DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.
Wszystko, co dotyczy spraw technicznych i działania sieci.

Moderator: Moderatorzy

  • Strona 159 z 191
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 191
 #1146457  autor: mp107
 28 mar 2023, 12:08
Moim zdaniem nie zawiódł/zawodzi tu operator, nie zawiódł/zawodzi producent telefonu, a po prostu standard, a raczej jego niedoprecyzowanie lub de facto brak. Standard powinien być jeden dla wszystkich sieci komórkowych, a operatorzy i producenci telefonów, SoC, basebandów, itd. powinni się do niego dostosować. I tyle. I w tym celu wykorzystać np. któryś dostępny już mechanizm "podsyłania konfiguracji" na urządzenie końcowe, analogicznie, jak to się dzieje obecnie z APN-ami. A nie tak jak teraz - jest wzajemne obwinianie się i zwalnianie z odpowiedzialności i operatora, i producenta telefonu, a zwykły klient czuje się zagubiony lub wręcz w ogóle nie świadomy problemu do momentu, gdy go "dosadnie" odczuje (po wyłączeniu 2G, nawet utratą jakości połączenia po "zapchanym" 2G). W dobrze zaprojektowanym standardzie na takie "obwinianie" nie powinno być w ogóle miejsca, bo po prostu standard powinien wymusić zachowanie zgodne z odpowiednim opisem, czyli właśnie standardem.

