Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Netii w 2007 roku

Wyniki Netii w 2007 roku

WitekT 28 Lutego 2008 09:09

0 0

Przychody Netii w 2007 roku wyniosły 838 mln zł, wykazując spadek o 3% w stosunku do 2006 roku. Przychody za IV kwartał wyniosły 222,5 mln zł. Jest to wzrost o 8%-9% więcej w porównaniu z trzema poprzednimi kwartałami 2007 roku oraz wzrost o 6% wobec IV kwartału 2006 roku - podała spółka w komunikacie.



Strata netto za 2007 rok wyniosła 268,9 mln zł w porównaniu do straty netto w kwocie 378,4 mln zł (i skorygowanej straty netto w kwocie 88,2 mln zł) za 2006 rok. Na poziom straty wykazanej w 2006 r. wpłynęły dwie istotne korekty księgowe: odpis aktualizujący wartość aktywów trwałych w wysokości 354,7 mln zł i zysk z umorzenia i przeszacowania wartości zobowiązań koncesyjnych El-Netu w kwocie 64,5 mln zł. Z kolei ujemny wpływ na poziom straty w 2007 r. miał wzrost straty Netii dotyczącej działalności P4, wynoszący 134,5 mln zł. Czynniki te mają wpływ w 74% na wzrost straty Netii pomiędzy tymi okresami, a na pozostały wzrost miały wpływ straty początkowe dotyczące rozwoju usług szerokopasmowych i WLR w kwocie 66,0 mln zł.

Baza kliencka usług szerokopasmowych Netii powiększyła się do 217.518 portów na dzień 31 grudnia 2007 r. z poziomu 60.366 portów na dzień 31 grudnia 2006 r., wykazując wzrost o 260% w skali roku. Na dzień 26 lutego br. Netia obsługiwała ponad 244,000 portów. Spółka zamierza pozyskać łącznie ponad 400.000 klientów usług szerokopasmowych do końca 2008 r.

Na podstawie opublikowanych danych rynkowych Spółka szacuje, że w ciągu 2007 r. pozyskała 19% nowych przyłączeń netto dla tych usług. Ponadto Netia szacuje, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy udział Spółki w rynku klientów usług szerokopasmowych wzrósł ponad trzykrotnie do poziomu 4,6%. Netia ocenia, że od stycznia 2007 r. ok. 78% klientów Telekomunikacji Polskiej, którzy zdecydowali się skorzystać z usług bitstreamu wybrało jej usługi.




ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 75 zł (21 euro) w IV kw. 2007 r. w porównaniu do 128 zł w IV kw. 2006 r i 86 zł w III kw. 2007 r. Obniżka ARPU pomiędzy kolejnymi kwartałami odzwierciedla wzrost udziału klientów indywidualnych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy indywidualnych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest spadkowy trend ARPU z tych usług. Ze względu na fakt, ze Netia zmniejszyła różnicę cenową w stosunku do oferty TP oraz zwiększyła nakłady na promocję i reklamę swojej oferty średnie miesięczne opłaty za usługi świadczone nowym klientom w IV kw. 2007 r. były o około 20% wyższe w porównaniu z III kw. 2007 r. Spółka przewiduje, że wraz ze wyrównaniem się proporcji pomiędzy liczbą klientów biznesowych w stosunku do indywidualnych miesięczne ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniesie pomiędzy 50 - 60 zł w okresie średnioterminowym.

Liczba linii głosowych (we własnej sieci i WLR) wyniosła 421.752 na dzień 31 grudnia 2007 r. w porównaniu do 398.276 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2006 r. oraz 394.440 na dzień 30 września 2007 r. - - 5 Wzrost liczby linii głosowych pomiędzy III kw. i IV kw. 2007 r. był związany z wprowadzeniem usług WLR, oferowanych zarówno klientom korzystającym jedynie z usług głosowych, jak i w pakiecie z usługami szerokopasmowymi BSA. Pierwsze linie WLR zostały aktywowane z dn. 1 listopada 2007 r., a ich liczba na dzień 31 grudnia 2007 r. wyniosła 31.128. Zarząd Spółki oczekuje wzrostu bazy klientów głosowych dzięki przyłączeniu nowych klientów usług WLR i stabilizacji przychodów z bezpośrednich usług głosowych w ciągu kilku najbliższych kwartałów.

Liczba głosowych linii dzwoniących we własnej sieci Netii (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 390.624 na dzień 31 grudnia 2007 r. w porównaniu do 398.276 linii dzwoniących na dzień 31 grudnia 2006 r. oraz 394.440 na dzień 30 września 2007 r. Spadek w ilości głosowych linii dzwoniących wynika z dezaktywacji linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego (w paśmie 2,4 GHz), których użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX, gdzie minimalne opłaty abonamentowe są wyższe. Wyłączenie urządzeń pracujących dotychczas w tych systemach musi być dokonane w ciągu 2007 r. i 2008 r. przez wszystkich polskich operatorów na skutek decyzji regulatora. Z uwagi na fakt, że klienci generujący wyższe ARPU decydują się na zamianę stosowanej technologii na WiMAX, Zarząd nie oczekuje istotnego negatywnego wpływu powyższego procesu migracji klientów na przychody i EBITDA.

ARPU w odniesieniu do usług głosowych zmniejszył się o 11% do kwoty 73 zł (20 euro) w IV kw. 2007 r. w porównaniu do 82 zł w IV kw. 2006 r. i o 4% w porównaniu do 76 zł w III kw. 2007 r., odzwierciedlając rok-do-roku ogólny trend obniżki taryf i wolumenów ruchu w tym segmencie oraz wprowadzenie w IV kw. 2007 r. do definicji APRU linii WLR.

Źródło tekstu: Netia     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    1. ~Templariusz  2008-02-28 10:42:39  host: staticline23090.toya.net.pl

    Netia rox :D

  • 0

    2. ~  2008-02-28 15:46:39  host: cjt114.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Widac ostry dynamit w spolce. Mala prawie 4 razy tyle userow co 15 miesiecy temu. Gdy pokoncza sie okresy internetu za 1 PLN czy podobne, to mysle ze wyniki beda duzo lepsze. Teraz srodki ida glownie w oferte dla nowych kleintow. No ale wzrost bazy userow o prawie 400% imponujacy.

  • 0

    3. ~ukenamuniu  2008-02-29 00:05:50  host: nat-go2-1.aster.pl

    Templariusz: jaka tam rox, dla mnie skarżypyta.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-147-244-157.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.