzysta to różnicy nie usłyszy.
Zresztą przypominam co grupa napisała w swoich wynikach: " ... pozwoli nam utrzymać przewagę konkurencyjną pod względem parametrów jakościowych dostarczanej przez nas usługi mobilnego Internetu. "
Więc gdzie ta przewaga jakościowa? Bo między innymi VoLTE/VoWiFi taką przewagę dają.

Ale z jednym się zgadzam kasę na testy VoLTE/VoWiFi na pewno przeznaczą na reklamy. Na złe jak widać im to na pewno nie wyjdzie ;)

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083369  autor: 3G
 07 lis 2019, 17:58
@kozien70 - bardzo celnie to opisałeś .
U mnie w firmie wszystkie telefony służbowe w Plusie, a nie znam nikogo, kto by płakał za jakimś VoLTE/VoWiFi. Ba, czy ktoś w ogóle wie co to jest? I nie - nie mówimy o piekarni ani warzywniaku (z całym szacunkiem) - działy techniczne to też telekomunikacja, tylko ciut inna :-)

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083372  autor: 3G
 07 lis 2019, 18:19
Jeśli stawiasz LTE i 3G na równi z VoLTE...
Ja bym proponował, że jeśli nie masz nic mądrego do powiedzenia, to po prostu się powstrzymaj.

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083373  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 18:22
kozien70 pisze:Bo prawdę mówiąc Polkomtel ma po części rację. Ile procent klientów jest w ogóle świadomych istnienia takich usług jak VoLTE/VoWiFi?
Przypuszczam, że nie ma nawet jednego procenta. My pasjonaci jaramy się tym, ale zarząd firmy nie patrzy przez pryzmat geek-ów, tylko zwykłych przeciętnych klientów. A ci mają jakieś VoLTE/VoWiFi w d... ;)
3G pisze:
07 lis 2019, 17:58
@kozien70 - bardzo celnie to opisałeś .
U mnie w firmie wszystkie telefony służbowe w Plusie, a nie znam nikogo, kto by płakał za jakimś VoLTE/VoWiFi. Ba, czy ktoś w ogóle wie co to jest? I nie - nie mówimy o piekarni ani warzywniaku (z całym szacunkiem) - działy techniczne to też telekomunikacja, tylko ciut inna :-)

Moim zdaniem przeginacie nieco w drugą stronę. Równowaga to podstawa :P Większość ludzi jest chyba jest w stanie:
- rozpoznać czy łączenie z drugim numerem trwa sekundę czy 6-8s
- rozpoznać lepszą jakość połączenia, np: przez EVS
- do tego fajnie jest pogadać w II czy III strefie w roamingu bez szczypania się i martwienia, że do pracodawcy przyjdzie rachunek na 1000zł czy więcej. No chyba, że działalność firmy skupia się na rynku polskim/ nie ma wyjazdów służbowych za granicę lub pracownicy mają po prostu wyłączony roaming bo znam i takie przypadki.

Najlepiej zrobić tak - niech poużywają tych usług przez np: miesiąc a potem wrócą do Plusa i spytać czy jest różnica. Wtedy może ktoś to zauważy.
Ja wiem, że np: wszędzie znajdą się tacy dla których rozmowa głosowa w Play przez RK jest w dobrej jakości ale chyba nie o to w tym chodzi.
kozien70 pisze: Hajsu to póki co nie przyniesie, więc nie ma decyzji o komercyjnym wdrożeniu.

I to jest moim skromnym zdaniem sedno sprawy w przypadku Polkomtela i nie ma co deprecjonować tych usług ;-)

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083374  autor: piotrzet
 07 lis 2019, 18:25
Powiem tak. Dopóki ktoś nie skorzysta z tych usług i nie usłyszy różnicy w jakości połączenia szczególnie to słychać przy EVS to uzna, że VoLTE/VoWiFi mu nie potrzebne.
Ja używam tych usług od dawna i jakość dźwięku zdecydowanie na plus. Oprócz tego połączenie zestawia się o wiele szybciej i do tego można korzystać z internetu. Kwestia kto jak telefonu używa i do czego. Ale tak to można i napisać, że niektórym 2G wystarczy.
Fakty są takie wszystkie sieci i to nie tylko u nas są po wdrożeniu VoLTE/VoWiFi lub w trakcie. W ciągu 5 min też tego nie odpalą na wszystkich urządzeniach, a przyjdzie taki czas, że nawet Plus będzie musiał wyłączyć albo 2G albo i 3G i jestem bardzo ciekaw co zrobią wtedy.

