Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Orange Polska po 2016 roku

Wyniki Orange Polska po 2016 roku

orson_dzi 13 Lutego 2017 22:57

5 2

orange

Na koniec 2016 roku Orange posiadał 15,990 mln aktywnych kart SIM, o 404 tys. mniej niż na koniec III kwartału. Jak nie trudno się domyślić, duży spadek zaliczyła baza klientów na kartę.

Liczba usług komórkowych wzrosła w skali roku o 0,6%, z 15,906 mln do 15,990 mln. Do niewielkiego wzrostu przyczynił się wzrost bazy klientów abonamentowych, z 8,361 mln do 9,453 mln (o 13,4% więcej), który zniwelował uszczuplenie bazy klientów usług na kartę. Ich liczba spadła z 7,545 mln do 6,537 mln (spadek o 13,5%). Jest to oczywiście związane z wprowadzeniem obowiązku rejestrowania kart SIM i w taki sam sposób tłumaczy tę sytuację Orange. Mimo wszystko operator pochwalił się, że zarejestrowanych zostało 96% numerów na kartę. Wzrost liczby klientów abonamentowych jest spowodowany rosnącą popularnością ofert łączonych, w których w ramach jednego abonamentu klient może nabyć kilka kart SIM.

Liczba klientów Internetu mobilnego wzrosła w skali roku o 33,2% z 2,001 mln do 2,666 mln. Łączy się to ze wzrostem udziału transmisji danych w sieci LTE, który wzrósł w stosunku do III kwartału 2016 roku z 57% do 62%. Wzrósł również udział klientów korzystających z sieci LTE do 4,3 mln. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na jednego klienta przekroczył 100%.

Skorygowane przychody spółki wyniosły w 2016 roku 11,538 mld zł i były niższe o 2,4% w stosunku do 2015 roku (11,826 mld zł), ale przy stałym wzroście przychodów komórkowych, które wzrosły o 4,9% rok do roku. Główną tego przyczyną był przyrost klientów abonamentowych i większe przychody ze sprzedaży sprzętu. Skorygowane EBITDA wyniosła 3,163 mld zł, co również jest spadkiem w stosunku do 2015 roku, o 10,1% (spadek z 3,517 mld zł), a skorygowana marża EBITDA spadła o 2,3 p.p, z 29,7% do 27,4%. Spółka zanotowała w 2016 roku stratę netto na poziomie 1,746 mld zł, w stosunku do zysku ma poziomie 254 mln zł w 2015 roku.

Zagregowany wskaźnik ARPU (miesięczny przychód na abonenta) spadł w skali roku o 6,3% i wyniósł 28,4 zł, w tym 43,8 zł dla klientów abonamentowych i 12,2 zł dla usług na kartę.

Na rynku usług stacjonarnych liczba klientów stale maleje. Liczba klientów stacjonarnych usług głosowych spadła o 6,2%, z 4,194 mln do 3,932 mln, a liczba klientów Internetu spadła o 3,3%, z 2,105 mln do 2,015 zł.




Kluczowe wskaźniki (w mln zł)

2015

2016

Zmiana

Przychody grupy

11,840

11,538

-2,6%

EBITDA

3,431

3,163

-7,8%

EBIDTA (jako % przychodów)

29%

27,4%

-1,6 pp

Zysk netto

254

-1,746

nd.



Kluczowe wskaźniki KPI (w mln)

2015

2016

Zmiana

Liczba klientów komórkowych

15,906

15,990

+0,6%

postpaid

8,361

9,453

+13,4%

prepaid

7,545

6,537

-13,5%

Mobilne dostępy szerokopasmowe

2,001

2,666

+33,2%

Liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP)

0,507

0,543

3,7%

Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny)

4,194

3,932

-3,3%

Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny)

2,105

2,015

-3,3%

Liczba klientów usług TV

0,787

0,766

-2,66



 

Prepaid

Postpaid

Razem

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

7,685

6,927

2,446

14,612

2Q12

7,820

6,937

2,436

14,757

3Q12

7,865

6,894

2,420

14,758

4Q12

7,984

6,911

2,428

14,895

1Q13

7,980

6,906

2,407

14,886

2Q13

7,977

6,970

2,399

14,947

3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264
2Q16 7,898 8,798 2,817 16,696
3Q16 7,309 9,085 2,893 16,394
4Q16 6,537 9,453 2,986 15,990


Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

 

Liczba smartfonów (mln)

Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)

1Q12

2,256

0,800

2Q12

2,574

0,848

3Q12

2,887

0,907

4Q12

3,262

0,985

1Q13

3,384

1,043

2Q13

3,526

1,079

3Q13 3,613 1,120
4Q13 3,804 1,165
1Q14 3,920 1,233
2Q14 4,044 1,319
3Q14 4,284 1,413
4Q14 4,581 1,521
1Q15 4,768 1,598
2Q15 4,965 1,700
3Q15 5,256 1,813
4Q15 5,470 2,012
1Q16 5,809 2,229
2Q16 5,996 2,473
3Q16 6,057 2,615
4Q16 6,291 2,666


