Połowa Polaków skorzystała już z płatności odroczonych – wynika z raportu Comfino, bramki płatności należącej do Grupy Comperia.pl. Zdaniem autorów opracowania, nie stanowią one konkurencji dla rat, gdyż mają własną niszę.
Grupa Comperia.pl opublikowała właśnie Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”. Opracowanie powstało na podstawie badania ponad tysiąca respondentów oraz danych własnych Comfino i Twisto. Raport objęła patronatem Izba Gospodarki Elektronicznej.
Z opublikowanego raportu wynika, że 9 na 10 Polaków słyszało o płatnościach odroczonych (BNPL, Buy Now Pay Later – kup teraz, zapłać później). W ciągu ostatniego roku 48% ankietowanych skorzystało podczas zakupów z BNPL, a 44% wzięło zakupy na raty.
BNPL nie powoduje nadmiernego zadłużania klienta, gdyż średnia wartość koszyka zakupowego wynosi ok. 200 zł. Fakt ten potwierdza również stosunkowo niski procent niespłaconych zakupów, tzw. default rate, który w przypadku BNPL jest marginalny.
– powiedziała Ewelina Orzechowska, country manager, Twisto Polska
Pomimo zmian technologicznych czy dystrybucyjnych nowych rozwiązań, sprzedaż ratalna w różnych formach, realizowana za pomocą odmiennych narzędzi, zostanie z nami jeszcze przez długie lata jako wygodna, szybka i niewymagająca dużego zaangażowania klienta forma zakupów.
– powiedział Mateusz Stach, dyrektor ds. sprzedaży i relacji z klientami kluczowymi, Santander Consumer Bank
Badani konsumenci najczęściej decydowali się na rozłożenie płatności na raty, by nie obciążać jednorazowo budżetu. Kolejne wymieniane powody wyboru BNPL lub płatności ratalnych są zbliżone. Najpopularniejsze to brak wystarczających środków na zakup. Wskazało tak prawie 4 na 10 konsumentów. Na drugim miejscu uplasowała się możliwość zapłacenia dopiero po otrzymaniu i sprawdzeniu produktu. Co naturalne, popularniejsza w przypadku BNPL.
Największa różnica, bo o niemalże 15 punktów procentowych, widoczna jest w odpowiedzi “mogłam/em wydać więcej niż planowałam/em i kupić droższy produkt”, co nie powinno dziwić, gdyż – jak wynika z dalszej części badania – płatność odroczona stosowana jest najczęściej w przypadku tańszych płatności, tych poniżej 250 zł.
Tak, jak dotychczas, w 2024 roku zakupy na raty będą cieszyć się popularnością w kategoriach, w których koszyk zakupowy jest większy, np. elektronika czy meble. Utrzyma się atrakcyjność zakupów na raty 0%, co jest swoistą “ucieczką” od wpływu inflacji na rosnące ceny produktów. Warto pamiętać, że nadal więcej klientów kupuje stacjonarnie - w najbliższym czasie to się nie zmieni. A sklepy tradycyjne, nauczone doświadczeniami tych online, chętniej zaimplementują płatności odroczone i ratalne.
– wyjaśnił Paweł Szukalski, członek zarządu Comperia.pl SA odpowiedzialny za rozwój Comfino
Dane z raportu pokazują, że obecnie respondenci częściej korzystali z Kup Teraz Zapłać Później lub z rat podczas zakupów online. Tymczasem istnieją rozwiązania, jak Comfino, które umożliwiają skorzystanie z tych metod płatności również w sklepach stacjonarnych i punktach usług.
Więcej informacji można znaleźć w raporcie, który jest dostępny do pobrania pod tym adresem.
Telepolis.pl jest częścią Grupy Comperia.pl
Zobacz: Comperia.pl po 3Q2023. E-commerce i rozwój bramki płatności Comfino
Zobacz: Comperia.pl S.A. powołuje do życia spółkę Comperia Pay
Źródło zdjęć: Shutterstock, Grupa Comperia.pl
Źródło tekstu: Grupa Comperia.pl