DAJ CYNK

Wyniki PTC po 3Q2008

WitekT

Wydarzenia

Na koniec III kwartału PTC miała 13,013 mln aktywnych kart SIM, czyli o 291 tys. więcej niż rok wcześniej i o 183 tys. więcej niż po II kwartale tego roku.

Na koniec III kwartału PTC miała 13,013 mln aktywnych kart SIM, czyli o 291 tys. więcej niż rok wcześniej i o 183 tys. więcej niż po II kwartale tego roku.

Jestem dumny, że PTC jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się firm telekomunikacyjnych w Polsce. Dzięki przyjętej przez nas strategii oraz wspaniałemu zespołowi pracowników już niedługo będziemy numerem jeden w Polsce. Nasze wyniki, tak jak sytuacja w całej branży, pomimo zawirowań na rynkach finansowych pokazują, że telefonia mobilna jest siłą napędową współczesnej gospodarki - powiedział Klaus Hartmann, prezes PTC.

Pomimo dużego, bo sięgającego ponad 110%, nasycenia rynku usług mobilnych, spadku stawek interconnectowych oraz silnej konkurencji, PTC uzyskała w pierwszych trzech kwartałach 2008 roku wyższe przychody w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Osiągnięto to dzięki wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz ruchu w sieci. Łącznie w pierwszych trzech kwartałach tego roku PTC uzyskała 5,896 mld zł przychodów, co stanowi przyrost o 7,2% w porównaniu do odpowiedniego okresu roku ubiegłego.

Przychody PTC w kwartałach:

Przychód

3Q07

2Q08 3Q08

Od klientów

1,849 mld zł 1,921 mld zł 1,990 mld zł

Całkowity

1,919 mld zł 1,976 mld zł 2,045 mld zł


W porównaniu do III kwartału roku ubiegłego przychody ARPU wzrosły o 7,6%.

ARPU w kwartałach:

Przychód na kartę SIM

3Q07

2Q08 3Q08
Prepaid 20 zł 20 zł 21 zł
Postpaid 92 zł 87 zł 87 zł

Łączny

49 zł

50 zł 51 zł


Z kwartału na kwartał zwiększa się średnia liczba minut wykorzystywanych przez klientów PTC, co ma wpływ na zwiększone przychody. Ich wzrost w połączeniu z efektywnym zarządzaniem kosztami pozwolił na wzrost wskaźnika EBITDA i marży EBITDA w porównaniu do ubiegłego roku. W trzecim kwartale 2008 EBITDA wyniosła 734 mln zł zwiększając się o 8,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2007, a w okresie 9 miesięcy wyniosła 2,121 mln zł, wzrastając o 12,7% w stosunku do pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku. Marża EBITDA osiągnęła w III kwartale poziom 35,9 %.

Operator zanotował silny wzrost liczby klientów abonamentowych o 18% w stosunku do III kwartału roku ubiegłego. Na koniec III kwartału z usług PTC korzystało 6,044 mln abonentów, a ich udział w ogólnej bazie klientów wzrósł z 40,3% w III kwartale 2007 roku do 46,4% w III kwartale 2008 roku. Całkowita liczba klientów wyniosła 13,013 mln i jest to wzrost o 2,3% w stosunku do III kwartału 2007 roku . Priorytetem PTC jest pozyskiwanie i utrzymanie klientów w segmencie abonamentowym. Odzwierciedleniem tej polityki jest ich rosnący udział w ogólnej liczbie klientów oraz bardzo niski wskaźnik rezygnacji w tym segmencie (churn). W trzecim kwartale wyniósł on średnio zaledwie 0,6% miesięcznie, utrzymując się na bardzo dobrym poziomie.

Liczba kart SIM w kwartałach:

Liczba klientów

3Q07

2Q08

3Q08

Prepaid

7,6 mln 7,023 mln 6,969 mln

Postpaid

5,122 mln 5,807 mln 6,044 mln

Razem

12,722 mln 12,830 mln 13,013 mln


Średni, łączny dla klientów abonamentowych oraz dla systemu przepłaconego, koszt pozyskania klienta (SAC) wyniósł 94 zł w III kwartale i nie zmienił się w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie za trzy pierwsze kwartały 2008 roku SAC osiągnął poziom 93 zł i spadł w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2007 o 4,1%.

