DAJ CYNK

Wyniki Nokii w 1Q2006

WitekT

Wydarzenia

Nokia w I kwartale 2006 roku osiągnęła obroty netto 9,5 mld euro. 40% wzrost wolumenu sprzedaży w skali rocznej przyniósł 29% wzrostu obrotów netto, 32% wzrostu zysku na jedną akcję (do 0,25 euro) i znaczące zwiększenie udziału w rynku.

Nokia w I kwartale 2006 roku osiągnęła obroty netto 9,5 mld euro. 40% wzrost wolumenu sprzedaży w skali rocznej przyniósł 29% wzrostu obrotów netto, 32% wzrostu zysku na jedną akcję (do 0,25 euro) i znaczące zwiększenie udziału w rynku.

 

NOKIA W IV KWARTALE 2006

mln EUR

I kw./2006*

I kw. /2005**

Zmiana (%)

Obroty netto

9 507

7 396

29

 Mobile Phones

5 869

4 527

30

 Multimedia

1 758

1 133

55

 Enterprise Solutions

186

307

-39

 Networks

1 699

1 431

19

Zysk operacyjny

1 367

1 118

22

 Mobile Phones

1 085

869

25

 Multimedia

323

155

108

 Enterprise Solutions

-66

-9

 

 Networks

149

221

-33

 Wspólne wydatki grupy

 -124

 -118

 

 Marża operacyjna (%)

14,4

15,1

 

 Mobile Phones (%)

18,5

19,2

 

 Multimedia (%)

18,4

13,7

 

 Enterprise Solutions (%)

-35,5

-2,9

 

 Networks (%)

 8,8

15,4

 

Zysk netto

1 048

863

21

Zysk na jedną akcję, EUR

 

 

 

 Podstawowy

0,25

0,19

32

 W przeliczeniu na wszystkie akcje

0,25

0,19

32



*Pozycje specjalne w I kwartale 2006 roku:
14 mln euro: wstępny koszt restrukturyzacji działalności CDMA w grupie Mobile Phones,
8 mln euro: koszt restrukturyzacji w grupie Enterprise Solutions,
oba te koszty miały wpływ na zysk operacyjny. Wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w przeliczeniu na wszystkie akcje w I kwartale 2006 roku był pomijalnie mały.

**Pozycje specjalne w I kwartale 2005:
zysk finansowy zawierał pozycję dodatnią w wysokości 40 mln euro, reprezentującą zysk ze sprzedaży części obligacji France Telecom,
15 mln euro: koszt restrukturyzacji w grupie biznesowej Multimedia (miał wpływ na zysk operacyjny),
wpływ netto tych pozycji specjalnych na zysk na jedną akcję w przeliczeniu na wszystkie akcje w I kwartale 2005 roku był pomijalnie mały.

NAJWAŻNIEJSZE DANE Z PIERWSZEGO KWARTAŁU 2006 ROKU

ze wstępnego oszacowania rynku przez Nokię wynika, że w ciągu kwartału cała branża sprzedała 215 mln sztuk telefonów, co jest spadkiem o 12% w porównaniu z kwartałem poprzednim i wzrostem o 27% licząc rok do roku,
w I kwartale Nokia sprzedała 75,1 mln sztuk aparatów, to znaczy o 10% mniej niż w kwartale poprzednim i o 40% więcej licząc rok do roku,
ze wstępnego oszacowania rynku przez Nokię wynika, że udział firmy w rynku telefonów w pierwszym kwartale wyniósł 35%, to znaczy o 1 punkt procentowy więcej niż w kwartale poprzednim, a o 3 punkty procentowe więcej licząc rok do roku,
obroty netto Nokia w USA wzrosły niemal dwukrotnie, licząc rok do roku,
średnia cena sprzedaży telefonu wynosiła 103 euro, podczas gdy w IV kwartale 2005 było to 99 euro.

JORMA OLLILA, PREZES I DYREKTOR GENERALNY:
Dla Nokia był to doskonały kwartał, który, licząc rok do roku, przyniósł bardzo duży wzrost sprzedaży, obrotów netto i zysku na jedną akcję. Znaczny wzrost rynku w połączeniu z naszą atrakcyjną ofertą produktów i doskonałą realizacją zadań przyniosły wyśmienite wyniki w trudnym pierwszym kwartale roku. Do tego zaś nasz udział w rynku, wynoszący w pierwszym kwartale 35% - co jest wzrostem o trzy punkty procentowe licząc rok do roku – umocnił nas na pozycji światowego lidera.