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

16,8

62,0

83,8

38,3

2Q12

17,9

64,8

87,6

40,0

3Q12

17,0

61,7

81,6

38,0

4Q12

16,2

60,4

79,6

36,8

1Q13 (*)

14,2

60,4

75,6

34,9

2Q13 (*)

14,6

62,7

77,5

36,2

3Q13 (*) 13,8 59,2 72,2 34,2
4Q13 (*) 13,0 57,2 69,7 32,8
1Q14 (*) 11,9 55,6 68,0 31,8
2Q14 (*) 12,2 55,6 65,7 32,1
3Q14 (*) 12,7 53,3 61,2 31,4
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
1Q15 (*) 12,1 50,5 57,1 30,2
2Q15 (*) 12,9 50,0 55,0 30,6
3Q15 (*) 13,2 49,1 53,9 30,6
4Q15 (*) 12,7 47,1 49,8 29,8
1Q16 (*) 12,4 45,3 48,8 28,8
2Q16 (*) 11,9 44,3 46,8 28,1
3Q16 (*) 12,0 43,7 46,0 28,1
4Q16 (*) 12,6 41,9 44 28,5

(*) ARPU poza Grupę.



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

1Q12

92,3

236,5

160,8

2Q12

95,8

239,6

163,7

3Q12

91,3

243,4

162,6

4Q12

90,6

251,7

165,6

1Q13

90,2

253,1

165,7

2Q13

94,5

264,6

173,7

3Q13 91,3 266,8 173,2
4Q13 90,8 273,7 176,3
1Q14 90,5 279,7 186,3
2Q14 93,5 294,7 190,1
3Q14 96,3 299,1 194,2
4Q14 97,4 305,6 198,7
1Q15 100 335,6 210,9
2Q15 106 345,0 220,1
3Q15 107,8 341,3 221,1
4Q15 107,5 342,5 223,9
1Q16 105,3 345,0 225,3
2Q16 104,4 359,3 231,8
3Q16 104,7 351,1 230,4
4Q16 113,7 354,5 244,7



CHURN (wskaźnik odejść)

 

prepaid

postpaid

1Q12

16,7%

3,9%

2Q12

16,8%

3,4%

3Q12

17,2%

3,5%

4Q12

15,0%

3,4%

1Q13

15,5%

3,7%

2Q13

15,1%

3,6%

3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%
2Q16 15,2% 2,8%
3Q16 16,8% 2,7%
4Q16 18,1% 2,8%

Źródło tekstu: wł     

Dodaj do:

Tagi: 4q2016 | wyniki 2016 | wyniki | orange polska | orange

w sumie: 39
  • 2

    20. ~piterek1  2017-02-14 10:12:06  host: smrw-91-193-84-235.smrw.lodz.pl

    Lagę kładą na miedzi...

  • 0

    21. ~Dyziek  2017-02-14 10:13:05  host: 87-207-98-35.dynamic.chello.pl

    @16 ja myślę, że te ich inwestycje to nie tam gdzie są potrzebne ale tam gdzie jest lekko. łatwo i tanio i żeby dobrze wyglądało. W bloku położyli światłowód w sytuacji, gdy już 4 (czterech) operatorów kablówki miało swoje sieci, w tym UPC ze światłowodem. Ale na pobliskim osiedlu domków Neostrada po słupach 12 Mbps maks. i nikt nic nie zamierza z tym robić. Przepraszam, kilka lat temu wymienili słup (krzywo stoi) i łączówki z "porcelany" na Krone - inwestycja!

  • 1

    22. ~  2017-02-14 10:28:57  host: 193.78.85.153

    17: dodam jeszcze, ze wtedy te 33 mld PLN to tak jak teraz 70 mld PLN (inflacja), wiec firma jest warta dziesięciokrotnie mniej

  • 1

    23. ~Remek  2017-02-14 10:55:35  host: public-gprs396786.centertel.pl

    Jakby u mnie położyli ten światłowód w bloku to duża szansa że ich wybiorę. Mam neta mobilnego z orange i sobie cenię a sporo podróżuje i nie mam problemu z zasięgiem. No ale co z tego jak u mnie jest stary miedziak na adsl i neta mam od kogoś innego, tv jeszcze od innej firmy i się tak bujam z trzema rachunkami i umowami. A tak by było wszystko w jednym.

  • 0

    24. ~sg  2017-02-14 11:11:19  host: 89-64-56-74.dynamic.chello.pl

    Klient abonamentowy przynosi dochód około 43 złote a prepaidowy około 12 złotych. Skąd więc taki nacisk na dopieszczanie klientów kartowych?

  • 1

    25.  2017-02-14 11:17:04

    @24: widocznie nasze pieniądze im nie śmierdzą!!! Lepszy prepaidowiec niż nikt.

  • 1

    26. ~sg  2017-02-14 11:22:56  host: 89-64-56-74.dynamic.chello.pl

    @25 Ale to niewielkie pieniądze w porównaniu do abonamentowych. A ci zauważają coraz częściej, że karta jest tańsza od abonamentu i rezygnują z umów. Finalnie operator sam podcina gałąź na której siedzi.

