Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Netii po 2Q2013

Wyniki Netii po 2Q2013

WitekT 8 Sierpnia 2013 08:24

0 0

Netia ogłosiła swoje wyniki finansowe za II kwartał i I półrocze. Renegocjowała umowę na MVNO z Polkomtelem, ale ciągle nie chce aktywnie promować usług mobilnych bo twierdzi, że jest tam za niska marża.

 

Przychody za I półrocze wyniosły 968,2 mln zł wykazując spadek o 10% w stosunku do I półrocza 2012 roku. W II kwartale przychody spadły o 3% kwartał-do-kwartału do poziomu 477,5 mln zł w porównaniu do 490,7 mln zł w I kwartale. Spadki przychodów były związane głównie z niższymi przychodami z tytułu stacjonarnych usług głosowych. Wiązało się to ze spadkiem liczby tych usług o 10% rok-do-roku i o 3% kwartał-do-kwartału, głównie w segmencie klientów indywidualnych. Netia szacuje wpływ obniżki stawek MTR na spadek przychodów ogółem na poziomie 33% rok-do-roku oraz na poziomie 12% kwartał-do-kwartału.

Zysk netto odnotowany w I półroczu wyniósł 21,7 mln zł w stosunku do zysku netto w wysokości 11,2 mln w I półroczu 2012 rok. Zysk netto w II kwartale wyniósł 8,6 mln zł wobec zysku netto w wysokości 13,1 mln zł w I kwartale. Zysk netto za I półrocze 2013 rok obejmuje 16,8 mln zł odsetek z tytułu obsługi kredytu zaciągniętego w 2011 roku na sfinansowanie akwizycji Grupy Dialog wobec 25,6 mln zł odsetek z tego tytułu w I półroczu 2012 roku. Ponadto, zysk netto za I półrocze 2013 rok obejmuje obciążenie z tytułu podatku dochodowego w kwocie 16,6 mln zł wobec uznania z tego tytułu w wysokości 17,3 mln zł za I półrocze 2012 roku. Odnotowane w roku bieżącym obciążenie z tytułu podatku dochodowego odzwierciedla koszty niepodlegające odliczeniu, podczas gdy wysokość podatku dochodowego za I półrocze 2012 roku obejmowała kwotę 21 mln zł zysku księgowego, który powstał w wyniku rozpoznania aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego na wewnątrzgrupowej transakcji sprzedaży elementów infrastruktury telekomunikacyjnej przez Dialog do Netii.

Liczba usług (RGU - ang. Revenue Generation Unit) na 30. czerwca wyniosła 2.592.260 w porównaniu do 2.785.339 na 30. czerwca 2012 roku oraz 2.637.912 na 31. marca. Spadek usług rok-do-roku i kwartał-do-kwartału odzwierciedla spadek liczby stacjonarnych usług głosowych i zaostrzoną konkurencję na spowolnionym rynku telekomunikacyjnym. W II kwartał 2013 rok Netia przyłączyła 5.873 usługi netto we własnej sieci i odnotowała 51.525 odłączeń netto wśród usług oferowanych na bazie dostępu regulowanego, a tempo spadku liczby usług spadło o 10% kwartał-do-kwartału do 45.652 usług. Zarząd zakłada, iż 2013 rok będzie okresem wzmożonej koncentracji na sprzedaży usług na sieci własnej, w tym zwłaszcza usług szerokopasmowych i usług telewizyjnych.

Liczba usług telewizyjnych na 30. czerwca wyniosła 100.879, co stanowiło wzrost o 42% w porównaniu do 71.274 na 30. czerwca 2012 roku oraz o 11% wobec 91.237 na 31. marca.

Liczba usług szerokopasmowych wyniosła 859.708 na 30. czerwca, co stanowiło spadek o 5% z poziomu 903.947 na 30. czerwca 2012 roku oraz o 1% z poziomu 866.077 na 31. marca. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wyniósł około 12,9% wobec 14,0% na 30. czerwca 2012 roku. W II kwartale Netia odnotowała spadek netto liczby stacjonarnych usług szerokopasmowych o 6.369 w porównaniu do spadku przyłączeń netto o 8.701 w I kwartale (zarówno łącznie jak i organicznie, gdyż w obu kwartałach nie dokonano akwizycji ethernetowych). Niskie tempo wzrostu rynku oraz zaostrzona konkurencja cenowa, w tym oferowanie usług pakietowych przez operatorów sieci kablowych, miały wpływ na powyższe wyniki. W odpowiedzi Netia obniżyła ceny i zintensyfikowała działania reklamowe wspierające sprzedaż, tym niemniej - mając na celu obronę marży brutto - zarząd koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych w oparciu o dostęp regulowany lub na liczbie usług ogółem. Na 30. czerwca usługi dla 46% klientów usług szerokopasmowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii w porównaniu do 45% na 30. czerwca 2012 roku.