W dziedzinie telco jestem hobbystą i na pewno nie mam pełnej wiedzy na ten temat. Podejrzewam, że z jakichś względów wybrano takie rozwiązanie jako "mniejsze zło", co nie zmienia faktu, że na takim rozwiązaniu cierpi najbardziej zwykły klient, który chce po prostu kupić "słuchawkę" i móc z niej bez problemu korzystać.
MariuszY pisze:
28 mar 2023, 12:01
W mojej opinii winnych jest wielu, a prawodawca dając możliwość przenoszenia numeru powinien zapewnić możliwość swobodnego użytkowania sprzętu inaczej koniec końców wszyscy będziemy "dzwonić" przez Skype (czy inny obsługujący połączenia telefoniczne komunikator), bo "to działa na każdym sprzęcie i u każdego operatora".
I tutaj jesteśmy już o krok od zamykania w ekosystemie firmy X produkującej komunikator Y...
Jedną z zalet standardów jest to, że działa on niezależnie od twórcy rozwiązania (aplikacji) implementującej dany standard. Komunikatory działają w większości na zasadzie "każdy sobie rzepkę skrobie", więc to rozwiązanie też odbiłoby się negatywnie na kliencie końcowym, w którego kontaktach byłyby osoby korzystające tylko z komunikatora A (więc musi on zainstalować komunikator A, by móc się z nimi w ogóle skontaktować) i takie, które mają konto tylko w komunikatorze B (i tutaj powtórka - konieczność instalacji B).
 #1146459  autor: mariusz9a
 28 mar 2023, 12:12
@MariuszY, tak to jest chore, ale to nie dotyczy naszego kraju, tylko całego świata. A jak już szukać chcemy winnego to są nim producenci telefonów którzy mają to po prostu w d... Jakoś jak komuś zależy na "kompletnym" produkcie to wszystko działa bezproblemowo - także można? Pewnie że można, tylko trzeba chcieć. Na prawdę szczerze wątpię, że jeśli jakiś producent telefonu zgłasza się do danego operatora o configi do VoLTE/VoWiFi jest odsyłany przez tego operatora na drzewo :-] Ale to samo było pisane dosłownie kilka postów wcześniej :-D
 #1146462  autor: MariuszY
 28 mar 2023, 13:06
mariusz9a pisze:
28 mar 2023, 12:12
Na prawdę szczerze wątpię, że jeśli jakiś producent telefonu zgłasza się do danego operatora o configi do VoLTE/VoWiFi jest odsyłany przez tego operatora na drzewo :-]
Ja akurat w tym mam odmienne zdanie. Operatorom nie zależy na wprowadzaniu na rynek wszystkich produkowanych telefonów, bo dla nich korzyścią są modele sprzedawane w salonach, a jak wiadomo portfolio producentów i modeli jest znacznie bogatsze niż to co widzimy u operatorów.
mp107 pisze:Moim zdaniem nie zawiódł/zawodzi tu operator, nie zawiódł/zawodzi producent telefonu, a po prostu standard, a raczej jego niedoprecyzowanie lub de facto brak. Standard powinien być jeden dla wszystkich sieci komórkowych, a operatorzy i producenci telefonów, SoC, basebandów, itd. powinni się do niego dostosować. I tyle.
Jedną z zalet standardów jest to, że działa on niezależnie od twórcy rozwiązania (aplikacji) implementującej dany standard. Komunikatory działają w większości na zasadzie "każdy sobie rzepkę skrobie", więc to rozwiązanie też odbiłoby się negatywnie na kliencie końcowym, w którego kontaktach byłyby osoby korzystające tylko z komunikatora A (więc musi on zainstalować komunikator A, by móc się z nimi w ogóle skontaktować) i takie, które mają konto tylko w komunikatorze B (i tutaj powtórka - konieczność instalacji B).
Dokładnie tak samo to widzę. Póki co mamy przepychanki, a klient dopóki ma 2G to narzeka tylko na słabą jakość połączenia. I... wcale nie jestem tutaj piewcą zalet komunikatorów ;-) Właśnie wyrażam obawę o przyszłość telekomunikacji w PL gdyby doszło do sytuacji, że klienci będą zmuszani do korzystania ze "skajpów" lub wymiany telefonów na "wybrane" modele.
 #1146463  autor: Sebastian7806
 28 mar 2023, 13:21
Jedno jest bezsprzeczne. Błąd powstał już na etapie projektowania standardu LTE i co gorsza, jest on powielany przy transmisji głosu przez 5G. Gdyby projektując standard LTE zadbano o transmisję głosu takich cyrków by z tym VoLTE i VoNR (w przyszłości) nie było. mamy jednak to, co mamy. Dalej twierdzę, że to operatorowi powinno zależeć na jak największej liczbie kompatybilnych słuchawek. Im więcej urządzeń IMS w jego sieci tym lepiej - możliwość szybszego wyłączenia 3G i 2G i większa pojemność sieci. No i jak wspomniałem, nie bez znaczenia jest fakt, że to operator zarabia na tych połączeniach. Jedynym rozsądnym wyjściem, moim zdaniem, są w tej chwili rozwiązania prawne, o których wspomnieli koledzy powyżej - podobnie jak z telewizorami. Muszą spełniać standardy obowiązujące w PL, bo inaczej nie można ich sprzedawać lub można, ale z oznaczeniem, że TV działać nie będzie. UOKIK powinien się tym zająć. Gdyby weszło takie prawo, to faktycznie producenci w kolejce by się do operatorów po ustawienia ustawiali :-)