Koszt pozyskania klienta w kwartałach:

Koszt pozyskania klienta

3Q07

2Q08 3Q08
Prepaid 12 zł 12 zł 14 zł
Postpaid 451 zł 385 zł 390 zł

Łączny

94 zł 88 zł 94 zł


PTC w swojej strategii zakłada udostępnianie klientom pełnego wachlarza nowoczesnych usług telekomunikacyjnych opartych na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych. Dlatego spółka nadal rozbudowuje swoją infrastrukturę sieciową. Sieć HSDPA działa już w 402 miejscowościach i obejmuje swoim zasięgiem ponad 45% populacji Polski, czyli około 17,5 mln klientów. PTC również systematycznie powiększa zasięg technologii HSUPA 1,4 Mb/s. Obecnie jest już ona dostępna w połowie sieci 3G operatora. Dzięki inwestycjom oraz intensywnej rozbudowie infrastruktury, PTC sukcesywnie zwiększa liczbę stacji obsługujących transmisję danych w technologii HSDPA 14,4 Mb/s przygotowując się do komercyjnego zaoferowanie tej prędkości klientom. Spółka prowadzi również zaawansowane prace nad zwiększeniem szybkości transmisji danych w technologii HSUPA do 5,7 Mb/s. Usługi transmisji danych z największymi dostępnymi w Polsce prędkościami zostaną zaoferowane klientom w wersji komercyjnej w momencie wprowadzenia przez producentów modemów odpowiednich urządzeń końcowych pozwalających użytkownikom na pełne korzystanie z tych prędkości.

PTC rozpoczęła też na terenie aglomeracji warszawskiej, z grupą ponad 100 klientów, testy tzw. Femtocell. Szerzej o tej technologii pisaliśmy w tej wiadomości.

W III kwartale PTC wprowadziła na rynek usługę Era Linia Domowa i Era Linia Biznesowa - telefon stacjonarny oparty na rozwiązaniu WLR. Uzupełniła ona dotychczasową ofertę telefonii stacjonarnej Era Domowa i Firmowa. Dużym powodzeniem cieszy się też Era Numer Stacjonarny, jedyna tego typu usługa w Polsce, dzięki której klient, na jednej karcie SIM, otrzymuje dwa numery: stacjonarny i komórkowy za 5 zł miesięcznie. Łącznie z usług stacjonarnych sieci Ery korzysta już ponad 260 tys. klientów.

Dużym zainteresowaniem klientów cieszy się usługa bezprzewodowego dostępu do Internetu blueconnect, z której korzysta już około 530 tys. abonentów. PTC w lipcu rozszerzyła ofertę usług dostępu do internetu wprowadzając także blueconnect bez abonamentu, czyli usługę przedpłaconego dostępu do szerokopasmowego mobilnego Internetu. W ramach nowej oferty użytkownicy mogą korzystać m.in. bezpłatnie z sieci 460 hotspotów w sieci Era. Z usługi blueconnect starter skorzystało już 15 tys. użytkowników.

W III kwartale PTC, jako pierwsza firma w Polsce i Europie Środkowej, wprowadziła program CEM (ang. Customer Experience Management). Jest to strategia pozwalająca na kompleksowe zarządzanie wiedzą na temat sposobów korzystania z usług przez klientów. Umożliwia ona zaoferowanie im optymalnych rozwiązań na podstawie zebranych informacji. Zastosowane w CEM rozwiązania umożliwiają m.in. aktywne wspomaganie klientów w konfiguracji urządzeń końcowych pozwalających na korzystanie z zawansowanych usług, np. dostępu do Internetu lub serwisów multimedialnych. Szerzej pisaliśmy o tym w tej wiadomości.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: PTC, Deutsche Telekom, wł