DAJ CYNK

Sztuczna inteligencja pomaga ocenić ryzyko kredytowe

Dodane przez: orson_dzi

Kategoria: Fintech

Interakcje: 3717

sztuczna inteligencja

Nowe technologie zajmują coraz ważniejsze miejsce w sektorze finansowym, zwłaszcza sztuczna inteligencja, która wspiera m.in. zarządzanie ryzykiem kredytowym. BIK testuje tę technologię przy tworzeniu profili kredytowych klientów, wykorzystując dane pochodzące zarówno z banków, jak również od ubezpieczycieli i firm telekomunikacyjnych. Algorytmy SI – w połączeniu z nowoczesnymi metodami weryfikacji klientów, jak biometria behawioralna – pozwolą ograniczyć liczbę oszustw i wyłudzeń. To istotne szczególnie w kontekście silnych wzrostów sprzedaży kredytów prywatnych na polskim rynku

Biuro Informacji Kredytowej dysponuje informacjami o prawie każdym dorosłym Polaku, które są aktualizowane dwa razy w tygodniu. Łączymy te duże zbiory z nowymi technologiami, które pozwalają nam uzyskiwać z danych większą wartość. W tej chwili eksperymentujemy z nowymi źródłami informacji. Sprawdzamy korelacje pomiędzy danymi bankowymi a ubezpieczeniowymi czy telekomunikacyjnymi. Dzięki temu jesteśmy w stanie dość dobrze prognozować ryzyko ubezpieczeniowe. Jednocześnie dane bankowe są również używane do oceny ryzyka w firmach telekomunikacyjnych

- powiedział dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, podczas Kongresu Ryzyka, którego gospodarzem był BIK.

Zobacz: Orange wyłączy taryfy Smart na kartę i Nowe Orange Go

Nowe technologie w sektorze finansowym wpływają m.in. na procesy obsługi klienta oraz precyzję zarządzania ryzykiem kredytowym. Już w tej chwili sztuczna inteligencja jest wykorzystywana np. w obsłudze posprzedażowej czy przygotowywaniu ofert bankowych dla klientów. Projekty z wykorzystaniem SI prowadzi również Biuro Informacji Kredytowej, z którego raportów monitorujących sytuację kredytową klientów aktywnie korzystają banki. BIK sprawdza efektywność tej technologii względem standardowych metod budowy modeli scoringowych.

 Model stworzony przez sztuczną inteligencję porównujemy z tym, zbudowanym przez naszych statystyków i ekonometryków. Takie eksperymenty robimy cyklicznie. Jeszcze do niedawna SI nie udawało się pobić naszych modeli. Ostatnie próby wykazały jednak, że dla klientów korzystających z usług firm pożyczkowych silniejsze były modele powstające w oparciu o sztuczną inteligencję niż w sposób standardowy. To wymaga jeszcze trochę ćwiczeń, bo wymagają one długiego czasu przetwarzania i na razie jeszcze nie udostępniamy ich na zewnątrz.

Zobacz: Amazon w Polsce - odwiedziliśmy trzy centra logistyczne amerykańskiego giganta

Jak podkreśla, rozwój technologiczny sektora bankowego wiąże się jednak z szeregiem ryzyk ze strony świata cyfrowego. Przenoszenie kontaktu z klientami do internetu i kanału mobilnego stwarza konieczność dokładniejszej weryfikacji ich tożsamości. Login i hasło nie są już wystarczające. Żeby zagwarantować maksimum bezpieczeństwa, instytucje finansowe będą potrzebować systemów bazujących np. na biometrii behawioralnej czy danych o urządzeniu, z którego klient kontaktuje się z bankiem.

