DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

 #1132024  autor: Vieslav
 04 cze 2022, 14:42
Posiadam Samsunga A21s z usługą Wifi Calling w Orange. Usługa działała wyśmienicie, dopóki nie zmieniłem łącza internetowego.
Do tej pory posiadałem neostrade ADSL od Orange o zawrotnej prędkości 3 mb/s DL i 0,7 mb/s UL (ping około 50ms) wraz z Funboxem 2.0. Wifi Calling działało świetnie. Od dwóch miesięcy jestem posiadaczem światłowodu od Orange 300mb/s z Funboxem 6 i od tego momentu zaczęły się moje problemy z usługą Wifi Calling, a właściwie nie da się tej usługi używać.
- W losowym momencie wifi calling przestaje działać. Nawet stojąc obok rutera usługa potrafi się wyłączyć. Przechodząc do drugiego pokoju usługa zawsze się wyłącza, tak, jakby połączenie wifi było niestabilne lub za słabe (co się nie działo na łączu ADSL).
- Pomimo zastosowania repeatera i silniejszego zasięgu wifi na zewnątrz budynku usługa nie chce się włączyć. W tym tym samym miejscu na łączu ADSL usługa działała nawet bez repeatera przy szczątkowym zasięgu wifi.
- W trakcie rozmowy, gdy tylko telefon znajdzie zasięg 4G to połączenie jest zrzucane do VoLTE z którego nie da się korzystać, bo zasięg jest szczątkowy.

Protokół IPv6 wyłączyłem, rozdzieliłem pasma wifi 2,4 Ghz od 5 Ghz, dodatkowo postawiłem repeater, bridge, inny ruter i za każdym razem jest to samo. Wszystko stało się po zmianie gorszego łącza na lepsze. Czy ktoś miał podobnie? Czy jest jakieś rozwiązanie? Usługa jest dla mnie o tyle istotna, ponieważ w tamtej lokalizacji zasięg GSM praktycznie nie istnieje.
 #1132034  autor: marcin19883
 04 cze 2022, 20:48
Na początek sprawdź swój numer na innym telefonie wspierającym VoWifi. Może być tak, że telefon nie działa poprawnie. Może jakaś aktualizacja coś popsuła?
 #1132046  autor: pakierhakierxd
 05 cze 2022, 09:31
A moze to wina repeatera przy okazji dla mnie repeatery dzialaja tragicznie dlatego kupilem plc.
Ogólnie może zmiana operatora pomoże ?
w Orange to notorycznie wyłączali mi wifi calling ,volte.

Pozdrawiam :)
 #1132062  autor: Vieslav
 05 cze 2022, 10:48
@pakierhakierxd nie ma znaczenia, do której sieci wifi jestem podłączony. Zachowanie wifi calling jest zawsze takie samo.
Repeater postawiłem bo wydawało mi się, że Funbox 6 ma słabsze anteny niż Funbox 2.0 i dlatego znika wifi calling.
Problem w tym, że nie mogę zmienić operatora, bo 2 miesiące temu podpisałem umowę na Orange Love na 2 lata. Na ADSL pewnie też mnie nie wrócą :mrgreen: .
 #1132065  autor: pakierhakierxd
 05 cze 2022, 11:04
Znam ból Orange love też miałem, używałem 2 nr, tak samo jak miałem abo w Plush ale zerwałem 8 mc przez końcem bo 2 numery to większy koszt niż 1,juz nie chce umów.

Pozdrawiam :)
 #1132066  autor: Benjamin Linus
 05 cze 2022, 11:39
Vieslav pisze:
04 cze 2022, 14:42
Posiadam Samsunga A21s z usługą Wifi Calling w Orange. Usługa działała wyśmienicie, dopóki nie zmieniłem łącza internetowego.
Do tej pory posiadałem neostrade ADSL od Orange o zawrotnej prędkości 3 mb/s DL i 0,7 mb/s UL (ping około 50ms) wraz z Funboxem 2.0. Wifi Calling działało świetnie. Od dwóch miesięcy jestem posiadaczem światłowodu od Orange 300mb/s z Funboxem 6 i od tego momentu zaczęły się moje problemy z usługą Wifi Calling, a właściwie nie da się tej usługi używać.
- W losowym momencie wifi calling przestaje działać. Nawet stojąc obok rutera usługa potrafi się wyłączyć. Przechodząc do drugiego pokoju usługa zawsze się wyłącza, tak, jakby połączenie wifi było niestabilne lub za słabe (co się nie działo na łączu ADSL).
- Pomimo zastosowania repeatera i silniejszego zasięgu wifi na zewnątrz budynku usługa nie chce się włączyć. W tym tym samym miejscu na łączu ADSL usługa działała nawet bez repeatera przy szczątkowym zasięgu wifi.
- W trakcie rozmowy, gdy tylko telefon znajdzie zasięg 4G to połączenie jest zrzucane do VoLTE z którego nie da się korzystać, bo zasięg jest szczątkowy.

