Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Grupy TP po 3Q2009

Wyniki Grupy TP po 3Q2009

LuiN 28 Października 2009 09:59

0 0

Grupa TP miała w III kwartale 2009 roku 4,058 mld zł przychodu i 327 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku przychody były mniejsze o 10,6% (spadek z 4,539 mld zł), a zysk spadł o 48,1% (w 3Q2008 wynosił 630 mln zł). To głównie wyniki spadającej liczby abonentów usług stacjonarnych głosowych (mimo wzrostu w segmencie Internetu o 10,7%) oraz efekt spadku stawek MTR.

Łączna liczba klientów usług dostępu do Internetu wzrosła o 8,1%. O 17,4% wzrosła liczba klientów mobilnego dostępu do sieci. Liczba klientów abonamentowych telefonii komórkowej wzrosła o 9,1%. Przychody Grupy w segmencie telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o 3,9%.

Liczba linii głosowych:

POTS (mln)

ISDN 2B+D (tys.)

ISDN 30B+D (tys.)

WLR (tys.)

Razem (mln)

1Q06

9,265

969

251

0

10,485

2Q06

9,168

961

260

0

10,388

3Q06

9,053

954

268

0

10,275

4Q06

8,916

941

272

0

10,128

1Q07

8,598

901

267

161

9,927

2Q07

8,315

889

272

327

9,802

3Q07

8,065

858

275

460

9,658

4Q07

7,829

844

277

592

9,542

1Q08

7,557

822

279

664

9,323

2Q08

7,322

803

275

769

9,169

3Q08

7,117

784

279

855

9,037

4Q08

6,913

766

278

941

8,900

1Q09

6,691

754

276

1026

8,750

2Q09

6,481

734

271

1119

8,613

3Q09

6,274

712

269

1197

8,475


EBITDA spadła do poziomu 38,4% ze względu na spadek przychodów i zmiany kursu złotego. W III kwartale nastąpił wzrost ARPU z usług detalicznych o 2,2% dzięki migracji do droższych pakietów oraz sprzedaży istniejącym klientom usług dodanych i ofert 3P (obejmujących usługi telewizyjne). Od początku roku Grupa TP pozyskała 133 tys. klientów telewizji satelitarnej.

Liczba linii internetowych:

ADSL (mln)

SDI (tys.)

BSA (tys.)

CDMA (tys.)

Razem (mln)

1Q06

1,302 17 0 0 1,319

2Q06

1,402 14 0 0 1,415

3Q06

1,542 11 0 0 1,553

4Q06

1,703 9 0 0 1,712

1Q07

1,760 7 42 0 1,809

2Q07

1,864 5 52 0 1,921

3Q07

1,948 4 91 0 2,043

4Q07

2,018 4 132 0 2,154

1Q08

2,076 3 192 0 2,271

2Q08

2,082 2 244 0 2,328

3Q08

2,087 2 296 0 2,385

4Q08

2,095 2 348 1 2,445

1Q09

2,115 1 388 16 2,521

2Q09

2,116 1 412 34 2,564

3Q09

2,102 1 431 53 2,587





Z 7,9 tys. w II kwartale do 23,7 tys. wzrosła w III kwartale liczba klientów LLU (uwolniona lokalna pętla abonencka).

Udziały rynkowe, ARPU z usług szerokopasmowych i LLU:

ARPU (zł)

Udział w rynku pod względem liczby klientów

Udział w rynku pod względem przychodów

LLU (tys.)

1Q06

61,7 41,7% 50,3% 0

2Q06

60,5 42,3% 51,2% 0

3Q06

72,2 43,0% 51,4% 0

4Q06

56,6 43,6% 52,1% 0

1Q07

54,1 42,4% 51,5% 0

2Q07

52,2 42,5% 50,5% 0

3Q07

51,9 43,1% 50,7% 0

4Q07

52,6 43,5% 51,1% 0

1Q08

55,3 40,9% 50,0% 0,1

2Q08

54,8 40,4% 49,0% 0,2

3Q08

57,4 40,0% 49,8% 0,5

4Q08

58,3 39,4% 49,2% 1,6

1Q09

59,7 39,2% 49,5% 3,8

2Q09

60 39,0% 49,5% 7,9

3Q09

59,7 38,6% 48,9% 23,7


IPTV (tys.)

VoIP (tys.)

Livebox (tys.)

1Q06

0 0 10

2Q06

0 2 29

3Q06

0 5 81

4Q06

3 14 148

1Q07

9 39 219

2Q07

19 71 275

3Q07

23 96 313

4Q07

40 132 346

1Q08

49 164 405

2Q08

54 176 441

3Q08

57 174 473

4Q08

69 168 510

1Q09

86 162 582

2Q09

95 156 614

3Q09

107 174 645


Źródło tekstu: Grupa TP, wł     

Dodaj do:
w sumie: 37
  • 0

    18. ~  2009-10-28 15:53:38  host: actb107.neoplus.adsl.tpnet.pl

    #16 - 17gr za minutę? Toż to podwyżka jest :D To niedość, że nie potaniało, to jeszcze zdrożało!

  • 0

    19. ~do dna  2009-10-28 15:58:05  host: 195.66.116.254

    TP- zacofanie, monopolizacja, zdzierstwo, wyzysk i utylizacja technologicznych śmieci. Lata braku inwestycji i złe podejście do klienta musiały kiedyś się odbić na ich działalności, naszym obowiązkiem klientów jest zatopienie tej firmy i doprowadzenie do równego traktowania wszystkich firm telekomunikacyjnych w tym kraju. Powiedzmy koniec kabelkowej dyskryminacji w wykonaniu TPsa.

  • 0

    20. ~rambo  2009-10-28 16:04:21  host: dov250.neoplus.adsl.tpnet.pl

    jasne, równe traktowanie wszystkich operatorów to bardzo szlachetny postulat, też jestem za. Tylko, że jeżeli jeden operator kładzie sieć, a drugi może z niej skorzystać w praktyce za pół darmo, to chyba nie jest równe traktowanie.

  • 0

    21. ~z  2009-10-28 16:51:18  host: 77-254-67-13.adsl.inetia.pl

    to niech z tego 'kładącego' wydzieli się spółka, która będzie tylko 'kłaść' i sprzedawać dostęp w racjonalnych cenach _wszystkim_, w tym TP Ale przecież oni tego nie chcą, bo by stracili przewagę konkurencyjną

  • 0

    22. ~aleks  2009-10-28 16:57:21  host: 212.160.150.162

    szkoda, że TP SA nie ma LLU. Wtedy może byliby konkurencyjni i dało by to większy przychód.

  • 0

    23. ~  2009-10-28 16:59:40  host: 212.160.172.70

    a czy ktoś was zmusza do zakupów w TPSA?Jak tak nażekacie to do konkurencji co za problem...nie rozumie waszych wywodów

  • 0

    24. ~ampi  2009-10-28 17:09:23  host: korbotron.korbank.pl

    do ~z jak byś miał firmę to też nie chciałbyś jej dzielić bo jakaś pani z UKE Ci tak kazała;)

  • 0

    25.  2009-10-28 17:10:59

    @ 23 a czy ktoś twierdzi, że nie idzie do konkurencji jeśli TP nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom klienta? :) Nie rozumiem Twojej frustracji.

  • 0

    26. ~  2009-10-28 17:37:01  host: v07-10.opera-mini.net

    Przychodzicie, narzekaćie na TP, a potem prosićie żeby u Was we wsi internet przyłączyli. Idźcie wtedy do UPC, na pewno was podłącza! Hehe.

  • 0

    27. ~n  2009-10-28 20:57:15  host: public-gprs22683.centertel.pl

    22. Głupio byłoby gdyby tp świadczyła LLU, brak logiki, po co miałaby uwalniać własne łącza samym sobie? Mogliby za to w nowych lokalizacjach nie stawiać nowych kart POTS, tylko same ADSL i tylko oferować usługi głosowe po VoIP jak Netia. Chociaż klienci mogliby się wtedy wkurzać, jak np. prądu zabraknie albo neta to telefonu nie ma i też byłby raban.

  • 0

    28. ~Waldek L.  2009-10-29 10:47:43  host: 83-1-115-136.tsm.tarnobrzeg.pl

    Ilość abonentów korzystających ze stacjonarnych linii telefonicznych w dalszym ciągu będzie spadać, chociażby z tego powodu, że TP S.A. nie urealnia stawek za korzystanie z nich. Linia telefoniczna stacjonarna, to już towar przestrzały. Np. telefon Nokia 6021 był kilka lat temu towarem nowoczesnym czy w miarę nowoczessnym i kosztował 450 zł. Dzisiaj jest wart co najwyżej 100 zł. I tak samo jest z linią telefoniczną stacjonarną - dopóki abonament podstawowy będzie kosztował 50 zł. (moim zdaniem jest wart nie więcej niż 15 zł.)w dalszym ciągu ludzie bądą z TP S.A. uciekali i bardzo słusznie. Zróbny kalkulację: w TP S.A. za 50 zł. mam tylko 60 minut rozmów i to bez połączeń z telefonami komórkowymi, a np. w Orange w ofercie pre-paid za 50 zł. mam od 172 do 500 minut rozmów (jeśli będę łączył się tylko z telefonami stacjonarnymi to jest to właśnie 500 minut rozmów). Wnioski nasuwają się same. Jeśli chodzi o internet, to jeśli TP S.A. nie zacznie masowo stosować światłowodów (tak, jak jest to na Słowacji)albo nie urealni stawek to też zacznie tracić klientów - oznaką tego jest to, że jej udział w rynku w tym segmencie już się zmniejsza. Te czasy, kiedy TP S.A. była jedyną firmą telekomunikacyjną na rynku (a więc mogła robić co chciała) już bezpowrotnie minęły i czas dawnych nawyków się pozbyć.

