Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Netii po 1H2007

Wyniki Netii po 1H2007

WitekT 13 Sierpnia 2007 09:50

0 0

Przychody Netii za I półrocze 2007 roku wyniosły 410,0 mln zł, wykazując spadek o 3% w porównaniu z I półroczem 2006 r. Przychody za II kwartał 2007 r. wzrosły nieznacznie w porównaniu zarówno z II kwartałem 2006 r. jak i I kwartałem 2007 r. i wyniosły 205,6 mln zł.

Powodem obniżki przychodów w I półroczu 2007 r. był spadek przychodów z tytułu usług hurtowych i rozliczeń międzyoperatorskich, w tym niskomarżowych usług tranzytu ruchu głosowego. Przychody z transmisji danych za I półrocze 2007 r. wzrosły do poziomu 109,5 mln zł, tj. o 54% w porównaniu z I półroczem 2006 r., natomiast kwartalne przychody z tego tytułu wzrosły o 13% w porównaniu z I kwartałem 2007 r. Powyższy wzrost przychodów z transmisji danych zrekompensował z nawiązką obniżkę przychodów ze sprzedaży bezpośrednich usług głosowych o 10% w porównaniu z I półroczem 2006 r. - przychody z transmisji danych stanowią obecnie 27% przychodów ogółem.

Strata netto za I półrocze 2007 r. wyniosła 88,8 mln zł w porównaniu do straty netto w kwocie 23,3 mln zł za I półrocze 2006 r. Udział Netii w początkowych stratach P4 wzrósł do 68,6 mln zł (18,2 mln euro) z poziomu 7,7 mln zł za I półrocze 2006 r. w związku z wyższymi kosztami pozyskania klientów i reklamy ponoszonymi po uruchomieniu działalności komercyjnej i znacząco (w 93%) przyczynił się do zwiększenia straty Netii.

Baza kliencka usług szerokopasmowych Netii powiększyła się do 133.978 portów na dzień 30 czerwca 2007 r. z poziomu 101.822 portów na dzień 31 marca 2007 r. oraz 49.844 portów na dzień 30 czerwca 2006 r. W tym 40.770 klientów Telekomunikacji Polskiej pozyskanych w ciągu I półrocza 2007 r. korzystało z szerokopasmowego Internetu oferowanego przez Netię w oparciu o umowę bitstreamu (BSA). Na dzień 9 sierpnia 2007 r. z usług szerokopasmowych Netii korzystało 142.526 klientów, w tym 46.989 klientów usług BSA. Ponadto ok. 24.000 klientów bitstreamu, z którymi zostały zawarte umowy oczekiwało na aktywację usługi zgodnie z procedurą uzgodnioną z TP.

W dniu 30 czerwca 2007 r. Netia i TP podpisały nową umowę o połączeniu sieci (interconnect), przewidującą przejście od dnia 30 września 2007 r. z rozliczeń międzyoperatorskich typu "bill and keep" dla rozmów lokalnych i opartych o podział przychodów na rozliczenia oparte o zasady oferty ramowej RIO. W ramach powyższej umowy Netia wynegocjowała asymetryczne stawki rozliczeniowe, które w opinii zarządu mogą przynieść Spółce wyższe niż wcześniej oczekiwane wpływy netto z tytułu rozliczeń z TP.

Spółka stowarzyszona Netii P4 Sp. z o.o. pozyskała ok. 172.000 klientów usług komórkowych do dnia 30 czerwca 2007 r. i dynamicznie powiększała bazę klientów w III kwartale 2007 r., świadcząc usługi dla około 300.000 Użytkowników według stanu na dzień 9 sierpnia 2007 r. P4 podtrzymuje swój cel zdobycia do końca 2007 r. łącznie ponad 750.000 klientów. W II kw. 2007 r. P4 sfinalizowała transakcję nabycia sieci dystrybucyjnej sprzedaży usług komórkowych Germanos, rozszerzając swoją sieć dystrybucji o około 225 salonów sprzedaży i podnosząc łączną liczbę punktów sprzedaży usług abonamentowych do ponad 300 według stanu na dzień 30 czerwca 2007 r.




