Na koniec II kwartału roku T-Mobile miał 10,609 mln aktywnych kart SIM. 7,068 mln z nich stanowiły oferty abonamentowe, a 3,541 mln oferty na kartę.
Rośnie liczba klientów i poziom satysfakcji
W ciągu roku liczba klientów T-Mobile Polska wzrosła o 358 tys., z czego 100 tys. tylko w II kwartale 2018 roku - 78 tys. klientów kontraktowych i 22 tys. klientów prepaid.
Na przestrzeni ostatniego roku koncentrowaliśmy się na jakości obsługi oraz doświadczeń klienta i obserwujemy pozytywne rezultaty podjętych działań. Wzrost satysfakcji klientów, fakt, że wracają do nas i zostają w T-Mobile na dłużej ma swoje odzwierciedlenie w dobrych wynikach operacyjnych firmy - powiedział Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska. Będziemy kontynuować naszą strategię jednocześnie rozwijając portfolio usług, aby najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku móc zaoferować klientom komplet usług stacjonarnych i mobilnych dla domu.
W badaniach satysfakcji klienci najwyżej oceniają jakość usług, w tym prędkość przesyłania danych i pokrycie siecią oraz obsługę klienta, jak również zaufanie do operatora i ofertę cenową. Ma to przełożenie na wskaźnik odejść klientów kontraktowych (churn), który w tym segmencie wyniósł 0,9% bazy klientów. To wynik lepszy od analogicznego kwartału ubiegłego roku (1,1%). Ostatni raz tak niski wskaźnik odejść klientów kontraktowych T-Mobile uzyskał w III kwartale 2012 roku. Widoczne jest to również w statystykach przenoszenia numerów (MNP), gdzie T-Mobile w drugim kwartale stracił jak dotychczas najmniej numerów, pozyskując jednocześnie od innych operatorów ponad 87 tysięcy klientów i kończąc kwartał z dodatnim bilansem ponad 6 tys. kart SIM.
EBITDA wciąż w dół z powodu RLAH
Przychody T-Mobile w II kwartale 2018 roku wyniosły 1,566 mld zł, co oznacza spadek w ujęciu rocznym o 1,8% i w ujęciu kwartalnym o 1%. Skorygowana EBITDA wyniosła 432 mln zł (spadek o 17,7% rok do roku), a marża EBITDA wyniosła 27,4% (32,9% przed rokiem i 25,6% przed kwartałem). Za spadek EBITDA w znacznym stopniu odpowiedzialne były niższe przychody i wyższe koszty odzwierciedlające wpływ regulacji RLAH.
Wynik EBITDA to w dużej mierze krótkookresowy efekt wzrostu kosztów pośrednich, jakimi są inwestycje w rozbudowę i rewitalizację sieci sprzedaży czy poprawę jakości obsługi klienta - powiedział Juraj Andras, CFO T-Mobile Polska. Zakończenie projektów inwestycyjnych zwiększy naszą efektywność kosztową, co wraz ze stabilnymi przychodami i dobrym wynikiem operacyjnym pozwala oczekiwać polepszenia wyników w kolejnych kwartałach.
Optymalizacja sposobu wykorzystania posiadanych zasobów
W drugim kwartale T-Mobile rozpoczął proces zmiany sposobu wykorzystania posiadanych zasobów sieciowych. Zgodnie z porozumieniem zawartym z Orange obie firmy przestały współdzielić częstotliwości z zakresu 900 MHz. Przełożyło się to na zwiększenie pojemności sieci 3G, pozwoliło również na uruchomienie 220 nowych stacji oferujących zasięg 3G głównie na wschodzie Polski. Drugim z projektów porozumienia jest zakończenie współdzielenia zasobów częstotliwości 1800 MHz. Dotychczas prace rozpoczęły się w 5 z 12 miast, a zakończenie projektu we wszystkich największych miastach Polski planowane jest na koniec tego roku.
Na początku 2018 roku T-Mobile testował przeznaczenie części częstotliwości z zakresu 2100 MHz pod usługi w technologii LTE. Po udanych testach operator rozwija sieć LTE2100 na obszarach miejskich, mając na koniec pierwszego półrocza blisko 1100 takich stacji. Zmiany te mają na celu wyjście naprzeciw potrzebom klientów, którzy z każdym kwartałem coraz częściej korzystają z transmisji danych w sieci LTE.
Usługi konwergentne
T-Mobile realizuje kolejne etapy zapoczątkowanej w 2017 roku strategii przejścia od bycia operatorem usług mobilnych do dostawcy usług konwergentnych. Kolejnymi krokami tej strategii było wprowadzenie oferty FMS, a ostatnio podpisanie umowy na dzierżawę światłowodów od Orange. Obecnie trwają przygotowania techniczne, których finałem będzie pełna oferta stacjonarna T-Mobile.