  • 0

    27. ~mila  2017-02-14 11:33:20  host: 212.160.172.85

    Wydają miliony dziennie na inwestycja w światłowody to nie ma zdziwienia, że jest strata, która ma się odbić w dłuzszej perspektywie

  • 0

    28.  2017-02-14 12:10:53

    @26 Nic sobie nie podcina. Prepaid jest potrzebny, bo z prepaidu odławia się do postpaidu. Jedno z drugim pięknie współpracuje. Jak wyłączą wszystkie martwe simy, sytuacja w prepaidzie mocno się zmieni.

  • 0

    29. ~Stary  2017-02-14 12:19:44  host: host146.e-plan.pl

    Jeśli zmieni się oferta prepaid znów ilość użytkowników wzrośnie. Wystarczy do pakietu za 25 zł dorzucić no limit SMS.

  • 0

    30. ~tomaszk-poz  2017-02-14 12:35:29  host: dhcp95-108-51-198.eaw.com.pl

    @26 czy karta jest tansza od abo? Nie sadze, jak analizowalem pare abo z telefonem to abo wychodził podobnie lub taniej. Zaś taki Nju to majstersztyk ściemy - za 29PLN masz 10GB netu, ale ten net jest po 0,19zł/1MB, więc wystarczy ściągnąć 150MB i już jest nabite 29zł.

  • 0

    31. ~Sławków  2017-02-14 12:50:59  host: 77-253-181-98.adsl.inetia.pl

    Ciekawe czy liczone są karty "uśpione" mam jedną na której zawsze przed doładowaniem właczałem RWK.

  • 0

    32. ~Piotr  2017-02-14 17:20:44  host: brd248.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @19 Orange LOVE to hit i nie potrzeba do tego światłowodu. Ale czy poprawi wyniki finansowe to nie wiem. Teraz płaciłem za Neostradę, TV i łącze 99zł. W LOVE mam to samo + komórka nolimit za 89zł. Skoro płacę mniej, to raczej zysk im nie wzrośnie.

  • -1

    33. ~to siećDla...  2017-02-14 17:44:50  host: 89-64-152-104.dynamic.chello.pl

    Wiejsjskich użytkowników. My miastowi i wygrzdałceni używamy małych sieci. Nie przeciążonych.

  • 0

    34. ~PaWEŁ  2017-02-14 20:23:33  host: public-gprs391828.centertel.pl

    Cytuję : Dziś firma jest warta 6,5 miliarda pln. dzisiaj na otwarciu kurs Orange polska spadł o 12%. Jeśli Orange polska przedstawi takie wyniki w ciągu najbliższych 2-3 lat to spółka będzie wart tyle co Getin Noble Bank :D

    Samo sedno tematu. Sprzedają co mogą , zwalniają nadal i niedługo nie będzie pieniędzy na odprawy dla zwalnianych. A ich akcje sa warte tylko trochę więcej niz Netii , która była dla nich żadną konkurencją . Zanim zrobią wszędzie światłowody to będzie to już technologia przestarzałą lub zdążą wcześniej zejść z rynku

  • 0

    35. ~gość  2017-02-15 18:39:31  host: public-gprs182678.centertel.pl

    Orange w prepaidzie jest z tyłu. Nie mają no limitu za 25zł tak jak T-m. To ich pogrąży. Za to totalny rozpiździaj pakietów,pakiecików, niektóre się dublują wykluczają, niektóre mają absurdalne ceny bo w innym miejscu jest coś innego w lepszej cenie, mają chaos w tym, powinni to radykalnie uprościć i uporządkować, jeden konkretny klarowny nolimit w opcji stałej np. za 25zł i dziennej do wyboru. Tak jak zrobili w T-m.

  • 0

    36. ~➖➖  2017-02-15 20:12:52  host: 8.37.225.62

    35). Jak chcę se pogadać, to płacę 12zł, chcę smsy - to płacę 10zł. Po co mi nolimity?

  • 0

    37. ~gość  2017-02-16 14:09:01  host: public-gprs216303.centertel.pl

    @36 Po co telefonia komórkowa?

  • 0

    38. ~  2017-02-16 18:44:25  host: public-gprs383977.centertel.pl

    Kiedy Orange wprowadzi (bądź odświeży swoją świetną niegdyś markę POP) długo oczekiwana ofertę na kartę 15gr/min do wszystkich i darmowy internet po doladowaniu w jednej taryfie a nie jak teraz trzeba miec kilka kart, zeby korzystać z różnych opcji. Nie każdy korzysta i chce korzystac z ofert no limit bo po co płacić za coś z czego się nie korzysta, a stawka 29gr za min., 20 gr za sms i aż 40gr mms są znacznie wygórowane. Może ktoś ma jakieś informacje?

  • 0

    39. ~Kooler  2017-02-21 23:02:48  host: apn-37-248-167-156.dynamic.gprs.plus.pl

    A nic nie pisnęli słówkiem, że wielki płacz i rozgoryczenie bo światłowód nie sprzedaje się jak świeże bułeczki. Oooch żal mi ich.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-203-188.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.