Liczba głosowych linii dzwoniących (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 396.463 na dzień 30 czerwca 2007 r. w porównaniu do 404.451 linii dzwoniących na dzień 30 czerwca 2006 r. oraz 398.949 na dzień 31 marca 2007 r. Ponowny spadek w ilości głosowych linii dzwoniących wynika z dezaktywacji linii podłączanych w przeszłości przy użyciu wąskopasmowego dostępu radiowego (w paśmie 2,4 GHz), których Użytkownicy nie zdecydowali się na zamianę na usługi w technologii WiMAX. Wyłączenie urządzeń pracujących dotychczas w tych systemach musi być dokonane w ciągu 2007 r. przez wszystkich polskich operatorów na skutek decyzji regulatora. Z uwagi na fakt, że klienci generujący wyższe ARPU decydują się na zamianę stosowanej technologii na WiMAX, zarząd nie oczekuje istotnego negatywnego wpływu powyższego procesu migracji klientów na przychody i EBITDA.

Spółka planuje rozpocząć w II półroczu 2007 r. dosprzedaż usług głosowych w oparciu o WLR nowopozyskanym klientom usług BSA korzystającym wyłącznie z usług szerokopasmowych i zakłada pozyskanie łącznie ponad 420.000 klientów bezpośrednich usług głosowych i WLR do końca 2007 r.

ARPU w odniesieniu do bezpośrednich usług głosowych zmniejszył się o 8% do kwoty 77 zł w II kw. 2007 r. w porównaniu do 84 zł w II kw. 2006 r. i o 5% w porównaniu do 81 zł w I kw. 2007 r., odzwierciedlając ogólny trend obniżki taryf w segmencie bezpośrednich usług głosowych.

ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 105 zł (28 euro) w II kw. 2007 r. w porównaniu do 110 zł w I kw. 2007 r. Obniżka ARPU pomiędzy kolejnymi kwartałami odzwierciedla wzrost udziału klientów mieszkaniowych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy mieszkaniowych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest spadkowy trend ARPU z tych usług.

Zobacz: pełen raport Netii za 1H2007 (plik PDF; 272 kB).

Źródło tekstu: Netia     

Dodaj do:
w sumie: 8
  • 0

    1.  2007-08-13 10:30:07

    formulka na nieudana inwestucje w postaci playa= wydatki na reklame + koszty pozyskiwania klientow (w 93%) = zwiększenie straty Netii. Prosto kalkulacja, 93% samych strat na play!

  • 0

    2.  2007-08-13 11:51:07

    "Liczba głosowych linii dzwoniących (...) wyniosła 396.463" Czy to znaczy że przez tyle lat na rynku Netii udało się zagościć tylko w około 400 tysiącach domów, czy może ta "linia głosowa" to coś innego?

  • 0

    3. ~hubcio  2007-08-13 15:25:20  host: dpj251.neoplus.adsl.tpnet.pl

    niezle to obliczyles soldier r wyjatkowo mi sie podoba ale duzo w tym prawdy a formułka jest jak najbardziej trafna i nikomu niepolecam takich inwestycji

  • 0

    4.  2007-08-13 16:40:48

    ale z was noobki, przecież to nie jest inwestycja która od razu ma zyski przynieść, ale jest zaplanowana na kilka lat! brak słów..

  • 0

    5. ~  2007-08-13 20:42:34  host: nat-tar.aster.pl

    ja popisuje sie pod tym co napisał malik.jak sie w cos inwestuje to aby móc liczyc zyski trzeba poczekac chocby 2 lata zeby zobaczyc profity.Netia je zobaczy.

  • 0

    6. ~maciek  2007-08-13 22:05:53  host: nat-be2.aster.pl

    tylko zobaczcie ile play ma już klientów; już niedługo zacznie na siebie zarabiać, a Netia dobry interes robi tak w ogóle na szybkim necie

  • 0

    7.  2007-08-14 16:01:56

    mowicie, ze taki wspanialy ten play, to czemu wydali na reklame 68,6 mln zl i teraz maja tylko 300 tys.? za 2 kwartala?! to slabe jest jakies to wejscie... gdy heyah w ciagu 3 lat ma 3 mln!!!

  • 0

    8. ~qaz  2007-08-19 23:55:07  host: docsis-21.nat.tvk.wroc.pl

    nic dziwnego - jak zwiazali sie z germanos - ta firma nadaje sie do handlu warzywami a nie IT

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-168-187.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.