Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Netii w 4Q2012

Wyniki Netii w 4Q2012

WitekT 21 Lutego 2013 08:37

0 2

Przychody Netii w 2012 roku wyniosły 2,121 mld zł (wzrost o 31% w stosunku do 2011 roku), a strata netto 87,7 mln zł (w 2011 roku był zysk w wysokości 248,8 mln zł). W samym IV kwartale przychody wyniosły 519,5 mln zł (spadek o 0,3%), a strata netto aż 108,9 mln zł (12 miesięcy wcześniej był zysk netto w wysokości 10 mln zł).

Liczba usług (RGU - ang. Revenue Generation Unit) na na koniec 2012 roku wyniosła 2.688.467 w porównaniu do 2.789.274 na koniec 2011 roku oraz 2.734.070 na 30. września 2012 roku. Spadek usług rok-do-roku i kwartał-do-kwartału odzwierciedla, jak podaje Netia, głównie szybsze tempo spadku liczby stacjonarnych usług głosowych i zaostrzoną konkurencję na spowalaniającym rynku telekomunikacyjnym. Tempo spadku liczby usług zmalało w IV kwartale dzięki wzrostowi przyłączeń netto usług telewizyjnych oraz wolniejszemu spadkowi liczby usług szerokopasmowych i usług głosowych kwartał-do-kwartału.

Spółka prognozuje, że łączna liczba usług na koniec 2013 roku wyniesie 2.650.000, a kluczowym warunkiem do zniwelowania spadku bazy usług głosowych i ustabilizowania łącznej bazy usług będzie przywróceniewzrostu liczby usług szerokopasmowych w kolejnych miesiącach 2013 roku oraz przyspieszenie liczby przyłączeń netto usług telewizyjnych.

Liczba usług telewizyjnych na dzień 31. grudnia wyniosła 79.285, co stanowiło wzrost o 56% w porównaniu do 50.712 na 31. grudnia 2011 roku oraz o 9% wobec 72.805 na 30. września. Do wzrostu liczby przyłączeń netto w IV kwartale przyczyniły się dodatkowe ulepszenia w zakresie jakości, dostępności geograficznej i dystrybucji produktu, które powinny przyczynić się do dalszego wzrostu sprzedaży usług telewizyjnych w ciągu 2013 roku.




Liczba usług szerokopasmowych wyniosła 874.778 na 31. grudnia, co stanowiło spadek o 4% z poziomu 911.570 na 31. grudnia 2011 roku oraz o blisko 2% z poziomu 888.698 na 30. września. Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych Nowej Netii wyniósł około 13,3% wobec 14,4% na 31. grudnia 2011 roku. W IV kwartale Netia odnotowała spadek netto liczby stacjonarnych usług szerokopasmowych o 13.920 w porównaniu do spadku przyłączeń netto o 15.249 w III kwartake (zarówno łącznie jak i organicznie, gdyż w obu kwartałach nie dokonano akwizycji ethernetowych). Niskie tempo wzrostu rynku oraz zaostrzona konkurencja cenowa, w tym oferowanie usług pakietowych przez operatorów sieci kablowych, miały wpływ na powyższe wyniki. W odpowiedzi Netia obniżyła ceny i zintensyfikowała działania reklamowe wspierające sprzedaży, tym niemniej - mając na celu obronę marży brutto - Zarząd koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych przez dostęp regulowany lub łącznej liczbie usług.

Liczba stacjonarnych usług głosowych (własna sieć, WLR i LLU). Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych Nowej Netii wynosił około 20% zarówno w IV kwartale jak i IV kwartale 2011 roku. Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację Spółki na klientach wysokomarżowych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów z tytułu tych usług. Baza klientów usług głosowych Netii wyniosła 1.643.904 na 31. grudnia w porównaniu do 1.744.723 na 31. grudnia 2011 roku oraz 1.677.766 na dzień 30 września. W IV kwartale Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 33.862 w porównaniu do spadku netto o 36.370 w III kwartale. Netia zakłada, że w przyszłości liczba stacjonarnych usług głosowych będzie się nadal zmniejszać, głownie na skutek odchodzenia klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR. Na dzień 31 grudnia usługi dla 39% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii. Pomimo wprowadzenia na początku IV kwartale obniżki cen przez innego dużego dostawcę w segmentach zarówno o niskim jak i wysokim poziomie ARPU, Zarząd odnotował wolniejsze tempo spadku liczby usług głosowych w IV kwartale, co przyczyniło się do osiągnięcia na koniec roku wyższej łącznej liczby usług od prognozowanej.

Liczba usług mobilnych na 31. grudnia wyniosła 30.281 w odniesieniu do mobilnych usług szerokopasmowych oraz 60.219 w odniesieniu do mobilnych usług głosowych, w porównaniu do odpowiednio 30.268 i 52.005 usług w obu kategoriach oferowanych na 31. grudnia 2011 roku oraz 32.758 i 62.043 na 30. września. Na bazie istniejących umów z operatorami mobilnymi P4 oraz Polkomtelem, Netia zamierza wprowadzić nowe, atrakcyjne cenowo pakiety usług konwergentnych, które obejmą zarówno usługi stacjonarne jak i mobilne, co powinno przyczynić się do zwiększenia potencjału dosprzedażowego i podwyższenia poziomu lojalności klientów.

