DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 157 z 191
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 191
 #1146022  autor: mariusz9a
 20 mar 2023, 08:05
Vieslav pisze:Nie rozumiesz. To nie o to chodzi, żeby świat stał w miejscu, tylko o to, żeby każdy mógł swobodnie korzystać z dostępnej technologii. Mnóstwo osób ma kupione smartfony z wolnego rynku, czasem importowane i co? Mimo, że telefon natywnie obsługuje VoLTE to nie ma certyfikacji i rozmowa będzie leciała przez 2G. Tak jest z moją Xperią, która natywnie obsługuje zarówno VoLTE jak i WiFi Calling, ale u żadnego operatora nie uświadczyłem. Więc póki co rozmowy lecą po 3G. I szczerze mówić nie interesuje mnie, czy w dłuższej perspektywie czasu będę miał rozmowę HD po 3G czy zwykłą po 2G, bo to nie jest aż tak istotny element mojego życia, żebym miał się aż tak przejmować.
Akurat ja to rozumiem. Tylko że wcale nie musisz mieć certyfikowanego telefonu żeby działało na nim VoWiFi i VoLTE. Problemem są głównie producenci telefonów, którzy nie implementują konfiguracji operatorów i dlatego nie działa. Certyfikacją to akurat aktualnie zakrywa się tylko Orange (tylko nie wiadomo dlaczego, bo już chyba we Flex ta certyfikacja nie jest potrzebna żeby działało). U pozostałych operatorów - producent telefonu zaimplementował poprawnie ich konfigurację to po prostu działa. I tyle. Żadna wielka filozofia za tym nie stoi :-) Dlatego cały czas tak karcę producentów telefonów, bo w większości to ich wina że nie działa (oczywiście zdarzają się też inne przyczyny - świat nie jest zero-jedynkowy). Jeśli by się zebrali i implementowali w sofcie configi operatorów, na który rynek sprzedają telefon, to żadnego problemu by nie było. To samo jest z Apple - VoWiFi nie działa w Plusie nie dlatego że Plus ma z tym problem i nie potrafi obsłużyć iPhone, a dlatego że Apple je po prostu zablokował, bo Plus za mało zapłacił. Tam nie ma jakichkolwiek przeciwskazań technicznych dlaczego miałoby to VoWiFi nie działać.
I prawda jest taka, że u producentów telefonów którym zależy, to jakoś wszystko działa. A tam gdzie panuje zasada byle sprzedać i zapomnieć, to jest jak jest i ze wszystkim tak będzie.

To jest tak samo jak kiedyś sprowadzało się z Chin Xiaomi z modemem nie przeznaczonym na nasz rynek i potem dziwiło że zasięgu LTE nie ma... Tu jest analogicznie - sprzedają telefony nie obsługujące VoLTE i VoWiFi u polskich operatorów i potem zdziwienie że nie działa :-/ Takie urządzenie nie powinny być w ogóle dopuszczone do sprzedaży na terenie UE - takie jest moje zdanie.
 #1146024  autor: alkonauta
 20 mar 2023, 09:37
Pisałem o tym kilka postów wcześniej, że nawet "certyfikowany" TELEFON (nie-smartfon) specjalnie kupiony w T-mobile ma problem z VoLTE. Gdy rozmówca po drugiej stronie miał telefon z EVS w obu słuchawkach było głucho. Zgodnie z informacją, którą podaje T-mobile, operator nie odpowiada za software, który jest władnością producenta telefonu.
 #1146126  autor: kozien70
 21 mar 2023, 20:02
IC_Current pisze:
17 mar 2023, 08:45

