Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki finansowe Polkomtela za 2004 r.

Wyniki finansowe Polkomtela za 2004 r.

sirmark 1 Kwietnia 2005 02:02

0 0

W czwartym kwartale 2004 roku i w całym roku 2004 Polkomtel konsekwentnie realizował obrane cele strategiczne. W dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej, charakteryzującej się coraz silniejszą konkurencją, Polkomtel pozostaje liderem pod względem pozyskania i utrzymania klientów kontraktowych. Na koniec 2004 r. ich baza wynosiła 3 368 tys., co według szacunków Polkomtela oznacza 35% udział w tym segmencie rynku. Segment postpaid Plus GSM wyróżnia się jednocześnie najwyższym ARPU, czyli średnimi przychodami na użytkownika, oraz najniższym wskaźnikiem rezygnacji na rynku.

Polkomtel umocnił także swoją pozycję lidera na rynku usług dla sektora biznesowego. Obecnie sieć obsługuje ponad 50% klientów korporacyjnych w Polsce. Wśród nowo wprowadzonych usług ogromne zainteresowanie wzbudziła telefonia konwergentna, stanowiąca kompleksową i nowatorską ofertę dla tego segmentu rynku. Potwierdzeniem innowacyjności sieci było także komercyjne udostępnienie po raz pierwszy na polskim rynku kompleksowych usług opartych na łącznej implementacji technologii EDGE/UMTS.

Najważniejsze fakty w 2004 roku (w porównaniu z 2003 r.):
pozyskani klienci brutto: 2 902 tys. – wzrost o 45,8%
· pozyskani klienci netto: 1 583 tys. – wzrost o 64%
· koszt pozyskania nowych abonentów:
o abonenci postpaid: 465 zł – spadek o 31,6%
o abonenci prepaid: 47 zł - spadek o 23,4%
· przychody: 5 774 miliony zł - wzrost o 11%
· zwiększenie przychodów z tytułu korzystania z usług pozagłosowych – wzrost o 16%
· zysk netto: 924 miliony zł - wzrost o 22%

Powodzenie prowadzonych przez Polkomtel S.A. w 2004 r. intensywnych programów pozyskiwania klientów procentowało wzrostem ich liczby, co znalazło odbicie w zwiększeniu przychodów o blisko 570 mln zł (wzrost o 11% do kwoty blisko 5 744 mln zł). Na ich wysokość wpłynęło także wzbogacenie oferty usług pozagłosowych oraz ich coraz intensywniejsze wykorzystywanie przez klientów. Przychody z tego tytułu zwiększyły się o 16%.

Większa liczba klientów oznaczała wyższe koszty: sprzedaży i operacyjne - o 645,2 mln zł (wzrost o 16,2% do kwoty 4 632,0 mln zł). Wydatki częściowo kompensowała redukcja kosztów ogólnych: ubezpieczeniowych i administracyjnych (o 33,8%), utrzymania systemów IT (o 15,4%), windykacji i tzw. "złego długu" (o 13,3%).

Udział Polkomtel S.A. w ostrej rywalizacji o klientów i związane z tym koszty odbiły się na wskaźniku EBITDA, który zmniejszył się o 1,2% (z 2 003,6 mln zł w 2003 r. do 1 979,8 mln zł w 2004 r.). Nie wpłynęło to niekorzystnie na wysokość zysku przed opodatkowaniem, który był wyższy o 23,0% (1 186,3 mln zł). Operator zawdzięcza korzystny wynik, przede wszystkim, redukcji kosztów finansowych, a także niższym stratom z tytułu różnic kursowych. Na podkreślenie zasługuje również relatywnie wysoki zysk netto (924 mln zł), o 22,1% większy niż w roku ubiegłym.

W 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 925,5 mln zł, o 1,7% więcej niż w 2003 r. (910,5 mln zł). Od początków działalności w 1996 r. spółka wydała na inwestycje 7,3 mld zł (kwota ta nie obejmuje opłat koncesyjnych).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. wyniosło na koniec czwartego kwartału 2004 r. 535,1 mln zł, o 52,5% mniej w porównaniu z końcem 2003 r. (1 126,0 mln zł). Wskaźnik dług/EBITDA spadł pod koniec 2004 r. do poziomu 0,27 w porównaniu z końcem 2003 r. (0,56).

Na koniec 2004 r. liczba użytkowników sieci wyniosła 7 026,4 tys., czyli o 28,0% więcej niż na koniec roku poprzedniego (5 488,1 tys.). Z usługi abonamentowej korzystało 3 367,6 tys., a z usługi przedpłaconej 3 658,8 tys. klientów - wzrost odpowiednio o 32,3% i 24,4%.

