Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Zbliża się nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego

Zbliża się nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego

msnet 6 Lipca 2017 14:38

8 2

ministerstwo cyfryzacji wide

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało projekt nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego.

Zmiany zaproponowane w nowelizacji dotyczą przede wszystkim komunikacji operatorów z klientami, a także regulują rynek usług Premium SMS i dają lepsze narzędzia kontrolne Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Nowe przepisy umożliwią między innymi zawieranie umowy z telekomem przez formularz na stronie internetowej, dadzą też klientom bardziej elastyczne formy komunikacji. Bardziej liberalne mają być zasady informowania klientów o zmianie umów, w tym zwiększy się rola informacji zamieszczonych na stronie internetowej operatora. Same umowy mają zostać odchudzone i zawierać tylko najważniejsze informacje, natomiast pozostałe kwestie zostaną przeniesione do regulaminów.




Jeśli chodzi o rynek Premium SMS, nowelizacja zajmie się niechcianymi subskrypcjami SMS. Usługodawcy będą musieli uzyskać wyraźną wolę abonenta, że chce z takiej usługi skorzystać. Ponadto umowy z operatorami telekomunikacyjnymi mają zawierać progi kwotowe dla usług premium (domyślnie 35 zł), ze stawką 0 zł włącznie. Klienci nie powinni mieć też problemów z aktywowaniem blokad połączeń wychodzących i przychodzących z numerów premium. Dodatkowo ma się pojawić nowy rejestr dostawców usług premium, w którym wpis będzie warunkiem koniecznym, aby świadczyć tego typu usługi.

Większe kompetencje zyska Prezes UKE, między innymi będzie miał prawo do wydawania zaleceń pokontrolnych dla wszystkich podmiotów, w którym UKE może przeprowadzać kontrole, a nie tylko wobec podmiotów wpisanych do Rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Same kontrole nie będą już musiały być zapowiedziane 7 dni wcześniej, a więc stosowane przez operatorów niedozwolone praktyki będą łatwiejsze do wykrycia.

Więcej szczegółów dotyczących planowanych zmian można poznać z tekstu nowelizacji, który publikujemy poniżej. Obecnie projekt znajduje się na etapie konsultacji społecznych.

Zobacz: Nowelizacja ustawy Prawo telekomunikacyjne - projekt

Źródło tekstu: Ministerstwo Cyfryzacji, wł     

w sumie: 33
  • -1

    14.  2017-07-06 18:11:34

    -Gosc- - no to musisz swojemu posłowi zgłosić pomysł zmiany prawa ;-) Jak na razie taką zgodę wyrażać trzeba. Ja np. nie chcę żeby do mnie wydzwaniali. Jestem zwolennikiem umów na czas nieoznaczony.
    Podobają mi się dlatego działania Virgin, nju i innych operatorów wprowadzających takie oferty. Niestety nie są dość korzystne, żeby mnie skusili na rozwód z moim operatorem ;-)

  • 0

    15.  2017-07-06 18:40:43

    Dobrze, że w końcu cos ruszyli, bo był duży stop w prawie umów, jeśli to wszystko o czym jest mowa wejdzie gładko, to będzie zdecydowanie lepiej, chociażby przez ograniczenia SMS premium.

  • 1

    16. ~Dwd  2017-07-06 19:06:26  host: 188.146.140.40.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @6 Jak kupujesz sól to nikt ci nie każe jej zużyć. Ale ma swój termin przydatności do spożycia. Jak kupujesz karnet na siłownię, to też nikt cię nie zmusza do korzystania, ale masz termin ważności karnetu. Jeżeli kupujesz bilet dzienny, miesięczny, kwartalny to tez nikt nie każe ci jeździć, ale gdybys miał taka ochotę to mógłbyś korzystać. Tak samo jak masz prawo używać mózgu, z czego chyba korzystasz niechętnie.

  • 0

    17. ~vainglorious  2017-07-06 20:01:15  host: ip-37-248-253-185.a2mobile.pl

    @Pragmatyk: bity na serwerowym dysku nie gniją, ale chyba serwer, czynsz za maszty oraz pcowników trzeba co miesiąc opłacić? ;)

  • 1

    18.  2017-07-07 04:12:43

    "Bardziej liberalne mają być zasady informowania klientów o zmianie umów, w tym zwiększy się rola informacji zamieszczonych na stronie internetowej operatora"

    Aha...czyli operator sobie coś naskrobie na stronie...a ludzie mają o tym wiedzieć i się do tego jeszcze stosować ? Może jeszcze obowiązek sprawdzania strony operatora ?!

  • 1

    19.  2017-07-07 06:34:20

    Jeszcze powinni wprowadzić mozliwosc rozwiązania umowy przez telefon

  • 0

    20. ~d  2017-07-07 07:27:33  host: public-gprs362466.centertel.pl

    jeszcze niech zmienią zapis , że usługa ma charakter mobilny, na usługa ma być świadczona na zadowalającym poziomie nie mniej niż 99dBm w 3G/2G by opy nie robiły sobie jaj z kleintów ww tekstem jak zasięgu nie ma !

  • 1

    21. ~Abonent  2017-07-07 07:30:55  host: host-n2-79-181.telpol.net.pl

    Też uważam, że skoro umowę można zawrzeć przez telefon, to powinna być możliwość również jej wypowiedzenia tą samą drogą. Albo w ogóle zlikwidować tę formę zawierania umów. Do tego przeklęty telemarketing, powinna istnieć centralna baza zastrzeżeń i bardzo wysokie kary dla firmy, która zadzwoni do klienta pomimo że ten umieścił tam swój numer. Ciotka jest właśnie w okresie przejściowym zmiany operatora. Dostała numer tymczasowy i włożyłem go do starego telefonu wyciszając dźwięk. I jest obłęd,bo codziennie kilka nieodebranych połączeń od firm telemarketingowych, z czego rekord padł w poniedziałek i wtorek ,aż 17 połączeń. Państwo powinno co z tym zrobić na poziomie ustawowym w sposób jasny i jednoznaczny.

  • 0

    22.  2017-07-07 08:21:24

    Kary umowne i PSEUDO-ULGI - za to powinni się zabrać! Kara kilka tysięcy przy umowie bez telefonu jest niestety niechlubnym standardem. Dziś możesz sobie stworzyć abonament za 1000 zł w promocji sprzedawać 30zł i dla 24 ms naliczyć ponad 23 tyś zł kary

  • 1

    23.  2017-07-07 08:28:04

    hainasz - Polacy nie kupią nic, jeśli nie ma metki "promocja" obok towaru czy usługi ;-)

  • 0

    24. ~Ciemny lud  2017-07-07 09:07:03  host: djy125.neoplus.adsl.tpnet.pl

    23) Rzeczywiście!

  • 0

    25. ~  2017-07-07 10:06:17  host: user-94-254-145-233.play-internet.pl

    oświecony wlo

  • 0

    26. ~  2017-07-07 10:20:40  host: 80.82.29.34

    @21 a czy zdajesz sobie sprawę ilu klientów by od danego operatora odeszło gdyby nie kontakt telefoniczny? nie licz na to.
    numer przecież możesz zastrzec albo zablokować z pozycji telefonu, na tyle techniczny chyba jesteś...

  • 0

    27.  2017-07-07 10:37:05

    @4, chodzi o mechanizm schodków czy spowolnienie transmisji? Mechanizm schodków powinien być imho dozwolony, pod warunkiem możliwości jego zablokowania.
    @5, jestem przeciw czarnym listom. Powinna być biała lista - i tylko na numery z białej listy, marketerzy powinni móc dzwonić pod groźbą bardzo wysokich kar.
    @6,11, tych głupot to nawet ciężko czytać. Jak Ci nie pasuje, idź do Play OdNowa na kartę - kupujesz tam pakiet 100 minut za 15 zł, i korzystasz tak długo jak chcesz - bez terminu ważności. A że cena 15gr/min? A no właśnie dlatego, że bez terminu ważności - wyobraź sobie, że serwery, pracownicy, nadajniki same się nie utrzymują...
    Jak kupujesz bilet miesięczny na komunikację lub wszelkiego rodzaju karnety, to też powinny być ważne bezterminowo? Tak długo, jak informacja o ważności jest rzetelna, nie widzę w tym problemu.
    @7 - bardzo dobre pomysły. Może nie tyle zakaz kumulacji umów, co nakaz jasnego informowania o tym, że okres umowy jest dopisywany do końca bieżącej, i będziesz mieć pozostałe 10 miesięcy + 24 miesiące nowej czyli 34 miesiące umowy. Oraz limitowanie do dwukrotności podpisanej umowy (24 miesiące = 48 miesięcy max). Co do wysokości kar w ofercie z telefonem to wynika ona też z ryzyka, jakie podejmuje operator. Ale w umowach na czas nieokreślony, powinni coś zrobić, bo to kpina.

    @9, głupsze rzeczy to chyba tylko Pragmatyk pisze. Przejście umowy na czas nieokreślony to najlepsze co jest (o ile nie zmienia się cena).

  • 0

    28.  2017-07-07 10:41:07

    @20, ale telefon komórkowy to do cholery jasnej jest usługa mobilna. Oczekujesz, że w każdym miejscu w Polsce, operator ma Ci gwarantować zasięg. To jest niewykonalne. Wiązanie się umową długoterminową to dla Ciebie trochę ryzyko - nie odpowiada, weź umowę na czas nieokreślony lub kartę? To taki problem?
    Awarie nadajnika to też nie zawsze takie super szybkie do naprawienia - bo różne umowy są podpisywane, i czasami dostęp do BTS-u jest utrudniony. O postawieniu nowych lepiej w ogóle nie wspominać.
    Gwarancję dostępności usługi masz w usługach stacjonarnych.

    @21, ale umowa nie jest zawierana przez telefon. Przez telefon uzgadniasz warunki umowy - zawierasz ją podpisując u kuriera.
    Nie uważam, aby to był dobry pomysł. Natomiast, operatorzy winni umożliwiać zerwanie umowy w formie elektronicznej - nie wszyscy to robią. Korzystasz z serwisu operatora, podajesz kod abonencki, opisujesz, że zrywasz umowę. Albo wysyłasz maila - ale w tym wypadku, dołączasz pismo z podpisem ręcznym albo przesyłasz wiadomość podpisaną podpisem cyfrowym (zatem 3 sposoby - po zalogowaniu się na konto - formularz elektroniczny, mailem - z cyfrowym podpisem lub mailem - ze skanem podpisanego dokumentu)

    @22, popieram...

  • 0

    29. ~Marek  2017-07-07 15:06:58  host: n29-06-06.opera-mini.net

    @28 powiedz to vectrze. Nic nie podpisujesz przy zawieraniu umowy na kolejne dwa lata. Tak wrobili mi ojca. Po dwoch tygodniach przyszedł papierek, że potwierdzają zawarcie umowy. Myślałem, że dostanę szału. Blokada numerów z poziomu telefonu nie jest rozwiązaniem. Osoby starsze rzadko używają smartfona, a nawet jeśli, to lumpen firmy zmieniają numery wywołujące, do tego handlują numerami abonentów, to jest bardzo uciążliwe i trzeba by było zablokować cały świat z wyjątkiem kontaktów. Chore.

  • 0

    30. ~  2017-07-07 18:01:58  host: 207.244.79.138

    A co z telefonicznymi zaproszeniami na pokazy chińskich garnków, kołder i innego badziewia?

  • 0

    31. ~bywalec7  2017-07-07 19:37:07  host: 178235147110.dynamic-zab-02.vectranet.pl

    @9 Też tak uważam, ALE to już było. Sporej grupie ludzi (zwłaszcza starszych) wyłączono telefony po okresie na jaki zawarli umowy, zrobili awanturę i prawo zmieniono.

  • 0

    32. ~bywalec7  2017-07-07 19:49:55  host: 178235147110.dynamic-zab-02.vectranet.pl

    Veto dla:
    *pseudo ulg (jak pisał hainasz) abonament 1000zł ulga 970zł
    *telemarketingu - biała lista jest OK.
    *liberalnych zasad informowania klientów o zmianie umów
    -------------- Jestem za:
    *zakazem kumulacji okresów trwania umowy
    *możliwością wypowiedzenia Umowy tym samym sposobem jak jej zawarcie (weryfikacja)

  • 0

    33. ~@  2017-07-12 10:14:20  host: w3cache1.cyfrowypolsat.pl

    28.
    Rozwiązanie umowy - wypowiedzenie / odstąpienie jak najbardziej poprzez konto klienta - zdecydowanie tak! (Stosowny gotowy formularz)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-196-69-175.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.