Tu raczej zamiast standaryzowania co do przecinka każdą usługę, może warto byłoby wdrożyć coś na kształt repozytorium ustawień dla IMS prowadzone przez którąś organizacje standaryzujacą. Operator wgrywa do repozytorium swoje ustawienia dla każdej usługi, podpisuje cyfrowo a producenci wgrywają podpisane pliki. Operator sprawdza podpis cyfrowy i jeśli się zgadza akceptuje urządzenie w swojej sieci. Można nawet pójść dalej i takie pliki z repo dystrybuować za pośrednictwem Google Play czy OTA producentów. Jesteś w roamingu - telefon pobiera automatycznie plik danego operatora z repo.
Niestety, ale te rozwiązania to raczej tylko moje majaki na obecnym, zaawansowanym już etapie wdrożenia usług.
Takie rozwiązanie istnieje od dłuższego czasu. Kwestia producentów telefonów, by chciało im się z niego korzystać a telekomom - wrzucać swoje ustawienia.
https://www.gsma.com/services/nsx/
 #1146127  autor: IC_Current
 21 mar 2023, 20:15
@kozien70
Wiem, że taka niby baza istnieje, ale to co pisałem - brakuje jej elementu niezaprzeczalności a przez to nie może być obowiązkowa w użyciu.
Każdy operator może zmienić ustawienia w dowolnej chwili, a producent telefonu wgrać ustawienia po zmodyfikowaniu wg własnego widzimisię. Operator nie ma możliwości sprawdzenia, czy producent poprawnie zaimplementował te ileś linijek w całym pliku konfiguracyjnym.
Dlatego piszę, że dla każdego operatora powinien być wygenerowany i podpisany cyfrowo plik i taki plik producent w telefon. Operatorowi zostaje wtedy tylko sprawdzenie sygnatury i na tej podstawie uwierzytelnienie w sieci.
 #1146159  autor: matias55
 22 mar 2023, 16:16
mariusz9a pisze:
20 mar 2023, 08:05
. U pozostałych operatorów - producent telefonu zaimplementował poprawnie ich konfigurację to po prostu działa. I tyle. Żadna wielka filozofia za tym nie stoi :-)
Wszystko się zgadza. Gdy połączyłem się przez QPST (narzędzia diagnostyczne Qualcomm, to było możliwe dodanie ręcznie plików konfiguracyjnych modemów. Były też takie gotowe, czyli deutsche telekom dla T-Mobile oznaczony jako PL oraz ciekawostka Orange PL oraz P4 Play.
 #1146223  autor: Mixiorek
 24 mar 2023, 08:29
Czy spece od usług, platform, ofert itp. mogą potwierdzić, że w Heyah usługi VoLTE, VoWiFi i inne działają tak samo jak w ofercie TMobile GO na kartę? Żadnych scen i problemów?

https://www.speedtest.net/result/i/3214933873.png
 #1146233  autor: Karlos20
 24 mar 2023, 11:50
Mixiorek: jest różnica bo Heyah Dniówka jest w części prepaidowej, a H01 w abonamentowej, gdzie IMS powinien aktywować się automatycznie.

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥
 #1146268  autor: matias55
 24 mar 2023, 19:31
marcin19883 pisze:
24 mar 2023, 16:56
Czasami zdarzają się lagi w Heyah01, gdy dzwonię przez Wifi Calling. Pomaga rozłączenie się i ponowne połączenie.
To prędzej od telefonu zależy, bo ja tego nie zauważyłem nawet w teście z Heyah.
 #1146339  autor: matias55
 25 mar 2023, 23:55
kozien70 pisze:
25 mar 2023, 23:44
A nie Ery na Tmobile?
Dzięki! Pomyłka Tak po zmianie Ery na T-Mobile właśnie :) Sorki

Potrafili pisać, że nie ma błędów albo przyjmowali zgłoszenia, następnie po wielu dniach zamykali jako rozwiązane, ale nadal się sypało. Nie wiem jak teraz.
 #1146346  autor: kszaq
 26 mar 2023, 13:16
bogna22 pisze:
22 mar 2023, 00:10
Inne pytanie, nie miał ten burdel Android ogarniać od któreś wersji 11/12 (?). Aby poprawki mogły być wydawane jako zwykłe aktualizacje?
Od Androida 6 operatorzy mają możliwość stworzenia aplikacji dostarczającej m.in. ustawienia APN, VoLTE i VoWiFi. Wystarczy, aby była podpisana certyfikatem obecnym na karcie SIM. W Polsce chyba żaden operator nie stworzył takiej aplikacji, a jest to dość prosty sposób na znaczne poszerzenie listy obsługiwanych telefonów.
https://source.android.com/docs/core/co ... rier?hl=en
 #1146351  autor: bogna22
 26 mar 2023, 14:10
kszaq pisze:
26 mar 2023, 13:16
Od Androida 6 operatorzy mają możliwość stworzenia aplikacji dostarczającej m.in. ustawienia APN, VoLTE i VoWiFi. ...
...
Dziękuję za wyjaśnienie, w 5G jest to rozegrane lepiej czy powrózka z rozrywki? Teoretycznie telefon z 5G powinien już wspierać VoLte... ale w PL :mrgreen:
 #1146353  autor: kszaq
 26 mar 2023, 14:40
VoNR można włączyć w taki sam sposób (oprogramowanie z predefiniowaną konfiguracją operatora lub aplikacja operatora), ale jest gorzej z samym 5G: to, czy zadziała w danym zestawieniu telefon-operator, zaszyte jest najczęściej w firmware modemu.
  • Strona 157 z 191
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 191
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 191