 #1146464  autor: mariusz9a
 28 mar 2023, 13:44
MariuszY pisze:Ja akurat w tym mam odmienne zdanie. Operatorom nie zależy na wprowadzaniu na rynek wszystkich produkowanych telefonów, bo dla nich korzyścią są modele sprzedawane w salonach, a jak wiadomo portfolio producentów i modeli jest znacznie bogatsze niż to co widzimy u operatorów.
Ale operator nie ma na to wpływu. Nie on tworzy oprogramowanie i nie zmusi producenta do tego. Może próbować, zawrzeć umowę, że telefon będzie w jego sprzedaży, ale musi działać to czy tamto, np VoLTE, VoWiFi. Ale dobrze wiesz, że tak nie jest, bo telefon kupiony od operatora wcale nie gwarantuje działania tych usług ;-) O ile wielcy operatorzy globalni mają jakąś siłę wpływu na producentów telefonów, bo ich sieć sprzedaży to łakomy kąsek, to większość operatorów "lokalnych" nie ma nic do gadania... A samego operatora średnio obchodzi czy telefon jest z jego dystrybucji czy nie, bo sedno problemu, jak widać, nie w tym tkwi :-( Operator nie ma zbytnich środków "perswazji" żeby wpływać na producenta (w zasadzie poza tym co napisałem wyżej to co może zrobić producentowi telefonów? Wywali ich ze swoich salonów? Śmiech na sali...). Poza tym nie ma w tym kompletnie żadnego interesu a same problemy - zgłoszenia klientów że nie działa, pogorszenie opinii o jego jakości.
A o rozwiązaniach prawnych już też było wspominane wcześniej w tym wątku, ale jest to rozwiązanie zawsze lokalne, dopóki np nie wyjedziesz z takim telefonem poza UE i tam zaś nie będzie działać VoLTE. I tak w kółko :-D Tu potrzebna jest jakaś łatwa w obsłudze, nie wymagająca roota aplikacja, która potrafiłaby "wpisać" ustawienia operatora w soft telefonu. Ale nie wiem czy to w ogóle jest wykonalne, raczej nie... Dlatego w Plusie była/jest zewnętrzna aplikacja do WiFi Calling dla telefonów w których nie działa usługa natywna. Także to pokazuje, że problem łatwy do obejścia nie jest. A jak działają takie aplikacje to wiemy na tym przykładzie :-]
 #1146470  autor: kozien70
 28 mar 2023, 16:00
Widzę tutaj dużo przepychanek pt. czyja to wina: operatora czy producenta telefonu.
A ja się zastanawiam nad czymś innym. Standard jest jaki jest i tego nie zmienimy. A skoro jest mechanizm opisany kilka postów wcześniej przez kszaq i dyskutowany potem przeze mnie, to dlaczego operatorzy z niego nie chcą skorzystać? On wydaje się remedium na problemy z propagacją ustawień operatora. Czemu operatorzy z tego nie korzystają? Czy są jeszcze jakieś dodatkowe przeszkody techniczne? A może faktycznie nie korzystają, bo im się nie opłaca wspierać telefonów niesprzedawanych w sieci własnej, nie mają na tym zarobku i to jedyny powód?
 #1146471  autor: kwistas
 28 mar 2023, 16:09
W Niemczech operatorzy z takiego rozwiązania korzystają, praktycznie nie istnieje niekompatybilność z VoLTE, dziwne, że polski T-Mobile wzorem swojej matki sieci Telekom nie może użytecznych rozwiązań stosować, niemiecki o2 wpuszcza do VoLTE nawet mega egzotyki. Nawet w xiaomi które nie lubią nasi operatorzy potrafi ma Telekom działać wzorowo od hdvoice w 2G po VoLTE włączone natywnie bez pokazywania ikonki VoLTE koło zasięgu.
 #1146534  autor: maniek357
 29 mar 2023, 09:57
Numer przeniesiony kilka dni temu do Plusa na kartę. Aktywowane VoLTE i Wifi Calling kodem *101*11*1327#. Od momentu aktywacji, na każdej z technologii (2G, 3G, LTE), przestają działać połączenia wychodzące na dowolny numer (abonent niedostępny). Przychodzące działają normalnie. Testowane na dwóch telefonach. Dezaktywuję VoLTE i Wifi Calling - wszystko działa. Chyba to w Plusie dalej nie do końca dobrze działa, albo mam pecha i trafiłem na jakąś awarię w systemie :)
 #1146540  autor: Karlos20
 29 mar 2023, 10:59
maniek357: jaką masz taryfę? Możliwe, że znów to nie działa jak trzeba. Polecam jak najszybciej im to zgłosić.

