Strona 1 z 1

Play i ich 25 kanałów w EGSM

Post:25 lis 2010, 19:44
autor: agaak
Witajcie, znam się na telefonii jak na autach ale..
Skoro PLAY ma w EGSM, 25 kanałów a w każdym z nich jest 8 szczelin. To max 25x8=200 rozmów jednorazowo??? I do tego dochodzi sygnalizacja, podział kanałów na kilka stacji, aby się nie zagłuszały? Oraz możliwość użycia innego kodeka aby "upchać" więcej niż 200 rozmów?
Dobrze ja to rozumiem? Wychodzi iż taka stacja w "szczerym polu" jak ma 25 kanałów to tylko 200 rozmów na raz? Bo wydaje mi się iż to trochę mała pojemność takiego BTS...

Post:25 lis 2010, 21:54
autor: zajadacz
Mniej niż 200. Z każdego sektora jeden time slot jest na sygnalizację. Przy HR (half rate) masz dwa razy więcej rozmów. Stacja każdego operatora w standardowej konfiguracji ma trzy sektory po jednym kanale co daje 3x7=21 rozmów w full rate. A stoi takich stacji przy drogach bardzo dużo więc widać że wystarcza. W miastach to może być problem i dlatego inni operatorzy stosują dodatkowo GSM 1800. Play przy tak skromnych zasobach to może jedynie stawiać gęściej stacje bazowe (czego nie robi mimo iż ma taką możliwość) i ograniczać ich zasięg żeby się nie zakłócały (co ostatnio zaczęli robić). Generalnie w rozważaniach trzeba brać pod uwagę zagęszczenie ludności na danym terenie, bo jeden kanał GSM z 7 time slotami na odludziu będzie i tak nie wykorzystany czyli stacja nie zwróci się operatorowi. Dlatego tak ciężko w dzisiejszych czach o budowę nowych BTS-ów na odludziach. Operatów stać, ale błędnie zakładają że nikt nie będzie w takich miejscach korzystać z telefonu. Gdzieś nawet czytałem że obecnie w W3 prawie nie stawia się BTS-ów żeby zwiększyć zasięg sieci, a tylko i wyłączenie pod pojemność sieci. Operatorzy W3 twierdzą, że mają zasięg "wszędzie" i nie trzeba stawiać nowych stacji jeśli pojemność sieci wystarcza. Playowi w miastach widocznie wystarcza to co jest, bo jakoś nie widać żeby raptem stawiali specjalnie dużo BTS-ów.

Post:25 lis 2010, 22:43
autor: tesla
Żaden BTS nie ma obciążenia 200 rozmów w jednym momencie, ba nawet połowa to za dużo. Są wzory które określają statystycznie ile osób na danym obszarze rozmawia w danej chwili.

Co do słów zjadacza, dawno nie widziałem stacji w konfiguracji 1/1/1. Chyba że P4 ma taki model, ale to mocno chore rozwiązanie. Szczeliny są w TRXach, kanał można podzielić na 8 jak i 16 fragmentów, wedle życzenia. Należy też pamiętać że większość planistów stosuje freq.hopping, i dla każdej celi zdefiniowane jest kilka (naście) częstotliwości. Innymi słowy, stacja która ma 10 TRXów używa znacznie więcej kanałów.

Post:25 lis 2010, 23:29
autor: zajadacz
tesla pisze: Co do słów zjadacza, dawno nie widziałem stacji w konfiguracji 1/1/1. Chyba że P4 ma taki model, ale to mocno chore rozwiązanie. Szczeliny są w TRXach, kanał można podzielić na 8 jak i 16 fragmentów, wedle życzenia.
Play ma akurat chyba wszędzie frequency hopping i kilka TRX. Generalnie jak to obserwowałem to oni mają pewną stała pulę kanałów które rozsiewają, a reszta idzie na frequency hopping. Nie znam się na tym, ale chyba na nowszych BTS-ach dorzucenie TRX-a to sprawa czysto programowa. U Plusa są jeszcze czasem takie stare stacje bazowe z transmisją tylko GPRS, które mają jeden sektor dookólny bez FH ( http://mapa.btsearch.pl/gps/ll/52.58369 ... 12697/z/13 ), albo dwa sektory skierowane tylko na drogę. Skoro działają i ich nie rozbudowują to chyba to wystarcza...