Są już narzędzia, które pomagają bankom zabezpieczyć klientów przed kradzieżą tożsamości. Pojawiają się takie rozwiązania jak nasza platforma Cyber Fraud Detection, która pozwala zidentyfikować urządzenie, z którego loguje się klient, i jednocześnie ocenić ryzyko jego przejęcia przez oszusta. Są również rozwiązania związane z pasywną biometrią, bo każdy z nas inaczej korzysta z komputerowej myszki. Dzięki temu, nawet jeśli oszust pozyska nasze dane, nie będzie w stanie zalogować się do bankowości elektronicznej, bo będzie wpisywać je w inny sposób. Te narzędzia są jednak dopiero testowane, na etapie tzw. proof of concept.

Zobacz: Płatności Garmin Pay dostępne w Banku Pocztowym

Prezes BIK podkreśla, że istotna jest standaryzacja takich metod – zarówno identyfikacji urządzenia, jak i profilu biometrycznego klienta, aby dane mogły być wymieniane między podmiotami sektora finansowego. Pozwoli to na zmniejszenie liczby oszustw i wyłudzeń kredytowych. Jak wynika ze statystyk BIK, w ubiegłym roku udaremniano ich średnio 15 dziennie. W sumie w 2018 roku mogło dojść nawet do 67 tys. skutecznych wyłudzeń na sumaryczną kwotę ok. 600 mln zł.

Takim przypadkom ma zapobiegać wdrożona przez BIK Platforma Antyfraudowa, gwarantująca bankom efektywną wymianę informacji w procesie skutecznego przeciwdziałania nadużyciom. To istotne szczególnie w kontekście silnych wzrostów sprzedaży kredytów prywatnych (gotówkowych o prawie 10% i mieszkaniowych o prawie 15% w ujęciu rocznym). Ta dynamika wzrostu powoduje także, że potrzebna jest uważna obserwacja, czy nie zwiększa się ryzyko kredytowe.

 Polacy zaciągają coraz więcej kredytów i nie widać oznak, że rynek się psuje. Natomiast są dwa obszary, dla których zapala się pomarańczowe światło i które należy obserwować. Pierwszy to kredyty wysokokwotowe, bo w tym roku Polacy zaciągnęli ich znacznie więcej niż w ubiegłym. 40% nowo udzielonych kredytów dotyczy kwot powyżej 50 tys. zł. Jednocześnie wydłuża się okres kredytowania. W tej chwili wynosi 47 miesięcy, przy czym również w tym przypadku 40% stanowią kredyty udzielane na okres dłuższy niż 7 lat. Takie zobowiązania na wysokie kwoty i długie okresy są statystycznie gorszej jakości

Zobacz: Twisto się rozpędza. Tydzień po debiucie karty zarejestrowało się już 12 tys. osób

Drugi niepokojący czynnik to 5% spadek kredytów udzielanych mikroprzedsiębiorcom, którzy stanowią o sile krajowej gospodarki. 

Jeszcze w I połowie roku wartość nowo udzielanych tej grupie kredytów rosła. Natomiast ostatnie miesiące – od czerwca do września – były narastająco słabsze. Jednocześnie widzimy, że pogarsza się portfel tych kredytów, więc to jest kolejny obszar, który wymaga obserwacji.

 Zobacz: Wyższe normy PEM? Nie uwierzę póki nie zobaczę

Źródło tekstu: newseria

Przewiń w dół do następnego wpisu

Kredyty gotówkowe

Porównaj wszystkie kredyty w jednym miejscu

Getin Noble Bank
Kredyt gotówkowy
RRSO: 8,29%Kwota do zapłaty: 5 639,72 zł

Rata: 156,66 zł

Darmowa porada
Citi Handlowy
Pożyczka Gotówkowa Online dla nowych klientów
RRSO: 9,86%Kwota do zapłaty: 5 760,64 zł

Rata: 160,02 zł

Darmowa porada
Citi Handlowy
Pożyczka Konsolidacyjna Online dla nowych klientów
RRSO: 9,86%Kwota do zapłaty: 5 760,64 zł

