Liczba sprzedanych telefonów
przez Nokię w 2006 roku, licząc rok do roku, wzrosła o 31%, do 347 mln sztuk. O
20% wzrosły obroty (do 41,1 mld euro), co dało wzrost zysku netto o 19% (do 4,3
mld euro).
Liczba sprzedanych telefonów
przez Nokię w 2006 roku, licząc rok do roku, wzrosła o 31%, do 347 mln sztuk. O
20% wzrosły obroty (do 41,1 mld euro), co dało wzrost zysku netto o 19% (do 4,3
mld euro).
|
NOKIA
w IV kw. i w roku 2006
|
mln
EUR
|
IV
kw./2006
|
IV
kw./2005
|
Zmiana
(%)
|
2006
|
2005
|
Zmiana
(%)
|
Obroty
netto
|
11 701
|
10 333
|
13
|
41 121
|
34 191
|
20
|
Mobile Phones
|
7 076
|
6 217
|
14
|
24 769
|
20 811
|
19
|
Multimedia
|
2 136
|
2 024
|
6
|
7 877
|
5 981
|
32
|
Enterprise Solutions
|
305
|
153
|
99
|
1 031
|
861
|
20
|
Networks
|
2
184
|
1
951
|
12
|
7
453
|
6
557
|
14
|
Zysk
operacyjny
|
1
519
|
1
368
|
11
|
5
488
|
4
639
|
18
|
Mobile Phones
|
1 257
|
1 060
|
19
|
4 100
|
3 598
|
14
|
Multimedia
|
326
|
310
|
5
|
1 319
|
836
|
58
|
Enterprise Solutions
|
-64
|
-136
|
|
-258
|
-258
|
|
Networks
|
129
|
268
|
-52
|
808
|
855
|
-6
|
Wspólne wydatki grupy
|
-129
|
-134
|
|
-481
|
-392
|
|
Marża
operacyjna (%)
|
13,0
|
13,2
|
|
13,3
|
13,6
|
|
Mobile Phones (%)
|
17,8
|
17,1
|
|
16,6
|
17,3
|
|
Multimedia (%)
|
15,3
|
15,3
|
|
16,7
|
14,0
|
|
Enterprise Solutions (%)
|
-21,0
|
-88,9
|
|
-25,0
|
-30,0
|
|
Networks (%)
|
5,9
|
13,7
|
|
10,8
|
13,0
|
|
Zysk
netto
|
1
273
|
1
073
|
19
|
4
306
|
3
616
|
19
|
Zysk
na jedną akcję, EUR
|
Podstawowy
|
0,32
|
0,25
|
28
|
1,06
|
0,83
|
28
|
W przeliczeniu na wszystkie akcje
|
0,32
|
0,25
|
28
|
1,05
|
0,83
|
27
|
Obroty netto Nokii w czwartym
kwartale 2006 wzrosły o 13% do 11,7 mld EUR w porównaniu z 10,3 mld EUR w
czwartym kwartale 2005.
Zysk operacyjny w czwartym
kwartale 2006 wzrósł o 11% do 1,5 mld EUR, w porównaniu z 1,4 mld EUR w
czwartym kwartale 2005
W czwartym kwartale 2006 grupy
biznesowe Mobile Phones, Multimedia i Enterprise Solutions sprzedały łącznie
rekordową ilość 106 mln sztuk telefonów komórkowych, czyli o 19% więcej w
porównaniu z poprzednim kwartałem i o 26% więcej licząc rok do roku. W całej
branży w czwartym kwartale 2006 sprzedano szacunkowo 290 mln sztuk telefonów,
to jest o 19% więcej w porównaniu z poprzednim kwartałem i licząc rok do roku.
Według szacunków Nokii, sprzedaż
w branży smartfonów osiągnęła w czwartym kwartale 2006 około 24,6 mln sztuk, w
porównaniu do około 17,8 mln sztuk w czwartym kwartale 2005. Sprzedaż
smartfonów Nokii w czwartym kwartale 2006 wzrosła do 11,1 mln sztuk,
wporównaniu z 9,3mln sztuk w czwartym kwartale 2005. W czwartym
kwartale sprzedano niemal 6 mln smartfonów Nokia Nseries.
Wielkość sprzedaży telefonów Nokia w poszczególnych regionach
|
|
(mln
sztuk)
|
IV
kw.
2006
|
IV
kw.
2005
|
Zmiana
rok
do
roku (%)
|
III
kw.
