Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Zdaniem UKE tańsze SMS-y nie zablokują inwestycji

Zdaniem UKE tańsze SMS-y nie zablokują inwestycji

LuiN 27 Sierpnia 2010 08:43

0 0

Na początku lipca Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował projekt decyzji, który zakłada obniżenie stawek hurtowych SMS-ów. Czekają nas duże spadki cen SMS-ów, choć na pewno jeszcze nie w tym roku.

Jak mówi Anna Streżyńska, prezes UKE, koszt jaki ponosi operator z tytułu przekazania pojedynczego SMS-a jest mniejszy niż 1 gr. Zatem operatorzy, przy stawce hurtowej na poziomie 5 groszy, na pewno nie będą dokładali do tego interesu. Obecnie obowiązująca stawka hurtowa to aż 15 gr.

Stawki te są podstawą do rozliczeń pomiędzy operatorami w przypadku wysyłania SMS-ów między różnymi sieciami. Operator komórkowy osoby odbierającej SMS-a obciąża kosztami operatora sieci, z której SMS był wysyłany.




Operatorzy już teraz informują, że regulacja ta zmniejszy ich przychody i co za tym idzie inwestycje. Jak jednak podkreśla Streżyńska - jednocześnie spadną też ich koszty, bo będą mniej płacić innym operatorom.

Oni jednak biorą pod uwagę wielkość przychodów i posługują się argumentem o spadku inwestycji. Takie grożenie jest trochę nie fair. Uważam, że jednak nie zrezygnują z inwestycji - powiedziała Streżyńska.

Źródło tekstu: PAP     

Dodaj do:
w sumie: 28
  • 3

    9.  2010-08-27 10:07:30

    Hehe Wy marzycie o niskich stawkach za smsy, a ja już płacę 6gr/sms w Gadu Air do WSZYSTKICH sieci w Polsce;) Nie narzekać, tylko się przenosić trzeba!

  • 0

    10. ~ala  2010-08-27 10:15:45  host: 93-181-162-129.as.kn.pl

    Sim+ nie marudź, mam 16gr/min, 1gr/szt. sms - w karcie, wystarczy policzyć....

  • 4

    11. ~satan  2010-08-27 10:18:48  host: 178-36-57-112.adsl.inetia.pl

    Dla W3 smsy to czysty zysk. Mówią nam, że na MTR oni nie zarabiają, że jest przezroczysty ale każdy chyba wie, że to nie prawda. Prosty przykład: Klient Orange wysyła smsa do klienta Plusa. Orange za smsa pobiera opłatę powiedzmy 20 gr z czego 15 oddaje plusowi. Czyli zarobił 5 gr. Ale to teoria, bo za chwilę klient Plusa odpisze smsa klientowi Orange. Znowu klient Plusowi zapłaci przykładowe 20 gr. Plus zarobi 5 gr a 15 zapłaci Orange. Wniosek: Wysyłając smsa do kolegi do Plusa i kolega na niego odpisuje to obie sieci mają po 20 gr a za wszystko płaci klient. Czyli jakby nie patrzeć jeżeli ruch między sieciami jest w podobnej ilości to Operatorzy mają głównie przychody z MTR. Więc niech nie gadają, że nie zarabiają na MTR.

  • 0

    12.  2010-08-27 10:21:16

    satan: Zgadza się. Klient płaci 20 gr, a te pieniądze w próżnię nie idą. 15 gr to dużo w porównaniu do kosztów obsługi jednego SMS-a więc mają z tego niezły zysk po odjęciu rzeczywistych kosztów.

  • 1

    13. ~  2010-08-27 10:24:59  host: gsl130.internetdsl.tpnet.pl

    Najciekawsze w tej sprawie jest stanowisko PKPP Lewiatan, może warto byłoby je w artykule przytoczyć.

  • 0

    14.  2010-08-27 10:37:48

    13: będzie na ten temat oddzielny felieton.

  • 1

    15.  2010-08-27 10:55:01

    11, dokładnie, w wielu dyskusjach się właśnie zapomina, że na smsy w większości przypadków się odpisuje. Już nie mówiąc o tym, że nie każdy w sieciach W3 korzysta z pakietów wewnątrzsieciowych i nawet za wysłanie smsa do tej samej sieci płaci pełną stawkę.

  • 1

    16. ~tit  2010-08-27 10:56:57  host: 77-254-220-219.adsl.inetia.pl

    @11 a wtej sytuacji najgorzej ma plej bo on nic nie zarabia na ruchu smsowym ponieważ to operator płąci za takiego smsa. mam tu na myśli sytuację kiedy dostajemy darmowe smsy do wszystkich. podobnie jest w gaduair. przy takiej wymianie GA dopłaca do takich smsów

  • 1

    17.  2010-08-27 11:01:11

    Według Playa minuta rozmowy głosowej to 480 kB. Biorąc np. sam internet w OFnK , bez pośrednika, za 25 zł. dostaniemy 1,25 GB danych czyli jakieś 45 h gadania. "SMSów" przez dowolny komunikator nie liczę ale pewnie wyjdzie parę milionów. Problem w tym że nie każdy ma odpowiedni telefon czy zasięg. Operatorzy blokują VoIPa bo wolą sami więcej zarobić. Cały ten MTR to robienie durniów z klientów.