Liczba stacjonarnych usług głosowych. Netia szacuje, że łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wynosił około 19,1% w II kwartale w porównaniu do 20,0% w II kwartale 2012 roku. Ze względu na zaostrzoną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym oraz koncentrację spółki na klientach wysokomarżowych, Netia obecnie przenosi nacisk z liczby klientów usług głosowych na utrzymanie poziomu przychodów i marży z tytułu tych usług. Baza klientów usług głosowych Netii wyniosła 1.550.812 na 30. czerwca w porównaniu do 1.714.136 na 30. czerwca 2012 roku oraz 1.594.875 na 31. marca. W II kwartale Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 44.063 w porównaniu do spadku netto o 49.029 w I kwartale. Netia zakłada, że w przyszłości liczba stacjonarnych usług głosowych będzie się nadal zmniejszać, głównie na skutek odchodzenia klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR. Na 30. czerwca usługi dla 41% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii w porównaniu do 38% na 30. czerwca 2012 roku.

Liczba usług mobilnych na 30. czerwca wyniosła 28.906 w odniesieniu do mobilnych usług szerokopasmowych oraz 51.955 w odniesieniu do mobilnych usług głosowych, w porównaniu do odpowiednio 33.415 i 62.567 usług w obu kategoriach oferowanych na 30. czerwca oraz 29.272 i 56.451 na 31. marca. Netia nie promuje aktywnie sprzedaży usług mobilnych, utrzymując je w ofercie z myślą o oferowaniu konkurencyjnych usług konwergentnych klientom zainteresowanym tego typu ofertą.

ARPU w odniesieniu do usług telewizyjnych wyniosło 38 zł w II kwartale w porównaniu do 42 zł w II kwartale 2012 roku oraz 40 zł w I kwartale. Spadek ARPU odzwierciedla rosnący udział technologii smooth streaming, na bazie której dostarczana jest węższa i tańsza oferta usług telewizyjnych niż ta oparta o IPTV.

ARPU dla usługi mobilnego Internetu wyniosło 28 zł w II kwartale w porównaniu do 28 zł w II kwartale 2012 roku i 25 zł w I kwartale. ARPU dla mobilnych usług głosowych wyniosło w II kwartale 27 zł w porównaniu do 26 zł w II kwartale 2012 roku oraz 27 zł w I kwartale. Usługi mobilnego Internetu szerokopasmowego generują marże na poziomie zbliżonym do usług BSA, natomiast dzięki renegocjowaniu umów z operatorami komórkowymi Polkomtel oraz P4 poprawiły się warunki świadczenia mobilnych usług głosowych.

ARPU w odniesieniu do usług WLR wyniosło 45 zł w II kwartale w porównaniu do 45 zł w II kwartale 2012 roku oraz 45 zł w I kwartale. ARPU w odniesieniu do usług głosowych dla linii dzwoniących we własnej sieci wyniosło 42 zł w II kwartale w porównaniu do 49 zł w II kwartale 2012 roku i 43 zł w I kwartale. Spadek ARPU odzwierciedla bardziej agresywną obronę bazy klientów niż w przypadku usług WLR, adresowaną do klientów biznesowych konkurencyjną ofertę usług głosowych w technologii VoIP, i wysokie rabaty, których udzielano w przypadku pakietyzowania usług głosowych w ramach ofert 3play.

Źródło tekstu: Netia, wł     

Dodaj do:

Tagi: netia

w sumie: 13
  • 0

    1. ~K  2013-08-08 09:04:44  host: host31-42-29-169.tvkdiana.pl

    Witam! Mam pytanie do osób które mają internet LLU w Netii, czy warto przechodzić z neostrady? Obecnie mam w neostradzie 6 M i wieczorami nie da się korzystać z YouTuba. Jak YouTube działa w Netii na LLU. Podejrzewam że w BSA byłaby ta sama kicha, na szczęście mogę mieć LLU.

  • 0

    2. ~  2013-08-08 09:05:29  host: v42-14.opera-mini.net

    bla, bla, bla. Dziwia sie spadka? To niech np. Zrezygnuja z automatycznego odnawiania sie umow, lub wroca do starych zasad wyliczania kar za wczesniejsze zerwanie. Ja sie od nich wypisalem, bo poza zenujacym bok, z ktorym sa ciagle jaja, nie spodobalo mi sie to, ze umowa sama przedluzy sie o rok przy braku reakcji uzytkownika. O tym, ze ofermy same nie wiedza jak bedzie liczona kara za zerwanie w takim przypadku nie ma co pisac, bo co telefon do bok to byla inna odpowiedz...