Nokia nadal korzysta z różnorodności oferty swoich produktów pod względem formy i funkcji, z naciskiem położonym na większą różnorodność telefonów znajdujących się w średnim poziomie cenowym naszej oferty. Cieszę się też z tego, że nasza strategia wchodzenia do nowych segmentów komunikacji mobilnej sprawdza się, czego dowodem jest powodzenie multimedialnego urządzenia Nokia N70: w tym kwartale było ono dla Nokia największym źródłem dochodów i światowym liderem sprzedaży telefonów WCDMA.


OLLI-PEKKA KALLASVUO, PREZES I DYREKTOR OPERACYJNY:
Globalny rynek telefonów jest przygotowany do kolejnego roku znaczącego rozwoju, o czym świadczy oczekiwany 15-procentowy lub większy wzrost wolumenu rynku. Przewidujemy, że w tym roku 70% wzrostu branży będzie pochodzić z rynków wschodzących. Zamierzamy utrzymać pozycję lidera na tych najszybciej rozwijających się rynkach, gdzie o przyszłych sukcesach Nokia będzie decydować utrzymanie konkurencyjności tańszych produktów dla początkujących użytkowników. Niezmiernie ważna dla naszej ogólnej strategii rozwoju jest też nasza działalność w sektorze infrastruktury i bardzo cieszą nas wyniki sprzedaży uzyskiwane przez naszą grupę biznesową działającą na tym polu.

PROGNOZA DLA BRANŻY I NOKIA NA II KWARTAŁ I CAŁY ROK 2006
Nokia przewiduje, że w porównaniu z tym kwartałem, II kwartał 2006 przyniesie branży wzrost ilości sprzedanych telefonów,
Nokia przewiduje, że w IIkwartale 2006 udział Nokia w rynku telefonów utrzyma się na podobnym poziomie jak w I kwartale,
przewiduje się, że sprzedaż w grupie Networks w II kwartale 2006 będzie przebiegać zgodnie normalnymi zmianami sezonowymi,
Nokia nadal przewiduje, że w roku 2006 rynek telefonów wzrośnie o co najmniej 15% w stosunku do naszego oszacowania za rok 2005, wynoszącego 795 mln sztuk,
Nokia nadal przewiduje, że branża telefonów zanotuje w roku 2006 wzrost wartości, jednakże sądzi, że w skali branży nastąpi pewien spadek średniej ceny sprzedaży (ASP), co będzie przede wszystkim odzwierciedleniem coraz większego wpływu rynków rozwijających się i walki konkurencyjnej,
Nokia nadal oczekuje, że, licząc w euro, w roku 2006 nastąpi umiarkowany wzrost rynku infrastruktury mobilnej,
Nokia nadal dąży do zwiększenia w roku 2006 swego udziału w rynkach telefonów i infrastruktury.

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA FINANSOWE W I KWARTALE 2006:
(Porównania dotyczą wyników z I kwartału 2005, chyba że wskazano inaczej.)

Grupa Nokia

W I kwartale 2006 obroty netto Nokii wzrosły o 29% do 9,5 mld euro w porównaniu z 7,4 mld euro w I kwartale 2005. Licząc w stałej walucie obroty grupy wzrosłyby o 23%.

Zysk operacyjny Nokia w I kwartale 2006 wzrósł o 22% do 1,4 mld euro (uwzględniając negatywny wpływ pozycji specjalnych w wysokości 22 mln euro), w porównaniu z 1,1 mld euro w I kwartale 2005 (uwzględniając negatywny wpływ pozycji specjalnych w wysokości 15 mln euro). Marża operacyjna Nokia w pierwszym kwartale 2006 wyniosła 14,4% (15,1%).

Operacyjny przepływ gotówki w I kwartale 2006 wyniósł 1,0 mld euro, w porównaniu z 1,3 mld euro w I kwartale 2005, całkowita wartość gotówki i innych aktywów płynnych wyniosła 9,0 mld euro, w porównaniu z 9,9 mld euro na dzień 31. grudnia 2005 roku. Na dzień 31. marca 2006 roku stosunek zadłużenia do kapitału własnego (dźwignia finansowa) wynosił –82% w porównaniu z –77% na dzień 31. grudnia 2005 roku.

Telefony komórkowe

W I kwartale 2006 nasze grupy biznesowe Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions sprzedały łącznie 75,1 mln sztuk telefonów komórkowych, czyli o 40% więcej licząc rok do roku, a o 10% mniej w porównaniu z poprzednim kwartałem. Ze wstępnego oszacowania rynku wynika, że w całej branży w tym samym okresie sprzedano 215 mln sztuk telefonów, to jest o 27% więcej licząc rok do roku, a o 12% mniej w stosunku do poprzedniego kwartału.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Nokia