DAJ CYNK

Wyniki Orange Polska po 1Q2016

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

Na koniec I kwartału Orange Polska miał 16,264 mln aktywnych kart SIM. To o 358 tys. więcej niż na koniec 2015 roku i o 746 tys. więcej niż po I kwartale 2015 roku.

Na koniec I kwartału Orange Polska miał 16,264 mln aktywnych kart SIM. To o 358 tys. więcej niż na koniec 2015 roku i o 746 tys. więcej niż po I kwartale 2015 roku.

Przychody spadły w I kwartale o 4,2% w stosunku rocznym. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych oraz spadku pozostałych przychodów w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych i niższych przychodów z usług ICT. Spadki częściowo zniwelował wzrost przychodów z usług mobilnych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu (dzięki dużej popularności ofert ratalnych) oraz znacznego przyrostu liczby klientów.

Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2% - na wynik ten zapracowały zarówno wzrosty w segmencie abonamentowym (214 tys. przyłączeń netto), jak i prepaid (o 144 tys.). Istotny udział miała marka nju mobile, która I kwartał zakończyła liczbą 801 tys. kart SIM - o 102 tys. więcej niż na koniec 2015 roku. W przypadku nju mobile 552 tys. kart SIM stanowił na koniec I kwartału prepaid, a 279 tys. oferty abonamentowe.

W segmencie stacjonarnego Internetu, liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w pierwszym kwartale rekordowy poziom 50 tys. Jednak całkowita baza klientów zmniejszyła się o 26 tys. (podobnie jak w 4Q2015), na co wpływ miała konkurencja dla usług ADSL ze strony mobilnego dostępu do Internetu oraz dalsza utrata klientów tradycyjnej technologii CDMA. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 18% wobec 10% przed rokiem.

Liczba kart SIM z dedykowanymi usługami mobilnego Internetu (2,229 mln) w I kwartale przekroczyła liczbę stacjonarnych łączy szerokopasmowych Grupy Orange Polska (2,079 mln). LTE sieci Orange dociera obecnie do 89,2% populacji kraju, a sieć 3G do 99,6%.

Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 1 kwartale o blisko 20%, przekraczając 2,4 mln. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych zbliżył się do 50%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.

Kluczowe wskaźniki (w mln zł)

1Q2015

1Q2016

Zmiana

Przychody grupy

2925

2803

-4,2%

EBITDA

960

868

-9,6%

EBIDTA (jako % przychodów)

32,8%

31,0%

-1,8 pp

Zysk netto

171

98

-42,7%



Kluczowe wskaźniki KPI (w mln)

1Q15

1Q16

Zmiana

Liczba klientów komórkowych

15,518

16,264

+4,8%

postpaid

7,727

8,575

+11,0%

prepaid

7,791

7,689

-1,3%

Mobilne dostępy szerokopasmowe

1,590

2,229

+40,2%

Liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP)

0,441

0,531

+20,4%

Stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny)

4,435

4,120

-7,1%

Stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny)

2,198

2,079

-5,4%

Liczba klientów usług TV

0,756

0,797

+5,2%



 

Prepaid

Postpaid

Razem

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

7,685

6,927

2,446

14,612

2Q12

7,820

6,937

2,436

14,757

3Q12

7,865

6,894

2,420

14,758

4Q12

7,984

6,911

2,428

14,895

1Q13

7,980

6,906

2,407

14,886

2Q13

7,977

6,970

2,399

14,947

3Q13 8,074 7,052 2,402 15,126
4Q13 8,104 7,221 2,420 15,325
1Q14 8,035 7,360 2,456 15,395
2Q14 8,002 7,459 2,464 15,461
3Q14 8,058 7,533 2,468 15,591
4Q14 7,950 7,679 2,498 15,629
1Q15 7,791 7,727 2,496 15,518
2Q15 7,690 7,897 2,561 15,587
3Q15 7,606 8,087 2,601 15,693
4Q15 7,545 8,361 2,688 15,906
1Q16 7,689 8,575 2,754 16,264


Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

 

Liczba smartfonów (mln)

Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (mln)

1Q12

2,256

0,800

2Q12

2,574

0,848

3Q12

2,887

0,907

4Q12

3,262

0,985

1Q13

3,384

1,043

2Q13

3,526

1,079

3Q13 3,613 1,120
4Q13 3,804 1,165
1Q14 3,920 1,233
2Q14 4,044 1,319
3Q14 4,284 1,413
4Q14 4,581 1,521
1Q15 4,768 1,598
2Q15 4,965 1,700
3Q15 5,256 1,813
4Q15 5,470 2,012
1Q16 5,809 2,229


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

   

Ogółem

W tym biznes

 

1Q12

16,8

62,0

83,8

38,3

2Q12

17,9

64,8

87,6

40,0

3Q12

17,0

61,7

81,6

38,0

4Q12

16,2

60,4

79,6

36,8

1Q13 (*)

14,2

60,4

75,6

34,9

2Q13 (*)

14,6

62,7

77,5

36,2

3Q13 (*) 13,8 59,2 72,2 34,2
4Q13 (*) 13,0 57,2 69,7 32,8
1Q14 (*) 11,9 55,6 68,0 31,8
2Q14 (*) 12,2 55,6 65,7 32,1
3Q14 (*) 12,7 53,3 61,2 31,4
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
4Q14 (*) 12,8 51,4 57,2 30,7
1Q15 (*) 12,1 50,5 57,1 30,2
2Q15 (*) 12,9 50,0 55,0 30,6
3Q15 (*) 13,2 49,1 53,9 30,6
4Q15 (*) 12,7 47,1 49,8 29,8
1Q16 (*) 12,4 45,3 48,8 28,8

(*) ARPU poza Grupę.



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

1Q12

92,3

236,5

160,8

2Q12

95,8

239,6

163,7

3Q12

91,3

243,4

162,6

4Q12

90,6

251,7

165,6

1Q13

90,2

253,1

165,7

2Q13

94,5

264,6

173,7

3Q13 91,3 266,8 173,2
4Q13 90,8 273,7 176,3
1Q14 90,5 279,7 186,3
2Q14 93,5 294,7 190,1
3Q14 96,3 299,1 194,2
4Q14 97,4 305,6 198,7
1Q15 100 335,6 210,9
2Q15 106 345,0 220,1
3Q15 107,8 341,3 221,1
4Q15 107,5 342,5 223,9
1Q16 105,3 345,0 225,3



CHURN (wskaźnik odejść)

 

prepaid

postpaid

1Q12

16,7%

3,9%

2Q12

16,8%

3,4%

3Q12

17,2%

3,5%

4Q12

15,0%

3,4%

1Q13

15,5%

3,7%

2Q13

15,1%

3,6%

3Q13 14,6% 3,3%
4Q13 14,8% 3,4%
1Q14 14,9% 3,4%
2Q14 14,9% 3,3%
3Q14 16,4% 3,4%
4Q14 16,8% 3,5%
1Q15 16,7% 3,7%
2Q15 16,1% 3,2%
3Q15 17,0% 3,0%
4Q15 16,9% 3,0%
1Q16 15,7% 3,0%

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Orange, wł