DAJ CYNK

Znacząca pozycja TP na rynku 12

WitekT

Wydarzenia

Prezes UKE, po przeprowadzeniu publicznych konsultacji projektu rozstrzygnięcia i po zapoznaniu się z uwagami uczestników rynku telekomunikacyjnego, wydał 14. lutego decyzję, w której uznał, że na rynku świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego nie występuje skuteczna konkurencja oraz wyznaczył Telekomunikację Polską jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji na tym rynku, nakładając przy okazji na nią obowiązki regulacyjne.

Prezes UKE, po przeprowadzeniu publicznych konsultacji projektu rozstrzygnięcia i po zapoznaniu się z uwagami uczestników rynku telekomunikacyjnego, wydał 14. lutego decyzję, w której uznał, że na rynku świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego nie występuje skuteczna konkurencja oraz wyznaczył Telekomunikację Polską jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji na tym rynku, nakładając przy okazji na nią obowiązki regulacyjne.

Wśród wskazanych w decyzji obowiązków regulacyjnych nałożonych na TP znajdują się m.in.:
obowiązek zapewnienia przedsiębiorcom telekomunikacyjnym dostępu do sieci TP, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego, w tym usługi szerokopasmowej transmisji danych, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 2 pkt 4 i 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury,
obowiązek równego traktowania przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowaniu usług oraz udostępnianiu informacji na warunkach nie gorszych od stosowanych w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi,
obowiązek ogłaszania informacji w sprawach zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego, dotyczących specyfikacji technicznych sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, charakterystyki sieci, zasad i warunków świadczenia usług oraz korzystania z sieci, a także opłat,
obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej w sposób umożliwiający identyfikację przepływów transferów wewnętrznych, związanych z działalnością w zakresie dostępu telekomunikacyjnego,
obowiązki kalkulacji uzasadnionych kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego, według metody zorientowanych przyszłościowo długookresowych kosztów przyrostowych, zgodnie z przepisami odpowiednich aktów wykonawczych, według zatwierdzonego przez Prezesa UKE opisu kalkulacji kosztów, a także stosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego, uwzględniających zwrot uzasadnionych kosztów operatora,
obowiązek ustalania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty operatora; przy czym obowiązek ten będzie stosowany do momentu przekazania wyników kalkulacji kosztów z opinią biegłego rewidenta z badania, stwierdzającą prawidłowość wyników tej kalkulacji,
obowiązek przygotowania i przedstawienia w terminie 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym.

Hurtowy dostęp szerokopasmowy

Zalecenie Komisji wyodrębniło na poziomie hurtowym rynek usługi dostępu szerokopasmowego obejmujący tzw. usługi transmisji strumienia bitowego (usługi dostępu bitstreamowego) pozwalające na szerokopasmową transmisję danych w obu kierunkach oraz inne rodzaje dostępu hurtowego świadczone przy pomocy innej infrastruktury, jeżeli i kiedy zapewniają one funkcjonalność równoważną dostępowi bitstreamowemu.

Dostawcami przedmiotowej usługi są przedsiębiorcy telekomunikacyjni posiadający sieci telekomunikacyjne, kontrolujący infrastrukturę, których łącza umożliwiają dostęp szerokopasmowy do użytkowników końcowych i zapewniają szerokopasmową transmisję danych.

Klientami na tym rynku są przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy chcą świadczyć usługi szerokopasmowe, w tym usługi szerokopasmowej transmisji danych, użytkownikom końcowym nie podłączonym bezpośrednio do ich własnej sieci telekomunikacyjnej.

Na poziomie hurtowym głównymi technologiami zapewniającymi dostęp do usług szerokopasmowych są:
xDSL a w szczególności ADSL - asymetryczna cyfrowa linia abonencka. Technologia ta opiera się na wykorzystaniu miedzianych pętli abonenckich i ze względu na to cechuje się ograniczeniem pod względem zasięgu. Jest ona dostępna w rejonach, gdzie lokalne centrale telefoniczne zostały przystosowane do świadczenia usług w technologii xDSL,
dostęp kablowy - dostępny jest tylko w rejonach, które posiadają infrastrukturę kablową, jednakże nie wszystkie sieci telewizji kablowej spełniają techniczne wymagania umożliwiające świadczenie usług dostępu szerokopasmowego, w tym usług szerokopasmowej transmisji danych,
dostęp satelitarny (dostęp z wykorzystaniem satelity) - dostęp do publicznej sieci transmisji danych, gdzie nie ma możliwości doprowadzenia naziemnej sieci transmisji danych; dwukierunkowy lub jednokierunkowy,
stały dostęp radiowy - dwukierunkowy kanał transmisji danych przy wykorzystaniu dostępu radiowego. Technologia ta opiera się na wykorzystaniu stacji bazowych i stacji terminalnych zainstalowanych w lokalizacjach abonentów,
dostęp z wykorzystaniem linii elektroenergetycznych - w tej technologii dla dostępu szerokopasmowego wykorzystywane są końcowe odcinki linii sieci elektroenergetycznej o niskim napięciu,
dostęp światłowodowy - technologia ta wykorzystywana jest głównie w celu świadczenia usług symetrycznej transmisji danych o dużej przepływności.

Wszystkie wskazane powyżej technologie wchodzą w potencjalny zakres rynku produktowego na poziomie hurtowym. Niemniej jednak należy stwierdzić, iż usługi świadczone w innej technologii niż technologia xDSL i dostęp kablowy nie odgrywają jeszcze istotnej roli na analizowanym rynku 12.

Udział w rynku

Udział rynkowy TP wynosi ponad 60% na detalicznym rynku dostępu do Internetu bez rozróżnienia na technologie. Ograniczając rynek 12 jedynie do technologii xDSL i TVK udział TP wynosi 69%. Dodatkowo należy UKE podkreśla, iż wydzieliwszy usługi świadczone jedynie w technologii xDSL, udział ten przekracza 90%.

TP nie tylko posiada najwyższe udziały na rynku usług szerokopasmowego dostępu do sieci Internet, ale posiada również największe potencjalne możliwości zwiększenia w przyszłości liczby użytkowników. Zdaniem UKE, zwiększenie liczby abonentów Internetu nie wymagałoby ze strony TP zbyt dużych nakładów technicznych i finansowych, wiązałoby się jedynie z kosztami związanymi z aktywacją takiej usługi, nie wymagałoby natomiast nakładów finansowych na kablową infrastrukturę telekomunikacyjną.

Sytuacja taka wskazuje, zdaniem UKE, na konieczność wprowadzenia odpowiednich regulacji na rynku hurtowym tak, aby umożliwić wzrost konkurencyjności na rynku detalicznym poprzez zwiększenie dla konsumentów wyboru potencjalnych operatorów świadczących usługi dostępu do Internetu. W chwili obecnej niewielu użytkowników końcowych ma dostęp do operatorów telewizji kablowych czy innych operatorów telefonii stacjonarnej niż TP, konieczne jest zatem, zdaniem UKE, pojawienie się dostawców usług, którzy przyczyniliby się do wzrostu konkurencyjności na rynku usług dostępu szerokopasmowego do sieci Internet.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE