DAJ CYNK

Zakup smartfonu w Chinach a jego naprawa

msnet

Sprzęt

Coraz więcej Polaków kupuje smartfony w Chinach, ze względu na ogromny wybór i konkurencyjne ceny. Co jednak w przypadku, gdy urządzenie się zepsuje?



Coraz więcej Polaków kupuje smartfony w Chinach, ze względu na ogromny wybór i konkurencyjne ceny. Co jednak w przypadku, gdy urządzenie się zepsuje?

Zakup smartfonu (lub innego urządzenia) bezpośrednio w Chinach przestaje być czymś niezwykłym. Coraz więcej osób zauważa, że w Państwie Środka można kupić prawie wszystko, a w dodatku w cenach często sporo niższych niż w Polsce. Możemy tam też kupić rzeczy, których w Polsce nie dostaniemy. Jednak każde urządzenie elektroniczne, a takim przecież jest smartfon, może się zepsuć.

Wiele osób kupując smartfon w Chinach nie zastanawia się nad tym, czy istnieje możliwość jego naprawy w Polsce. Problem więc pojawia się dopiero wtedy, gdy urządzenie ulegnie awarii. Może się wtedy okazać, że lokalny serwis odeśle nas z kwitkiem, powołując się na przykład na nieznajomość konstrukcji danego modelu lub brak części zamiennych.

Gdy dokonujemy zakupu w jednym z popularnych sklepów z elektroniką, takich jak na przykład Aliexpress, Banggood, Gearbest czy Ibuygou, możemy najczęściej liczyć na roczną naprawę smartfonu w ramach gwarancji. Konieczne jest jednak odesłanie uszkodzonego urządzenia do sprzedawcy, co wydłuża cały proces do kilku lub kilkunastu tygodni i może generować dodatkowe koszty, na przykład wysyłki. Niektóre ze sklepów umożliwiają też płatne przedłużenie okresu gwarancyjnego do dwóch lat lub wykupienie za dodatkową opłatą gwarancji, która będzie zapewniała możliwość naprawy urządzenia w Polsce.

Warto przy tym zwrócić szczególną uwagę na zjawisko tak zwanego dropshippingu. Jest to sytuacja, w której sprzedawca w serwisie aukcyjnym zamawia telefon z chińskiego sklepu na adres kupującego w Polsce. Naprawa gwarancyjna tak kupionego urządzenia na ogół jest praktycznie niemożliwa.

A co z naprawami pogwarancyjnymi? Na ogół po tego typu usługę serwisową sięgamy wtedy, gdy usterka nie jest objęta gwarancją. Są to na przykład uszkodzenia mechaniczne powstałe podczas używania smartfonu, wśród których najczęściej zdarzają się uszkodzenia ekranu, rozbita szybka lub pęknięta obudowa. Wtedy często okazuje się, że koszt takiej usługi znacznie przekracza wartość nowego urządzenia.

Naprawa mało popularnych i egzotycznych urządzeń nie zawsze jest możliwa i opłacalna, a klienci nie zdają sobie z tego sprawy - powiedział Piotr Pachota z serwisu GoRepair.pl. Wbrew pozorom problemem nie jest skomplikowana budowa ani brak dokumentacji technicznej. Główną przyczyną, uniemożliwiającą naprawę niektórych smartfonów jest utrudniony dostęp lub wysoka cena części zamiennych.

Przy zakupie smartfonu w Chinach warto zwrócić uwagę nie tylko na politykę gwarancyjną danego sklepu, ale także na możliwość naprawy urządzenia w Polsce. Pomocnymi mogą się tu okazać polskie serwisy aukcyjne, w których sprawdzimy dostępność części zamiennych do urządzenia, które chcemy kupić. Jeśli części do wybranego modelu są tam dostępne, to nie powinniśmy mieć problemów z naprawą pogwarancyjną w krajowym serwisie.

Ankieta
56%
42%
2%

Wszystkich głosujących: 261

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: GoRepair.pl