DAJ CYNK

Zakaz rozmowy przez telefon również dla pasażerów?

Q!

Wydarzenia

Rozmowa przez telefon prowadzona przez pasażera może być bardziej niebezpieczna dla kierującego, niż inne rodzaje dialogu, w tym osobista rozmowa przez komórkę - uważają dwaj amerykańscy naukowcy.

Rozmowa przez telefon prowadzona przez pasażera może być bardziej niebezpieczna dla kierującego, niż inne rodzaje dialogu, w tym osobista rozmowa przez komórkę - uważają dwaj amerykańscy naukowcy.

Słyszenie tylko połowy dialogu, tzw. halfalogue (od ang. half - połowa oraz dialogue - dialog) może być dla kierowcy stresujące, ponieważ nie zna on końcowego rezultatu rozmowy. Oznacza to, że wymaga ona od niego znacznie więcej uwagi, niż tradycyjna rozmowa - uważa Lauren Emberson, doktorant na amerykańskim Cornell University.

Obecnie rozumienie rozmowy opiera się na podświadomym przewidywaniu tego, co powie nasz współrozmówca, co pozwala szybciej i łatwiej zrozumieć to, co chce on nam przekazać. Badania wykazały jednak, że osoba która słyszała zaledwie jedną stronę dialogu, miała gorsze wyniki jeśli chodzi o sprawność wykonywania zadań, które wymagały skupienia. A do takich zadań należy m.in. prowadzenie pojazdów.

Michael Goldstein, drugi z naukowców i adiunkt na tej samej uczelni, uważa, że osoby które słyszą tylko jedną stronę dialogu stają się poddenerwowane tym faktem. Co więcej, ich możliwość wykonywania nowych zadań, do których zalicza się również zwracanie uwagi na sytuację na drodze, jest przez to mocno ograniczona.

Badania dwóch amerykańskich naukowców dowiodły, że słyszenie zaledwie połowy z rozmowy współpasażera jest, co najmniej, tak samo niebezpieczne, jak prowadzenie rozmowy przez kierującego czy zabawa przez niego radiem podczas jazdy.

Problem prowadzenia rozmów telefonicznych przez kierowcę znajduje się wysoko na liście priorytetów amerykańskiego Ministerstwa Transportu (DOT). Jego sekretarz, Ray LaHood, uruchomił program, który ma dać odpowiedź na pytanie czy bardziej surowe egzekwowanie prawa zakazującego rozmowy przez telefon podczas prowadzenia samochodu zmniejszy częstotliwość występowania tego zjawiska.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: cellular-news, wł