Nokia w I kwartale 2006 roku osiągnęła obroty netto 9,5 mld euro. 40% wzrost wolumenu sprzedaży w skali rocznej przyniósł 29% wzrostu obrotów netto, 32% wzrostu zysku na jedną akcję (do 0,25 euro) i znaczące zwiększenie udziału w rynku.
Nokia w I kwartale 2006 roku osiągnęła obroty netto 9,5 mld euro. 40% wzrost wolumenu sprzedaży w skali rocznej przyniósł 29% wzrostu obrotów netto, 32% wzrostu zysku na jedną akcję (do 0,25 euro) i znaczące zwiększenie udziału w rynku.
|
NOKIA W IV KWARTALE 2006
|
mln EUR |
I kw./2006* |
I kw. /2005** |
Zmiana (%) |
Obroty netto |
9 507 |
7 396 |
29 |
Mobile Phones |
5 869 |
4 527 |
30 |
Multimedia |
1 758 |
1 133 |
55 |
Enterprise Solutions |
186 |
307 |
-39 |
Networks |
1 699 |
1 431 |
19 |
Zysk operacyjny |
1 367 |
1 118 |
22 |
Mobile Phones |
1 085 |
869 |
25 |
Multimedia |
323 |
155 |
108 |
Enterprise Solutions |
-66 |
-9 |
|
Networks |
149 |
221 |
-33 |
Wspólne wydatki grupy |
-124 |
-118 |
|
Marża operacyjna (%) |
14,4 |
15,1 |
|
Mobile Phones (%) |
18,5 |
19,2 |
|
Multimedia (%) |
18,4 |
13,7 |
|
Enterprise Solutions
(%) |
-35,5 |
-2,9 |
|
Networks (%) |
8,8 |
15,4 |
|
Zysk netto |
1 048 |
863 |
21 |
Zysk na jedną akcję, EUR |
|
|
|
Podstawowy |
0,25 |
0,19 |
32 |
W przeliczeniu na
wszystkie akcje |
0,25 |
0,19 |
32 |
*Pozycje specjalne w I kwartale 2006 roku:
• 14 mln euro: wstępny koszt restrukturyzacji działalności CDMA w grupie Mobile Phones,
• 8 mln euro: koszt restrukturyzacji w grupie Enterprise Solutions,
• oba te koszty miały wpływ na zysk operacyjny. Wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w przeliczeniu na wszystkie akcje w I kwartale 2006 roku był pomijalnie mały.
**Pozycje specjalne w I kwartale 2005:
• zysk finansowy zawierał pozycję dodatnią w wysokości 40 mln euro, reprezentującą zysk ze sprzedaży części obligacji France Telecom,
• 15 mln euro: koszt restrukturyzacji w grupie biznesowej Multimedia (miał wpływ na zysk operacyjny),
• wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w przeliczeniu na wszystkie akcje w I kwartale 2005 roku był pomijalnie mały.
NAJWAŻNIEJSZE DANE Z PIERWSZEGO KWARTAŁU 2006 ROKU
• ze wstępnego oszacowania rynku przez Nokię wynika, że w ciągu kwartału cała branża sprzedała 215 mln sztuk telefonów, co jest spadkiem o 12% w porównaniu z kwartałem poprzednim i wzrostem o 27% licząc rok do roku,
• w I kwartale Nokia sprzedała 75,1 mln sztuk aparatów, to znaczy o 10% mniej niż w kwartale poprzednim i o 40% więcej licząc rok do roku,
• ze wstępnego oszacowania rynku przez Nokię wynika, że udział firmy w rynku telefonów w pierwszym kwartale wyniósł 35%, to znaczy o 1 punkt procentowy więcej niż w kwartale poprzednim, a o 3 punkty procentowe więcej licząc rok do roku,
• obroty netto Nokia w USA wzrosły niemal dwukrotnie, licząc rok do roku,
• średnia cena sprzedaży telefonu wynosiła 103 euro, podczas gdy w IV kwartale 2005 było to 99 euro.
JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:
Dla Nokia był to doskonały kwartał, który, licząc rok do roku, przyniósł bardzo duży wzrost sprzedaży, obrotów netto i zysku na jedną akcję. Znaczny wzrost rynku w połączeniu z naszą atrakcyjną ofertą produktów i doskonałą realizacją zadań przyniosły wyśmienite wyniki w trudnym pierwszym kwartale roku. Do tego zaś nasz udział w rynku, wynoszący w pierwszym kwartale 35% - co jest wzrostem o trzy punkty procentowe licząc rok do roku – umocnił nas na pozycji światowego lidera.