Mixiorek
Sedno. Niech najpierw ktoś poużywa tych usług jakiś czas i wróci do sieci gdzie ich nie ma lub wyłączy. Zobaczymy czy zobaczy różnicę czy nie.

Dalszą dyskusję na ten temat proponuję w odpowiednim wątku, bo się lekki nieporządek tutaj robi.

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083379  autor: habish
 07 lis 2019, 19:24
Leją wodę :-)
Brak nowej platformy = brak w/w usług.
Piszą o nowych ofertach jeszcze w tym roku, czyli wprowadzą je na starej platformie, więc wychodzą jakieś kwiatki przy integracji nowej platformy, inaczej by poczekali... w sumie nieśmiało coś o tym wspominają:
"Jesteśmy bardzo zaawansowani i – jak w każdym projekcie – im bliżej końca, tym więcej pytań się pojawia. Pytań, na które musimy odpowiedzieć – mówił prezes. Dodał, że ujawniają się błędy z przeszłości, które trzeba naprawić."
 #1083380  autor: 3G
 07 lis 2019, 19:29
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
Większość ludzi jest chyba jest w stanie:
- rozpoznać czy łączenie z drugim numerem trwa sekundę czy 6-8s
- rozpoznać lepszą jakość połączenia, np: przez EVS
- do tego fajnie jest pogadać w II czy III strefie w roamingu bez szczypania się i martwienia, że do pracodawcy przyjdzie rachunek na 1000zł czy więcej.
To wszystko prawda, tylko, że:
- czas łączenia nie ma aż takiego znaczenia - co innego gdybyśmy mówili o różnicy 5s względem 30s; poza tym zdarza mi się np. wybrać jakiś numer (którego nie mam w książce) tylko po to, żeby był w historii, bo chcę zadzwonić później, a z VoLTE mógłby już (niepotrzebnie) pójść sygnał
- zwykłe HD Voice to wystarczająca jakość, a EVS obsługuje stosunkowo niewiele słuchawek - i to jeszcze zdaje się w obrębie tej samej sieci
- argument za VoWiFi w roamingu jest najbardziej trafny, ale tutaj też trzeba pamiętać, że połączenia w II i III strefie to bardzo niewielki odsetek, nie mówiąc już o tym, że VoWiFi w roamingu działa głównie w abonamentach.
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
Najlepiej zrobić tak - niech poużywają tych usług przez np: miesiąc a potem wrócą do Plusa i spytać czy jest różnica.
Świetna propozycja - zapłacić kary umowne na kilkuset numerach żeby skosztować zajefajności VoLTE ;) A może dać ludziom po drugim numerze?
Mixiorek pisze:
07 lis 2019, 18:22
znajdą się tacy dla których rozmowa głosowa w Play przez RK jest w dobrej jakości ale chyba nie o to w tym chodzi.
No ale jeśli rzekomy brak jakości (brak VoLTE/VoWiFi) jest takim samym brakiem jakości jak rozmowa w RK Play to pachnie to trochę demagogią i poziomem piotrazet.

I żebym nie był źle zrozumiany - jasne, że lepiej gdyby te usługi wdrożyli! Tylko, że znów nie rwałbym szat tylko z tego powodu, że wciąż nie ma VoLTE/VoWiFi.

