DAJ CYNK

Kupujesz telefon przez internet? Nie daj się oszukać

05.11.2019

Dodane przez: Mieszko Zagańczyk

Kategoria: Akcje partnerskie

Interakcje: 23674

Jak bezpiecznie kupić telefon w sieci

Klik, klik, klik i kupione! Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki dokonujemy zakupów, bo i łatwiej wyszukiwać interesujące oferty, bo i bywa taniej, bo nie trzeba biegać po sklepach, a paczka sama przyjedzie do naszych drzwi. Taka forma zakupów ma też jednak swoje mroczne strony. Sprzedawcy nie zawsze okazują się uczciwi. W przypadku urządzeń tak drogich, jak smartfony, takie wpadki szczególnie bolą. Radzimy, jak uniknąć straty pieniędzy, nerwów i czasu na nieudanych zakupach.

Polacy kupują coraz więcej, cenią komfort i elastyczność - piszą autorzy raportu "E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” z czerwca 2019 roku. Jak wykazały najnowsze badania rodzimego rynku, liczba internautów kupujących online rośnie z roku na rok z coraz większą dynamiką. W 2019 na zakupy przez internet decyduje się już 62% internautów – o 6 punktów procentowych więcej niż jeszcze rok temu (56% w 2018). 

Dlaczego wybieramy sklepy online? Trzy najczęściej wymieniane zalety e-zakupów, to według polskich internautów możliwość kupowania w dowolnym momencie (75%), brak konieczności jechania do sklepu (72%) oraz nieograniczony czas wyboru (68%). Z badania Gemiusa wynika także, że Polacy wskazują, że e-sklepy dają coraz większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne, są wygodniejsze niż zakupy stacjonarne, łatwiejsze i tańsze.

To tylko jedna strona medalu. Zakupy online mają też swoje, drugie, mroczne oblicze. CERT Polska od kilku lat alarmuje o rosnącej liczbie fałszywych sklepów internetowych. Najczęstszą techniką jest podszywanie się pod znanych sprzedawców - oszuści stawiają  witryny łudzące podobne do istniejących już sklepów o ustalonej na rynku pozycji, kusząc przy tym atrakcyjnymi cenowo ofertami. Oszuści grasują również na popularnych platformach sprzedaży, a także na portalach ogłoszeniowych i serwisach, na których prezentowane są wyjątkowe zniżki i „okazje” na produkty.

Rosnący dynamicznie rynek smartfonów stwarza nieuczciwym sprzedawcom nowe możliwości. Producenci, idąc za rozwojem technologii, coraz szybciej wprowadzają na rynek kolejne generacje urządzeń, powstają też nowe marki, przybywa dystrybutorów i sklepów, oferta jest coraz bogatsza… Konsument staje przed ogromnym wyborem, ale też łatwo mu stracić czujność. Szukając najtańszej oferty, w rezultacie może łatwo wpaść w sidła oszustów. Zamiast wymarzonego, nowego smartfonu, klient otrzyma sprzęt już używany lub urządzenie pozbawione gwarancji. Wszystko to sprowadza się do straty czasu, nerwów i pieniędzy.  

Radzimy, na co zwracać szczególną uwagę kupując nowy smartfon przez internet. Podpowiadamy, jakie są sposoby na sprawdzenie, czy mamy do czynienia z uczciwym sprzedawcą i przedstawiamy najczęściej stosowane praktyki nieuczciwych sprzedawców. Oto pięć przykładowych problemów, na jakie mogą być narażeni konsumenci w sklepach internetowych.

Problem 1: sprzedawca nie wystawił dowodu zakupu

To drobna rzecz, ale może przyczynić się do poważnych problemów w przyszłości. Sprzedający ma obowiązek wystawienia i wydania kupującemu dowodu zakupu. Może nim być zarówno paragon fiskalny, jak i faktura VAT. Paragon fiskalny wydaje się konsumentowi bez jego żądania najpóźniej w momencie otrzymania zapłaty. O fakturę VAT niekiedy trzeba się upomnieć, podając zawczasu właściwe dane firmy, chociaż często jest ona również wystawiana automatycznie, także elektronicznie. Faktura VAT może okazać się niezbędna do rozliczenia kosztów działalności i zmniejszenia opłat skarbowych. Dowód zakupu w większości przypadków będzie wymagany do zrealizowania naprawy gwarancyjnej. Nawet w autoryzowanych serwisach napraw pracownicy mogą poprosić o okazanie dowodu zakupu. 

Innym zagrożeniem jest zbyt ogólny opis na dowodzie zakupu. Określenie „produkt elektroniczny” czy „sprzęt RTV” może nie wystarczyć, by w przyszłości dopominać się swoich praw. Najlepiej by zakupiony towar został jednoznacznie opisany.

Jak się chronić:

  • jeżeli potrzebujesz faktury VAT, upewnij się, że sprzedawca może wystawić taki dokument i podaj wszystkie niezbędne dane,
  • jeżeli otrzymałeś towar bez dowodu zakupu, zażądaj wydania go od sprzedawcy. 

Przewiń w dół do następnego wpisu