W czwartym kwartale 2008 roku PTC osiągnęła przychody 2,024 mld zł, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Łączne przychody spółki w 2008 roku wyniosły 7,920 mld zł, rosnąc o 6,7% w porównaniu do 2007 roku. Wzrosła liczna klientów abonamentowych i zmalała liczba klientów ofert na kartę.
W IV kwartale 2008 roku PTC osiągnęła przychody na poziomie 2,024 mld zł, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Łączne przychody spółki w 2008 roku wyniosły 7,920 mld zł, rosnąc o 6,7% w porównaniu do 2007 roku. Wzrosła liczna klientów abonamentowych i zmalała liczba klientów ofert na kartę.
Przychód |
4Q07 |
4Q08 |
2007 |
2008 |
Od klientów |
1,849 mld zł |
1,957 mld zł |
7,139 mld zł |
7,694 mld zł |
Całkowity |
1,928 mld zł |
2,024 mld zł |
7,426 mld zł |
7,920 mld zł |
Liczba klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 17% i na koniec 2008 roku wynosiła 6,327 mln. Udział tego typu klientów osiągnął prawie 47,7% w ogólnej bazie klientów PTC. Liczba przyłączeń netto w segmencie abonamentowym w 2008 roku wyniosła 918 tys., z czego 283 tys. w IV kwartale, co oznacza wzrost o 19,4% w stosunku do trzeciego kwartału 2008 roku.
Liczba klientów usług przedłaconych spadła z 7,590 mln w 2007 roku do 6,946 mln w 2008 roku (spadek o 8,5%). Łączna liczba klientów osiągnęła 13,273 mln i była wyższa o 2,1% w stosunku do roku 2007. W całym 2008 roku churn (wskaźnik rezygnacji klientów) wyniósł średnio 3,1% miesięcznie.
Liczba klientów |
4Q07 |
3Q08 |
4Q08 |
Prepaid |
7,590 mln |
6,969 mln |
6,946 mln |
Postpaid |
5,409 mln |
6,044 mln |
6,327 mln |
Razem |
12,998 mln |
13,013 mln |
13,273 mln |
Wskaźnik ARPU dla całej bazy klientów PTC wzrósł w czwartym kwartale 2008 roku o 4,2% i wyniósł 50 zł, a w całym 2008 roku osiągnął poziom 49 zł. W rozbiciu na rynki, ARPU dla klientów abonamentowych spada z 89 zł w 4Q2007 do 82 zł w 4Q2007, z kolei w przypadku klientów usług prepaid nastąpił wzrost z 20 zł w 4Q2007 do 21 zł w 4Q2008.
Przychód na kartę SIM |
4Q07 |
4Q08 |
2007 |
2008 |
Prepaid |
20 zł |
21 zł |
19 zł |
21 zł |
Postpaid |
89 zł |
82 zł |
91 zł |
82 zł |
Łączny |
48 zł |
50 zł |
47 zł |
50 zł |
W ostatnim kwartale 2008 roku w o 17,1%, czyli 21 zł, zmniejszył się koszt pozyskania jednego klienta (SAC) i wyniósł on 102 zł. W całym 2008 roku wskaźnik ten osiągnął poziom 95 zł i spadł w stosunku do roku 2007 o 8,7%.
Koszt pozyskania klienta |
4Q07 |
4Q08 |
2007 |
2008 |
Prepaid |
18 zł |
14 zł |
12 zł |
13 zł |
Postpaid |
452 zł |
364 zł |
461 zł |
391 zł |
Łączny |
123 zł |
102 zł |
104 zł |
95 zł |
Cała sieć 3G PTC pracuje obecnie w pełnej technologii HSPA umożliwiającej zarówno szybkie pobieranie, jak i wysyłanie danych. Obejmuje ona swoim zasięgiem 18,5 miliona mieszkańców Polski i jest dostępna w ponad 500 miejscowościach.
Źródło tekstu: PTC