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083382  autor: lordbyd
 07 lis 2019, 19:50
W pełni zgadzam się, z postem Kolegi 3G.
Dla zwykłego użytkownika nie ma znaczenia czy połączenie jest realizowane w 3G czy VoLTE.
Poza tym z VoLTE bywają jeszcze problemy techniczne - a w firmach, gdzie połączenia z klientami są priorytetem jest to niedopuszczalne aby nie było słychać rozmówcy bądź nie można było zestawić połączenia.
Mam do czynienia z użytkownikami telefonów w korporacji w wieku lat 30, 40, 50 i 60. Nikt z nich nie wie czym tak naprawdę różni się LTE od 3G i nikogo nie interesuje czy w ich telefonie działa VoLTE czy też nie :)
Jedynie HD Voice - tutaj słyszalna jest różnica w jakości połączenia i miałem już kilka pytań od użytkowników , dlaczego daną osobę słychać "gorzej" (telefony bez HDV).
Plus ma taką model biznesowy, że na razie nie wdraża tej usługi. Warto też przypomnieć, że przedstawiciel pewnej sieci komórkowej zastanawiał się dawno temu publicznie, do czego to VoLTE jest właściwie potrzebne :)
 #1083384  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 19:57
3G pisze:
07 lis 2019, 19:29
To wszystko prawda, tylko, że:
- czas łączenia nie ma aż takiego znaczenia - co innego gdybyśmy mówili o różnicy 5s względem 30s;

Używam tych usług na co dzień. Ma dla mnie znaczenie czy wciskam "zieloną słuchawkę" przystawiam telefon do ucha i mam sygnał. Czy czekam
poza tym zdarza mi się np. wybrać jakiś numer (którego nie mam w książce) tylko po to, żeby był w historii, bo chcę zadzwonić później, a z VoLTE mógłby już (niepotrzebnie) pójść sygnał

Fakt, potwierdzam. Tak się dzieje ale nigdy bym tego nie określił jako minus VoLTE...
- zwykłe HD Voice to wystarczająca jakość, a EVS obsługuje stosunkowo niewiele słuchawek - i to jeszcze zdaje się w obrębie tej samej sieci

Firmy mają większość połączeń wewnątrz sieci.
argument za VoWiFi w roamingu jest najbardziej trafny, ale tutaj też trzeba pamiętać, że połączenia w II i III strefie to bardzo niewielki odsetek, nie mówiąc już o tym, że VoWiFi w roamingu działa głównie w abonamentach.

Ten niewielki odsetek może wykręcić rachunek x2. To oczywiście np: zależy jak często pracownicy firmy są w strefie II czy III. Jeżeli ktoś ma centralę lub klientów np: na Ukrainie, Rosji, Białorusi, US, czy w Szwajcarii to już to może mieć znaczenie i to niemałe.

Świetna propozycja - zapłacić kary umowne na kilkuset numerach żeby skosztować zajefajności VoLTE ;) A może dać ludziom po drugim numerze?

Napisałeś, że ludzie nie przychodzą do Ciebie i nie narzekają na brak tych usług. Skąd mają wiedzieć, że taka różnica potencjalnie jest lub nie jest skoro mogą nie wiedzieć co te usługi ze sobą niosą?
Używałem Plusha równolegle z TMobile VoLTE i ja widziałem/ słyszałem różnicę. Tak można wykazać różnice. Wiadomo, że nikt nie zerwie umowy i idziesz za daleko.

Wystarczy na koniec umowy rozważyć ofertę konkurencji i już można być w rozrzutnej sieci, która zainwestowała w te "niepotrzebne" usługi dla klientów Polkomtela. Gdybym patrzył tylko na cenę to firma byłaby pewnie już dawno w Play. A nie jest i pewnie jakiś czas nie będzie bo biorę pod uwagę również inne elementy niż cena.
No ale jeśli rzekomy brak jakości (brak VoLTE/VoWiFi) jest takim samym brakiem jakości jak rozmowa w RK Play to pachnie to trochę demagogią i poziomem piotrazet.

Wskazuję, że nawet jeżeli zabierzesz kogoś do NOSPRu w Katowicach to może powiedzieć, że jakość dźwięku jest taka sama jak u niego w domu na sprzęcie grającym. Nie każdy zwraca uwagę na na takie rzeczy lub ma wymagania odnośnie jakości dźwięku czy w tym przypadku również usług. Nawet jak połączy go przez VoLTE 6x szybciej to jak spytasz o różnicę może nie wskazać na czas.
I żebym nie był źle zrozumiany - jasne, że lepiej gdyby te usługi wdrożyli! Tylko, że znów nie rwałbym szat tylko z tego powodu, że wciąż nie ma VoLTE/VoWiFi.

Jasne, od początku wiadomo, że nie są to usługi niezbędne i podstawowe. One wpływają głównie na jakość a taki wskaźnik nie każdy bierze pod uwagę, zauważy lub nie każdy jest tym zainteresowany.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083385  autor: 3G
 07 lis 2019, 20:18
@Mixiorek, ja nie zajmuję się telefonami w tej firmie :)

https://www.speedtest.net/android/6734171506.png
 #1083386  autor: Mixiorek
 07 lis 2019, 20:22
3G pisze:
07 lis 2019, 20:18
@Mixiorek, ja nie zajmuję się telefonami w tej firmie :)

Oki, taki skrót myślowy ;-)
habish pisze:
07 lis 2019, 19:24
Leją wodę :-)
Brak nowej platformy = brak w/w usług.

Polać mu. Dobrze gada :mrgreen:

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083389  autor: dt
 07 lis 2019, 23:49
VoLTE nie ma aż takiego znaczenia. HD Voice spokojnie wystarczy. Takie mam wrażenie że kiedyś więcej rozmawiałem przez komórkę w porównaniu z tym co teraz. Jeśli wbijać szpilkę Plusowi to za brak przejścia z 3G do 4G w trakcie aktywnej transmisji danych. To jest minus a nie jakieś VoLTE :mrgreen:
 #1083394  autor: bed
 08 lis 2019, 00:13
Myślę, że niewiele osób zwraca na to uwagę. Uważają, że tak po prostu jest, jeśli w ogóle to zauważają...

B7+ B1 + B3 + B20 Orange (QAM256 MIMO 2x2):
https://www.speedtest.net/result/a/6024915549.png
 #1083403  autor: Mixiorek
 08 lis 2019, 07:57
lordbyd pisze:W pełni zgadzam się, z postem Kolegi 3G.
Dla zwykłego użytkownika nie ma znaczenia czy połączenie jest realizowane w 3G czy VoLTE.

Tyle, że to nie o to chodzi by użytkownik to wiedział. Chodzi o to co VoLTE/ WiFi Calling ze sobą niesie. Zwykły użytkownik może nie wiedzieć jaki system w samochodzie odpowiada za wspomaganie hamowania i że nazywa się ABS/ ESP itp. Jednak widzi krótszą drogę hamowania i to, że system koryguje tor jazdy. Ile osób zna skróty systemów w samochodzie? Niewiele. Ile z nich korzysta? Wiele.
dt pisze:
07 lis 2019, 23:49
VoLTE nie ma aż takiego znaczenia. HD Voice spokojnie wystarczy.

Każdy podchodzi subiektywnie. Jeden jest zadowolony z Opla a drugi jeździ mercedesem.
Takie mam wrażenie że kiedyś więcej rozmawiałem przez komórkę w porównaniu z tym co teraz.

No właśnie...
Jeśli wbijać szpilkę Plusowi to za brak przejścia z 3G do 4G w trakcie aktywnej transmisji danych. To jest minus a nie jakieś VoLTE :mrgreen:

Nie no, nie żartujcie. Oni tego nie mają?!?! Przecież to elementarz.... :mrgreen: szczerze? Założyłem, że już naprawdę to wdrożyli.
W przypadku Plusa jest moim zdaniem również prawdopodobieństwo spadku do 2G i to na głównych trasach a nie opłotkach (przynajmniej tak mówią logi z tras) a potem to już tylko interwencja ręczna... (?) Tak, u innych też jest to możliwe.

Smaczek:
"urszula zielińska
@u_zielinska

Zapomniałam Państwu opowiedzieć: trwa konferencja @Cyfrowy_Polsat
, zarząd zachwala wszystko i jest zadowolony, a w końcu pytanie z sali by
@pbzatonski
:" - A czy jest coś z czego nie są państwo zadowoleni? "
I była chwila ciszy😉"

Znakomite! Wtedy chyba właśnie wkracza rzecznik prasowy cały na biało (Polkomtel/ CP ma kogoś takiego? Bo ukrywa się ten dział strasznie) lub kumaci członkowie zarządu są przygotowani na takie pytanie...
U każdego opa powinno padać takie pytane bo w sumie oni wszyscy są zadowoleni. Nawet TMobile, który z wynikami pikuje. Na konferencjach jest super a potem kilka set osób do zwolenienia...