Post:26 lis 2010, 13:17
autor: agaak
Czyli jeśli dobrze rozumiem:
- GSM/DCS możemy użyć innego kodeka aby podzielić szczelinę, zwiększyć ilość rozmów


A w UMTS? Liczy się tylko ilość kbps, bo one są przydzielane na użytkownika podczas rozmowy? podobno coś koło 14kbps / 384 kbps = 27 rozmów? Czy jak jest np. HSDPA 3,6 to te dodatkowe Mb też możemy użyć na rozmowy głosowe? jak to wygląda?

Post:26 lis 2010, 23:52
autor: Marcin_7
agaak pisze: :

A w UMTS? Liczy się tylko ilość kbps, bo one są przydzielane na użytkownika podczas rozmowy? podobno coś koło 14kbps / 384 kbps = 27 rozmów? Czy jak jest np. HSDPA 3,6 to te dodatkowe Mb też możemy użyć na rozmowy głosowe? jak to wygląda?
Już o to pytałaś. W dodatku założyłaś wtedy wątek z opcją, że ma wygasnąć (na początku listopada), więc nawet nie można Cię odesłać do odpowiedzi.

Co do HSDPA, to połączeń głosowych się nie przeprowadza za pomocą tej technologii.

[ Dodano: 2010-11-26, 23:58 ]
tesla pisze: :
Szczeliny są w TRXach, kanał można podzielić na 8 jak i 16 fragmentów, wedle życzenia. Należy też pamiętać że większość planistów stosuje freq.hopping, i dla każdej celi zdefiniowane jest kilka (naście) częstotliwości. Innymi słowy, stacja która ma 10 TRXów używa znacznie więcej kanałów.
No ale stosowanie freequency hoping, nie zwiększy pojemności sieci/ilości rozmów obsługiwanych przez BTS.

Post:27 lis 2010, 00:55
autor: tesla
No ale stosowanie freequency hoping, nie zwiększy pojemności sieci/ilości rozmów obsługiwanych przez BTS.
nigdzie tak nie napisałem, FH zmniejsza interferencje międzykanałowe a pojemność stacji zależy wyłacznie od ilości TRXów/kodek/ilość TS zarezerwowanych dla voice`a.
zajadacz pisze:Nie znam się na tym, ale chyba na nowszych BTS-ach dorzucenie TRX-a to sprawa czysto programowa.
nie tyle programowa co licencyjna, ale w pewnych ramach. Np RRU to 4 TRXy i więcej nie będzie.

Post:27 lis 2010, 17:53
autor: Patryk_
tesla pisze:Np RRU to 4 TRXy i więcej nie będzie.
Mi się obiła o uszy liczba 6.

Post:27 lis 2010, 21:04
autor: zajadacz
Patryk_ pisze:
tesla pisze:Np RRU to 4 TRXy i więcej nie będzie.
Mi się obiła o uszy liczba 6.
http://www.huawei.com/publications/view ... 331&pid=61 dział "Multi-carrier technology for 2G". Piszą tam o jakimś typie BTS-a który może obsługiwać do 36 (!) TRX-ów. Oczywiście nie wiem co konkretnie montuje Play, ale możliwości techniczne generalnie są. Z tego co wiem to 3 nośne w UMTS to jest max dla sprzętu Huawei. Wszystko to jest SDR, wystarczyło by żeby Play kupił licencje i po "wciśnięciu jednego wielkiego guzika" można by mieć UMTS 900 na wszystkich stacjach GSM 900. Jeśli RRU może sprzętowo obsłużyć 3 nośne UMTS, to tym bardziej może więcej niż 3 TRXy GSM, kwestia odpowiedniego oprogramowania.