DAJ CYNK
  • Wszystko, co dotyczy ofert prepaid i mix operatorów.
Wszystko, co dotyczy ofert prepaid i mix operatorów.

Moderator: Moderatorzy

Regulamin forum: 
W tym dziale omawiamy oferty:
- PREPAID,
- MIX,
- SUBSKRYPCJE.

Uwaga! Jeżeli szukasz oferty dla siebie i nie wiesz, na którą się zdecydować - zadaj pytanie w dziale Jaką ofertę wybrać?
 #1133287  autor: koszalineo941268
 03 lip 2022, 14:54
Jak wygląda kwestia walidacji danych? Czy operatorzy wiążą ze sobą PESEL z imieniem i nazwiskiem? Czy mają prawną możliwość weryfikacji poprawności danych przez odpytanie baz państwowych (np. PESEL)?

Wiadomo, że PESEL ma sumę kontrolną, więc i bez bazy można sprawdzić poprawność numeru, datę urodzenia i płeć. Wiadomo też, że bez trudu można wygenerować poprawny PESEL, który będzie albo pusty (nieprzypisany do nikogo) albo należący do osoby o innej godności.

Pytam, bo w Plusie (Plushu) raz osobiście zarejestrowałem kartę, a następnie przy pomocy tejże za pośrednictwem SMS rejestrowałem kolejne, aż do osiągnięcia limitu bodaj 20 sztuk. Następnie udałem się do Żabki celem osobistej rejestracji kolejnej karty. Nie obyło się bez problemów po stronie ekspedientki, koniec końców się udało. Jakież było moje zdziwienie, gdy się okazało, że numer ten został zarejestrowany na mój PESEL i nazwisko z literówką (czyli formalnie inne nazwisko). Przy użyciu tej karty mogę na nowo rejestrować kolejne SMS-em.

Z powyższej historii wynikają początkowe pytania o walidację i jakość danych u operatora. Nikt tego nie weryfikuje? Odchylenie standardowe nie jest interesujące?

Jeżeli mamy jeden PESEL i dwa nazwiska, to jak administrator danych stwierdzi, czy i gdzie jest błąd? Teoretycznie nazwisko zawsze można legalnie zmienić. Błąd też może być wszędzie: 1)PESEL, a istnieć mogą dwie osoby o niemal tej samej tożsamości, 2) w nazwisku nr 1, 3) w nazwisku nr 2, 4) w imieniu. Choć to logiczne, że przy trzech zmiennych, gdzie dwie są ze sobą zgodne, pod uwagę bierzemy wariant 2 i 3. Tylko jak bez skanu dowodu i bazy PESEL rozstrzygnąć problem?
 #1133294  autor: Remington
 03 lip 2022, 17:11
Przepisy o rejestracji prepaidów były pisane na kolanie i są dziurawe jak ser szwajcarski.

Operator opiera się tylko na tym jakie dane zostały zweryfikowane przez osobę dokonującą rejestracji (cyfra kontrolna zmniejsza ryzyko błędnego przepisania PESEL-u), mój tata tak samo ma literówkę, ale akurat w imieniu tak zostało zapisane i tak pozostanie, nigdzie w zewnętrznych bazach nie zostanie to sprawdzone.

To, o czym piszesz, świadczy o niskiej jakości oprogramowania odpowiedzialnego u nich za limitowanie rejestracji. Weryfikacja limitu powinna być dokonywana wg PESEL-u, bo on jest unikalny, tymczasem jak piszesz, ten sam PESEL z jednym nazwiskiem oznacza odrębny limit niż z innym.
 #1133375  autor: achromski
 05 lip 2022, 09:20
Jako ciekawostkę dodam, kilka numerów rejestrowałem w sieci "Żabka",
ekspedientka wprowadziła imię i nazwisko wielkimi literami.
Przy próbie przeniesienia tych numerów, systemy zgłaszały błąd z uwagi na błędne dane.
Konieczna była wycieczka do operatora, aby skorygować te wielkie litery.

edyta:
W inny przypadku rejestrowałem dwa startery.
Po kilku dniach przy kolejnej nie udanej próbie aktywacji,
okazało się, że są już w innej sieci,
zarejestrowane na inną osobę kilka miesięcy wcześniej.

Pozdrawiam, Alek.