Na koniec III kwartału Orange Polska miał 14,358 mln aktywnych kart SIM. To o 1,908 mln mniej niż przed rokiem, i o 197 tys. mniej niż na koniec czerwca.
Na koniec III kwartału Orange Polska miał 14,358 mln aktywnych kart SIM. To o 1,908 mln mniej niż przed rokiem, i o 197 tys. mniej niż na koniec czerwca.
Liczba usług komórkowych spadła w skali roku o 11,7% do 14,358 mln. Jednocześnie jednak Orange odnotował 7,9% wzrost w segmencie abonamentowym do 9,662 mln (o 705 tys. kart SIM w skali roku i o 210 tys. w ciągu samego ostatniego kwartału). Spadki ponownie dotyczą więc tylko ofert na kartę i to aż o 35,8% do 4,696 mln kart SIM. Oznacza to ubytek aż 2,613 mln kart w skali roku, w tym 187 tys. w III kwartale. Duży spadek w stosunku rocznym to efekt założeń ustawy antyterrorystycznej, którą odczuli wszyscy operatorzy, natomiast znacznie mniejszy spadek w ciągu ostatniego kwartału (dla porównania w miesiącach kwiecień-czerwiec wynosił on 837 tys. kart SIM) oznacza ustabilizowanie się sytuacji.
Na koniec III kwartału Orange miał 2,462 mln aktywnych kart SIM z ofertą Internetu mobilnego w formule abonamentowej. Jest to wynik porównywalny z sytuacją na koniec II kwartału (wzrost o 2 tys.). Dostępy M2M (bankomaty, liczniki energii elektrycznej itp.) odnotowały wzrost do 1,175 mln, natomiast liczba konsumenckich łączy zmalała o 47 tys. do 1,287 mln. Warto w tym miejscu przypomnieć, że od I kwartału Orange nie wlicza do usług mobilnych Internetu LTE działającego w strefie domowej/biurowej - trafił on do worka usług stacjonarnych.
III kwartał 2017 roku przyniósł spadek liczby klientów komórkowych usług szerokopasmowych o 47 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów
głosowych usług abonamentowych osiągnął blisko 70% wobec 65% w III kwartału 2016 roku i 69% w II kwartale 2017 roku. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł o 100% w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
W III kwartale całkowita liczba klientów stacjonarnego Internetu zwiększyła się o 54 tys., osiągając poziom 2,377 mln. Utrata łączy ADSL (o 40 tys. do 1,367 mln) została z nadwyżką zrównoważona przez wzrost w usługach światłowodowych, VDSL i mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego (o 94 tys. przyłączeń). Na koniec września, liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 176 tys. (wzrost o 31 tys.), a docierały one do ponad 2,2 mln gospodarstw domowych - w III kwartale zasięg zwiększył się o 247 tys. gospodarstw.
Na uwagę ponownie zasługuje Internet stacjonarny oparty na LTE. O ile tradycyjne oferty LTE odnotowały spadek, to już wariant stacjonarny osiągnął 15% wzrost kwartalny (49 tys. przyłączeń), a w ujęciu rocznym liczba tego typu aktywacji wzrosła aż trzykrotnie, osiągając na koniec września 377 tys.
W segmencie stacjonarnych usług głosowych Orange odnotował kolejne już spadki - z 3,081 mln do 2,972 mln. Jednocześnie o 43 tys. wzrosła liczba usług VoIP, osiągając na koniec kwartału 771 tys.
Przychody grupy spadły w ujęciu rocznym o 1,3%, osiągając 2,814 mld zł. Zysk netto spadł w ujęciu rocznym o 24,3% do 28 mln zł. EBITDA wyniosła 776 mln zł, względem 831 mln zł przed rokiem (spadek o 6,6%), natomiast marża EBITDA zmalała rok-do-roku o 1,5 p.p. do 27,6%.
Na koniec III kwartału zasięg 3G sieci Orange docierał do 99,6% populacji kraju (bez zmian od przeszło roku), a zasięg LTE pozostał na poziomie sprzed 3 miesięcy i obejmował 99,8% populacji, czyli wzrósł o 2,5 p.p. w ujęciu rocznym.
Kluczowe wskaźniki (w mln zł)
|
3Q2016
|
3Q2017
|
Zmiana
|
Przychody grupy
|
2851
|
2814
|
-1,3%
|
EBITDA
|
831
|
776
|
-6,6%
|
EBIDTA (jako % przychodów)
|
29,1%
|
27,6%
|
-1,5 pp
|
Zysk netto
|
37
|
28
|
-24,3%
|
Kluczowe
wskaźniki KPI (w mln)
|
3Q2016
|
3Q2017
|
Zmiana
|
Liczba usług komórkowych (liczba kart SIM)
|
16,266
|
14,358
|
-11,7%
|
postpaid
|
8,957
|
9,662
|
+7,9%
|
prepaid
|
7,309
|
4,696
|
-35,8%
|
Stacjonarne dostępy szerokopasmowe
(rynek detaliczny)
|
2,153
|
2,377
|
+10,4%
|
Stacjonarne łącza głosowe (rynek
detaliczny)
|
3,988
|
3,744
|
-6,1%
|
Internet mobilny
|
1,355
|
1,287
|
-5,0%
|
M2M
|
0,963
|
1,175
|
+22,0%
|
Liczba klientów usług TV
|
0,761
|
0,814
|
+7,0%
|
liczba klientów ofert konwergentnych (1)
|
0,738
|
1,195
|
+61,9%
|
(1) Od 1 kw. 2017 zmieniono definicję klientów ofert konwergentnych na klientów korzystających z usług stacjonarnego Internetu (w tym mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego) w połączeniu z komórkową ofertą głosową, z korzyścią finansową
|
Prepaid
|
Postpaid
|
Razem
|
|
|
Ogółem
|
W tym biznes
|
|
1Q12
|
7,685
|
6,927
|
2,446
|
14,612
|
2Q12
|
7,820
|
6,937
|
2,436
|
14,757
|
3Q12
|
7,865
|
6,894
|
2,420
|
14,758
|
4Q12
|
7,984
|
6,911
|
2,428
|
14,895
|
1Q13
|
7,980
|
6,906
|
2,407
|
14,886
|
2Q13
|
7,977
|
6,970
|
2,399
|
14,947
|
3Q13 |
8,074 |
7,052 |
2,402 |
15,126 |
4Q13 |
8,104 |
7,221 |
2,420 |
15,325 |
1Q14 |
8,035 |
7,360 |
2,456 |
15,395 |
2Q14 |
8,002 |
7,459 |
2,464 |
15,461 |
3Q14 |
8,058 |
7,533 |
2,468 |
15,591 |
4Q14 |
7,950 |
7,679 |
2,498 |
15,629 |
1Q15 |
7,791 |
7,727 |
2,496 |
15,518 |
2Q15 |
7,690 |
7,897 |
2,561 |
15,587 |
3Q15 |
7,606 |
8,087 |
2,601 |
15,693 |
4Q15 |
7,545 |
8,361 |
2,688 |
15,906 |
1Q16 |
7,689 |
8,575 |
2,754 |
16,264 |
2Q16 |
7,898 |
8,798 |
2,817 |
16,696 |
3Q16 |
7,309 |
9,085 |
2,893 |
16,394 |
4Q16 |
6,537 |
9,453 |
2,986 |
15,990 |
1Q17 (1) |
5,820 |
9,452 |
bd |
15,272 |
2Q17 (1) |
4,983 |
9,573 |
bd |
14,555 |
3Q17 (1) |
4,696 |
9,662 |
bd |
14,358 |
Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:
|
Liczba
smartfonów (mln)
|
Klienci
mobilnych usług szerokopasmowych (mln)*
|
1Q12
|
2,256
|
0,800
|
2Q12
|
2,574
|
0,848
|
3Q12
|
2,887
|
0,907
|
4Q12
|
3,262
|
0,985
|
1Q13
|
3,384
|
1,043
|
2Q13
|
3,526
|
1,079
|
3Q13 |
3,613 |
1,120 |
4Q13 |
3,804 |
1,165 |
1Q14 |
3,920 |
1,233 |
2Q14 |
4,044 |
1,319 |
3Q14 |
4,284 |
1,413 |
4Q14 |
4,581 |
1,521 |
1Q15 |
4,768 |
1,598 |
2Q15 |
4,965 |
1,700 |
3Q15 |
5,256 |
1,813 |
4Q15 |
5,470 |
2,012 |
1Q16 |
5,809 |
2,229 |
2Q16 |
5,996 |
2,473 |
3Q16 |
6,057 |
2,615 |
4Q16 |
6,291 |
2,666 |
1Q17 |