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083412  autor: kozien70
 08 lis 2019, 09:12
@Mixiorek - oczywistym jest, że jakość EVS jest lepsza, niż zwykłego HD Voice. Myślę jednak, że przeceniasz znaczenie tej różnicy dla zwykłego użytkownika i dlatego Twe "samochodowe " porównanie jest tu nieadekwatne. Różnicę między Oplem a Mercedesem zauważy dużo osób. Między EVS a zwykłym HD zdecydowana mniejszość, o ile nie w ogóle pojedyncze przypadki.
 #1083414  autor: piotrzet
 08 lis 2019, 09:24
Szczerze mówiąc też myślałem, że nie zobaczę różnicy gdy słuchałem tych nagrań w internecie, które ktoś wstawiał na forum. Dopiero gdy skorzystałem to jednak różnicę zauważyłem. Więc tutaj to samo moim zdaniem trzeba samemu sprawdzić żeby ocenić co i jak.

https://www.speedtest.net/result/a/6235774785.png
 #1083421  autor: Mixiorek
 08 lis 2019, 09:59
kozien70 pisze:
08 lis 2019, 09:12
@Mixiorek - oczywistym jest, że jakość EVS jest lepsza, niż zwykłego HD Voice. Myślę jednak, że przeceniasz znaczenie tej różnicy dla zwykłego użytkownika i dlatego Twe "samochodowe " porównanie jest tu nieadekwatne. Różnicę między Oplem a Mercedesem zauważy dużo osób. Między EVS a zwykłym HD zdecydowana mniejszość, o ile nie w ogóle pojedyncze przypadki.

Zgadzam się, że większość ludzi może nie dostrzec różnicy w jakości dźwięku i to z różnych powodów, których trochę można by wymienić. Tylko gdybyśmy podchodzili w ten sposób ta w zasadzie po co pracować nad jakością połączeń i nowymi kodekami? Jeżeli dla większości jest obecnie ok.
W czasie zestawiania połączenia, który jest przeciętnie 4-6x dłuższy już powinni. A raczej odwrotnie. Przy VoLTE powinni być zaskoczeni szybkością. Przynajmniej jak tak miałem na początku. Inna sprawa, że dla jednego ma to znaczenie a dla drugiego nie ma. Natomiast fakt jest faktem.

Kończąc bo to się jakoś ciągnie. Plus nie wdraża tych usług i szuka wymówek. Chodzi pewnie o kasę albo o kłopoty techniczne z platformą.
Testował WiFi Calling przez 4 lata (?) by powiedzieć, że nie ma popytu wśród klientów?! VoLTE jak wiemy z forum Plusa i tego też testuje na niektórych. Testują usługi, na które nie ma popytu?
Nie są to też usługi bez których sieć padnie lub klienci uciekną. W zasadzie każde nowe usługi, które wymagają odpowiedniego terminala, taryfy, platformy, softu, itp. nie są na początku masowe a używa ich promil, procent klientów. A potem to rośnie.

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1083448  autor: dt
 08 lis 2019, 15:13
W każdym z tych powodów coś jest. Trochę kasa, trochę platforma techniczna, trochę kłopoty z użytkowaniem, może jeszcze też kwestia że na paśmie zasięgowym jest tylko 5 MHz a sieć Plusa jak żadna inna ma do obsłużenia duży transfer danych. Żaden z tych powodów nie jest wystarczająco silny w pojedynkę ale jak tak zebrać razem to wniosek jest jeden - jeszcze poczekajmy. Masowe dodawanie pasma 2600 i 2600 TDD na mega obciążonych stacjach jak to ma od kilku miesięcy miejsce jest zdecydowanym priorytetem.
  • Strona 368 z 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374
  • 1
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 370
  • 374