  • 0

    3. ~  2013-08-08 09:24:02  host: user-109-243-219-192.play-internet.pl

    ja wyrzuciłem w cholerę ten cały stacjonarny telefon i jestem zadowolony

  • 0

    4. ~  2013-08-08 09:31:59  host: 77-254-180-75.adsl.inetia.pl

    Netia się kończy i bardzo dobrze. Sam się od tych nieudolnych (bym napisał, ale jeszcze mod skasuje :-)) ludzi wkrótce wypisuje. Technicznie nie ma tragedii, ale cenowo zrównali się z Orange (w BSA), do tego wprowadzili szereg niekorzystnych zmian (odnawianie się umów np.), no i BOK, jak zawsze beznadziejny. Miałem do tej pory trzy odnowienia umów telefonicznie u nich, dwa razy musiałem reklamować (uznali), bo predłużono na innych, niż ustalone warunki... Żeby było śmieszniej, to w tym ich BOK człowiek może dwa razy pod rządzadzwonić i dwa razy usłyszeć inną wersję odpowiedzi na to samo pytanie :-). No, ale niech się Netia łudzi, że tymi Fotonami o śladowej dostępności powalczy z kablówkami. Powodzenia -.-

  • 0

    5. ~netia shit  2013-08-08 09:37:40  host: ador27.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Netii nie zależy na klientach. Już dwa razy prosiłem o kontakt w sprawie przeniesienia numeru do Netii i ani razu nie odzwonili.

  • 0

    6. ~...  2013-08-08 10:06:09  host: 178-37-141-235.adsl.inetia.pl

    Mam Netię i generalnie nie narzekam. Mieli wpadki, ale poprawili. Np. Youtube już działa bezbłędnie, a jak to wygląda w Oranżadzie chyba każdy wie. Poprawili mi także synchronizację, mam teraz pełne 20 Mb przy Noise Margin zawsze powyżej 6. Problemem jest BOK - szczyty ignorancji np. gdy Noise Margin spadał mi poniżej 6 i synchro było 8 Mb BOK wmawiał, że to wina mojego routera, że tak musi byći nic z tym nie zrobią. Oczywście brednie. Jak widać poprawili i nie było to winą mojego sprzetu - po prostu pewnego dnia zadziałalo. Kłamstwa i niekompetencja BOKu niestety mocno obniżają moją ocenę tego providera, mimo powyższych (i to istotnych) plusów. Czy zmieniłbym Netię na Orange? Nigdy w życiu - była TPSA to technologiczny skansen przy Netii, a te ich ostatnie tepsiarskie wyczyny związane z opłatami za "niby-błędne" naprawy to szczyt bezczelności wobec klienta.

  • 0

    7. ~mkkot  2013-08-08 12:42:49  host: ip-94-42-11-225.multimo.pl

    @1 po BSA łącze orange leci tylko do najbliższego punktu styku, zwykle stolicy województwa, dalej jest już sieć Netii. Po BSA nie ma problemów z peeringiem do yt.

  • 0

    8. ~  2013-08-08 14:48:21  host: user-164-126-243-106.play-internet.pl

    jednego nie rozumiem 'renegocjowali umowę z polkomtelem'? Z tego co przeczytałem na stronie netii to netia ma tylko mobilny internet z play. Więc skąd tu się nagle wziął polkomtel?

  • 0

    9.  2013-08-08 15:54:16

    8: odpowiedź brzmi: Dialog. :-)

  • 0

    10. ~  2013-08-08 16:07:31  host: public-gprs549634.centertel.pl

    do WitekT: możesz bliżej wyjaśnić?? Chodzi o diallo??

  • 0

    11. ~  2013-08-08 16:10:28  host: public-gprs549634.centertel.pl

    sprawdziłem diallo już nie działa - to o co tu chodzi z tym polkomtelem??

  • 0

    12. ~  2013-08-08 16:15:02  host: public-gprs549634.centertel.pl

    ok - już sprawdziłem w dialogu jeszcze działa ale mają kosmiczny cennik 35gr/min brutto gdy mtr jest na poziomie 4gr/min netto. Toż to wyzysk w biały dzień a netia pisze jeszcze że mają małą marżę z telefonii komórkowej...?? (a już myślałem że dali 9gr/min brutto do wszystkich i stąd te narzekanie o małą marżę. Heh - kiszka i tyle ta netia i dialog.

  • 0

    13. ~...  2013-08-10 19:22:37  host: 159-205-42-33.adsl.inetia.pl

    Od dziś mam znów "błedny" profil (nie wierzę, ze to nie jest celowe) i czasami przełącza sie na 8 Mb. Coż za zbieg okoliczności - za dobrze było.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-173-230.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.