Protokół IPv6 wyłączyłem, rozdzieliłem pasma wifi 2,4 Ghz od 5 Ghz, dodatkowo postawiłem repeater, bridge, inny ruter i za każdym razem jest to samo. Wszystko stało się po zmianie gorszego łącza na lepsze. Czy ktoś miał podobnie? Czy jest jakieś rozwiązanie? Usługa jest dla mnie o tyle istotna, ponieważ w tamtej lokalizacji zasięg GSM praktycznie nie istnieje.
Niestety znam to.
Rozwiązaniem w moim przypadku okazało się korzystanie tylko z wifi na 2,4. Wtedy WifiCalling działa OK
 #1132124  autor: kacperek_z
 06 cze 2022, 18:08
Wiem, że to kiepskie pocieszenie, skoro jesteś uwiązany Love, ale zauważyłem, że na moim Samsungu i Funboxie 6 najlepiej działa Wi-Fi calling w T-Mobile z opcją "Preferuj Wi-Fi". Niestety, dla innych polskich operatorów ta opcja jest w oprogramowaniu Samsunga niedostępna.
Z moich doświadczeń, Orange i Plus najszybciej zrywają połączenie VoWiFi przy oddalaniu się od punktu dostępowego, Play nieco dłużej się trzyma, a T-Mobile najdłużej.

Zdecydowanie zastosuj się do rady @Benjamin Linus — rozdziel pasma 2,4 GHz i 5 GHz na Funboxie i zapisz w pamięci telefonu tylko sieć 2,4 GHz, tak żeby telefon tylko z nią się łączył. Ewentualnie, możesz też wyłączyć Wi-Fi w Funboxie i rozsiewać sygnał bezprzewodowo za pomocą np. jakiegoś TP-Linka — na dość tanim Archer C6 v3.2 miałem lepszy sygnał i Wi-Fi calling działał w większej części domu niż na Funboxie 6.
 #1132125  autor: marcin19883
 06 cze 2022, 18:47
Ja tam nie zauważyłem różnic u każdego z operatorów na moim routerze. Każdy trzyma VoWifi tak samo, do końca zasięgu. Jeśli mieszkasz w mieście, to tylko 5GHz będzie używalne. 2.4GHz do niczego się nie nadaje. Za dużo zakłóceń.
 #1132128  autor: bxx1
 06 cze 2022, 19:44
To samo orange wificalling oddale sie od routera 20 metrów 3/2 kreski zasięgu i lipa nie działa.To norma.Niewiem jak w innych sieciach.
 #1132135  autor: Vieslav
 06 cze 2022, 22:53
kacperek_z pisze:
06 cze 2022, 18:08
Zdecydowanie zastosuj się do rady @Benjamin Linus — rozdziel pasma 2,4 GHz i 5 GHz na Funboxie i zapisz w pamięci telefonu tylko sieć 2,4 GHz, tak żeby telefon tylko z nią się łączył. Ewentualnie, możesz też wyłączyć Wi-Fi w Funboxie i rozsiewać sygnał bezprzewodowo za pomocą np. jakiegoś TP-Linka — na dość tanim Archer C6 v3.2 miałem lepszy sygnał i Wi-Fi calling działał w większej części domu niż na Funboxie 6.
Tak zrobiłem i bez zmian. Postawiłem nawet jakiegoś TP-Linka z antenami 2x8 dBi, poprawiło to zasięg wifi, ale wifi calling wcale nie działało lepiej, tzn nic się nie zmieniło.
marcin19883 pisze:Ja tam nie zauważyłem różnic u każdego z operatorów na moim routerze. Każdy trzyma VoWifi tak samo, do końca zasięgu.
U mnie było tak samo przed zmianą łącza na światłowód. Na starej neostradzie ADSL z Funboxem 2.0 wifi calling trzymało aż do ostatniej kreski zasięgu wifi. Teraz znika 2 metry od rutera.
 #1132139  autor: iphoneski
 07 cze 2022, 06:34
A próbowałeś wyłączyć i włączyć ponownie wifi calling? Ta usługa w Orange jest dość kapryśna i zwykle najbardziej sypie się wówczas, gdy jest najbardziej potrzebna. Ostatnio też nie chciała mi ruszyć mimo poprawnego zasięgu wifi, ale po ponownym włączeniu już działało.
 #1132169  autor: Vieslav
 07 cze 2022, 15:44
iphoneski pisze:
07 cze 2022, 06:34
A próbowałeś wyłączyć i włączyć ponownie wifi calling? Ta usługa w Orange jest dość kapryśna i zwykle najbardziej sypie się wówczas, gdy jest najbardziej potrzebna. Ostatnio też nie chciała mi ruszyć mimo poprawnego zasięgu wifi, ale po ponownym włączeniu już działało.
Chodzi ci o wyłączenie/włączenie z poziomu telefonu czy u operatora?
 #1132174  autor: iphoneski
 07 cze 2022, 19:24
@Vieslav
U mnie (iPhone) wystarczy wyłączenie z poziomu telefonu, dlatego to miałem na myśli :)
 #1132215  autor: kacperek_z
 08 cze 2022, 22:32
Jeśli chodzi o Samsungi, na pewno kombinacja zasięgu Wi-Fi i operatora ma znaczenie. Wszelkie informacje na ten temat zawiera plik /etc/epdg_apns_conf.xml. Można go wyciągnąć Total Commanderem.