6,312 |
2,703 |
2Q17 |
6,441 |
2,788 |
3Q17 |
6,552 |
2,839 |
* Liczone razem usługi abonamentowe, M2M i mobilny Internet do użytku stacjonarnego
ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)
|
Prepaid
|
Postpaid
|
Zagregowane
|
|
|
Ogółem
|
W tym biznes
|
|
1Q12
|
16,8
|
62,0
|
83,8
|
38,3
|
2Q12
|
17,9
|
64,8
|
87,6
|
40,0
|
3Q12
|
17,0
|
61,7
|
81,6
|
38,0
|
4Q12
|
16,2
|
60,4
|
79,6
|
36,8
|
1Q13 (*)
|
14,2
|
60,4
|
75,6
|
34,9
|
2Q13 (*)
|
14,6
|
62,7
|
77,5
|
36,2
|
3Q13 (*) |
13,8 |
59,2 |
72,2 |
34,2 |
4Q13 (*) |
13,0 |
57,2 |
69,7 |
32,8 |
1Q14 (*) |
11,9 |
55,6 |
68,0 |
31,8 |
2Q14 (*) |
12,2 |
55,6 |
65,7 |
32,1 |
3Q14 (*) |
12,7 |
53,3 |
61,2 |
31,4 |
4Q14 (*) |
12,8 |
51,4 |
57,2 |
30,7 |
4Q14 (*) |
12,8 |
51,4 |
57,2 |
30,7 |
1Q15 (*) |
12,1 |
50,5 |
57,1 |
30,2 |
2Q15 (*) |
12,9 |
50,0 |
55,0 |
30,6 |
3Q15 (*) |
13,2 |
49,1 |
53,9 |
30,6 |
4Q15 (*) |
12,7 |
47,1 |
49,8 |
29,8 |
1Q16 (*) |
12,4 |
45,3 |
48,8 |
28,8 |
2Q16 (*) |
11,9 |
44,3 |
46,8 |
28,1 |
3Q16 (*) |
12,0 |
43,7 |
46,0 |
28,1 |
4Q16 (*) |
12,6 |
41,9 |
44 |
28,5 |
1Q17 (*) |
12,6 |
39,6 |
bd |
28,1 |
2Q17 (*) |
15,2 |
39,6 |
bd |
30,1 |
3Q17 (*) |
17,6 |
37,7 |
bd |
30,5 |
(*) ARPU poza Grupę.
AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia
liczba minut wykorzystywana przez użytkownika)
|
Prepaid
|
Postpaid
|
Zagregowane
|
1Q12
|
92,3
|
236,5
|
160,8
|
2Q12
|
95,8
|
239,6
|
163,7
|
3Q12
|
91,3
|
243,4
|
162,6
|
4Q12
|
90,6
|
251,7
|
165,6
|
1Q13
|
90,2
|
253,1
|
165,7
|
2Q13
|
94,5
|
264,6
|
173,7
|
3Q13 |
91,3 |
266,8 |
173,2 |
4Q13 |
90,8 |
273,7 |
176,3 |
1Q14 |
90,5 |
279,7 |
186,3 |
2Q14 |
93,5 |
294,7 |
190,1 |
3Q14 |
96,3 |
299,1 |
194,2 |
4Q14 |
97,4 |
305,6 |
198,7 |
1Q15 |
100 |
335,6 |
210,9 |
2Q15 |
106 |
345,0 |
220,1 |
3Q15 |
107,8 |
341,3 |
221,1 |
4Q15 |
107,5 |
342,5 |
223,9 |
1Q16 |
105,3 |
345,0 |
225,3 |
2Q16 |
104,4 |
359,3 |
231,8 |
3Q16 |
104,7 |
351,1 |
230,4 |
4Q16 |
113,7 |
354,5 |
244,7 |
1Q17 |
121,7 |
342,5 |
248,0 |
2Q17 |
133,2 |
341,0 |
259,8 |
3Q17 |
151,9 |
335,7 |
269,5 |
CHURN (wskaźnik odejść)
|
prepaid
|
postpaid
|
1Q12
|
16,7%
|
3,9%
|
2Q12
|
16,8%
|
3,4%
|
3Q12
|
17,2%
|
3,5%
|
4Q12
|
15,0%
|
3,4%
|
1Q13
|
15,5%
|
3,7%
|
2Q13
|
15,1%
|
3,6%
|
3Q13 |
14,6% |
3,3% |
4Q13 |
14,8% |
3,4% |
1Q14 |
14,9% |
3,4% |
2Q14 |
14,9% |
3,3% |
3Q14 |
16,4% |
3,4% |
4Q14 |
16,8% |
3,5% |
1Q15 |
16,7% |
3,7% |
2Q15 |
16,1% |
3,2% |
3Q15 |
17,0% |
3,0% |
4Q15 |
16,9% |
3,0% |
1Q16 |
15,7% |
3,0% |
2Q16 |
15,2% |
2,8% |
3Q16 |
16,8% |
2,7% |
4Q16 |
18,1% |
2,8% |
1Q17 |
21,3% |
3,1% |
2Q17 |
25,0% |
2,8% |
3Q17 |
17,5% |
2,9% |
Źródło tekstu: wł