Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Wyniki Centertelu po 4Q2012

Wyniki Centertelu po 4Q2012

WitekT 12 Lutego 2013 08:20

1 1

W 2012 roku Centertel miał przychody na poziomie 7,478 mld zł (spadek o 3% względem 2011 roku) oraz EBITDA na poziomie 2,102 mld zł (spadek o 8,6%). Na koniec 2012 roku operator miał 14,895 mln aktywnych kart SIM - o 137 tys. więcej niż na koniec III kwartału i o 237 tys. więcej niż na koniec 2011 roku.

W IV kwartale Centertel pozyskał 17 tys. kart abonamentowych oraz 119 tys. kart prepaid. Marża EBITDA w 2012 roku wyniosła 28,1% (spadek względem 2011 roku o 1,7 pkt. proc).

Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi okres najpoważniejszych przemian w swej historii,wynikających z niekończących się obniżek stawek MTR oraz nieodpowiedzialnych wojencenowych, zwłaszcza w segmencie abonamentowym telefonii komórkowej. Wymusza to istotną adaptację na Orange Polska, decydującą o przyszłości firmy - skomentował wyniki Maciej Witucki, prezes Orange Polska.




Zobacz: TP łączy się z Centertelem!.

Podział ARPU na poszczególne usługi:
arpu orange 4qm

Kluczowe wskaźniki:

 

 

Prepaid

Postpaid

Razem

Ogółem

W tym biznes

1Q11

7,457

6,963

2,501

14,420

2Q11

7,568

6,967

2,514

14,535

3Q11

7,641

6,972

2,508

14,614

4Q11

7,681

6,977

2,479

14,658

1Q12

7,685

6,927

2,446

14,612

2Q12

7,820

6,937

2,436

14,757

3Q12

7,865

6,894

2,420

14,758

4Q12

7,984

6,911

2,428

14,895



Liczba smartfonów i łączy szerokopasmowych:

 

Liczba smartfonów (mln)

Klienci mobilnych usług szerokopasmowych (tys.)

1Q11

1,725

499

2Q11

1,804

645

3Q11

1,881

691

4Q11

2,103

741

1Q12

2,256

800

2Q12

2,574

848

3Q12

2,887

907

4Q12

3,262

985


ARPU w zł (ang. Average Revenue Per User, czyli średni przychód z abonenta)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

   

Ogółem

W tym biznes

 

 

1Q11

17,5

62,7

87,6

39,4

2Q11

18,0

66,1

91,2

41,1

3Q11

18,1

65,3

90,2

40,7

4Q11

18,0

64,5

88,5

40,1

1Q12

16,8

62,0

83,8

38,3

2Q12

17,9

64,8

87,6

40,0

3Q12

17,0

61,7

81,6

38,0

4Q12

16,2

60,4

79,6

36,8



AUPU (ang. Average Usage Per User, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

1Q11

92,6

229,0

158,6

2Q11

96,7

236,3

163,9

3Q11

97,5

236,6

164,0

4Q11

93,7

235,9

161,4

1Q12

92,3

236,5

160,8

2Q12

95,8

239,6

163,7

3Q12

91,3

243,4

162,6

4Q12

90,6

251,7

165,6



SAC w zł (ang. Subscriber Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta) i SRC (ang. Subscriber Retention Cost, czyli koszt utrzymania abonenta)

 

Prepaid

Postpaid

Zagregowane

SRC

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

1Q11

8,5

562,1

140,2

563,7

2Q11

9,2

559,3

124,9

542,1

3Q11

8,5

577,2

114,4

555,6

4Q11

10,4

565,4

134,1

591,4

1Q12

9,0

627,2

132,5

628,8

2Q12

7,6

544,0

107,3

651,2

3Q12

8,2

563,4

113,3

599,9

4Q12

8,5

655,0

156,7

622,0



CHURN (wskaźnik odejść)

 

prepaid

postpaid

1Q11

14,4%

3,8%

2Q11

15,8%

3,4%

3Q11

17,2%

3,5%

4Q11

16,1%

4,0%

1Q12

16,7%

3,9%

2Q12

16,8%

3,4%

3Q12

17,2%

3,5%

4Q12

15,0%

3,4%

Źródło tekstu: Grupa TP     

Dodaj do:

Tagi: centertel

w sumie: 43
  • 2

    24. ~  2013-02-12 10:57:30  host: 77-254-246-56.adsl.inetia.pl

    @21, ależ ja to wiem :) Nie sądzę, że Play miał dużo klientów płacących po 300zł/m-c, natomiast w3 tak, miała ich sporo więc dla nich to spadek. Nie wiemy i szybko się nie dowiemy jakie ARPU miało i ma Play, bo oni skrzętnie takie informacje ukrywają.

  • 2

    26. ~pytajnik  2013-02-12 11:03:49  host: v21-13.opera-mini.net

    To pytanie gdzie był Pan prezes i jak zarządza tak potężną firma w sytuacji kryzysowej. O spadakch MTR wiadomo od kilku lat, no limit mogł zaskoczyć skalą spadku przychodów ale nie powinien być niczym zaskakującym dla przewidującej korporacji, nie mają tam działów analiz, strategii...