  • 0

    29.  2009-10-29 10:58:08

    28: podpisuję się pod tym również, tez tak uważam.

  • 0

    30.  2009-10-29 11:38:10

    Operatorzy telefonii komórkowych też powinni trochę szerzej patrzeć i zrozumieć, że internet mobilny nie jest już rarytasem. Uważam, że np. oferta 20 MB transferu danych za 10 zł. jest niepoważna. Np. mBANK MOBILE podszedł do sprawy bardzo racjonalnie i stworzył bardzo fajną ofertę połączeń głosowych (27 gr za minutę) i dostępu do internetu (20 MB transferu danych gratis każdego miesiąca, poza tym za każde 100 MB 5 zł.). Porownajmy to z propozycją powyżej (20 MB za 10 zł.) i też wyciągnijmy wnioski. W dzisiejszych czasach oferty połączeń głosowych i połączeń z internetem mobilnym powinny ze sobą już współistnieć, a nie być rozdzielane, jak to niestety jeszcze jest.

  • 0

    31. ~az  2009-10-29 11:51:12  host: 94.254.172.233

    zrezygnowalem kilka lat temu jestm szczesliwy a i place o 163zł mniej za te same uslugi:)

  • 0

    32. ~vvv  2009-10-29 11:59:55  host: dpc13.neoplus.adsl.tpnet.pl

    26. Fakt, tp swoje wady ma (a kto ich nie ma), ale coby nie mówić z netem dociera prawie wszędzie. Innym opom pod tym względem do niej daleko.

  • 0

    33. ~  2009-10-29 12:09:30  host: v07-16.opera-mini.net

    @Waldek L. W zasadzie miałbyś całkowitą rację gdyby tp działała na wolnym rynku, ale tak nie jest. Rynek telkom w Polsce jak zresztą w całej Europie jest rynkiem regulowanym. Ktoś kto nie zna bliżej szczegółów ma naprawdę blade pojęcie o uwarunkowaniach w jakich działają firmy o dominującej pozycji na rynku. Obecnie po podpisaniu porozumienia tp-UKE jest duża szansa na zmiany. A jak będzie zobaczymy za kilka miesięcy a ostatecznie za 3 lata.

  • 0

    34. ~salsa  2009-10-29 12:25:02  host: dox226.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zgadzam sie z #33. Szansa na dobre zmiany z internet TP jest ogromna. Od siebie dodam tylko tyle, ze juz widac pierwsze tych zmian oznaki. Mam na mysli udostepnienie nowych predkosci w ofercie (tych 10 i 20 mbps), to jest juz europejski poziom przepustowosci.

  • 0

    35.  2009-10-29 14:14:31

    @28 Waldek L. powiem więcej. W promocji Ery Tak Tak Godzina za grosze za 50 zł. można było mieć ponad 10000 minut.

  • 0

    36.  2009-10-29 15:49:42

    To sie wszystko zgadza o czym piszesz (tekst 33). Żeby jednak braz był pełny, to trzeba również wspomnieć o kompetencjach ludzi pracujących w TP S.A., i o błędach w zarządzaniu w tej firmie.

  • 0

    37.  2009-10-29 16:26:42

    Być może masz rację #34, że prędkości które oferuje TP S.A. to europejski poziom, tylko że na Słowacji jest to 70 Mb/s (również są tam uwarunkowania w jakich działają firmy autorze tekstu nr33). Jeśli chodzi o Polskę to UPC doszło już do poziomu 120 Mb/s. Taka prędkość transmisji danych kosztuje tam 200 zł. - myślę, iż za takie parametry to przyzwoita cena. Są gotowi już do wprowadzenia prędkości 160 Mb/s, ale na taką usługę nie ma jeszcze zapotrzebowania. Chociaż w jednym mamy drugą Japonię. Faktem jest, że UPC oferuje swoje usługi na niewielkich obszarach, tylko, że na tych niewielkich obszarach pozyskało w I poł. 2009 aż 15000 klientów, a TP S.A. na nieporównywalnie większych obszarach w tym samym czasie trzeba napisać tylko 25000 klientów. Jeśli chodzi o dostęp do internetu w małych miejscowościach, to grupie TP coś chyba nie wypaliło z marketingiem, bo CDMA mogło tam spokojnie dominować zamiast małych lokalnych firm. Pole do popisu było duże. Teraz jeśli chodzi o CDMA to urasta bardzo poważny konkurent, bo PLUS GSM, który rozbudowuje sieć CDMA, i jak sądze lepiej wykorzysta swoją szansę w tym zakresie. Wydaje mi się, że TP S.A. za bardzo nastawiła się na drenaż rynku.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-56-110.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.