Użytkownicy usług GSM chętnie korzystali z możliwości, jaką w minionym roku stwarzała zaostrzona rywalizacja operatorów. Intensywnie poszukując dogodniejszych dla siebie warunków, częściej zmieniali operatorów. Jednak Polkomtel S.A. odczuł to tylko w nieznacznym stopniu.

Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w 2004 r. 22,3%, co oznacza wzrost o 1,1 punktu procentowego w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (21,2%).

Spadek cen, liczne oferty promocyjne, a zwłaszcza pakiety bezpłatnych minut i SMS-ów, w sposób naturalny obniżyły wskaźnik przychodu na użytkownika ARPU - do 73,8 zł, czyli o 11,6%. Średnie miesięczne ARPU dla klientów abonamentowych było na poziomie 129,9 zł i spadło o 10,5% (145,2 zł). Średnie miesięczne ARPU dla klientów usługi przedpłaconej w 2004 r. wyniosło 24,2 zł i spadło o 14,7% w porównaniu z rokiem 2003 (28,4 zł).

W prognozach na rok 2005 przewiduje się wzrost przychodów, poprawę wskaźnika EBITDA oraz wyniku finansowego netto. Polkomtel S.A. wzbogaci ofertę produktowo-usługową dla różnych segmentów rynku – od młodych użytkowników Simplusa po klientów korporacyjnych. Zakłada się również wzrost bazy klientów do poziomu 9 mln.




Wyniki w IV kwartale 2004 r. (w porównaniu z analogicznym okresem 2003 r.)

W tym okresie wyraźnie zaznaczyły się pozytywne tendencje sytuacji rynkowej Polkomtel S.A., które znalazły odbicie w bilansie całego ubiegłego roku.

Niemal 170 mln, czyli 12,7%, wyniósł wzrost przychodów (z 1 333,3 mln zł do 1 502,8 mln zł).

Nastąpił wzrost kosztów sprzedaży i operacyjnych o 128,7 mln zł, czyli o 11.9% (1 213,4 mln zł względem 1 084,7 mln zł).

EBITDA była wyższa o 47,4 mln zł (10,3%), osiągając 509,8 mln zł.

Zysk przed opodatkowaniem był wyższy o prawie 50% - wyniósł 337,8 mln zł. O 21,3% wzrósł zysk netto – do kwoty 258 mln zł.

O 45,3 mln zł, czyli o 21,3%, wzrósł zysk netto (z 212,7 mln zł do 258,0 mln zł).

W czwartym kwartale 2004 r. Polkomtel S.A. zainwestował 353,0 mln zł, czyli o 47,4 mln zł mniej niż w czwartym kwartale 2003 r. (400,3 mln zł).

Całkowite zadłużenie bankowe Polkomtel S.A. było o ponad 52% mniejsze. Zmniejszyło się z 1 126 mln zł do 535,1 mln zł na koniec czwartego kwartału 2004 r.

Polkomtel S.A. pozyskał niemal 1 mln nowych klientów brutto (925,2 tys.), czyli o 52,2% więcej niż w czwartym kwartale 2003 r.

O 44,1% spadł średni koszt pozyskania klienta (SAC), zmniejszając się do 166,9 zł z 298,6 zł w tym samym okresie 2003 r. W czwartym kwartale 2004 r. średni koszt pozyskania klienta abonamentowego wyniósł 347,7 zł - o 39,1% mniej niż w tym samym okresie 2003 r. (571,4 zł). Uzyskano 63% obniżki średniego kosztu pozyskania klienta usługi przedpłaconej.

Średnie miesięczne ARPU (średnie przychody na użytkownika) wyniosło 69,7 zł. Było niższe o 13% (80,1 zł). Dla klientów abonamentowych spadło o 14% (z 140,5 zł do 120,9 zł). Dla klientów usługi przedpłaconej wyniosło 22,5 zł. Spadło o 19%.

Największymi akcjonariuszami Polkomtel S.A. są: KGHM Polska Miedź S.A., PKN Orlen S.A., TDC Mobile International A/S i Vodafone Americas Inc. – po 19,61%

Źródło tekstu: Plus GSM     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    1. ~AVALON  2005-04-01 06:38:00  host: awn36.neoplus.adsl.tpnet.pl

    No cóż dzisiaj Prima Aprilis - ale i tak życzymy wszystkiego dobrego konkurencji :-}

  • 0

    2. ~pyp  2005-04-01 13:10:00  host: ayg133.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jak to miło słyszeć... Mam nadzieje że to nie żart prima aprilisowy:)Ja uważałem ze Plus GSM to najlepsza siec w polsce, i teraz mam to potwierdzone! Nigdy nie odejde z plusa... Plus Najlepszy

  • 0

    3. ~kacha  2005-04-04 13:42:00  host: dti211.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Plus - THE BEST. Idea - THE WORST.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-200-170.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet