Strona 1 z 1

Numer zastrzeżony - na ile?

Post:11 lut 2010, 21:06
autor: McCm
Witam. Rozmawiałem dziś z kolegą, który pracuje w BOK'u play w Poznaniu. Wspominał, że dzwonił do niego ktoś z zastrzeżonego numeru (on ma w play), i nie wiedział kto to. I powiedział, ze w pracy w swojej aplikacji bilingowej do swojego numeru sprawdził co to za numer dzwonił - miał go wyszczególnionego w bilingu, ale nie jako zastrzeżony, tylko normalnie był podany.
Moje pytanie - jakie uprawnienia mają konsultanci, że mogą sprawdzać zastrzezone numery? Czy to nie jest łamanie przez play prawa udostępnianie takich danych?

Post:11 lut 2010, 21:24
autor: muchakk
Kolega się trochę zbytnio pochwalił ;-) Konsultanci nie mają takiej możliwości...


Pozdr.

Post:11 lut 2010, 21:31
autor: widex
McCm pisze:I powiedział, ze w pracy w swojej aplikacji bilingowej do swojego numeru sprawdził co to za numer dzwonił - miał go wyszczególnionego w bilingu, ale nie jako zastrzeżony, tylko normalnie był podany.
A ja po zalogowaniu mam w książce numery BOR-u ;]

Post:11 lut 2010, 21:34
autor: McCm
Właśnie nie sądzę, żeby on mnie okłamał, znam go, nigdy tak nie robi.
Czyli mówicie, że na pewno nie ma takiej możliwości? Czy po prostu "o tym lepiej nie mówić"?

I takie pytanie mam. Czy sieć 'odbiorca rozmowy' dostaje ten numer, czy posiada go tylko siec, z której wykonano połączenie?

Post:11 lut 2010, 21:38
autor: widex
Zwykły pracownik punktu na pewno nie ma tych danych, pracownik BOK wg. mnie na 99% nie ma tych danych. Sam operator nie wiem.

Z tego co wiem to pracownicy/sprzedawcy mają dostęp do systemu, ale tak jak zwykły użytkownik (a'la Play24). Jednak z wiadomych przyczyn mogą więcej.

Post:11 lut 2010, 22:13
autor: tesla
McCm pisze:Moje pytanie - jakie uprawnienia mają konsultanci, że mogą sprawdzać zastrzezone numery? Czy to nie jest łamanie przez play prawa udostępnianie takich danych?
jest usługa blokowania prezentacji numeru (komercyjna) oraz usługa umożliwiająca wyświetlenie zastrzeżonego numeru (ta już nie jest komercyjna). W żadnym razie nie jest to łamanie prawa, patrz sytuacja gdy dzwonisz na 997,998.. 112 - czyli sytuacja kiedy zastrzeżony numer może przynieść więcej szkody niż pożytku.

To chyba oczywiste że obie sieci w każdej chwili znają numery MSISDN zestawionego połączenia :D

Post:13 lut 2010, 15:27
autor: despera
Obecnie na linii op-op numer jest podany - występuje zmienna aby końcowemu użytkowniki go nie wyświetlić.

Choć możesz zadzwonić pod +1xx... tam jak nie padasz to się nie dodzwonisz :D Nawet jak masz CLIR'a - to operator i tak poda Twój numer :)

Post:14 lut 2010, 13:56
autor: Marcin_7
tesla pisze: : jest usługa blokowania prezentacji numeru (komercyjna) oraz usługa umożliwiająca wyświetlenie zastrzeżonego numeru (ta już nie jest komercyjna). W żadnym razie nie jest to łamanie prawa, patrz sytuacja gdy dzwonisz na 997,998.. 112 - czyli sytuacja kiedy zastrzeżony numer może przynieść więcej szkody niż pożytku.
Tesla, ta funkcjonalność o której wspominasz to CLIRO 'Calling Line Identification Restriction Override'.
tesla pisze: To chyba oczywiste że obie sieci w każdej chwili znają numery MSISDN zestawionego połączenia :D

I tu niespodzianka. Do MSC, które obsługuje abonenta do którego się dzwoni, informacja o MSISDN dzwoniącego może czasami nie dojść. Mało tego, czasami nie dochodzi nawet MSISDN "dzwonionego" (calledParty), na tym etapie zestwiania calla wszystko jest routowane po numerze MSRN (więc to nie przeszkodzi w zestawieniu połączenia).
Jeśli jednak wszystkie numery są obecne w messagu, który inicjuje calla (a zazwyczaj tak jest), to terminating MSC (w naszym przypadku MSC Playa obsługujące tego gościa z BOKu), wygeneruje Call Data Record (CDR), w którym te informacje się znajdą (może się tam nawet znaleźć informacja, że dzwoniący je sobie zastrzega :-) (CLIR) ).
CDRy są zrzucane do centrum billingowego, jeśli pan z BOKu ma odpowiedni interfejs, to sobie sprawdzi liste wygenerowanych do niego rozmów i związanych z nimi numerów "dzwoniącego".
Technicznie jest to do zrobienia, pozostaje kwestia, czy dano mu takie możliwości.

Post:18 lut 2010, 22:45
autor: pirx
Numer dzwoniący jest przesyłany w sygnalizacji przy zestawianiu połączenia (i dociera też do sieci docelowej) niezależnie od CLIRa, ale jest też parametrem opcjonalnym i czasami może go nie być (co zdarza się z dość często przy połączeniach międzynarodowych).
Co do MSRNa to kolega chyba nie zna dokładnie do czego i kiedy dokładnie jest używany.
Połączenie na MSRN jest realizowane dopiero od GMSC, do GMSC realizowane jest połączenie na numer wywoływany przez abonenta A.

A konsultant z Play'a to nie powinien się tym chwalić... a już na pewno pisanie o tym na tym forum jest nierozsądne. Przecież to czytają ludzie z P4Y...

Post:18 lut 2010, 22:57
autor: widex
pirx pisze:A konsultant z Play'a to nie powinien się tym chwalić... a już na pewno pisanie o tym na tym forum jest nierozsądne. Przecież to czytają ludzie z P4Y...
Z dokumentacji czy szkoleniu na pewno miał co może, a co nie. Jednak to na zdrowy rozsądek jest nie w porządku.

Sam osobiście chciałby znać zdanie play4you na ten temat.

Post:19 lut 2010, 21:54
autor: Marcin_7
pirx pisze: Co do MSRNa to kolega chyba nie zna dokładnie do czego i kiedy dokładnie jest używany.
:-))
pirx pisze: Połączenie na MSRN jest realizowane dopiero od GMSC, do GMSC realizowane jest połączenie na numer wywoływany przez abonenta A.
:
Prix, nie czytasz ze zrozumieniem.
W moim poście do ktrórego się odnosisz rozpatruję "MSC, które obsługuje abonenta do którego się dzwoni" (to obsługujące konsultanta z Playa, bohatera wątku) czyli 'terminating MSC'. GMSC przekierowuje do niego zestawienie połączenia na podstawie numeru MSRN (który dostanie od VLR tego 'terminating MSC').
W tym kontekście zdanie: "na tym etapie zestwiania calla wszystko jest routowane po numerze MSRN" jest jak najbardziej prawdziwe.