Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Zmiana VAT - rezygnacja możliwa, ale z karą

Zmiana VAT - rezygnacja możliwa, ale z karą

Ringu 27 Października 2010 12:50

0 0

Telekomunikacyjny.blox.pl dotarł do projektu nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego, związanego z planowaną od 1 stycznia 2011 zmianą stawki podatku VAT.

Pojawiły się spekulacje, czy taka zmiana umożliwi abonentom zerwanie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych bez kosztów odszkodowawczych na rzecz operatora. Okazuje się, że projekt nowelizacji jednoznacznie określa, że zerwanie umowy z tego powodu spowoduje naliczenie kary umownej.

Treść nowelizacji poniżej:

W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.1)) po art. 61 dodaje się art. 61a w brzmieniu:




Art. 61a. 1. Przepisów art. 60a ust. 1 i 1b oraz art. 61 ust. 5 i 5a nie stosuje się, jeżeli konieczność wprowadzenia zmian, o których mowa w tych przepisach, wynika wyłącznie ze zmiany stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług telekomunikacyjnych.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych podaje do publicznej wiadomości informację o zmianie warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, zmianie w cenniku usług telekomunikacyjnych, terminie ich wprowadzenia, wraz ze wskazaniem miejsca udostępnienia treści zmiany lub warunków umowy i cennika uwzględniających tę zmianę, a także o prawie wypowiedzenia umowy przez abonenta w przypadku braku akceptacji tych zmian.

3. W razie skorzystania przez abonenta z prawa wypowiedzenia umowy, o którym mowa w ust. 2, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także zwrot ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6.

Źródło tekstu: telekomunikacyjny.blox.pl     

Dodaj do:
w sumie: 32
  • 0

    15.  2010-10-27 14:46:43

    @Liwiusz: Jak prawo dziala wstecz? podatek jest naliczany za BIEZACE uslugi telekomunikacyjne. W ustawie jest wpisane wprost, kiedy nie mozna zrezygnowac BEZ odszkodowania: w zwiazku ze ZMIANA podatku VAT, a nie w zwiazku z wprowadzeniem NOWEGO podatku. Wiec Twoj pomysl jest nie do konca przemyslany :P

  • 1

    16.  2010-10-27 14:51:30

    15: Prawo działa wstecz, bo podpisując umowę ustawa dawała prawo do rozwiązania umowy w przypadku zmiany cennika spowodowanego zmianą VATu i w czasie trwania kontraktu pozbawiono abonentów tego prawa. Różnica pomiędzy podwyższeniem podatku a wprowadzeniem nowego jest raczej nieistotna.

  • -1

    17. ~n  2010-10-27 14:54:31  host: cdj158.neoplus.adsl.tpnet.pl

    13 prawo nie działa wstecz gdyż nowelizacja wejdzie przed zmianą VATu. Podatek ulegnie zmianie w 1-1-2011 a do tego czasu można przygotować odpowiednie przepisy regulujące zaistniałą zmianę. Co do wypowiadania umów rozwiązanie jest proste nie podpisujcie ich lub rozwiążcie i zapłaćcie karę. Zastanawia mnie sens zawierania umów skoro chcecie je zrywać.

  • 0

    18. ~  2010-10-27 15:00:25  host: 088156127244.stk.vectranet.pl

    @11 ja z orange rozstalam sie juz 7 mies temu i nikt mi o kare nie wola mimo ze byla to umowa zerwana 16 mies przed jej koncem :p

  • 0

    19.  2010-10-27 15:01:34

    17: Węszą kasę to kombinują, w końcu dostali za złotówkę słuchawkę i mogliby od opa wyrwać następną. Dlatego żeby nie mieć takich dylematów, korzystam z pre-paid.

  • 0

    20.  2010-10-27 15:02:29

    18: Przypomną sobie :)

  • 0

    21. ~jcm  2010-10-27 15:13:02  host: host-89-229-84-68.szczecin.mm.pl

    Wiążący powinien być stan prawny w dniu podpisywania umowy z operatorem. W przeciwnym przypadku to tak jakby prawo miało działać wstecz. Lobby urzędniczo-mafijno-biznesowe nagina przepisy pod siebie, więc nie ma się czemu dziwić. Aby nie mieć tego typu problemów i dylematów, po prostu - jeśli nie ma takiej potrzeby, nie podpisujmy żadnych cyrografów z operatorem. Indywidualnemu użytkownikowi wystarczy telefon na kartę (prepaid).

  • 0

    22. ~Fink  2010-10-27 15:29:03  host: 77-253-205-72.ip.netia.com.pl

    Dramatu nie ma nawet jeśli wzrost VAT'u spowoduje wzrost ceny za minute połączenia i tak naprawdę to mnie raczej nie dotknie biorąc pod uwagę, że mieszczę się w darmowych minutach które mam w ramach abonamentu.