🌟To już 14 rok na Forum TELEPOLIS.PL - wielkie dzięki za ten czas i nadal służę pomocą! Pozdrawiam🔥
 #1146543  autor: pawel100g
 29 mar 2023, 11:11
kozien70 pisze:
27 mar 2023, 14:37
Kup wysyłkowo w sklepie internetowym, zawsze wtedy masz 14 dni na zwrot.
Niestety, telefon nie jest dla mnie, przez co nie chce się "bawić" w odsyłki. Jeszcze będę się rozglądał za informacjami albo zaproponuje jakiś pewniejszy pod tym względem model.

Tak jak tutaj osoby piszą, to jest chore, żeby dalej tym – czy w danym modelu VoLTE zadziała, w danej sieci, czy nie – musiał się przejmować użytkownik, zwłaszcza gdy zbliża się koniec 3G
 #1146569  autor: matias55
 29 mar 2023, 18:39
pawel100g pisze:
29 mar 2023, 11:11
kozien70 pisze:
27 mar 2023, 14:37
Kup wysyłkowo w sklepie internetowym, zawsze wtedy masz 14 dni na zwrot.
Niestety, telefon nie jest dla mnie, przez co nie chce się "bawić" w odsyłki. Jeszcze będę się rozglądał za informacjami albo zaproponuje jakiś pewniejszy pod tym względem model.

Tak jak tutaj osoby piszą, to jest chore, żeby dalej tym – czy w danym modelu VoLTE zadziała, w danej sieci, czy nie – musiał się przejmować użytkownik, zwłaszcza gdy zbliża się koniec 3G
Na ten moment pewny koniec 3G to jedynie T-Mobile. Orange to jeszcze ponad rok. Plus i Play sądzę, że trochę później, więc zawsze można zmienić sieć.
 #1146597  autor: Sebastian7806
 29 mar 2023, 21:50
W Plusie na kartę jest awaria usług IMS (VoLTE i VoWiFi) każdy kto od kilku dni aktywował te usługi nie może wykonywać połączeń. Nieważne, czy to nowy starter, numer przeniesiony, czy stary numer, ale z dopiero co uruchomionymi usługami IMS - nie można zadzwonić na żaden numer. W słuchawce słychać komunikat "Abonent czasowo niedostępny". Nie działają także przekierowania na pocztę głosową. Poprawnie działają tylko - połączenia przychodzące, SMS, MMS oraz transmisja danych. Na razie jedynym zabiegiem techników Plusa jest informacja o konieczności wyłączenia VoLTE i VoWiFi. O planach naprawy nie słychać. Ważne jest jednak to, że ten kto miał już wcześniej te usługi aktywne, to dalej bez problemu może korzystać z VoLTE i VoWiFi. Problem jest tylko na tych kartach, na których dopiero co te usługi się włączyło.
 #1146647  autor: marcin19883
 30 mar 2023, 19:52
kwistas pisze:
28 mar 2023, 16:09
Nawet w xiaomi które nie lubią nasi operatorzy potrafi ma Telekom działać wzorowo od hdvoice w 2G po VoLTE
Lubią od przeszło 2 lat. Każdy wypuszczony telefon działa wzorowo z usługami Volte/VoWifi.
 #1146649  autor: torre24
 30 mar 2023, 19:58
Zamówiłem Pixel-a w poniedziałek i chciałbym podsumować jego działanie w polskich sieciach jeśli chodzi o VoLTE i WiFi Calling (bo 5G to nie działa w żadnej) zanim do mnie dojedzie. A więc:
- PLAY wspiera oficjalnie ten telefon jeśli chodzi o VoLTE;
- podobno działa VoLTE w T-Mobile ale nigdzie nie znalazłem wpisu jakiegoś usera, który by to potwierdził;
- o WiFi Calling można na razie zapomnieć.
Coś pominąłem?

BTW. Chodzi mi o działanie telefonu bez roota, nie znam się na tym i nie chciałbym uceglić słuchawki.
 #1146651  autor: kozien70
 30 mar 2023, 20:05
marcin19883 pisze:
30 mar 2023, 19:52
Lubią od przeszło 2 lat. Każdy wypuszczony telefon działa wzorowo z usługami Volte/VoWifi.
Tak wzorowo, że niedawno po aktualizacji użytkownicy różnych modeli Xiaomi zaczęli się uskarżać, że telefon przerywa rozmowy VoLTE po 20s jeżeli rozmowa jest w obrębie jednej sieci. Pomagało wyłączenie VoLTE. Można sobie poszukać w sieci skarg właścicieli. Ciekawe to "wzorowo".
  • Strona 159 z 191
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 191
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 191