Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Grupy TP po 4Q2008

Wyniki Grupy TP po 4Q2008

WitekT 26 Lutego 2009 11:17

0 0

Grupa TP miała w 2008 roku 18,165 mld zł przychodów - zaledwie o milion zł mniej niż w 2007 roku. Wzrost przychodów telefonii komórkowej (o 7,1% do 8,635 mld zł) zniwelował spadek z telefonii stacjonarnej (o 3,2% do 10,494 mld zł). Zysk w 2008 roku spadł w porownaniu z 2007 rokiem o 3,1% do 2,188 mld zł.

Nasze wyniki w 2008 roku pokazują, że Grupa TP po raz kolejny dowiodła swej zdolności do ograniczania skutków dużej zmienności w otoczeniu rynkowym. W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco poprawiliśmy bazę kosztową, generując przy tym wysokie przepływy środków pieniężnych. Kontynuujemy wprowadzanie na rynek polski usług innowacyjnych i dodanych, a nasze wskaźniki satysfakcji i lojalności klientów stale rosną. W warunkach wysokiej niepewności, co do perspektyw rynkowych na 2009 rok, jesteśmy zdecydowani w pełni wykorzystać nasze zasadnicze atuty w celu sprostania czekającym nas licznym wyzwaniom ekonomicznym i presji regulacyjnej. Zaproponowana wysokość dywidendy zwykłej zapewnia atrakcyjny zwrot naszym akcjonariuszom, natomiast nie wykluczamy propozycji dodatkowego wynagrodzenia jeśli sytuacja gospodarcza wykaże odporność na kryzys i pozwoli na to nasza płynność. Grupa TP, zwiększając elastyczność, jest nadal zdecydowana realizować swoją średnioterminową strategię - powiedział prezes TP Maciej Witucki podsumowując wyniki.

Wpływ decyzji regulacyjnych, przede wszystkim największa dotychczas obniżka stawek MTR, jak również potencjalny dalszy spadek dynamiki gospodarki prawdopodobnie spowodują obniżenie przychodów Grupy TP poniżej poziomu z roku 2008. Również poziom zyskowności w roku 2009 może znaleźć się pod presją w efekcie obniżenia przychodów i potencjalnego wpływu niekorzystnych zmian kursów walut obcych. Cele operacyjne i plany awaryjne Grupy TP na rok 2009 są zorientowane na maksymalne ograniczenie tych negatywnych wpływów. Spółka w przeszłości udowodniła, że potrafi sobie radzić z tego typu trudnościami, ostatnio w czwartym kwartale 2008 roku - napisano w komunikacie.

Liczba linii głosowych:

POTS (mln)

ISDN 2B+D (tys.)

ISDN 30B+D (tys.)

WLR (tys.)

Razem (mln)

1Q07

8,598

901

267

161

9,927

2Q07

8,315

889

272

327

9,802

3Q07

8,065

858

275

460

9,658

4Q07

7,829

844

277

592

9,542

1Q08

7,557

822

279

664

9,323

2Q08

7,322

803

275

769

9,169

3Q08

7,117

784

279

855

9,037

4Q08

6,913

766

278

943

8,900



Według szacunków Grupy TP, nastąpiło znaczne ożywienie wzrostu na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu: w porównaniu z 2007 rokiem rynek ten zwiększył się o 17,4% pod względem wartości sprzedaży (przy wzroście o 13,5% pod względem liczby abonentów). Przyrost ilościowy był, co prawda niższy niż w 2007 roku, ale stabilizacja ARPU przyczyniła się do wzrostu przychodów w skali całego rynku. Po znacznym spadku ARPU w 2007 roku (w następstwie obniżek cen przez operatorów alternatywnych po wprowadzeniu hurtowej odsprzedaży szerokopasmowego dostępu do internetu), w 2008 roku wskaźnik ten utrzymał się na prawie niezmienionym poziomie.




Liczba linii internetowych:

ADSL (mln)

SDI (tys.)

BSA (tys.)

Razem (mln)

1Q07

1,760 7 42 1,809

2Q07

1,864 5 52 1,921

3Q07

1,948 4 91 2,043

4Q07

2,018 4 132 2,154

1Q08

2,076 3 192 2,271

2Q08

2,082 2 244 2,328

3Q08

2,087 2 296 2,385

4Q08

2,095 2 348 2,445


IPTV (tys.)

VoIP (tys.)

Livebox (tys.)

1Q07

9 39 219

2Q07

19 71 275

3Q07

23 96 313

4Q07

40 132 346

1Q08

49 164 405

2Q08

54 176 441

3Q08

57 174 473

4Q08

114 (w tym 44 satelita) 168 510


Udziały rynkowe i ARPU z usług szerokopasmowych:

ARPU (zł)

Udział w rynku pod względem liczby klientów

Udział w rynku pod względem przychodów

1Q07

54,1 42,1% 51,2%

2Q07

52,2 42,3% 50,1%

3Q07

51,9 42,0% 50,3%

4Q07

52,6 41,4% 49,1%

1Q08

55,3 41,0% 50,4%

2Q08

54,8 40,3% 49,9%

3Q08

57,5 40,0% 50,2%

4Q08

58,3 39,6% 49,7%

Źródło tekstu: Grupa TP     

Dodaj do:
w sumie: 6
  • 0

    1. ~  2009-02-26 11:24:27  host: chello089078006020.chello.pl

    Wzrost przychodów telefonii stacjonarnej (...) zniewelował spadek z telefonii stacjonarnej (...) Rozumiem, że chodziło w pierwszej części o BB?

  • 0

    2. ~xxx  2009-02-26 11:27:24  host: net16.mlyniec.gda.pl

    WitekT:Wzrost przychodów telefonii stacjonarnej zniewelował spadek z telefonii stacjonarnej-dwa razy jest stacjonarnej,w zniwelował też jest błąd

  • 0

    3.  2009-02-26 11:30:22

    Już poprawione, dzięki za zwrócenie uwagi! :-)

  • 0

    4. ~zebra  2009-02-26 11:55:13  host: dox59.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Te dane chyba nie są nie najgorsze. TP raczej nie ma się czego wstydzić: oczywiście spada liczba linii głosowych, ale rośnie liczba linii internetowych, czy uźytkowników tv.

  • 0

    5. ~  2009-02-26 18:45:05  host: acnp202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    4 no, ale widać, że internet już nie rośnie tak lawinowo, ale pytanie, czy dlatego, że ogólnie jest już duże nasycenie, czy są inne alternatywy dla tp? Wszystko wskazuje na to, że ilość linii głosowych w tym roku spadnie, internet sie umocni, tv się umocni, i pewnie tak będzie jeszcze w następnych latach, tylko czy Tp nic nie będzie robić w kierunku obniżenia cen za tel stacjonarny?

  • 0

    6. ~Chrome_TP  2009-02-26 23:08:59  host: abud182.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 5 nie za bardzo bo nie ma sensu obniżać do póki z ceną TP na sztywno powiązany jest wymuszony upust dla alt opów ;]

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-74-48.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.