  • 0

    23. ~jcm  2010-10-27 15:43:55  host: host-89-229-84-68.szczecin.mm.pl

    Klientów biznesowych wzrost VAT-u na usługi telekom. nie dotknie. Klientów indywidualnych raczej też nie obciąży mocno wzrost ceny brutto o 5%. Przypuszczam, że telekomy w trosce o nasze dobro, przygotują odpowiednio skorygowane oferty dla klientów indywidualnych. Pozornie, na pierwszy rzut oka będzie wydawało się, że jest taniej, a faktycznie będzie drożej. ;) Oni to potrafią. :)))

  • 0

    24. ~tg  2010-10-27 16:03:28  host: evg144.neoplus.adsl.tpnet.pl

    23, a skąd wzięło się te 5%?

  • 0

    25. ~  2010-10-27 17:10:30  host: t12-02.opera-mini.net

    dziwia mnie te glosy oburzenia, ze ppwinno sie zrywac umowe... przeciez w tym przypadku nie pogarsza sie wasza sytuacja w stosunku do innych. Po prostu WSZYCY placimy wiecej, innego wyjscia nie ma. Innj oferty nie ma. Przylaczam sie do glosow przypominajacych, ze nikt do abonamentu nie zmusza. Ja dla przykladu po skonczeniu w Play abonentu n internt przechodze na karte, bo wyjdzie taniej, a jak na razie szybkosci (sredniej) nie maja zamiaru podnosic, ani jakosci.... Telfony od dawna mam na karte i jesli sie wkurze na operatora, to w trymiga zmieniam :))))

  • 0

    26. ~Ant  2010-10-27 17:53:03  host: apn-95-40-148-149.dynamic.gprs.plus.pl

    no to mi dopiero nowelizacja. Przeciez i teraz moge zerwac umowe tylko wlasnie z konsekwencja w postaci kary za przedterminowe zerwanie umowy.

  • 0

    27. ~  2010-10-27 23:02:25  host: public95687.xdsl.centertel.pl

    ale jak to bedzie z tym vat? Jesli z operatorem podpisalem umowe na kwote brutto to dlaczego maja mi ja zwiekszyc? Ja sie umówiłem na kwote brutto i zwiekszony vat powinien zapłacic przedsiebiorca a jesli nie chce to niech w umowie podaje kwote netto + vat i wtedy bedzie wporzadku

  • 0

    28. ~n  2010-10-28 08:49:21  host: cdh26.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zakładam, że większość operatorów weźmie ciężar VATu na siebie czyli gdy deklarowałeś 100zł z minutą za 29gr to tak zostanie. Do takiego ruchu wystarczy kampania P4. Pozostali zrobią podobnie więc jaki będziecie mieli argument na zerwanie umowy?

  • 0

    29. ~Antoni  2010-10-28 09:28:32  host: ip-94-42-17-161.multimo.pl

    TomekO : Były takie opinie, że w związku ze wzrostem vat zerwanie umowy nie będzie możliwe ponieważ błędnie interpretowano art 61 ust. 6a "6a. Przepisu ust. 6 nie stosuje się, jeżeli konieczność wprowadzenia zmiany, o której mowa w ust. 5, następuje na skutek zmiany przepisów prawa." Zmiana vat to nie jest zmiana prawa i jak najbardziej dawała możliwość rozwiązania umów i stąd ta pospieszna nowelizacja zapewne pod naciskiem lobby telekomunikacyjnego.

  • 0

    30. ~  2010-10-28 10:07:47  host: gaja.tpnet.pl

    Chociaż wydawało się to niemożliwe, to jednak wracamy do czasów "prawa powielaczowego", tworzonego na potrzebę chwili, z łamaniem podstawowych zasad tworzenia prawa, zwłaszcza z zasadą nie działania prawa wstecz. Ta zmiana PT najlepiej świadczy o tym, że operatorzy obawiali się, że w razie trafienia sporu przed oblicze sądu, stoją na przegranej pozycji.

  • 0

    31.  2010-10-28 12:40:03

    @29 Antoni biegły w prawie nie jestem i brałem to na chłopski rozum. Z tego wszystkiego wynika też że nas klientów i wyborców nasza władza sprzedaje zmieniając prawo pod firmy telekomunikacyjne !

  • 0

    32.  2010-10-28 12:53:41

    Sprawa wygląda nieco inaczej, gdy operator złożył ofertę w postępowaniu przetargowym. Po 1 stycznia musi zagwarantować cenę końcową na poziomie tej z oferty, a to znaczy, że będzie musiał obniżyć wartość netto usług.

  • 0

    33. ~max  2010-10-28 14:35:51  host: 153.19.108.30

    Może złóżmy wniosek zbiorowy do RPO o niedozwolonych zapisach. Umowę podpisywałem na określonych warunkach więc każda zmiana wiąże się z możliwością rozwiązania umowy.

  • 0

    34. ~Q  2010-12-28 07:19:44  host: public-gprs69570.centertel.pl

    Krótko mówiąc, telekomy mogą bez konsekwencji przerzucić koszty podwyżki VATu w całości na swoich klientów. A szaraczki niech płacą i płaczą.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-23-20-166-68.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.