Podaję wartości RSSI, które są wpisane dla naszych operatorów jako progowe, minimalne wymagane do odpowiednio połączenia i rozłączenia sesji VoWiFi — pobrane z mojego Galaxy S21 5G:
[legenda — op: połączenie/rozłączenie]
Polkomtel: -65/-75 dBm
T-Mobile PL: -74/-85 dBm
Orange PL: -65/-75 dBm
Play: -72/-79 dBm

Co warto zauważyć, dla trybu Wi-Fi-only Orange ma zdefiniowane zdecydowanie niższe progi: -85/-90 dBm.

Wnioski:
* W Samsungach operator ma znaczenie dla działania VoWiFi.
* Można spodziewać się, że bez kombinacji, najlepiej VoWiFi będzie działało właśnie w T-Mobile, co również organoleptycznie stwierdziłem, jeszcze przed świadomością istnienia tego pliku ;)
* W Orange skuteczność działania VoWiFi można poprawić, włączając tryb samolotowy.
* Doraźna rada na problemy z VoWiFi — poprawienie sygnału Wi-Fi w domu. Ewentualnie zostaje edycja wspomnianego pliku (wymagany root).
 #1133017  autor: Vieslav
 28 cze 2022, 17:32
No więc właśnie jestem po testach na czyściutkim Galaxy A10 z Playa, który nigdy nie widział wifi calling ani tym bardziej karty z Orange. Po przełożeniu karty usługa zachowuje się identycznie jak na moim Galaxy A21s.
Nie mam innego numeru z Orange żeby sprawdzić działanie, moja karta nju mobile nie chce współpracować ani z VoLTE ani z VoWIFI.

Podsumowując:
+ usługa działała wyśmienicie na tragicznie działającej neostradzie do 10mb/s. Po zmianie łącza na światłowód usługa działa jw. czyli kiepsko albo wcale
- sprawdziłem ten sam numer na innym telefonie: bez zmian
- zasięg wifi bez zarzutu: testowałem przestawianie fuboxa, extendery, skakanie pomiędzy sieciami, 2G, 5G, 10G :lol: : nic to nie daje

Kolega @kacperek_z bardzo fajnie wyjaśnił temat i może jakaś aktualizacja, która popsuła działanie VoWIFI zbiegła się w czasie ze zmianą mojego łącza, a ja niepotrzebnie obwiniam Orange. Postaram się jeszcze załatwić jakiegoś Xiaomi do testów.
 #1133019  autor: marcin19883
 28 cze 2022, 17:44
Mi Wifi Calling działało w Orange nawet, gdy miałem w routerze kartę T-mobile z zasięgiem szczątkowym i dużymi pingami. Tylko wifi było mocne :D
 #1133046  autor: marcin19883
 29 cze 2022, 12:49
pakierhakierxd pisze:
29 cze 2022, 04:26
Na Xiaomi Orange wylacza non stop usluge.
Jak długo mam wspierany telefon Mi10T lite(prawie dwa lata) tak długo Orange na kartę u mnie trzyma VoWifi bezproblemowo.