Jednocześnie firma otwarta jest na nowe biznesy budowane w oparciu o posiadane już technologie. W czerwcu bieżącego roku T-Mobile podpisał porozumienie z Kazimierzem Dolnym, w ramach którego trwają przygotowania do zrealizowania kompleksowego projektu smart city. Natomiast PEC Geotermia Podhalańska S.A. będzie pierwszym przedsiębiorstwem, do którego T-Mobile, we współpracy z firmą ABARO, dostarczy kompleksowe rozwiązanie zakresu infrastruktury telemetrycznej w oparciu o technologię NB IoT.
Karty SIM |
Abonament |
Prepaid |
Łącznie |
1Q15 |
6,784 mln |
9,010 mln |
15,794 mln |
2Q15 |
6,708 mln |
9,118 mln |
15,827 mln |
3Q15 |
6,640 mln |
9,056 mln |
15,696 mln |
4Q15 |
6,569 mln |
5,487 mln |
12,056 mln |
1Q16 |
6,518 mln |
5,303 mln |
11,821 mln |
2Q16 |
6,516 mln |
5,119 mln |
11,635 mln |
3Q16 |
6,541 mln |
4,680 mln |
11,221 mln |
4Q16 |
6,612 mln |
4,022 mln |
10,634 mln |
1Q17 |
6,696 mln |
3,533 mln |
10,229mln |
2Q17 |
6,741 mln |
3,510 mln |
10,251 mln |
3Q17 |
6,797 mln |
3,500 mln |
10,297 mln |
4Q17 |
6,921 mln |
3,533 mln |
10,454 mln |
1Q18 |
6,990 mln |
3,519 mln |
10,509 mln |
2Q18 |
7,068 mln |
3,541 mln |
10,609 mln |
Przychód |
EBIDTA |
Marża EBIDTA |
|
1Q15 |
1,602 mld zł |
544,1 mln zł |
34,0% |
2Q15 |
1,574 mld zł |
592,7 mln zł |
37,7% |
3Q15 |
1,638 mld zł |
689 mln zł |
42,1% |
4Q15 |
1,645 mld zł |
601 mln zł |
36,5% |
1Q16 |
1,649 mld zł |
524,8 mln zł |
31,7% |
2Q16 |
1,499 mld zł |
437 mln zł |
29,2% |
3Q16 |
1,618 mld zł |
542 mln zł |
33,5% |
4Q16 |
1,687 mld zł |
586,716 mln zł |
34,8% |
1Q17 |
1,572 mld zł |
431 mln zł |
27,5% |
2Q17 |
1,594 mld zł |
525 mln zł |
32,9% |
3Q17 |
1,600 mld zł |
375 mln zł |
20,3% |
4Q17 |
1,657 mld zł |
450 mln zł |
27,2% |
1Q18 |
1,567 mld zł |
401 mln zł |
25,6% |
2Q18 |
1,566 mld zł |
432 mln zł |
27,4% |
Minuty na klienta |
Abonament |
Łączny |
1Q15 |
299 |
150 |
2Q15 |
311 |
154 |
3Q15 |
313 |
154 |
4Q15 |
322 |
172 |
1Q16 |
325 |
204 |
2Q16 |
334 |
213 |
3Q16 |
327 |
215 |
4Q16 |
338 |
232 |
1Q17 |
340 |
246 |
2Q17 |
330 |
248 |
3Q17 |
340 |
258 |
4Q17 |
356 |
269 |
1Q18 |
344 |
260 |
2Q18 |
333 |
253 |
Przychód na klienta |
Abonament |
Prepaid |
Łączny |
Procent przychodu z usług niegłosowych |
1Q15 |
46 zł |
8 zł |
21 zł |
39% |
2Q15 |
45 zł |
8 zł |
24,5 zł |
39% |
3Q15 |
46 zł |
8 zł |
25 zł |
39% |
4Q15 |
42,7 zł |
8,5 zł |
26 zł |
40% |
1Q16 |
43,64 zł |
8,73 zł |
30,55 zł |
39% |
2Q16 |
39,33 zł |
8,74 zł |
26,22 zł |
46% |
3Q16 |
43,38 zł |
8,68 zł |
30,37 zł |
42% |
4Q16 |
47,10 zł |
8,56 zł |
34,26 zł |
42% |
1Q17 |
42,10 zł |
8,42 zł |
29,47 zł |
47% |
2Q17 |
42,56 zł |
12,76 zł |
29,79 zł |
48% |
3Q17 |
39,04 zł |
13,01 zł |
30,37 zł |
48% |
4Q17 |
42,60 zł |
12,78 zł |
29,82 zł |
50% |
1Q18 |
37,62 zł |
12,54zł |
29,26 zł |
- |
2Q18 |
39,25 zł |
13,08zł |
30,53 zł |
- |
Źródło tekstu: T-Mobile, wł