Rata: 160,02 zł

Darmowa porada

Kredyty dla firm

Porównaj wszystkie kredyty dla firm w jednym miejscu

IdeaBank
Kredyt FAIR z miesięczną ratą 0 zł
Prowizja: 3 995 złWaluta: PLNOkres: 1 rok - 2 lata

Marża: 0%

Darmowa porada
Bank BPS
Kredyt obrotowy
Prowizja: 750 złWaluta: PLN, EUR, USDOkres: 1 rok - 3 lata

Marża: 1,5% - 3,5%

Darmowa porada
Bank BPS
Kredyt w rachunku bieżącym - mikro
Prowizja: 1 000 złWaluta: PLNOkres: maks. 2 lata

Marża: 1,5% - 3,5%

Darmowa porada

Konta osobiste

Porównaj wszystkie konta osobiste w jednym miejscu

Getin Noble Bank
Konto Proste Zasady od 18 do 26 lat
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Konto w ramach programu poleceń można otworzyć do 29 lutego 2020 roku

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
ING Bank Śląski
Konto z Lwem Mobi
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0-2,50 zł

Promocja "Do 160 zł za otwarcie konta Mobi" dostępna do 31 marca 2020 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
T-Mobile Usługi Bankowe
Konto Walutowe (USD)
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada

Konta dla firm

Porównaj wszystkie konta dla firm w jednym miejscu

mBank
mBiznes Standard (w promocji)
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0/5 zł

Promocja "Proste konto z gwarancją 0 zł na 24 miesiące" dostępna do 30 września 2019 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Santander Bank Polska
Konto Firmowe Godne Polecenia w "promocji dla przedsiębiorców III"
Konto: 0 złKarta: 0 zł Bankomaty: 0 zł

Promocja "W podróży 2-4-6" z kartą Mastercard Business Debit: 4% zwrotu za hotele i 6% zwrotu za op więcej» łaty (maks. 200 zł miesięcznie) oraz 2% zwrotu za paliwo ze stacji CircleK do 31 marca 2020 r.

Koszt miesięczny: 0 zł

Darmowa porada
Santander Bank Polska
Konto Firmowe Godne Polecenia
Konto: 0 złKarta: 7/0 zł Bankomaty: 0/5 zł

Promocja "W podróży 2-4-6" z kartą Mastercard Business Debit: 4% zwrotu za hotele i 6% zwrotu za op więcej» łaty (maks. 200 zł miesięcznie) oraz 2% zwrotu za paliwo ze stacji CircleK do 31 marca 2020 r.

Koszt miesięczny: 7 zł

Darmowa porada

Karty kredytowe

Porównaj wszystkie karty kredytowe w jednym miejscu

Toyota Bank
Toyota Gold
Oprocentowanie: 7.90Okres bezodsetkowy: 56 dni

Szeroki pakiet assistance, możliwość rozłożenia zadłużenia na niższe raty, serwis Concierge i medycz więcej» y w cenie karty

Maks. limit: 100 000 zł

Darmowa porada
Diners Club
Diners Club LOT
Oprocentowanie: 8.00Okres bezodsetkowy: 59 dni

Program lojalnościowy Miles&More; Ubezpieczenie podróży zagranicznych: OC do 1,000.000 PLN, Koszty l więcej» czenia do 300.000 PLN, NNW do 100.000 PLN, Obsługa prawna do 20.000 PLN, mienie osobiste do 6.000 PLN; anulowanie, skrócenie, opóźnienie podrózy do 900 PLN; Business-check-in, saloniki lotniskowe, fast track

Maks. limit: 50 000 zł

Darmowa porada
Toyota Bank
Toyota Black Pearl
Oprocentowanie: 8.30Okres bezodsetkowy: 56 dni

Szeroki pakiet assistance - udostępniony dla posiadaczy kart Toyota Bank, możliwość wstąpienia do pr więcej» gramu partnerskiego Toyota More

Maks. limit: 8 000 zł

Darmowa porada