  • -6

    27.  2013-02-12 11:34:26

    Nie rozumiem tego czepialstwa... Mówimy tu o interesie firmy a ten znacząco się pogorszył poprzez wprowadzenie taryf z nielimitowanymi usługami za ryczałtową opłatę... To jest oczywiste i nie ma co z takimi faktami polemizować. To, czyja to "wina", to już inna sprawa. To, czy na tym klienci zyskai, a zyskali niektórzy i to część bardzo dużo, to też inna sprawa. Starzy pokazali młodemu, że nie ma co podskakiwać. Kosztem znaczącego spadku przychodó od tej części klientów właśnie, ale stać ich na to. Play nie zyskał nic kompletnie - po co zmieniać jak u siebie klient ma to samo? A rynek traci. Play jeszcze moment i niczym nie będzie się róznił od innych, chociaż ja twierdzę, zę nigdy się nie róznil... Kit wciskali od początku, w szczególności za ich przyczyną mamy nieprzechodzące niewykorzystane i opłacone zasoby abonamentowe. Brawo!!

  • 1

    29. ~  2013-02-12 11:42:48  host: v25-07.opera-mini.net

    Oho.. No to do plej będzie taniej za rok! :-D

  • 0

    31. ~  2013-02-12 11:48:28  host: 77-254-246-56.adsl.inetia.pl

    Prezes jak najbardziej ma prawo takie wnioski przedstawiać. Przecież on reprezentuje firmę i odpowiada za jej zysk. Dlatego zupełnie niezrozumiałe jest żeby utożsamiał się będąc prezesem z punktem widzenia klienta. Przy całej sympatii do Play stwierdzam, że już się się zrównał z częścią konkurencji. Ich ostatnie oferty utrzymaniowe są dramatyczne i niczym w zasadzie nie różnią się od tych, które są na stronie a będzie na pewno nie lepiej.

  • 1

    32. ~jack flash  2013-02-12 11:52:57  host: bsd164.neoplus.adsl.tpnet.pl

    #witekT dzieki wielkie za odpowiedz 14 linijka,zal

  • -2

    33.  2013-02-12 11:54:08

    3030 - więc stłucz świnkę i kup taką firmę!! W Polsce nie ma tyle kapitału, zeby tego typu firmę kupł polski podmiot czy grupa nawet (bo zaraz o kasę i tak się pogryzą i firma padnie albo ją sprzedadzą). Tym bardziej branżowego. Bo nie znajdzie się taki, który wyjdzie z jednego, przynoszącego kasę biznesu, zeby innym się zająć, szczególnie, zę zna się na tm co robi dotychczas. Orlen niech sprzeda biznes naftowy i skupi wszystkich operatorów... Polski ten Orlen jeszcze jes w ogóle? Albo KGHM czy inne spółki surowcowe albo energetyczne - PGE np. Po cholerę oni myślą o energii jądrowej jak mogą czystą kasę z komórek zgarniać? Muszą na Telepolis pouczyć się zasad biznesu chyba...

  • -2

    35.  2013-02-12 13:10:36

    Nie znam się na tym, odpowiadam człowiekowi, który chce polskiego kapitału... Niech zainwestuje zarobione w Londynie pieniądze ;-) Bo ciekawe - czemu jakiś Polska bogaty nie wyłoży kasy i nie kupi takiego operatora - małego P4 chociażby? Zakaz jest jakiś czy co? Za kasę wszystko można przecież kupić?

  • 2

    36. ~Słoneczny  2013-02-12 14:20:35  host: 89-78-26-69.dynamic.chello.pl

    Play po prostu pokazał, że wygodnie można też jeździć skodą fabią, podczas gdy inni upierają się, że najlepszy i niezawodny musi być vw golf. W zasadzie i skoda i vw idą z tej samej taśmy montażowej, więc wszyscy z tego tytułu zarabiają. Tani no limit nie będzie trwał wiecznie. Ot trzeba rzucić jakieś dobre taryfy na początku działalności, tak jak kiedyś rzucała Idea. Wtedy Plus i Era też się boczyły, że Idea psuje rynek. Wszystko się unormuje jak tele-tort da się pokroić w krzyżyk zamiast w mercedesa.