2006
|
Zmiana
kwartał
do
kwartału
(%)
|
|
Europa
|
33,3
|
29,9
|
11,4
|
24,8
|
33,9
|
|
Środkowy
Wschód, Afryka
|
15,5
|
10,3
|
50,5
|
13,3
|
16,5
|
|
Chiny
|
14,6
|
9,5
|
53,7
|
13,8
|
5,8
|
|
Azja
i Oceania
|
23,7
|
14,8
|
60,1
|
20,9
|
13,4
|
|
Ameryka
Północna
|
5,9
|
9,8
|
-39,8
|
5,8
|
1,7
|
|
Ameryka
Łacińska
|
12,5
|
9,4
|
33,0
|
9,9
|
26,3
|
|
Razem
|
105,5
|
83,7
|
25,9
|
88,5
|
19,1
|
Szacunkowy udział Nokia w rynku w
czwartym kwartale 2006 wyniósł 36%, bez zmiany wporównaniu do poprzedniego
kwartału i wzrost w porównaniu do 34% w czwartym kwartale 2005.
Średnia cena sprzedaży telefonów
Nokia w czwartym kwartale 2006 wynosiła 89 EUR, w porównaniu z 93 EUR w trzecim
kwartale 2006 i 99 EUR w czwartym kwartale 2005. W porównaniu do poprzedniego
kwartału wpływ na naszą średnią cenę sprzedaży miał niższy udział produktów
droższych.
Wyniki w całym 2006
roku
Obroty netto Nokii w 2006 r.
wzrosły o 20% do 41,1 mld EUR, w porównaniu z 34,2 mld EUR w roku 2005. Przy
stałej walucie obroty netto grupy wzrosłyby w 2006 r. o 17%.
W 2006 r. na Europę przypadało 38
% obrotów netto Nokia (w 2005 42%), na Azję i Oceanię 20% (18%), Chiny 13%
(11%), Amerykę Północną 7% (8%), Amerykę Łacińską 9% (8%) oraz Środkowy Wschód
i Afrykę 13% (13%). Do 10 rynków, na których Nokia wygenerowała najwyższe
obroty netto w 2006 r., należały - wkolejności malejącej - Chiny, USA,
Indie, Wielka Brytania, Niemcy, Rosja, Włochy, Hiszpania, Indonezja
iBrazylia, łącznie reprezentujące 51% całkowitych obrotów netto w 2006.
Marża brutto Nokia w 2006r.
wyniosła 32,5%, w porównaniu z 35,0% w 2005r.
W 2006 nasze koszty sprzedaży i
marketingu wyniosły 3,3 mld EUR, tzn. o 12% więcej w porównaniu z 3,0 mld EUR w
roku 2005. Koszty sprzedaży i marketingu stanowiły 8,1% obrotów netto w roku
2006, tzn. mniej w porównaniu z 8,7% w roku 2005.
Wydatki na badania i rozwój w
roku 2006 wyniosły EUR 3,9 mld, czyli wzrosły o 1,9% w porównaniu z 3,8 mld EUR
w roku 2005. Koszty badań i rozwoju stanowiły w roku 2006 9,5% obrotów netto,
co oznacza spadek wporównaniu z 11,2% w roku 2005. Na dzień 31 grudnia
roku 2006 Nokia zatrudniała w segmencie badań i rozwoju 21 453 osób, co
stanowiło około 31% ogólnej liczby pracowników Nokia, przy czym intensywna
działalność badawczo-rozwojowa była prowadzona w 11 krajach .
Zysk operacyjny Nokia za rok 2006
wzrósł o 18% do 5,5 mld EUR, w porównaniu z 4,6mld EUR w roku 2005. Marża
operacyjna Nokia w roku 2006 wyniosła 13,3% w porównaniu z 13,6% w roku 2005.
Łączny wzrost sprzedaży telefonów
komórkowych w roku 2006 w grupach biznesowych Mobile Phones, Multimedia i
Enterprise Solutions wyniósł 31% w porównaniu do roku 2005, osiągając wielkość
347 mln sztuk, co stanowiło dla Nokia nowy rekord sprzedaży rocznej. Szacunkowa
wielkość rynku za ten sam okres wynosiła 978 mln szt., co stanowiło wzrost o
23%. W oparciu o wstępne oszacowania, udział Nokii w rynku wzrósł w 2006 r. do
36%, w porównaniu z 33% w 2005 r.
Według szacunków Nokii, wielkość
całkowita sprzedaży w segmencie urządzeń zintegrowanych w roku 2006 osiągnęła w
przybliżeniu 80 mln sztuk, w porównaniu z około 46,3 mln szt. w roku 2005.
Sprzedaż własnych urządzeń zintegrowanych Nokii w roku 2006 wzrosła do 39 mln
szt., w porównaniu z 28,5 mln szt. w roku 2005.
Średnia cena sprzedaży telefonów
Nokia w roku 2006 wynosiła 96 EUR, co oznacza spadek o 7% wporównaniu do
103 EUR w roku 2005. ne.
Źródło tekstu: Nokia