Rozwój sieci NGA. W IV kwartale Nowa Netia rozszerzyła zasięg istniejącej sieci NGA, umożliwiającej świadczenie, między innymi, usług szerokopasmowych o wysokiej przepływności i usług 3play obejmujących usługi telewizyjne w technologii IPTV oraz na bazie adaptywnego protokołu IP. Na 31. grudnia sieć NGA Nowej Netii obejmowała zasięgiem 1.040.000 gospodarstw domowych, w tym około 707.000 gospodarstw domowych w zasięgu sieci miedzianej VDSL, około 139.000 gospodarstw domowych w zasięgu sieci optycznej (PON) oraz około 194.000 gospodarstw domowych w zasięgu szybkiej sieci ethernetowej oraz sieci światłowodowej FTTB. Zarząd Netii koncentruje się obecnie na optymalizacji procesów dotyczących sprzedaży, świadczenia i utrzymania usług telewizyjnych zanim przyspieszy tempo rozwoju sieci NGA.

Źródło tekstu: Netia     

Dodaj do:

Tagi: netia

w sumie: 7
  • 0

    1. ~  2013-02-21 08:40:39  host: 77-253-198-240.adsl.inetia.pl

    Czytać się nie da tych bzdur z raportu lukrujących stan rzeczy. Chcecie wiedzieć, czemu klienci od was odchodzą? Bo jesteście beznadziejni, poczynając od BOK, który (szczególnie przy przedłużeniu umowy) nakłamie, przechodząc przez jakość, na rzeczywstym braku różnic w cenie w porównaniu do oferty Orange (na BSA). Ale co ja tam wiem, podejmujcie więcej durnych decyzji w stylu automatycznie przedłużających się umów, zacierajcie coraz więcej różnic pomiędzy sobą iOrange, to na pewno klienci będą do was walić drzwiami i oknami.

  • 0

    2. ~...  2013-02-21 09:21:18  host: 77-254-175-71.adsl.inetia.pl

    BOK jest rzeczywiście fatalny, konkretnie pierwsza linia, to są ludzie z łapanki bez przeszkolenia. Co do jakościu usług to nie mam generalnie zastrzeżeń.

  • 0

    3. ~  2013-02-21 09:27:11  host: adsm36.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Co tu dużo mówić - oferta Netii jest przecież gorsza od oferty Orange. W jaki sposób mają zatem zdobywać nowych klientów i zatrzymywać obecnych?

  • 0

    4. ~malciak  2013-02-21 09:32:27  host: user-46-113-44-95.play-internet.pl

    Mam internet w szerokopasmowy w Neti, po tym jak przejęła mniejszą firmę w Krakowie. Niestety od tego momentu tylko narzekam, beznadziejny bok, częste awarie. Czekam aż skończy się umowa i bye bye NETIA.

  • 0

    5. ~  2013-02-21 10:35:40  host: v02-15.opera-mini.net

    Odkąd Netia wprowadziła automatycznie przedłużające się umowy, nie chcę mieć z tą pseudofirmą nic wspólnego i za poł roku sie od nich uwolnię. To była kropla, która przelała czarę goryczy. Wiele mogłem wybaczyć, pogodziłem się z niekompetentnym BOK, pogodziłem się ze skłądaniem na nich reklamoacji (zawsze ropatrywanych pozytywnie, a więc słusznych...), ale zmuszania mnie do dodatkowego roku umowy, gdy przegapię kiedy się kończy - tego im nie odpuszczę. Przeszedłem do nich, gdy ceny w porównaniu z TP były znacznie niższe, teraz już tego nie ma. Netia się miota, wydaje kasę na przejęcia, których nie potrafi wykorzystać. Utopiła szmal w LLU, ale nic z tego nie ma (dziwne, żeby miaął, jak w zurbanizowanych miejscach, gdzie są kablówki...), jara się tym swoim NGA, a toto ma rzeczywista śladową dostępność... A na stronie głównej jak były pokazywane atrakcyjne oferty o ograniczonej dostępnosci w domyślym widoku, tak są. Cała Netia.

  • 0

    6. ~~  2013-02-21 11:00:36  host: 87-205-145-61.adsl.inetia.pl

    Sto procent racji. Ja dodam jeszcze od siebie. Ze potrafią z dnia na dzień obniżyć prędkość Internetu o połowę z 20 do 10 i twierdza ze po 3 latach nagle się nie spełnia warunków techniczny. Oczywiście cena zostaje ta sama, bo taka umowa. Po prostu widzisz i nie grzmisz. Ceny na BSA, czyli na 80% sieci są takie same jak w TP. Ja jestem w BSA, ale jak podpisywałem umowę to było prawie 30zl taniej!! Teraz chciałem przedłużyć umowę i mi powiedziała lalka ze ofertę mam napisana na stronie internetowej (!!) i nic innego mi na przedłużenie nie zaproponuje.

  • 0

    7. ~  2013-02-21 19:15:56  host: ip-37-209-140-197.free.aero2.net.pl

    Pytanie do WitekT. Skoro przepadek kasy z doładowania prepaida np. w orange to zysk operacyjny żabojadów to czym jest niezapłacenie należności z reklamacji przez np. netie. Oraz co to jest gdy operator zleca windykacje niezapłaconych faktur przy czym te faktury są fikcyjne, wystawione za nieistniejące usługi.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-91-86.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.