  • 2

    37.  2013-02-12 15:10:46

    Narodowy kapitał może niewiele pomóc. Nie wiem jak Orange ale ponoć takie koncerny jak Apple czy Google przepuszczają przychody przez raje podatkowe uszczuplając budżety państw. Wcale Francuzi nie muszą na Polakach zarabiać bo kasa może wpadać tylko do nielicznych. Przedsiębiorstwa zarządzane państwowo to znowu etaty z nadań politycznych i efektywność marna. Trzeba szukać złotego środka. Kontrolować arenę a przedsiębiorstwa niech walczą ? Problem będzie jak się dogadają kontrolujący z walczącymi ;)

  • 1

    38.  2013-02-12 16:55:22

    Witku czyli cała grupa miała 855 mln zysku wliczając Centertel? Ciekawe ile było zysku z komórek a ile straty ze stacjonarek

  • -2

    39. ~amigo  2013-02-12 17:26:53  host: 80.72.44.64

    Według mnie to wprowadzenie NO-LIMIT w dłuższej perspektywie nie opłaci się nawet Play i pewnie po jakimś czasie się wycofa ponieważ, kto przechodził na NO-LIMIT jak ta oferta kosztuje 80 zł to wszyscy co płacili więcej na pewno przechodzą bo będą płacić mniej czyli spółka będzie miała straty nie zyski, żeby to wyrównać trzeba zachęcić tych co płacili mniej, żeby płacili więcej i przechodzili na NO-LIMIT czyli 50+ ich da się przeciągnać na NO-LIMIT ale jak tych osób będzie mniej niż tych z górnej półki to firma straci opierając się na swoich klientach. Pozostali co płacili mniej nie skuszą się na ofertę bo rozmawiają mniej to po co im NO LIMIT. Dziwi mnie jedno jest 3 dużych operatorów i jeden mniejszy, a liczba abonentów w W3 jest od wielu lat zbliżona czyli wychodzi na to, że ludzi są leniwi i nie chcą oszczędzać bo na logikę to 70-80% ludzi dziś powinno być w PLAY-u.

  • -3

    40. ~popp  2013-02-12 17:39:17  host: user-5-173-46-215.play-internet.pl

    39, W3 sama wpadła w sidła kopiując NO LIMIT od Play. T-Mobile zachował się nieodpowiedzialnie, pozostali byli zmuszeni wprowadzić nielimitki. Siła Orange tkwi obecnie w łączeniu usług komórka+internet+tv.

  • 2

    41. ~amigo  2013-02-12 17:44:39  host: 80.72.44.64

    TPSA ma potencjał bo mają internet stacjonarny zamiast rozbudowywać sieć i podnosić prędkości to oni wojowali z UKE. W komórkach taka pozycja, a zamiast zjadać sami są zjadani. Jak ktoś jeszcze nie zrozumiał w biednej Polsce jedynym wyznacznikiem jest CENA usługi i nic więcej, a jakieś usługi premium czy produkty premium to mały odsetek klientów.

  • 0

    42.  2013-02-13 13:33:30

    Ale się rzuciliście na WitkaT. Zanim coś napiszecie to pomyślcie i upewnijcie się, że dokładnie zrozumieliście co zostało napisane. Co dziwnego jest w słowach, że operator chce zarobić jak najwięcej, a klient zapłacić jak najmniej. Ja rozumiem i operatora i klienta. Klientem jest każdy z nas, ale jak widać operatorem mogliby być nieliczni (90% nigdy nie dostanie dobrej pracy, bo na rozmowie ws. pracy będą mówić jak to trzeba obniżyć ceny połączeń żeby to klienta miał lepiej. :D - Ci sami pieniacze co się denerwują, że ktoś zarabia 2 mln zł, a oni 20 000 zł).

  • 0

    43. ~ktoś  2013-02-15 14:13:00  host: 213.158.223.1

    nie mogę patrzeć na ten ciągły błąd "Centertelu" dlaczego nie Centertela ?? to tak jak byście pisali np wyniki "Wedlu", "Volkswagenu"...

  • 0

    44. ~  2013-02-15 21:55:42  host: 31-41-144-41.net.kth.pl

    @43. I po co bełkoczesz? Jak ci się nie podoba to możesz pisać jak chcesz. Nawet mi nie będzie przeszkadzało, gdy będziesz twierdził, że używasz telefona :).

  • 0

    45. ~Marcin  2013-02-16 21:21:01  host: user-46-112-243-160.play-internet.pl

    jednychz tych klientów co płaca 300 zł mc w play jestem ja :)) dobrze zarabiam to dobrze wole zapłacic :)) wiadomo limit czasem kiedys sie czasem wyczerpie to trza dokupic ale sporadycznie nie ze sie chwale tym tylko dziele sie tym jak kazdy na tym portalu :))

  • 1

    46. ~  2013-02-18 06:32:21  host: abuj19.neoplus.adsl.tpnet.pl

    40. Jaka siła? Net mam kiepski. Oferta TV też jest kiepska, a w dobie DVB-T może się okazać zbędna. Można dać zarobić firmie która się stara o klienta. Tego akurat w Orange nie widzę. Komórki u nich mieć nie będę, bo wolę dać zarobić tym, którzy zmieniają rynek na lepsze. Z TV zrezygnuję, a net na razie będę miał. Może ktoś zainwestuje i się zmieni. Wtedy Orange powiem papa. Bez żalu z mojej strony.

  • 0

    47. ~outletbzios  2013-12-05 19:18:03  host: 111.74.238.234

    uggs on sale #aQ0< ???????????? kappa ,N@

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-24-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.