Nokia nadal korzysta z różnorodności oferty swoich produktów pod względem formy i funkcji, z naciskiem położonym na większą różnorodność telefonów znajdujących się w średnim poziomie cenowym naszej oferty. Cieszę się też z tego, że nasza strategia wchodzenia do nowych segmentów komunikacji mobilnej sprawdza się, czego dowodem jest powodzenie multimedialnego urządzenia Nokia N70: w tym kwartale było ono dla Nokia największym źródłem dochodów i światowym liderem sprzedaży telefonów WCDMA.
OLLI-PEKKA KALLASVUO, PREZES I DYREKTOR OPERACYJNY:
Globalny rynek telefonów jest przygotowany do kolejnego roku znaczącego rozwoju, o czym świadczy oczekiwany 15-procentowy lub większy wzrost wolumenu rynku. Przewidujemy, że w tym roku 70% wzrostu branży będzie pochodzić z rynków wschodzących. Zamierzamy utrzymać pozycję lidera na tych najszybciej rozwijających się rynkach, gdzie o przyszłych sukcesach Nokia będzie decydować utrzymanie konkurencyjności tańszych produktów dla początkujących użytkowników. Niezmiernie ważna dla naszej ogólnej strategii rozwoju jest też nasza działalność w sektorze infrastruktury i bardzo cieszą nas wyniki sprzedaży uzyskiwane przez naszą grupę biznesową działającą na tym polu.
PROGNOZA DLA BRANŻY I NOKIA NA II KWARTAŁ I CAŁY ROK 2006
• Nokia przewiduje, że w porównaniu z tym kwartałem, II kwartał 2006 przyniesie branży wzrost ilości sprzedanych telefonów,
• Nokia przewiduje, że w IIkwartale 2006 udział Nokia w rynku telefonów utrzyma się na podobnym poziomie jak w I kwartale,
• przewiduje się, że sprzedaż w grupie Networks w II kwartale 2006 będzie przebiegać zgodnie normalnymi zmianami sezonowymi,
• Nokia nadal przewiduje, że w roku 2006 rynek telefonów wzrośnie o co najmniej 15% w stosunku do naszego oszacowania za rok 2005, wynoszącego 795 mln sztuk,
• Nokia nadal przewiduje, że branża telefonów zanotuje w roku 2006 wzrost wartości, jednakże sądzi, że w skali branży nastąpi pewien spadek średniej ceny sprzedaży (ASP), co będzie przede wszystkim odzwierciedleniem coraz większego wpływu rynków rozwijających się i walki konkurencyjnej,
• Nokia nadal oczekuje, że, licząc w euro, w roku 2006 nastąpi umiarkowany wzrost rynku infrastruktury mobilnej,
• Nokia nadal dąży do zwiększenia w roku 2006 swego udziału w rynkach telefonów i infrastruktury.
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA FINANSOWE W I KWARTALE 2006:
(Porównania dotyczą wyników z I kwartału 2005, chyba że wskazano inaczej.)
Grupa Nokia
W I kwartale 2006 obroty netto Nokii wzrosły o 29% do 9,5 mld euro w porównaniu z 7,4 mld euro w I kwartale 2005. Licząc w stałej walucie obroty grupy wzrosłyby o 23%.
Zysk operacyjny Nokia w I kwartale 2006 wzrósł o 22% do 1,4 mld euro (uwzględniając negatywny wpływ pozycji specjalnych w wysokości 22 mln euro), w porównaniu z 1,1 mld euro w I kwartale 2005 (uwzględniając negatywny wpływ pozycji specjalnych w wysokości 15 mln euro). Marża operacyjna Nokia w pierwszym kwartale 2006 wyniosła 14,4% (15,1%).
Operacyjny przepływ gotówki w I kwartale 2006 wyniósł 1,0 mld euro, w porównaniu z 1,3 mld euro w I kwartale 2005, całkowita wartość gotówki i innych aktywów płynnych wyniosła 9,0 mld euro, w porównaniu z 9,9 mld euro na dzień 31. grudnia 2005 roku. Na dzień 31. marca 2006 roku stosunek zadłużenia do kapitału własnego (dźwignia finansowa) wynosił –82% w porównaniu z –77% na dzień 31. grudnia 2005 roku.
Telefony komórkowe
W I kwartale 2006 nasze grupy biznesowe Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions sprzedały łącznie 75,1 mln sztuk telefonów komórkowych, czyli o 40% więcej licząc rok do roku, a o 10% mniej w porównaniu z poprzednim kwartałem. Ze wstępnego oszacowania rynku wynika, że w całej branży w tym samym okresie sprzedano 215 mln sztuk telefonów, to jest o 27% więcej licząc rok do roku, a o 12% mniej w stosunku do poprzedniego kwartału.
Źródło tekstu: Nokia