  • 0

    18.  2010-08-27 11:38:57

    SMS to przykład, jak zrobić dobry interes na sprzedaży śmieci powstających przy produkcji. W ISDN SMS były i są za darmo. I tu Lewiatan nie płacze. A już argument Lewiatana, że obniżka cen SMS wpłynie na bezpieczeństwo użytkowników jest powalający i jak najbardziej "jogurtowy". Pzdr.

  • 1

    19. ~ala  2010-08-27 12:04:52  host: 93-181-162-129.as.kn.pl

    18 ten lewiatan ma to do siebie że jest mylony z siecią sklepów która wcale taka tania nie jest...

  • 3

    20.  2010-08-27 12:40:54

    Taka sama argumentacja była użyta w sprawie połączeń, efekt jest taki, że sieci i tak inwestują w infrastrukturę, bo nie mają wyjścia. Czas sobie trochę od koryta odjąć, przecież premie prezesów, zastępców i Bóg wie kogo kosztują nie miale pieniądze (a pracownicy w salonach nadal 1200zł zarabiają), czasy bujania naiwnych polaczków się skończyły, teraz klient umie wybierać i zna swoje prawa. Czas zejść na ziemie mamy XXI wiek, teraz nikt nie podnieca się na widok Nokii 3410, teraz braki w zasięgu w danym rejonie mogą abonenta zmusić do odejścia z sieci.

  • 0

    21. ~krokodyl314  2010-08-27 14:06:31  host: hhost-236.mtm-info.pl

    tak jak W3 jest stawka MTR to 16 gr to i tak najczęściej ludzie nie wiedza ze np jest pakiet obnizajacy koszty polaczen do 29gr zamiast 60-80Gr a MTR jest tylko dla tego operatora co piszemy lub dzwonimy a i tak ile wogole zaplacimy zależy od naszego operatora a nasz rynek jest równo podzielony pomiedzy orange plus era i kilka % Play

  • 0

    22. ~jass  2010-08-27 14:17:50  host: user-188-33-195-228.play-internet.pl

    Sms powinien kosztowac max 10 gr, proporcja 1 minuta to 3 smsy.

  • 0

    23. ~jaqb  2010-08-27 14:17:52  host: client-certico-2.wroclaw.dialog.net.pl

    @1 i @2. W tym momencie byłoby to nieopłacalne dla klientów w perspektywie długoterminowej bo zachamowało by rozwój insfarstruktury na terenie kraju. Hehe- a Play takowej nie posiada. Mnie ciekawi kiedy przestana takie utopijne warunki klientom wciskać bez pokrycia ;]

  • 0

    24. ~tit  2010-08-27 14:46:01  host: ip-1-183.gemini.net.pl

    @7 ale weź pod uwagę że taką cenę masz jak kupisz pakiet. było nie było operator za to dostaje 5zł nawet jak wykorzystasz np:100sms co i tak jest tanio aniżeli wysłać 100 po 0.20zł

  • 0

    25. ~bolo  2010-08-27 17:14:43  host: 87-205-175-158.adsl.inetia.pl

    MTR na obecnym poziomie służy tylko i wyłącznie sztucznemu zawyżeniu cen. satan w 11 poście wyjaśnil to idealnie

  • 0

    26. ~n  2010-08-28 04:31:13  host: public-gprs88860.centertel.pl

    A ja ugryzę temat z jeszcze jednej strony i pewnie mi się za to dostanie :). Sporadycznie wysyłam sms, nie chce mi się pisać, wole zadzwonić. Boję się, że tańsze smsy w hurcie będą oznaczały więcej spamu. Jak będą za darmo to pewnie już nie nadążę ich kasować. Jak ktoś pokombinuje to i tak ma tanie smsy, wiec po co komplikować.

  • 0

    27. ~n  2010-08-28 15:18:29  host: bzr132.neoplus.adsl.tpnet.pl

    11 - to prawda. Statystycznie opłaty za MTR wyrównują się tylko asymetria chwieje obliczeniami ale w tym przypadku nie ma mowy o asymetrii.

  • 0

    28. ~  2010-08-30 01:02:26  host: dcu244.neoplus.adsl.tpnet.pl

    UKE kombinuje teraz z opami, żeby inwestowali, a MTRy w nagrodę będą dalej na niezmienionym poziomie przez 2 lata. czyli nici z tańszych smsów. Chociaż przy odpowiednikach SD smsy stają się mało przydatne.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-96-239.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.